Lähiopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
Lähiopetus
Opetus Zoom-oppimisympäristössä:
10.9. klo 16-19 Yhteinen työskentely: Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö muutoksessa
28.9. klo 9-11 Ohjaus: Johtamisanalyysi
12.11. klo 12-14 Ohjaus: Johtamisen näkökulmat - seminaari
26.11. klo 14-19: Yhteinen työskentely - Johtamisen näkökulmat - seminaari
Oppimistehtävät:
Oppimistehtävä 1: Johtamisanalyysi, palautus 8.11
Oppimistehtävä 2 a: Johtamisen näkökulma - abstrakti, palautus 19.11.
Oppimistehtävä 2 b: Johtamisen näkökulma - seminaarin materiaalit, palautus 29.11.
Muut opetusmenetelmät:
moodle-oppimisalustan verkkoluennot ja muu materiaali
muu materiaali ja kirjallisuus
Oppimistehtävä 1
- arviointi 0-5
- 60 % arvosanasta
Oppimistehtävä 2
- arviointi 0-5
- 40 % arvosanasta
palaute oppimistehtävistä
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Mari Kokkonen
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
Lappeenrannan kampus
1-5
moodle-oppimisalusta
Zoom - tapaamiset, linkit löytyvät moodlesta
Etäopetus
Päivitys 8.12.2021: Koronatilanteen vuoksi opintojakso siirretään kokonaan verkkovälitteisesti toteutettavaksi. Zoom-linkit löytyvät opintojakson Moodlesta, joka avataan opiskelijoille 1/2022 aikana.
----------------------
Opintojakso toteutuu kolmena lähiopetuspäivänä (Zoom-yhteydellä). Lisäksi opiskelijat perehtyvät aihealueeseen itsenäisesti ja pienryhmissä.
Opetusmenetelminä luennot ja harjoitukset sekä pienryhmissä ja itsenäisesti suoritettavat tehtävät.
Arvioitavat tehtävät.
Suomi
14.01.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 40
Minna-Maria Behm, Anne Suikkanen, Pirjo Vaittinen
Hyvinvointi (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
Verkkokampus
5 op
1-5
Zoom- ja Moodle- oppimisympäristöt.
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 135 tuntia opiskelijan työtä.
Osaamistarpeiden määrittäminen strategialähtöisesti
Osaamisen tunnistaminen
Tavoitteiden määrittäminen ja suunnitelman tekeminen osaamisen kehittämiselle ja arvioinnille
Osaamisen johtamiseen vaikuttavia organisaatiokulttuurisia tai muita tekijöitä
Lähiopetus
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu Alma Media.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun businesskirja. Alma media.
Muu moodlessa jaettava materiaali.
Kirjallisen ryhmätyön tekeminen ja oman työapanoksen osoittaminen kirajllisessa työssä.
Suomi
21.01.2022 - 31.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
10 - 50
Emilia Laapio-Rapi
Hyvinvointi (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
Lappeenrannan kampus
1-5
Palvelumuotoilun perusteet
Palvelumuotoilun prosessi
Asiakasosallisuus palvelumuotoilussa
Opiskelija ei ole osallistunut kirjallisen ryhmätyön toteuttamiseen.
Opiskelija tuntee palvelumuotoilun perusteet ja osaa kuvata ne perustasolla. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa kuvata prosessin eri vaiheet perustasolla. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia käytännön työelämäntilanteissa.
Opiskelja ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen palvelumuotoilussa.
Opiskelija tuntee palvelumuotoilun perusteet ja osaa kuvata ne kattavasti. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa kuvata prosessin eri vaiheet kattavsti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia useissa erilaisissa käytännön työelämäntilanteissa. Opiskelja ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen palvelumuotoilussa ja osaa soveltaa sitä erilaisiin asiakastilanteisiin.
Opiskelija tuntee palvelumuotoilun perusteet ja osaa kuvata ne erittäin kattavasti. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa kuvata prosessin eri vaiheet erittäin kattavasti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia useissa erilaisissa käytännön työelämäntilanteissa ja ehdottaa innovatiivisia soveltamistapoja. Opiskelja ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen palvelumuotoilussa ja osaa soveltaa sitä erilaisiin asiakastilanteisiin.
