Eija Mustonen
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
Eija Mustonen
Lähiopetus
Suomi
31.08.2021 - 30.05.2022
01.07.2021 - 22.04.2022
Milla Mäkinen, Mirja Kälviäinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu
Lahden kampus
1-5
Mirja Kälviäinen
Lähiopetus
Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.
Palvelumuotoiluun tutustumiseen liittyy kirja: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.
1. lähiopetuskerralla 27.8. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (yritystoiminnan palvelullistuminen, muotoiluajattelu, ihmiskeskeisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)
Välitehtävä: tutustuminen yleiseen kirjallisuuteen / artikkeleihin ihmiskeskeisyydestä ja palvelumuotoilusta, kysymysten laatiminen palvelumuotoilusta ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen kehittämistapausta (Valtakunnallisen lähiöohjelman Yhteinen Mukkula -hanke) varten (44 h)
2. lähiopetuskerralla 10.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen 1: profilointi, palvelupolku, blueprint, experience bluebrint, business model kanvaasi (7 h)
3. lähiopetuskerralla 11.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä 2: empatiatyökalut, haastattelut, fasilitointi, benchmarkkaus (7 h)
Välitehtävä: Tarkentavaa tutkimusta kehittämistapaukseen (Valtakunnallisen lähiöohjelman Yhteinen Mukkula -hanke) liittyen (44 h)
4. lähiopetuskerralla 24.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta Valtakunnallisen lähiöohjelman Yhteinen Mukkula -hankkeeseen (7 h)
5. lähiopetuskerralla 25.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta Valtakunnallisen lähiöohjelman Yhteinen Mukkula -hankkeeseen (7 h)
Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 1.10. mennessä. (10 h)
Tehtävät:
Välitehtävät 50 %
Oppimispäiväkirja 50 %
Suomi
01.09.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Milla Mäkinen, Mirja Kälviäinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu
Lahden kampus
1-5
Projektityö tehdään Valtakunnallisen lähiöohjelman Yhteinen Mukkula -hankkeeseen.
5 op 133h
Lähiopetus 35 h
Välitehtävät 88 h:
Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen, kysymysten laatiminen ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen Yhteinen Mukkula -hankkeeseen liittyen 44 h
Tarketava tutkimus Yhteinen Mukkula -hankkeeseen liittyen 44 h
Oppimispäiväkirja 10 h
Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät, ihmiskeskeisyyttä painottaen. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä.
Osaa palvelumuotoilun taustalla olevan kehyksen (ml. muotoiluajattelu ja ihmiskeskeisyys)
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun taustalla olevaa kehystä sekä menetelmiä
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun olevaa kehystä sekä menetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta konsepteja
Eija Mustonen
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
LAB YAMK Opinnäytetyöohje
Moodlessa Opinnäytetyön suunnittelu opintojakson luento- ja muu aineisto:
https://moodle.lut.fi/course/view.php?id=6868
Moodlen Muotoilun tutkimus-aineistot.
Selkeä peruskirja: Ojasalo – Moilanen – Ritalahti 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. (myös vanhempia painoksia kirjastoissa.)
Anttila 2006. TUTKIVA TOIMINTA ja ilmaisu, teos, tekeminen. Akatiimi. (Tutkimustyön menetelmäteos esittävän ja luovan kulttuurin opinnäytetöitä ja t&k –toimintaa varten.) Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. PS-kustannus.
Paljon yleistä tutkimuskirjallisuutta, mutta osin se ohjaa liian akateemiseen tutkimukseen suhteessa YAMK opinnäytetöiden tutkimuksellisen kehittämistyön luonteeseen.
