Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU09-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 25.02.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Mia Ikonen
- Ulla Huhtalo
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SOS20KVSosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus, yksilö- ja ryhmätehtävät ja seminaari. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).
Ajoitus ja läsnäolo
Opetustoteutuu viikoilla 2-8.
11.1.-14.1.21 ennakkoehtävät, verkkotyöpaja Lastenoikeudet
15.1.-28.1.21 ennakkotehtävät, verkotyöpaja Lapsiperhepalvelut, laatu ja kehittäminen
29.1.-4.2.21 ennakkotehtävät, verkotyöpaja Vanhemmuuden tuki
5.2.-11.2.21 ennakkotehtävät, verkotyöpaja Monitoimijainen yhteistyö
12.2.-18.2. ennakkotehtävät, verkotyöpaja Lasten osallisuus
19.2.-25.2. verkotyöpaja, Tehtävän reflektio
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan moodlessa ja verkkotapaamisilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Lastensuojelulaki ja -asetus
Lastensuojelun laatusuositukset
Sauli Hyvärinen, Tarja Pösö: Lasten haastattelu lastensuojelussa
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Zoom lähikontakti verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetukssa, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen seminaariin.
Kirjatehtävän Sauli Hyvärinen, Tarja Pösö: Lasten haastattelu lastensuojelussa arviointi asteilkolla K5-T1.
Palvelupolkutehtävän lopullinen ryhmäkoonti arviointi asteikolla K5-T1.
Muut tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdintaa ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.