Varhaiskasvatus (10 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU19-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Pipsa Murto
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Tiina Vaara
Opetusryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1 verkko (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Toteutuksen opetusryhmä 2 LH (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Toteutuksen opetusryhmä 3 LPR (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoittelun reflektio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja Lahti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja Lappeenranta (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moodle-tentti 2 tuntia (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen työskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SOS20KVSosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
-
SOS20KSosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
-
08SOS20KMSosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1 verkko
- Toteutuksen opetusryhmä 2 LH
- Toteutuksen opetusryhmä 3 LPR
- Harjoittelun reflektio
- Verkkotyöpaja
- Työpaja Lahti
- Työpaja Lappeenranta
- Moodle-tentti 2 tuntia
- Itsenäinen työskentely
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opiskeltavan sisällön toteutustapa, ryhmiin jaot ja opetusmenetelmät esitellään ja suunnitellaan yhdessä modulin ja opintojakson ensimmäisessä työpajassa 7.9.2021 (LÄSNÄOLO PAKOLLINEN)
Opintojaksolla on kolme erilaista toteutustapaa, joista opiskelija valitsee sopivan opintojakson alkaessa:
1. verkkototeutus, sisältäen sekä itsenäistä että ohjattua työskentelyä verkossa
2. osittainen verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa sekä lähityöpajoja Lahden kampuksella
3. osittainen verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa sekä lähityöpajoja Lappeenrannan kampuksella
Aikaan ja paikkaan sidottua opetusta järjestetään neljällä viikolla (36, 40, 45 ja 49) ja näissä käsitellään opintojakson teemoja, jaetaan harjoittelussa suoritettuja tehtäviä ja muita oppimistehtäviä. Valmistautuminen opetukseen voi olla verkko-luennon kuunteleminen, aiheeseen liittyvä materiaaliin perehtyminen ja/tai annetut erilaiset oppimistehtävät. Opetusmenetelminä käytetään asiantuntijaluentoja, taitojen harjoittamista esim. tunnetaitojen opettaminen, draamatyöskentelyä, simulaatio-oppimista, case-tehtäviä sekä työpajoissa hyödynnetään myös vertaisoppimista.
Verkkotyöpajaan osallistuminen edellyttää toimivaa tietokonetta mikrofonilla ja kameralla sekä hyviä verkkoyhteyksiä. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Tavoitteena on teoreettisesti laadukas, monipuolinen sekä työelämälähtöinen oppimisprosessi.
Osaamistavoitteet
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista
Pakollisia ja arvioitavia oppimistehtäviä ovat
1. Ennakkotehtävänä minä kasvattajana -essee, jossa lähteenä määritellyt luvut teoksesta: Koivula, M., Siippainen, A., Eerola-Pennanen, P. & Böök, M.-L. 2016. Valloittava varhaiskasvatus. Ennakkotehtävä tehdään viikoilla 33 - 35, palautus ennen 7.9.2021
2. Varhaiskasvatuslaki -moodletentti, viikoilla 33 - 35, tentti avoinna vielä maanantaina 6.9. klo 16 saakka.
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketin kokoaminen viikoilla 36 - 39, tähän liittyvä moodletentti viikolla 40.
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia ensimmäisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 37 - 39, palautus viikolla 40.
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä toisella harjoittelujaksolla, viikoilla 41 - 44, palautus viikolla 45.
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä viimeisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 46 - 48.
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio, kootaan opintojakson aikana, palautus viikolla 48 ja esittely ryhmässä viikolla 49. LÄSNÄOLO PAKOLLINEN.
Arvioitavia tehtäviä voi uusia kevään 2022 aikana.
Toteutuksesta kerätään moodle-palaute viikolla 49.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetusta järjestetään neljällä viikolla 36, 40, 45 ja 46. Kullakin viikolla on läsnäoloa edellyttävää opetusta ryhmän yhteisen aikataulun mukaan. Viikoilla 36 ja 40 on moodletentit.
10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta 80 tuntia.
Työpajoihin osallistuminen on osa opintojakson suoritusta. Opiskelija reflektoi työpajoissa oppimaansa moodleen osioon "Opit ja oivallukset". Jos opiskelija on estynyt osallistumaan opetukseen/työpajaan, hänen tulee itse hankkia teeman osaaminen. Poissaoloista palautetaan "Opit ja oivallukset" -osioon tuotos, joka sisältää kuvauksen teeman itsenäisestä opiskelusta (teoreettiset lähteet ja käsittelytapa), sekä kuvauksen omasta tämän hetkisestä osaamisesta: mikä sujuu jo, ja mitä aiot vielä vahvistaa ja miten.
