Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU02-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Outi Kokko-Muhonen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu sekä lähityöpajoissa että verkkotyöpajoissa. Opintojaksolla työskennellään kampuksella ja verkossa ryhmämuotoisesti & oman tiimin kanssa. Opintojaksolla on itsenäisiä, tiiminä tehtäviä tehtäviä sekä moodle-tentti. Verkkotyöpajat toteutuvat viikoilla 2, 3, 7, 11 ja 15..
Ensimmäisessä viikon 2 kontaktitapaamisessa kampuksella tulee olla paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojaksosta, sen suoritustavoista ja aikatauluista.

Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä opintojaksojen päättyessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Työpajat (osa yhteisiä Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa):
- 12.1. 4h Työpaja KAMPUKSELLA yhteinen aloitus kasvuympäristöt-opintojakson kanssa
- 18.1. 4h Työpaja KAMPUKSELLA
- 16.2.4h VERKKOTYÖPAJA
- 13.3 4h VERKKOTYÖPAJA
- 14.3. 4h VERKKOTYÖPAJA
- 13.4. 6h VERKKOTYÖPAJA, molempien opintojaksojen yhteinen päätösseminaari

Lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäisesti tehtävä Moodle-tentti 23.4. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-Nurmi, J. et al. 2009. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY
- Sinkkonen, J. 2018.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa

Ja vähintään -yksi seuraavista:
- Sinkkonen,J.2020. Onnellinen lapsi. WSOY.
- Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia
- Sinkkonen, J. & Kalland, M.(toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen



Muu luennoilla ilmoitettu materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

Itsenäisen opiskelun Moodle-tentti vapaavalintaisena ajankohtana, kuitenkin viikon 20 loppuun mennessä.

Oppimisympäristö

Skinnarilan kampus, Moodle ja Zoom-verkkoympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- verkkotyöpajat 1,5op
- oppimistehtävät 2,5 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op

Sisältö

- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, elämänhallinta,
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin ja persoonallisuuden käsite, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja
haasteet lapsuudessa,nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa. Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen

Arviointimenetelmät

Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo lähiopetuksessa (zoom tai kontaktiopetus kampuksella)
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Tentti; numeerinen arviointi

Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa osoittaa opintojakson opettajaqlle ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta arviointitasoa 1, ja/tai ei lainkaan noudata aikatauluja.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä, arkitietoon painottuen. Pystyy auttavasti havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa tieteelliseen tietoon perustuvaa teoreettista käsitteistöä. Pystyy havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä monipuolisesti tutkittua, tieteellistä tietoa hyödyntäen. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti, sekä pystyy havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä monipuolisesti tätä taitoa hyödyntäen. Noudattaa hyvin aikatauluja, osallistumisaktiivisuus erittäin hyvää. Tieteellisen tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.