20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Grönroos, C. 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman. Juva: WS Bookwell Oy. (soveltuvin osin, myös aikaisemmat painokset käyvät)
Koivisto, J., Liukko, E., Tiirinki, H.,Lyytikäinen, M. 2020. Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirja. THL:n julkaisuja 11/2020. Luettavissa https://www.julkari.fi/handle/10024/140708
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.
Opetus toteutetaan hybridinä (Lahden kampus ja Zoom).
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely
Lähiopetukseen osallistuminen ei ole pakollista. Keskeiset luennot tallennetaan.
Opintojakso on tarkoitettu vain Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksessa oleville.
Opintojakson vastuuopettaja tarja.korpela@lab.fi
Itsearviointi, tuutorin arviointi
Suomi
05.01.2022 - 25.03.2022
19.11.2021 - 18.01.2022
0 - 35
Päivikki Lahtinen, Tarja Korpela
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu
Lahden kampus
4 op
4 op
1-5
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Lahden kampus, Zoom Moodle
Lähipäivät 1 op
Välitehtävä 1 op
Opintojaksotehtävä 3 op
Sote palvelujärjestelmä
Asiakaslähtöiset palveluprosessit (palveluketjut)
Palvelun laatu
Segmentointi
Ekosysteemi (monituottajamalli)
Palveluiden kehittäminen
Välitehtävää ei ole palautettu
Opintojaksotehtävää ei ole palautettu
Opintojaksotehtävä on hylätty
Opiskelija:
- käyttää sote-palveluiden kehittämisen käsitteitä ja tietoperustaa
- kuvaa asiakaslähtöisyyden ilmiötä käsitekarttana ja tarkastelee case-asiakkaan palvelua ekosysteemissä
- tunnistaa ja ratkaisee palveluihin/palveluprosesseihin liittyviä haasteita
Opiskelija:
- käyttää perustellen palveluiden kehittämisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan
- kuvaa asiakaslähtöisyyden ilmiötä käsitekarttana ja tarkastelee case-asiakkaan palvelua ekosysteemissä. Tarkastelee käsite- ja ekosysteemikarttaa kehittämisen menetelmänä Tuotos on huolella laadittu sekä visuaalisesti että sisällöllisesti.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi.
Opiskelija:
- käyttää perustellen palveluiden kehittämisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan. Lähteet ovat ajantasaisia ja osin myös kansainvälisiä.
- kuvaa asiakaslähtöisyyden ilmiötä käsitekarttana ja tarkastelee case-asiakkaan palvelua ekosysteemissä. Tarkastelee käsite- ja ekosysteemikarttaa kehittämisen menetelmänä asiantuntevasti ja lähteisiin perustuen. Tuotos on huolella laadittu sekä visuaalisesti että sisällöllisesti.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi.Tarkastelu perustuu ajantasaisin lähteisiin.
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S.. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.Talentum. Primossa
Miettinen, S. (toim.) (2014). Muotoiluajattelu. Helsinki: Teknologiateollisuus. Primossa on saatavilla yksi e-kirja.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen TAI Joku muu palvelumuotoilun perusteita käsittelevä kirja.
Moodlessa olevat lähteet.
Toteutus on hybridi (Lahden kampus ja Zoom)
Opetusmenetelmät. Aktivoivat luennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu.
Opintojakso on tarkoitettu vain Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk)-koulutuksen opiskelijoille.
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja.korpela@lab.fi
Itsearviointi, vertaisarviointi, tuutorin arviointi
Suomi
25.02.2022 - 05.05.2022
19.11.2021 - 18.01.2022
1 - 40
Emilia Laapio-Rapi, Tarja Korpela
Ennen opintojaksoa tulee opiskella opintojakso Asiakaslähtöiset palveluprosessit sote:ssa 5 op
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu
Lahden kampus
3 op
4 op
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Lahden kampus ja Zoom
Ennakkotehtävä 1,5 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 2,5 op
ihmislähtöinen kehittäminen, muotoiluajattelu, palvelumuotoilun mahdollisuudet, palvelumuotoiluprosessi ja menetelmät
Ennakkotehtävää ei ole palautettu
Opintojaksotehtävää ei ole palautettu
Opiskelija osaa
- käyttää (palvelu)muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- kuvaa visuaalisesti opintojakson tuotoksen
- tunnistaa ihmislähtöisen toiminnan mahdollisuudet ja hyödyt sote-palvelutuotannossa.
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelu)muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- Kuvaa visuaalisesti opintojakson tuotoksen.Tuotos on selkeä ja hyödyntää visuaalisia elementtejä.
