Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 08TUKE-3031
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
26.08.2019 - 24.11.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala (LAMK)
Toimipiste
Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Päivikki Lahtinen
- Annukka Salovaara
Ryhmät
-
08SPLN17Sosionomikoulutus 17K, Sosiaalipedagoginen varhais- ja nuorisokasvatus, Lahti
-
08SH17MSairaanhoitajakoulutus 17M, monimuotototeutus, Lahti
-
08FYS17MFysioterapeuttikoulutus 16M, monimuotototeutus, Lahti
-
08SH17KSairaanhoitajakoulutus 17K, päiväopetus, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- toteuttaa kehittämistoimintaa tutkimuksellisella lähestymistavalla
- laatia opinnäytetyösuunnitelman
- työskennellä luotettavuuden ja eettisyyden periaatteiden mukaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- kirjoittaa tieteellistyyppistä, argumentoitua ja oikeakielistä asiatekstiä
- arvioida lähdekriittisesti tekstiä ja tehdä lähdemerkinnät ohjeiden mukaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
tiimi/parityöskentely, oppimistehtävät, verkkotyöskentely
Ajoitus ja läsnäolo
Toteutetaan ajalla: 26.8. - 24.11.2019
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Turun ammattikorkeakoulu. Puheenvuoroja 72. Saat
isbn9789522163738.pdf
Salonen, K.; Eloranta, S.; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen, S.-M., Pietilä, A.-M., Jääskeläinen, P. & Liikanen, E. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 2013, 25 (4), 291–301. Saatavissa: http://reppu.lamk.fi/pluginfile.php/830035/mod_resource/content/1/Artikkeli%20kirjallisuuskatasauksesta.pdf
ja
3. Kananen, J. 2008. Kvali: Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Sivut 20 - 67 ja 121 - 137.
sekä yksi seuraavista
Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Sivut 12 – 84.
tai
Kananen, J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Sivut 9 - 124.
tai
Vilkka, H. 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi. Sivut 11 - 129.
Vilkka, H. 2014. Tutki ja mittaa http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
Oppimisympäristö
Moodle, Reppu
Sisältö
Opintojakson aikana opiskellaan määrällistä ja laadullista tiedonkeruuta ja analyysia, toiminnallista opinnäytetyötä sekä kirjallisuuskatsausta ja eettisiä kysymyksiä opinnäytetyössä ja tieteellistä kirjoittamista.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on tarkoitettu opiskeltavaksi siinä vaiheessa, kun opinnäytetyö on ajankohtainen ja opinnäytetyö aloitetaan välittömästi opintojakson suorittamisen jälkeen.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus
verkkotehtävien hyväksytty suoritus
Hyväksytty:taso 3
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
A. TIEDOLLINEN OSAAMINEN JA TIEDONHAKU
Opiskelija osaa
- sosiaali-ja terveysala tutkimukseen ja kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset käsitteet ja menetelmät
- arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja tekstiä sekä tehdä lähdemerkinnät ohjeiden mukaan
- käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestiä ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oman alansa uusinta keskeistä tutkimustietoa
B. TAIDOLLINEN OSAAMINEN
Opiskelija osaa
- tehdä ammattialaansa liittyviä päätöksiä näyttöön perustuen
- toteuttaa kehittämistoimintaa tutkimuksellisella lähestymistavalla
- kirjoittaa tieteellistyyppistä, argumentoitua ja oikeakielistä asiatekstiä
- laatia opinnäytetyösuunnitelman
- esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tilanteisiin
- analysoida toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
C. VASTUULLISUUS JA RYHMÄ- / JOHTAMISOSAAMINEN
Opiskelija osaa
- työskennellä luotettavuuden ja eettisyyden periaatteiden mukaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaan
- toimia tiimissä tavoitteellisesti eri rooleissa
Englanniksi