Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU10-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

15.03.2021 - 14.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Norta
  • Mia Ikonen
  • Ulla Huhtalo

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SOS20K
    Sosionomikoulutus 20K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Ryhmä 1
  • Ryhmä 2
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa lastensuojelulakia
- perustella toimintaansa lapsen edun ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetuksessa käytetään lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, tarinallisuutta, kirjallisuuspiiriä ja ryhmätöitä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu viikoilla 11-19.
Osallistuminen luento-opetukseen ja pienryhmissä tapahtuvaan reflektointiin, kirjallisuuspiiriin ja tenttiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lastensuojelulaki
Lastensuojelun kehittämistä koskeva loppuraportti 2019
Porrasteisuus lapsiperheiden sosiaalipalveluissaNäkökulmia sosiaalihuoltolain toimeenpanoon ja palveluiden järjestämiseen 2019
Sosionomit asiakastyön kentillä-teoksesta luku 1. Johanna Hirvonen, Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen
Lapsuuden ja nuoruuden etiikka sosiaalialalla, ETENE julkaisu 41: https://etene.fi/documents/1429646/1555962/ETENE-julkaisuja+41+Lapsuuden+ja+nuoruuden+etiikka+sosiaali-+ja+terveysalalla.pdf/3e711c32-e950-4892-bf1b-ee8b9be55769/ETENE-julkaisuja+41+Lapsuuden+ja+nuoruuden+etiikka+sosiaali-+ja+terveysalalla.pdf
Kaikki lähiopetusmateriaali


Muutokset mahdollisia

Uusintamahdollisuudet

Moodle kotitentti. Hylätyn tentin voi uusia.

Oppimisympäristö

Itsenäinen opiskelu verkossa
Moodle -oppimisympäristö
Lähiopetus LAB-Lappeenrannan kampuksella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa lastensuojelulakia
- perustella toimintaansa lapsen edun ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sosionomiopiskelijoilta edellytetään Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palvelussa opintojakson hyväksyttyä suorittamista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.

Arviointimenetelmät

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan reflektiopäivakirjan ja kirjallisuuspiirin hyväksytty suorittaminen ja aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen. Tentti arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja kokemusasiantuntijoiden tarinoiden tai ammattilaisten kanssa käytyjen keskusteluista saatavan tiedon heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua. Kirjallisuuspiirin keskustelu on vähäistä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. Kirjallisuuspiirin keskustelu on aktiivista.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa, kokemusasiantuntijoiden tarinoita ja ammattilaisten kokemuksellien tiedon kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. Kirjallisuuspiirin keskustelu on aktiivista ja analyyttistä.
Englanniksi