- tarkastelee ihmislähtöisen toiminnan mahdollisuuksia ja hyötyjä sote- palvelutuotannossa. Perustelee lähteiden avulla palvelujen kehittämistä muotoilun menetelmillä.
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelu)muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperustassa on hyödynnetty laadukkaita lähteitä.
- Kuvaa visuaalisesti opintojakson tuotoksen . Tuotos on monipuolinen ja visuaalisesti taitavasti rakennettu.
- löytää konkreettisia ratkaisuja muotoiluajattelusta palvelujen kehittämisessä. Perustelee palvelujen kehittämistä muotoilun menetelmillä ajantasaisen, näyttöön perustuvan tiedon avulla.
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. Primo e-kirja
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Saatavissa: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi. Primo e-kirja
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. Primo e-kirja
Kvantitatiivisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Saatavissa: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro Oy.
Salonen, K., Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Hakkarainen K., Lallimo J. & Toikka S. 2012. Asiantuntijuus, kollektiivinen luovuus ja jaetut tietokäytännöt. Aikuiskasvatus 32, 246 – 256.
Kalliomäki A., Tarinallistaminen. palvelukokemuksen punainen lanka. 2014. Talentum.
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kepan raporttisarja / Kehitysyhteistyön palvelukeskus, 103. https://globaalikasvatus.fi/wp-content/uploads/sites/6/2021/08/fasilitaattorin-tyokirja-menetelmia-sujuvaan-ryhmatyoskentelyyn.pdf
Pohjola A., Kairala M., Lyly H. & Niskala A. (toim.) 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tallinna: Vastapaino.
Ryynänen S. & Rannikko A. (toim.) 2021. Tutkiva mielikuvitus: luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Helsinki: Gaudeamus.
Summa T. & Tuominen K. 2009. Fasilitaattorin työkirja. Menetelmiä sujuvaan ryhmätyöskentelyyn.
tiimi-, pari- ja ryhmätyöskentely, oppimistehtävät, verkkotyöskentely
• Etäopetukseen osallistuminen, laajuus 1 op.
• Tehtävien laajuus
ennakkotehtävä 1 op
2. tehtävä 3 op
• Ennakkotehtävän palautus viim. 10.3.2022 moodleen ennen ensimmäistä tapaamista .
• 2. tehtävän palautus moodleen viimeistään 4.5.2022.
• Tehtävät arvioidaan asteikolla 1 – 5. Opintojakson kokonaisarviointi määräytyy tehtävien
painotetun keskiarvon mukaan.
• Arvioinnit merkitään opiskelijarekisteriin 30.5.mennessä.
Ennakkotehtävän ja muiden oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Ennakkotehtävä on palautettava opintojakson aloituspäivään mennessä Moodlen palautusalustalle.
Suomi
01.03.2022 - 30.04.2022
19.11.2021 - 18.01.2022
20 - 50
Juha Roslakka, LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI, Päivikki Lahtinen
Hyvinvointi (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu
Lahden kampus
3 op
4 op
1-5
ei valinnaisia suoritustapoja
Moodle ja etäopetus
Opiskelija
- ei tee ennakkotehtävää hyväksytysti
- ei palauta oppimistehtäviä
- ei tee oppimistehtäviä hyväksytysti
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa sekä perustella tiedon valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä oppimistehtävissä
- suunnitella ja toteuttaa oppimistehtävän
-esittää menetelmällisiä ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprosessiin perustuen
oppimistehtävissä
- viestiä oman alan kohderyhmälle
Opiskelija osaa:
- etsiä ja arvioida tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
-lähteet ovat perusteltuja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimistehtävät perustellen
- kuvaa perustellen ja analysoiden menetelmällisiä ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprosessiin perustuen oppimistehtävissä
- viestiä perustellen oman alan kohderyhmälle.
Opiskelija osaa:
- etsiä, arvioida ja käyttää tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimistehtävät analyyttisesti, perustellen ja loogisesti
- esittää perustellen ja analysoiden menetelmällisiä ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprosessiin perustuen oppimistehtävissä
-lähteet ovat ajantasaisia, relevantteja ja niissä on mukana kansainvälisiä lähteitä
- viestiä perustellen ja kriittisesti oman alan kohderyhmälle.
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Hassi,L., Maila, R & Paju, A. 2015. Kehitä kokeillen : organisaation käsikirja. Helsinki:Talentum Pro. Saatavissa
https://kehitakokeillen.fi/wp-content/uploads/2016/01/kehita_kokeillen_preview.pdf
Opintojakso toteutetaan sekä etänä Zoomissa että Lahden kampuksella.
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 40
Milla Mäkinen, Tarja Korpela
Opintojakso edellyttää Ihmislähtöisyys ja muotoiluajattelu sosiaali- ja terveyspalveluissa5 op - opintojakson (YH00CP29) edeltävää opiskelua.
Opintojakson vastuuopettaja Tarja Korpela tarja.korpela@lab.fi
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu
Lahden kampus
3 op
4 op
1-5
Opintojaksolle ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Kampus, Zoom, Moodle
Ennakkotehtävä 1 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 3,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op
arvolupaus, konseptointi, kokeilut, ketterä kehittäminen, fasilitointi, yhteiskehittäminen, osallistaminen, tuplatimantti, palvelumuotoilu
Ennakkotehtävää ei ole tehty
Opintojaksotehtväää ei ole tehty hyväksytysti
Opiskelija
- käyttää konseptoinnin ja yhteiskehittämisen tietoperustaa
- muotoilee asiakkaiden/potilaiden, työntekijöiden ja/tai organisaation tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja. Esittää palvelukonseptin.
- hyödyntää konseptoinnin malleja ja menetelmiä palvelujen uudistamisessa
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti konseptoinnin ja yhteiskehittämisen tietoperustaa
- muotoilee asiakkaiden/potilaiden, työntekijöiden ja/tai organisaation tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja. Esittää visuaalisia keinoja hyödyntävän ja perustellun palvelukonseptin.
- käyttää konseptoinnin malleja ja menetelmiä palvelujen uudistamisessa. Perustelee valintoja tutkitulla tiedolla.
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti konseptoinnin ja yhteiskehittämisen tietoperustaa. Tietoperusta perustuu ajantasaisiin ja laadukkaisiin lähteisiin.
- muotoilee asiakkaiden/potilaiden, työntekijöiden ja/tai organisaation tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja. Esittää visuaalisia keinoja hyödyntävän palvelukonseptin. Konsepti on perusteltu ja siinä on innovatiivista otetta.
- hyödyntää asiantuntevasti konseptoinninja menetelmiä palvelujen uudistamisessa. Perustelee valintoja tutkitulla tiedolla. Kuvaa uuden palvelun strategialähtöisesti.
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Miksi?, Mitä, Miten?Jyväskylä: Docendo Oy. (tenttikirja) saatavana Primosta e-kirjana.
Muu kirjallisuus Moodlessa.
Opintojakso toteutetaan sekä etänä Zoomissa että Lahden kampuksella.
Opintojaksoon sisältyy kaksi lähipäivää ja lisäksi kaksi ohjauskertaa. Ohjauspävät (klo 16-17) sovitaan ensimmäisellä lähikerralla.
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely
Verkkotentti on 50% arvosanasta.
itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 40
Päivikki Lahtinen, Tarja Korpela
Lähipäiviin osallistuminen on vapaaehtoista, Keskeiset osiot nauhoitetaan.
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja Korpela tarja.korpela@lab.fi
Opintojaksolle otetaan vain Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk)-opiskelijoita.
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu
Lahden kampus
4 op
4 op
1-5
ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Kampus, Moodle, Zoom
Ennakkotehtävä (verkkotentti) 2 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 1,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op
kokemus, tunne, asiakaskokemus, asiakaskokemuksen mittaamisen, määrälliset menetelmät, asiakaskokemuksen johtaminen
Opiskelija ei ole tehnyt ennakkotehtävää hyväksytysti 5.10 mennessä.
Opiskelija ei ole tehnyt itse- eikä vertaisarviointia
Opiskelija ei ole tehnyt opintojaksotehtävää hyväksytysti.
Opiskelija
- käyttää asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tuottaa esityksen asiakasraadin toiminnasta
- hyödyntää palvelun/palveluiden kehittämisessä asiakaskokemustietoa työyksikkö/ organisaatiotasolla
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tuottaa esityksen asiakasraadin toiminnasta. Esitys on selkeä ja perusteltu ja siinä on hyödynnetty visuaalisen viestinnän keinoja.
- kehittää palvelun/palveluiden asiakaskokemusta tietoon perustuen työyksikkö/organisaatiotasolla
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa ajantasaisiin ja laadukkaisiin lähteisiin perustuen.
- tuottaa esityksen asiakasraadin toiminnasta. Esitys on selkeä, perusteltu ja oivaltava ja se on taitavasti toteutettu visuaalisen viestinnän keinoin.
- kehittää palvelun/palveluiden asiakaskokemusta tietoon perustuen työyksikkö/organisaatiotasolla.Kehittämisehdotukset ovat konkreettisia.