Opintoihin kuuluu ennakkotehtävänä LAB-opinnäytetyöohjeeseen, kehittämistutkimukseen liittyviin aineistoihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä kysymysten laatiminen näihin liittyen. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä käydään kysymysten avulla läpi pulmakohtia suhteessa kehittämistutkimuksen tutkimuksellisiin lähestymistapoihin, tiedonhankintaan, erilaisiin empiirisen aineiston hankintamenetelmiin ja analyysimenetelmiin sekä tarkastellaan muotoiluajattelun prosessia ja suhdetta erilaisiin menetelmiin. Toisella lähiopetuskerralla jokainen opiskelija esittelee oman prosessiluonnoksensa ja sitä kommentoidaan. Oma kehittämisprosessi kirjoitetaan auki esseenä, jossa kuvataan siihen sopivia menetelmiä lähteitä käyttäen ja Harvard viitejärjestelmää noudattaen. Esseestä saadun palautteen perusteella opiskelija tarkentaa opinnäytetyön visuaalista viitekehystä, valittuihin menetelmiin liittyvää tiedonhankintaa ja opinnäytetyön dispositiota niin, että hän pystyy esittelemään sen ohjaajille ja ryhmälle syyslukukauden alussa täydennettynä suunnitelmana.
Arviointi perustuu oman kehittämistyön menetelmäprosessin mallintamiseen, menetelmien valintaan ja niiden esittämiseen perusteltuja lähteitä käyttäen. Arvioinnin konkreettisena kohteena on omaan opinnäytetyöhön liittyvät menetelmäessee ja opinnäytetyösuunnitelman esitykset ja jäsennys sekä esityksissä olevat visuaaliset mallinnukset kehittämistyön etenemisprosessista.
Suomi
01.01.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Mirja Kälviäinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu
Lahden kampus
3 op
4 op
1-5
Oman työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämistyön eli opinnäytetyön tukimuksellisen osuuden parissa työskentely.
133h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävä tutustuminen opinnäytetyöohjeisiin, kehittämistutkimukseen aineistojen ja kirjallisuuden avulla ja kysymysten laatiminen niihin liittyen 40 h
25.3. Kysymysten purkaminen: Tutkimuksellisia lähestymistapoja, tiedonhankintaa ja menetelmiä 8h
Välitehtävä suunnitella prosessikorttien ja menetelmäaineistojen avulla omaa tutkimus- ja kehittämisprosessia 40h
21.-22.4. oman tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin ja menetelmien mallintamisen esittely ja keskustelu niistä, toisten opiskelijoiden töiden prosessiesittelyjen seuraaminen 8h
Essee prosessista ja menetelmistä: visuaalisen viitekehyksen ja prosessin täsmentäminen, disposition laatiminen ja tutkimukselliseen lähestymistapaan ja menetelmiiin liittyvän aineiston tutustumisen ja sen soveltamisen syventäminen.Prosessi- ja menetelmäesseen palautus.27.5. mennessä 37 h
Esseen palautteen perusteella kehittämistutkimuksen suunnittelun täsmentäminen. Mahdollinen empiirisen työskentelyn aloittaminen. Työn eteneminen esitellään syksyllä 2022 jokaiselle osoitettuna seminaariaikana.
Opintojaksolla perehdytään tutkimuksellisiin lähestymistapoihin sekä muotoiluajatteluun suhteessa näihin. Opintojaksolla perehdytään myös erilaisiin empiirisen aineiston hankinta- sekä analyysimenetelmiin ja suunnitellaan omaan tutkimukselliseen kehittämistyöhön liittyviä menetelmiä.
etsiä tietolähteitä sekä perustella tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
osoittaa perehtyneisyytensä työ- tai opintoalaan liittyvään tietoperustaan
suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja
arvioida kriittisesti asiantuntija-alansa teoreettisia tietolähteitä
etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämis- ja innovaatiotoimintaan
etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia
käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
Eija Mustonen
Lähiopetus
Suomi
01.09.2021 - 31.03.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
Milla Mäkinen, Heidi Uppa, Mirja Kälviäinen, Heikki Saros, Tytti Lindeberg, Mirva Rainio, Anna Rytkönen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu
Lahden kampus
1-5
Eija Mustonen
Lähiopetus
Suomi
01.01.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Milla Mäkinen, Mirja Kälviäinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu
Lahden kampus
1-5
Eija Mustonen
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
E-oppimiympäristössä jaettu artikkeli- ja muu aineisto ennakkotehtävää varten: Muotoilun muutos strategiseen suuntaan, yhteiskunnallinen kehittämistilanne, muotoiluajattelun luonne, nykyisen arvonluonnin periaatteita, monialainen kehittäminen, yhteissuunnittelun suunnittelu.
