Toimijuutta tukeva ja vaikuttava asiakastyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU08-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Tentti
- Luennot
- Kenttä 1
- Kenttä 2
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (zoom ja koululla), kenttätyöskentely sekä yksilö/ pari- ja tiimitehtävät.
Läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%. Läsnäolopakolliset kerrat: kenttäharjoittelu 2 krt, tentti, seminaari. Lähiopetus voi tapahtua verkossa lukujärjestyksen mukaisesti.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi toteutetaan ajalla 1.8.2021 - 31.12.2021.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Ammattina sosionomi. 2020. Raatikainen E, Rahikka, A., Saarnio, T., Vepsä, P. Sanoma Pro.
- Vuorovaikutus asiakastyössä. 2018. Mönkkönen, K. Gaudeamus. (Oppimistehtävään liittyvä lähdemateriaali)
- Sosionomit asiakastyön kentillä. 2015. Johanna Hirvonen, Päivi Niiranen-Linkama ja Mauno Saksio (toim.) Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikä ihmeen sosionomi. 2019. Järvenpää, A. Opinnäytetyö. Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167946/Aliisa_J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
Syödään yhdessä - hävikistä hyödyksi työelämähankeen yhteistyönä asiakkaiden osallisuuden ja toimijuuden kartoitus. Työelämäyhteistyötä yhteistyössä opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom, sosiaalialan asiakastyön toimintaympäristöt.
Kurssi toteutetaan osittain yhteistyössä työelämähankkeen kanssa kenttäharjoitteluna. Kenttäharjoitteluun kuuluu työelämähankkeen asiakkaiden haastattelut yhdessä sovitulla tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Tiimittehtävä (tentti) liittyen K. Mönkkösen kirjaan
2. Asiakastyön menetelmä-tehtävä yksilö tai paritehtävänä.
Lisäksi tunneilla tehdään muita tehtäviä, jotka auttavat oppimista.
Sisältö
Opiskelija osaa:
- kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa
Käsiteltävät teemat:
-Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen,
-Tavoitteellinen asiakasprosessi,
-Asiakastyön keskeisiä menetelmiä (sosiaaliohjaus ja palveluohjaus),
-Asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa,
-Vaikuttava asiakastyö
Arviointimenetelmät
Kurssin arviointi on 1-5, hylätty.
Kurssin hyväksyntä edellyttää kaikkien oppimistehtävien tekemistä.
Arvioitavat osiot:
- Ryhmätentti: 5 - 1 / hylätty
- Yksilö/ paritehtävä: 5-1 / hylätty
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% kontaktiopetukseen ja suoritettava opintojaksoon sisältyvät kenttä-, tiimi- ja itsenäiset tehtävät sekä mahdolliset muut annetut tehtävät hyväksytysti. Kurssin numero syntyy ryhmätentin ja Yksilö/paritehtävän arvosanoista sekä tuntiaktiivisuudesta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- ei osaa etsiä tarpeeseen soveltuvaa tietoa tai haettu tieto on riittämätöntä tai yksipuolista (esim.perustuu pääosin arkitietoon)
- ei hahmota vuorovaikutuksen menetelmiä perustasolla
- ei osaa käyttää ammattikäsitteitä
- tehtävät eivät ole tehtävänannon mukaisia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaaminen:
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- hahmottaa menetelmäosaamista joten kuten
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan osaaminen:
- hakea tietoa tarpeen mukaisesti yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- hallitsee vuorovaikutuksen menetelmäosaamisen ja pystyy kohtuullisesti soveltamaan menetelmiä koskevaa tietoa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan osaaminen:
- hakea monipuolisesti tietoa hyödynnettäväksi
- osoittaa perehtyneisyyttä vuorovaikutus- sekä menetelmäosaamiseen ja osaa soveltaa tutkittuatietoa
- perustella tehtävissä tehtyjä ratkaisuja, tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä vertailla ja arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia