Siirry suoraan sisältöön

Toimijuutta tukeva ja vaikuttava asiakastyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU08-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Nurmiainen

Opetusryhmät

  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS21KM
    Sosionomikoulutus 21KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info
  • Tentti
  • Luennot
  • Kenttä 1
  • Kenttä 2
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (zoom ja koululla), kenttätyöskentely sekä yksilö/ pari- ja tiimitehtävät.
Läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%. Läsnäolopakolliset kerrat: kenttäharjoittelu 2 krt, tentti, seminaari. Lähiopetus voi tapahtua verkossa lukujärjestyksen mukaisesti.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutetaan ajalla 1.8.2021 - 31.12.2021.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ammattina sosionomi. 2020. Raatikainen E, Rahikka, A., Saarnio, T., Vepsä, P. Sanoma Pro.
- Vuorovaikutus asiakastyössä. 2018. Mönkkönen, K. Gaudeamus. (Oppimistehtävään liittyvä lähdemateriaali)
- Sosionomit asiakastyön kentillä. 2015. Johanna Hirvonen, Päivi Niiranen-Linkama ja Mauno Saksio (toim.) Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikä ihmeen sosionomi. 2019. Järvenpää, A. Opinnäytetyö. Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167946/Aliisa_J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

Syödään yhdessä - hävikistä hyödyksi työelämähankeen yhteistyönä asiakkaiden osallisuuden ja toimijuuden kartoitus. Työelämäyhteistyötä yhteistyössä opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom, sosiaalialan asiakastyön toimintaympäristöt.
Kurssi toteutetaan osittain yhteistyössä työelämähankkeen kanssa kenttäharjoitteluna. Kenttäharjoitteluun kuuluu työelämähankkeen asiakkaiden haastattelut yhdessä sovitulla tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Tiimittehtävä (tentti) liittyen K. Mönkkösen kirjaan
2. Asiakastyön menetelmä-tehtävä yksilö tai paritehtävänä.
Lisäksi tunneilla tehdään muita tehtäviä, jotka auttavat oppimista.

Sisältö

Opiskelija osaa:
- kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Käsiteltävät teemat:
-Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen,
-Tavoitteellinen asiakasprosessi,
-Asiakastyön keskeisiä menetelmiä (sosiaaliohjaus ja palveluohjaus),
-Asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa,
-Vaikuttava asiakastyö

Arviointimenetelmät

Kurssin arviointi on 1-5, hylätty.
Kurssin hyväksyntä edellyttää kaikkien oppimistehtävien tekemistä.
Arvioitavat osiot:
- Ryhmätentti: 5 - 1 / hylätty
- Yksilö/ paritehtävä: 5-1 / hylätty
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% kontaktiopetukseen ja suoritettava opintojaksoon sisältyvät kenttä-, tiimi- ja itsenäiset tehtävät sekä mahdolliset muut annetut tehtävät hyväksytysti. Kurssin numero syntyy ryhmätentin ja Yksilö/paritehtävän arvosanoista sekä tuntiaktiivisuudesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- ei osaa etsiä tarpeeseen soveltuvaa tietoa tai haettu tieto on riittämätöntä tai yksipuolista (esim.perustuu pääosin arkitietoon)
- ei hahmota vuorovaikutuksen menetelmiä perustasolla
- ei osaa käyttää ammattikäsitteitä
- tehtävät eivät ole tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaaminen:
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- hahmottaa menetelmäosaamista joten kuten
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea tietoa tarpeen mukaisesti yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- hallitsee vuorovaikutuksen menetelmäosaamisen ja pystyy kohtuullisesti soveltamaan menetelmiä koskevaa tietoa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea monipuolisesti tietoa hyödynnettäväksi
- osoittaa perehtyneisyyttä vuorovaikutus- sekä menetelmäosaamiseen ja osaa soveltaa tutkittuatietoa
- perustella tehtävissä tehtyjä ratkaisuja, tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä vertailla ja arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia