Kasvuympäristöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU03-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Rantatulkkila
- Minna Markkanen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21SSosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensimmäisessä verkkotapaamisessa vko 35. on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.
Kurssilla työskennellään verkossa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä.Verkkotyöpajat toteutetaan viikoittain 35.-42. viikoilla
Opetusmenetelmät: flipped learning, tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset
Ajoitus ja läsnäolo
vko 35. 2 h verkkotyöpaja, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) OR, MM, OKM
vko 36. 4 h verkkotyöpaja yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa OR, MM, OKM (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 37. 4 h verkkotyöpaja (perhe) OR, MM
vko 38. 4 h verkkotyöpaja yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa OR, MM, OKM (Kasvuympäristöt teemana Perhe ja tunteet artikkelit) 3 h
vko 39. 4 h verkkotyöpaja, yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa OR, MM, OKM
vko 40. 4 h verkkotyöpaja tiiimien työskentelyyn MM
vko 41. 4 h verkkotyöpaja (roolikartat), MM, OR
vko 42. 4 h Kasvatusnäkemys seminaari, yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa, opintojakson päätös OR, OKM, MM
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskane, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei ole
Oppimisympäristö
Moodle, O365 Teams, Zoom verkkoympäristöt
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
- verkossa tapahtuva ohjaus
- verkkoseminaari vko 42.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä ja perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä
Artikkelitehtävä (teoksesta Perhe ja tunteet) 1 op
Blogitehtävä (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas" 1 op
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa
- yksilö- ja tiimitehtäviä
- seminaari vko 42.
Sisältö
Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Kasvatusajattelijat-tehtävä 1op; yksilötehtävä: hyväksytty / hylätty
Perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä : hyväksytty / hylätty
Artikkelitehtävä (teoksesta perhe ja tunteet) 1 op: hyväksytty / hylätty
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op (teoksesta "kuka on kukkulan kuningas": hyväksytty / hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään