Siirry suoraan sisältöön

Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU04-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Anne Backman

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Harjoitukset 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan pääasiassa kontaktiopetuksena joko kampuksella tai verkossa (Zoom) luentojen ja ryhmäkeskustelujen muodossa. Jaksoon kuuluu kolme laajempaa tehtävää: kulttuurikokemustehtävä, lukupiiritehtävä ja ohjaajan osaamiskansion kokoaminen (Minä ohjaajana) tämän ja kahden muun opintojakson sisällöistä.

Ajoitus ja läsnäolo

1. kerta Johdatus opintojaksolle. Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen, 4 h
2. kerta Sosiaalipedagoginen työote,arvot sosiaalipedagogisen työotteen perustana 4 h
3. kerta Itsetunto, itsetuntemus, harjoituksia, 4 h
4. kerta Oma persoona työvälineenä, 4 h
5. kerta Tunnetaidot, vuorovaikutustaidot, ryhmän turvallisuus 4 h
6. kerta Lukupiiritehtävien purku, 4 h
7. kerta Työpaja: Lapsuuden kesämuistot, 8 h
8. kerta Lukupiiritehtävän purku, opintojakson päätös, palautekeskustelu, 4 h

Yhteisiin tapaamisiin ja työpajoihin osallistuminen on osa opintojakson suoritustapaa, Niiden anti tulee näkyä "Minä-ohjaajana" - osaamiskansiossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:

Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Tiimiälytaito 1: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Tiimiälytaito 2: Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus

2. Lukupiiriin valinnainen materiaali: (valitaan ryhmittäin yksi kirja lukupiirissä luettavaksi ja yhteisesti jaettavaksi)

Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy
Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Launonen, K. 2018. Luovuus lähtee käsistä. Käytännön ohjeita värikkäämpään työelämään. E-kirja. Suomi.
Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.

Kirjoja löytyy hyllystä tai e-kirjoina sekä äänikirjoina LAB-amkin tiedekirjastossa (LAB Primo) sekä erilaisissa maksullisissa palveluissa (Adlibris, Storytell, Elisa ja BookBeat)

3. Luentojen ohessa käytetään
Tukiainen, M. 2018. Hyvän mielen taidot tehtäväpakki ammattilaisille. Materiaalia itsetuntemusta syventäviin tehtäviin.

Työelämäyhteistyö

Tavoitteena on kehittää itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitojen hyödyntämistä työelämän toimijoiden kanssa erilaisten yhteisten projektien muodossa. Opintojakson oppimiskokemuksista tuotetaan erilaisten oppimistehtävien muodossa: esim. blogikirjoituksia ja/tai podcasteja.

Oppimisympäristö

Kontaktiluennot, työpajapäivä, itsetuntemusharjoitukset, itsenäiset tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Kontaktiluennot, työpajapäivä ja itsetuntemusharjoitukset 1,5 op (40,5 h opiskelijan työtä)

2. Kulttuurikokemus 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)

2. Lukupiiri: 1 op (27 h opiskelijan työtä)

3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op (54 h opiskelijan työtä)

.

Sisältö

Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, sosiaalipedaogoginen työote ja sosiokulttuurinen innostaminen, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, ryhmäytyminen, ryhmän psyykkinen turvallisuus.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen + oppimistehtävät + Minä ohjaajana - osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oman oppimisen tavoitteellisuus H3:
Omat tavoitteet on kuvattu suhteessa opintojakson yleisiin osaamis-tavoitteisiin. Tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu.

Oma pohdinta ja reflektio H3:
Monipuolinen reflektio luentojen, oppimistehtävien teemoista. Pohdinta on muutakin kuin luennon tai oppimistehtävän sisällön kuvausta, ja se sisältää sekä oman kokemuksen että ryhmän toiminnan reflektiota.

Teorian hyödyntäminen reflektiossa H3:
Vaadittu lähdekirjallisuus näkyy tuotoksessa. Teoria ja oma pohdinta on nivottu ainakin paikoitellen yhteen. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty. Muun mahdollisen lähdekirjallisuuden käyttö on aiheeseen sopivaa.

Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus H3:
Yleisilme on asianmukainen. Kieli on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Soveltaminen H3:
Opittua sovelletaan käytäntöön esimerkkien kautta. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.