Siirry suoraan sisältöön

Kasvuympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU03-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Outi Rantatulkkila
  • Minna Markkanen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensimmäisessä verkkotapaamisessa vko 35. on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.

Kurssilla työskennellään verkossa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä.Verkkotyöpajat toteutetaan viikoittain 35.-42. viikoilla

Opetusmenetelmät: flipped learning, tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset

Ajoitus ja läsnäolo

vko 35. 2 h verkkotyöpaja, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) OR, MM, OKM
vko 36. 4 h verkkotyöpaja yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa OR, MM, OKM (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 37. 4 h verkkotyöpaja (perhe) OR, MM
vko 38. 4 h verkkotyöpaja yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa OR, MM, OKM (Kasvuympäristöt teemana Perhe ja tunteet artikkelit) 3 h
vko 39. 4 h verkkotyöpaja, yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa OR, MM, OKM
vko 40. 4 h verkkotyöpaja tiiimien työskentelyyn MM
vko 41. 4 h verkkotyöpaja (roolikartat), MM, OR
vko 42. 4 h Kasvatusnäkemys seminaari, yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa, opintojakson päätös OR, OKM, MM

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskane, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei ole

Oppimisympäristö

Moodle, O365 Teams, Zoom verkkoympäristöt
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
- verkossa tapahtuva ohjaus
- verkkoseminaari vko 42.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä ja perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä

Artikkelitehtävä (teoksesta Perhe ja tunteet) 1 op

Blogitehtävä (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas" 1 op

Kasvatusnäkemystehtävä 2 op yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa
- yksilö- ja tiimitehtäviä
- seminaari vko 42.

Sisältö

Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Kasvatusajattelijat-tehtävä 1op; yksilötehtävä: hyväksytty / hylätty
Perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä : hyväksytty / hylätty
Artikkelitehtävä (teoksesta perhe ja tunteet) 1 op: hyväksytty / hylätty
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op (teoksesta "kuka on kukkulan kuningas": hyväksytty / hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään