Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU09-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 25.02.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Norta
  • Mia Ikonen
  • Ulla Huhtalo

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 08SOS20KV
    Sosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus, yksilö- ja ryhmätehtävät ja seminaari. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).

Ajoitus ja läsnäolo

Opetustoteutuu viikoilla 2-8.
11.1.-14.1.21 ennakkoehtävät, verkkotyöpaja Lastenoikeudet
15.1.-28.1.21 ennakkotehtävät, verkotyöpaja Lapsiperhepalvelut, laatu ja kehittäminen
29.1.-4.2.21 ennakkotehtävät, verkotyöpaja Vanhemmuuden tuki
5.2.-11.2.21 ennakkotehtävät, verkotyöpaja Monitoimijainen yhteistyö
12.2.-18.2. ennakkotehtävät, verkotyöpaja Lasten osallisuus
19.2.-25.2. verkotyöpaja, Tehtävän reflektio

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan moodlessa ja verkkotapaamisilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Lastensuojelulaki ja -asetus
Lastensuojelun laatusuositukset
Sauli Hyvärinen, Tarja Pösö: Lasten haastattelu lastensuojelussa

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö
Zoom lähikontakti verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetukssa, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen seminaariin.
Kirjatehtävän Sauli Hyvärinen, Tarja Pösö: Lasten haastattelu lastensuojelussa arviointi asteilkolla K5-T1.
Palvelupolkutehtävän lopullinen ryhmäkoonti arviointi asteikolla K5-T1.
Muut tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdintaa ei ole juurikaan perusteltua.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.