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, joiden tekemiseen on varattu viikot 33 - 35.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018
Koivula, M., Siippainen, A., Eerola-Pennanen, P. & Böök, M.-L. 2016. Valloittava varhaiskasvatus.
Ahonen, L. 2017. Vasun käyttöopas.
Hujala, E. & Turja , L. (toim.) 2020 tai 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja.
Sääkslahti, A. 2018. Liikunta varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille.
Pedagoginen dokumentointi -materiaalia OPH:n sivuilla: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/pedagoginen-dokumentointi
Tunteesta tunteeseen oppimateriaali https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen
Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus.
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet - lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Ahonen, L. & Roos, P. 2019. Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa.
Verkko-luentoja ja materiaalia moodle-ympäristössä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on kolme erilaista toteutustapaa, joista opiskelija valitsee sopivan opintojakson alkaessa:
1. verkkototeutus, sisältäen sekä itsenäistä että ohjattua työskentelyä verkossa
2. osittainen verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa sekä lähityöpajoja Lahden kampuksella
3. osittainen verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa sekä lähityöpajoja Lappeenrannan kampuksella
Työelämäyhteistyö
Autenttinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksen harjoittelussa viikoilla 37 - 48, jossa suoritetaan osa varhaiskasvatuksen oppimistehtävistä
Harjoittelua ohjataan pienryhmäreflektiopajoissa.
Uusintamahdollisuudet
Tentti 1: Varhaiskasvatuslaki -moodletentti viikoilla 33 - 35
Tentti 2: Pienen lapsen kasvu ja kehitys -moodletentti viikolla 36
Tentti 3: Varhaiskasvattajan kasvunkansio esitellään viikolla 49
Uusintamahdollisuus sovitaan opintojaksolla.
Oppimisympäristö
Verkkotyöpajat Zoomissa / Lähiopetus Campuksella
Ennakkotehtäviin valmistautuminen viikoilla 33 - 35.
Verkko-oppimisympäristöinä moodle, ZOOM -verkkokokousympäristö
Verkko-oppimistehtävät
Oppimistehtäviin sisältyy toimintaa varhaiskasvatusympäristöissä, harjoittelupaikoissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta 80 tuntia, loput varattu itsenäiselle työskentelylle.
Työpajoja järjestetään neljällä viikolla 36, 40, 45 ja 49. Työpajat ovat osa opintojakson suoritusta.
Ennakkotehtävät ja varhaiskasvatuslaki -tentti viikoilla 33 - 36
Sisältö
Varhaiskasvatuksen 10 op osaaminen hankitaan seuraavista teemoista:
- Lapsihavainnoinnin osaaminen (lapsen kehityksen eri osa-alueiden havainnoiminen)
- Pedagogisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osaaminen
- Pedagogisen dokumentoinnin osaaminen
- Lapselle ominaisen oppimistavan huomioiminen pedagogiikassa (leikki, taide, liikkuminen, pelit, tutkiminen)
- Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
- Liikkumaan innostaminen ja ohjaaminen
- Mediakasvatusosaaminen
- Osallisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
- Lainsäädäntöosaaminen (ohjaavat lait, asetukset ja asiakirjat esim. VASU)
- Varhaiskasvattajan tiimiosaaminen ja oman kasvatusnäkemyksen kehittyminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävä osaaminen: sosionomikoulutuksen 3 ensimmäisen lukukauden opinnot
Verkossa toteutettaviin työpajoihin osallistuminen edellyttää kameralla ja mikrofonilla varustettua tietokonetta johon opiskelijalla on järjestelmänvalvojanoikeudet. Mobiililaitteilla ei voi osallistua zoomiin. Tarvitset myös tietokoneeseen liitettävät usb-kuulokkeet mikrofonilla.(nappikuulokkeet eivät sovellu tähän). Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Verkkotyöpajoihin osallistuaksesi tarvitset riittävän hyvän verkkoyhteyden.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu osaamisen osoittamiseen seuraavilla oppimistehtävillä:
1. Minä kasvattajana -essee - Arviointi: HYV / TÄYD
2. Varhaiskasvatuslaki -moodletentti - Arviointi: HYV / TÄYD
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketti - Arviointi: T1 - K5 (25 %)
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia - Arviointi: T1 - K5 (25 %)
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio - Arviointi: T1 - K5 (50 %)
Arviointiasteikko
1-5