Kasvuympäristöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU03-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 28.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Rantatulkkila
- Minna Markkanen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kasvatustehtävä ja Perhekäsitys -tehtävä 1op; yksilö- ja tiimitehtävä: hyväksytty / hylätty
Artikkelitehtävä tiimin kanssa (teoksesta Perhe ja tunteet) 1 op: hyväksytty / hylätty
Kukkulan kuningas -tiimitehtävä 1 op: hyväksytty /hylätty
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op (yksilö- ja tiimitehtävä, seminaari: hyväksytty / hylätty
flipped learning
tiimityöskentely
vuorovaikutteiset verkkotapaamiset
luennot
Ajoitus ja läsnäolo
vko 2. 2 h opintojakson aloitusinfo OR ja MM
vko 3. 4 h lähitapaaminen (johdanto teemaan kasvatus) MM ja OR
vko 7. 4 h lähitapaaminen (johdanto teemaan perhe), MM ja OR
vko 8. 4 h verkkotyöpaja (Perhe ja tunteet artikkelit) yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa MM ja OR
vko 13. 4 h Seminaariin valmistautuminen tiimeissä OR ja MM
vko 14. 4 h Kasvatusnäkemysseminaari OR ja MM
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015. tai
Hakala, J. Kasvatus ajan kanssa. 2019. (e-kirjana eri tarjoajilla)
Eerola, Petteri & Pirskanen, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018. (e-kirjana eri tarjoajilla)
ja muu opintojaksolla/Moodlessa jaettava materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei ole
Työelämäyhteistyö
- työelämäyhteistyökohteina esimerkiksi MLL, seurakunta, Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistys
Uusintamahdollisuudet
Tähän opintojaksoon ei liity tenttiä, mutta opintojakson kirjallisuuden voi vaihtoehtoisesti suorittaa tenttimällä: Hyviksen yleiset tenttipäivät ovat käytettävissä keväällä 2021, joihin on ilmoittauduttava etukäteen itsenäisesti.
Oppimisympäristö
Verkkotyöpajat Zoomissa sekä opintokäynnit virtuaalisesti.
Opintojakson info Zoomissa viikolla 2., linkki ilmoitetaan lähemmin.
Verkko-oppimisympäristöt: Moodle, Teams, Zoom
- tiimityöskentely; tiimitehtävät
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
- työpajatyöskentelyä
- ohjaus tiimityöskentelyn aikana
- seminaari
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kasvatus- ja perhekäsitystehtävät 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä
Artikkelitehtävä (teoksesta Perhe ja tunteet) 1 op
Kirjallisuustehtävä tiimeissä "Kuka on kukkulan kuningas" 1 op
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op
- yksilö- ja tiimitehtäviä
- kirjallisuuspiiri
- seminaari
Sisältö
Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Kasvatus- ja perhekäsitystehtävät 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä hyväksytty/hylätty
Artikkelitehtävä (teoksesta Perhe ja tunteet) 1 op hyväksytty/hylätty
Kirjallisuustehtävä tiimeissä "Kuka on kukkulan kuningas" 1 op hyväksytty/hylätty
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op hyväksytty/hylätty
- yksilö- ja tiimitehtäviä
- kirjallisuuspiiri
- seminaari
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
- opiskelija ei ole osallistunut opetukseen, eikä tiimityöskentelyyn
- opiskelijalla on tekemättä tehtäviä
- opiskelija ei pääse osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja verkkotyöpajoihin sekä tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
taso 1: osaa käyttää yksittäisiä kasvu- ja kehitysympäristöihin liittyviä peruskäsitteitä ja etsiä yksittäistä tietoa tietolähteistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
taso 3: osaa käyttää keskeisiä kasvu- ja kehitysympäristöihin liittyviä käsitteitä johdonmukaisesti ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
taso 5: osaa käyttää kasvu- ja kehitysympäristöihin liittyviä käsitteitä asiantuntevasti ja perustella käytettyjen tietolähteiden valintaa ja käyttöä