Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU09-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 25.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Norta
  • Ulla Huhtalo

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS21KV
    Sosionomikoulutus 21KV Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio, simulaatio ja seminaari.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetustoteutuu aikavälillä 17.1.-25.2.2022

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan luennoilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Lastensuojelulaki ja -asetus
Lastensuojelun laatusuositukset
Hanna Tulensalo,Reetta Kalliomeri ja Janica Laimio (toim.) Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa
Opintokäynnit itsenäisesti.
Itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetukssa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen simulaatioon sekä seminaariin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.