Oheislukemistoa:
Idris Mootee. 2013. Design Thinking for Strategic Innovation. Wiley.
Muotoilun tutkimus Moodleaineistot: Co-design ja Strategic design.
Opintojakso alkaa ennakkomateriaaliin tutustumisena ja valmistautumisena keskustelemaan ja tekemään ryhmätyötä materiaalin pohjalta. Ennakkomateriaalia käytetään pohjana ryhmissä ensimmäisenä lähiopetuspäivänä ja silloin myös tutustutaan luentona ja keskusteluna strategiseen muotoiluun. Toisena lähiopetuspäivänä tutustutaan yhteissuunnittelun menetelmiin ja aloitetaan ryhmissä tehtävä strategisen ennakoinnin, innovaatiotoiminnan suunnittelun ja fasilitoinnin harjoitusprojekti. Kolmantena lähiopetuspäivänä toteutetaan projektin yhteissuunnitteluharjoitus ja puretaan yhteissuunnittelun harjoitusten menetelmä- ja fasilitointikokemukset sekä ennakointisprintin tulokset. Viimeinen opintotehtävä toteutetaan kontaktikertojen jälkeen yksilöllisenä ennakoinnin, liiketoiminta-ajattelun ja ideointimenetelmien soveltamisena omaan kehittämistehtävään.
Arviointi kohdistuu ryhmässä tapahtuvan yhteisuunnittelun suunnittelun ja totetuksen harjoitukseen ja opintojaksolla läpikäytyjen ja harjoiteltujen kehittämisnäkökulmien ja niiden menetelmien soveltamiseen itsenäiseen, omaan kehittämistehtävään kohdistuvaan harjoitustehtävään. Ryhmässä tehtävä ennakointisprintti muodostaa 50 % arvosanasta ja itsenäinen lopputehtävä 50 % arvosanasta.
Suomi
01.01.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
10 - 30
Mirja Kälviäinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu
Lahden kampus
3 op
3 op
1-5
Opintojakson liittyy hankkeeseen, jossa tuetaan yrityksiä vastuullisten tuote- ja palveluratkaisujen kehittämiseen sekä niiden markkinointiin.
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 25 h
pe 11.2. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumisena 18 h
pe 25.02. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
la 26.02. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti ja tulosten purkaminen 8h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 66 h palautetaan viimeistään 15.3.
Opintojaksolla käsitellään ja harjoitellaan strategisen muotoilun ja muotoiluajattelun (Design Thinking) toimintaa osana liiketoimintaan tai organisaatioiden ennakoivaan kehittämiseen liittyvää innovaatioprosessia. Tähän kuuluu tulevaisuusmenetelmien ymmärtäminen ja soveltaminen yhteissuunnitteluun, muotoiluajattelulle tyyppillisen etupainotteisen innovaatioprosessin toimintamekanismit ja asiakasarvon luominen uudenlaisissa liiketoimintamalleissa.
osaa poimia kriittisesti kehittämistä koskevia menetelmiä ammattialueensa keskustelusta
osaa toimia strategialähtöisesti asiantuntijuusalueellaan
osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
osaa poimia ja arvioida kriittisesti strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
osaa ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälistä strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa arvioida ja kehittää toimintaa
osaa kehittää strategisen ajattelun avulla toiminnan uudistamisen ratkaisuja
Eija Mustonen
Lähiopetus
Englanti
07.01.2022 - 05.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
10 - 20
Petteri Venetjoki
Muotoiluinstituutti (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu, Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Lahden kampus
1-5
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.