40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Grönroos, C. 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman. Juva: WS Bookwell Oy. (soveltuvin osin, myös aikaisemmat painokset käyvät)
Koivisto, J., Liukko, E., Tiirinki, H.,Lyytikäinen, M. 2020. Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirja. THL:n julkaisuja 11/2020. Luettavissa https://www.julkari.fi/handle/10024/140708
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.
Toteutus: Toteutus on hybridi. Osallistuminen on mahdollista sekä Lahden kampuksella että virtuaalisesti Zoomissa.
Kaikki luento-osuudet nauhoitetaan.
Opetusmenetelmät:
Ryhmätyöskentely,
Aktivoivat luennot
Itsenäinen opiskelu
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi
Suomi
27.08.2021 - 29.10.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 40
Päivikki Lahtinen, Tarja Korpela
Opinojaksolle otetaan ensisijaisesti Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehttäjä- koulutuksen (yamk) opiskelijat (28 opiskelijaa) ja loput paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä (12 opiskelijaa)
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä
Lahden kampus
4 op
3 op
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.
Opintojakso ei sisällä tenttejä
Lahden kampus
Moodle
Zoom
Välitehtävä 0,5 op
Lähipäivät 1 op
Itse- ja vertaisarvionti 0,5 op
Kehittämistehtävä 3 op
Sote palvelujärjestelmä
Asiakaslähtöiset palveluprosessit (palveluketjut)
Palvelun laatu
Segmentointi
Ekosysteemi
Palveluiden kehittäminen
Opiskelija
- ei tee välitehtävää hyväksytysti
- ei palauta kehittämistehtävää
- ei tee kehittämistehtävää hyväksytysti
Opiskelija:
- käyttää palvelujohtamisen käsitteitä ja tietoperustaa
- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä
- esittää ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi
Opiskelija:
- käyttää perustellen palvelujohtamisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan
- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä. Tuotos on huolella laadittu ja perusteltu relevanteilla lähteillä.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden ja tuloksellisuuden parantamiseksi.
Opiskelija:
- käyttää perustellen palvelujohtamisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan. Lähteet ovat ajantasaisia ja osin myös kansainvälisiä.
- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä. Asiakasryhmän palveluprosessi ja ekosysteemikuvaus on huolella laadittu, perusteltu ajantasaisilla lähteillä. Ekosysteemikuvaus on kuvattu moniammatillista ja -monialaista palvelua tarvitsevalle asiakasryhmälle.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden ja tuloksellisuuden parantamiseksi.Tarkastelu perustuu ajantasaisinn lähteisiin.
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Opetusmateriaali ilmoitetaan Moodlessa. Opintojaksolla suositellaan luettevaksi palvelumuotoilun perusoppikirjoja esim. Tuulaniemi: Palvelumutoilu
Kontaktiopetus (luennot ja työpajatyöskentely). Opetus toteutetaan hybridina Lahden kampuksella sekä Zoomissa. Lähipäivien luento-osuudet nauhoitetaan.
Itsenäinen opiskelu
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi
Oppimispäiväkirja on 1/3 kokonaisarvosanasta
Suomi
13.11.2021 - 06.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 40
Jussi Mozo, Tarja Korpela
Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä -koulutuksen opiskelijat (27). Muut opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä
Lahden kampus
4 op
4 op
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.
Opintojaksoon ei sisälly tenttejä,
Lahden kampus
Moodle
Zoom
Ennakkotehtävä 0,5 op
Kontaktipäivät 1 op
Oppimisen reflektointi kontaktipäivien välillä ja jälkeen, kehittämistehtävä 3 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op
Itsetuntemus asiakassuhteissa "Luontaiset taipumukset", kehittämisen toimintaympäristö
Asiakaskokemus ja sen mittaaminen ja arviointi laadullisilla menetelmillä
Asiakaspolku asiakaskokemuksen organisoinnin välineenä
Opiskelija ei ole tehnyt ennakkotehtävää eikä kehittämistehtävää
Kehittämistehtävä on hylätty (arviointi 1-5)
Opiskelija ei ole tehnyt opintojakson lopussa itse- eikä vertaisarviointia
Opiskelija
- käyttää asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa
- mittaa ja analysoi asiakaskokemusta vähintään yhtä menetelmää käyttäen valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa
- hyödyntää asiakaskokemustietoa palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa
Oppimispäiväkirja:
Arvosana 1:opiskelija tuo tietoa esille kuvailevasti (referoi)
Arvosana 2: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asian kertomalla sen omin sanoin
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa
- mittaa ja analysoi asiakaskokemusta käyttäen vähintään kahta eri menetelmää valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa
- tekee tietoon /näyttöön perustuvia ehdotuksia asiakaskokemuksen parantamiseksi valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveysalalla
Oppimispäiväkirja:
Arvosana 3: Opiskelija tekee tiedon pohjalta analyyseja
Arvosana 4: Opiskelija tekee tiedon pohjalta synteesejä
Opiskelija
käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä
- mittaa, analysoi ja arvioi asiakaskokemusta monimenetelmällisesti (väh. kolme menetelmää)valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali. ja terveyspalveluissa.
- kehittää asiakaskokemusta tavoitteellisesti tietoon/näyttöön perustuen ja esittää innovatiivisia ratkaisuja asiakkaiden palvelukokemuksen parantamiseksi
Oppimispäiväkirja:
Arvosana 5: Opiskelija tuottaa arviointitietoa
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Opintojakso toteutetaan hybridinä (Lahden kampus ja Zoom)
Oppimisessa hyödynnetään digitaallisia oppimisympäristöjä ja työvälineitä esim. Moodle, Miro ja Canva. Kahden lähipäivän välissä rakennetaan ryhmätehtävänä menetelmäkortteja asiakasymmärryksen hallintaan. Ryhmä valitsee oman työskentelyalustan esimerkiksi Teamsin. Ryhmät palauttavat menetelmäkorttinsa sekä henkilökohtaisen reflektion oppimisestaan Moodleen 25.3. 2022
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja.korpela@lab.fi
Vertaisarviointi ja tuutorin arviointi
Suomi
10.01.2022 - 30.04.2022
19.11.2021 - 19.01.2022
8 - 40
Päivikki Lahtinen, Tarja Korpela
Ennen opintojaksoa opiskelijan ton suositeltavaa opiskella opintojakso: Palvelumuotoilu II: asiakaskokemuksen johtaminen (Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (yamk)-koulututus)
Opintojakso on Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä -koulutuksen ydinosaamisen opintojakso. Kyseisen koulutuksen opiskelijoilla on ensisijainen osallistumisoikeus.
Hyvinvointi (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä
Lahden kampus
3 op
4 op
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoristustapoja.
Lahden kampus, Moodle, Zoom
Ennakkotehtävä (osaamisen näyttö) 1 op
Lähipäivät 1 op
Ryhmätehtävä + vertaisarviointi 2 op
Oppimisen reflektointi 1 op
Palvelumuotoilu, palvelumuotoiluprosessi, asiakasymmärrys, laadulliset menetelmät ja analyysi (teemahaastattelu, focusryhmähaastattelu, persoonakartta, palvelupolku, kontaktipisteet, empatiakartta)
Ennakkotehtävää ei ole palautettu
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn
Ryhmätehtävä ei ole hyväksytty
Henkilökohtaista oppimisen reflektiota ei ole palautettu
Opiskelija
- käyttää asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta
- hyödyntää asiakasymmärrystä palveluprosessien/prosessin kehittämisessä.
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa.
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Menetelmien kuvaus on tehty visuaalisuutta hyödyntäen.
- uudistaa palveluprosessia/prosesseja asiakasymmärrykseen perustuvan tiedon avulla
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa laadukkaiden lähteiden avulla.
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa luotettavasti analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Menetelmien kuvaus on tehty huolellisesti ja monipuolisesti visuaalisia elementtejä hyödyntäen.
- uudistaa innovatiivisella otteella palveluprosessia/prosesseja asiakasymmärrykseen perustuvan tiedon avulla
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Lisäksi Moodlessa on opintojaksolla hyödynnettävää materiaalia.Primossa on yksi painettu versio.
Opintojakson toteutus on hybridi (Lahden kampus ja Zoom)
Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia digitaalisia oppimisympäristöjä ja työkaluja hyödyntäen.
Lähipäiviin osallistuminen on vapaaehtoista.
Luentojen keskeiset osiot nauhoitetaan.
Opintojakson vastuuopettaja tarja.korpela@lab.fi
Vertais- ja itsearviointi ja tuutorin arviointi
Suomi
25.03.2022 - 03.06.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
8 - 40
Milla Mäkinen, Tarja Korpela
Ennen opintojaksoa tulee olla opiskeltuna seuraavat kaksi opintojaksoa: Palvelumuotoilu I: asiakaskokemuksen johtaminen ja Palvelumuotoilu II: Asiakasymmärryksen muotoilu
Opintojakso on Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (yamk)koulutuksen ydinosaamisen opintojakso. Kyseisen koulutuksen opiskelijat ovat ensisijaisia tälle opintojaksolle.
Hyvinvointi (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä
Lahden kampus
2 op
4 op
1-5
Toteutukselle ei ole vaillinaisia toteutustapoja
Lahden kampus, Zoom, Moodle
Ennakkotehtävä 0,5 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 3 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op
arvolupaus, konseptointi, fasilitointi, yhteiskehittäminen, kokeilu, tuplatimantti, palvelumuotoilu
Ennakkotehtävää ei ole palautettu
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn
Ryhmätehtävää eikä oppimisen reflektointia ole palautettu
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä
- muotoilla käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä. Menetelmien käyttö on perusteltua ja visuaalisia elementtejä hyödyntävää.
- muotoilla käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi. Uudistaminen perustuu tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä käyttäen.
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä. Menetelmien käyttö on perusteltu ja visuaalisia elementtejä taitavasti hyödyntävää.
- muotoilla innovatiivisesti ja käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi. Uudistaminen perustuu ajantasaiseen ja laadukkaaseen tutkittuun tietoon.
Etäopetus
Opintojaksolla osoitettu oppimateriaali.
Opettaja: Lotta-Maria Sinervo, Tampereen yliopisto
Opintojakson koordinointia koskevat kysymykset voi osoittaa Päivi Huotarille (paivi.huotari@lab.fi) tai Tarja korpelalle (tarja.korpela@lab.fi)
Suomi
03.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
8 - 60
LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI, Tarja Korpela, Päivi Huotari
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Uudistava johtamisen (sosiaali- ja terveysala) ja Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Muut opiskelupaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä
Lahden kampus
3 op
5 op
1-5
Opintojakso ei sisällä tenttejä.
Verkkototeutus (Zoom ja Moodle)
Opintojaksoon sisältyy ryhmätehtävä. Tehtävää ei voi tehdä yksilötehtävänä.
Opiskelija osaa
- osoittaa perehtyneisyytensä sosiaali- ja terveystalouden tietoperustaan ja peruskäsitteisiin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiaali- ja terveystalouteen liittyviä prosesseja
- viestiä yksikön taloudellisesta toiminnasta
-johtaa sosiaali- ja terveysalan yksikkötason taloussuunnittelua ja talouden seurantaa
Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti sosiaali- ja terveystaloutta koskevia tietolähteitä
- etsiä ja analysoida sosiaali- ja terveystalouden taustalla olevia perusmekanismeja
-arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
Opiskelija osaa:
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveystalouden tietolähteitä
-arvioida taloudellisen toiminnan tuloksia ja vaikutuksia sosiaali- ja terveysalan organisaation toiminnassa
-arvioida ja kehittää sosiaali- ja terveysalan yksikkötason talouden suunnittelun ja seurannan prosesseja
Etäopetus
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Moodle -sivustolla.
Virtuaaliopetuksen sisältö
I: Rakennetaan teoriaa ja luodaan käsitteet
vaikuttavuus, kustannusvaikuttavuus, vaikutus, liiketaloudellinen voitto strategisen toiminnan päämääränä, arviointi, arviointitieto
II: vaikuttavuuden mittaaminen, vaikuttavuuden arviointi, Mitataan ja arvioidaan toimintaa siihen soveltuvien mittareiden avulla
III: Arvon luonti
IV: Tehdään synteesi oppimisesta ja viedään opittu johtamiseen, esimiestyöhön ja kehittämisee
itsearviointi, tuutoreiden arviointi
Suomi
01.09.2022 - 30.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
10 - 60
Arja-Tuulikki Malin, Emilia Laapio-Rapi
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä
Lahden kampus
5 op
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.
Opintojakso ei sisällä tenttejä.
Moodle -oppimisympäristö, Zoom-virtuaaliympäristö
Virtuaaliopetukseen ja -ohjaukseen osallistuminen 1,5 op
Oppimispäiväkirja 3 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op
- vaikutukset ja vaikuttavuus sosiaali- ja terveysalalla, vaikutusten ja vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi
- toiminnan mittaaminen ja arviointi
. palvelutuotannon johtaminen ja kehittäminen arviointitiedon perusteella
Oppimsipäiväkirjaa ei ole palautettu
Oppimispäiväkirjaa ei ole hyväksytty
Itsearvioibntia ei ole tehty
Opiskelija
- käyttää sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin käsitteitä ja tietoperustaa
- soveltaa erilaisia vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin menetelmiä työyhteisössä/organisaatiossa/ sosiaali- ja terveyspalveluissa
- hyödyntää vaikuttavuuden ja toiminnan arviointitietoa organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä
opiskelija
- käyttää asiantuntevasti sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin käsitteitä ja tietoperustaa sekä perustelee toimintaa käsitteiden ja tietoperustan avulla
- soveltaa perustellen erilaisia vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin menetelmiä työyhteisössä/organisaatiossa/ sosiaali- ja terveyspalveluissa
-hyödyntää perustellen vaikuttavuuden ja toiminnan arviointitietoa organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin käsitteitä ja tietoperustaa ja perustelee organisaation strategista toimintaa niiden avulla
- soveltaa perustellen ja kriittisesti erilaisia arvioinnin menetelmiä sosiaali- ja terveyspalveluissa
- kehittää ja johtaa strategisesti työyhteisöä/organisaatiota/sosiaali- ja terveyspalveluja vaikuttavuuden ja toiminnan arviointiedon pohjalta