Siirry suoraan sisältöön

Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU04-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

21.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Milja Littow
  • Anne Backman

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan pääasiassa kontaktiopetuksena luentojen ja ryhmäkeskustelujen muodossa. Jaksoon kuuluu kolme laajempaa tehtävää: kulttuurikokemustehtävä, lukupiiritehtävä ja ohjaajan osaamiskansion kokoaminen (Minä ohjaajana) tämän ja kahden muun opintojakson sisällöistä.

Ajoitus ja läsnäolo

1, kerta Johdatus opintojaksolle. Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen, 4 h
2. kerta Sosiaalipedagoginen työote, 4 h
3. kerta Itsetunto, itsetuntemus, harjoituksia, 4 h
4. kerta Oma persoona työvälineenä, 4 h
5. kerta Tunnetaidot, vuorovaikutustaidot, ryhmän turvallisuus 4 h
6. kerta Arvot sosiaalipedagogisen työotteen perustana, 4 h
7. kerta Työpaja: Lapsuuden kesämuistot, 8 h
8. kerta Lukupiiritehtävien purku, 4 h
9. kerta Kulttuurikokemusten purku, opintojakson päätös, palautekeskustelu, 4 h

Yhteisiin tapaamisiin ja työpajoihin osallistuminen on osa opintojakson suoritustapaa, Niiden anti tulee näkyä "Minä-ohjaajana" - osaamiskansiossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:

Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus

2. Lukupiiriin valinnainen materiaali: (valitaan yksi kirja lukupiirissä jaettavaksi)

Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus
Kauppila, R.A. 2011. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Mustajoki, A. 2020. Väärinymmärryksiä. Gaudeamus.
Myllyviita, K. 2016. Tunne tunteesi. Duodecim.
Pessi, A,, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.

3. Luentojen ohessa käytetään
Tukiainen, M. 2018. Hyvän mielen taidot tehtäväpakki ammattilaisille. Materiaalia itsetuntemusta syventäviin tehtäviin.

Työelämäyhteistyö

Tavoitteena on kehittää em. taitojen hyödyntämistä työelämän toimijoiden kanssa erilaisten yhteisten projektien muodossa. Opintojakson kokemuksista tuotetaan oppimistehtävien muodossa esim. blogikirjoituksia ja/tai podcasteja.

Oppimisympäristö

Kontaktiluennot, työpajapäivä, itsetuntemusharjoitukset, itsenäiset tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Kontaktiluennot, työpajapäivä ja itsetuntemusharjoitukset 1,5 op (40,5 h opiskelijan työtä)

2. Kulttuurikokemus 0,5 op (13,5 op opiskelijan työtä)

2. Lukupiiri: 1 op (27 h opiskelijan työtä)

3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op (54 h opiskelijan työtä)

.

Sisältö

Itsetuntemus, luovan toiminnan työtavat, sosiaalipedaogoginen työote ja sosiokulttuurinen innostaminen, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, ryhmäytyminen, ryhmän psyykkinen turvallisuus.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseee + Minä ohjaajana - osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oman oppimisen tavoitteellisuus H3:
Omat tavoitteet on kuvattu suhteessa opintojakson yleisiin osaamis-tavoitteisiin. Tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu.

Oma pohdinta ja reflektio H3:
Monipuolinen reflektio luentojen, oppimistehtävien teemoista. Pohdinta on muutakin kuin luennon tai oppimistehtävän sisällön kuvausta, ja se sisältää sekä oman kokemuksen että ryhmän toiminnan reflektiota.

Teorian hyödyntäminen reflektiossa H3:
Vaadittu lähdekirjallisuus näkyy tuotoksessa. Teoria ja oma pohdinta on nivottu ainakin paikoitellen yhteen. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty. Muun mahdollisen lähdekirjallisuuden käyttö on aiheeseen sopivaa.

Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus H3:
Yleisilme on asianmukainen. Kieli on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Soveltaminen H3:
Opittua sovelletaan käytäntöön esimerkkien kautta. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.