Etäopetus
Opintojakso toteutuu kokonaan verkkovälitteisesti.
Zoom-yhteydellä toteutettavat kontaktiopetukset:
• pe 8.4.2022 klo 16-19
• la 9.4.2022 klo 10-15
Opintojakson suorituksena on arvioitava tehtävä.
Suomi
08.04.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 50
LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LPR, Anne Suikkanen
Hyvinvointi (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
Lappeenrannan kampus
5 op
1-5
Zoom- ja Moodle- oppimisympäristöt.
Opintojakson tavoitteina:
Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida sähköisten palvelujen merkityksen ja haasteet asiakasta osallistavien sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä; tietää ja osaa arvioida sähköisten palvelujen hyödyn asiakkaan näkökulmasta; osaa hyödyntää käyttäjäpalautetta sähköisten palvelujen kehittämisessä; osaa valita sopivan sähköisen palvelun asiakkaan tarpeeseen; osaa tunnistaa ja soveltaa erilaisia sovellusmahdollisuuksia sähköisten palvelujen kehittämisessä
Sisältö:
Sähköinen palvelu, teknologian hyödyntäminen, turvallinen tiedon välitys ja puolesta asiointi
Sähköiset palvelut terveyden- ja hyvinvoinnin edistäjänä
Sähköisten palveluiden prosessit asiakkaan näkökulmasta
Olemassa olevat tuotteet ja tietojärjestelmät
Palvelumuotoilu sähköisten palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä
Sähköisten palveluiden laadun seuranta ja käyttäjäpalautteen hyödyntäminen laadun seurannassa
Etäopetus
Opintojakso toteutuu kokonaan verkkovälitteisesti.
Zoom-yhteydellä toteutettavat kontaktiopetukset:
• pe 18.3.2022 klo 16-19
• la 19.3.2022 klo 10-15
Opintojakson suorituksena on arvioitava tehtävä.
Suomi
18.03.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 50
LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LPR, Anne Suikkanen
Hyvinvointi (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
Lappeenrannan kampus
5 op
1-5
Zoom- ja Moodle- oppimisympäristöt.
Tavoite:
Opiskelija ymmärtää sähköisiin palveluihin liittyvät teknologiset ratkaisut; tunnistaa ja ymmärtää sähköisen asioinnin taustalla olevat normit; osaa tunnistaa sähköisten palvelujen lisäarvon organisaation näkökulmasta; osaa toimia asiantuntijana sähköisten palvelujen ja erilaisten palveluprosessien kehittämisessä
Peruskäsitteet: sähköisten palveluiden ajurit ja haasteet;
Sähköisten palveluiden vaikutus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä;
Tiedonhallinta ja tietojärjestelmät (teknologian näkökulma);
Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen;
Sähköiseen asiointiin liittyvät tietosuoja- ja lakiasiat sekä asioinnin turvallisuus;
Sähköisen asioinnin kansainvälinen vertailu;
Sähköisten palveluiden monimuotoisuus, kustannustehokkuus ja hyöty organisaation näkökulmasta;
Sähköisten palveluiden hyödyntäminen osana palvelustrategiaa ja liiketoimintaa;
Sähköisen asioinnin merkitys ja vaikutukset johtamiseen
Etäopetus
Opintojakso toteutuu etäopetuksena (Zoom).
viikko 12 – pe 25.3. klo 14-19
viikko 17 – pe 29.4. klo 14-19
viikko 20 – pe 20.5. klo 14-19
Opintojakson suoritus sisältää kaksi kirjallista henkilökohtaista tehtävää: talousraportointi opintojakson keskeisistä sisällöistä sekä taloustarina, joka on reflektiivinen kuvaus omasta talousosaamisesta.
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 40
LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LPR, Pirjo Vaittinen, Lotta-Maria Sinervo
Hyvinvointi (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
Lappeenrannan kampus
5 op
1-5
Opintojaksolla paneudutaan sosiaali- ja terveystalouden keskeisiin kysymyksiin, kuten talouden suunnitteluun ja johtamiseen, toiminnan tuottavuuteen ja tehokkuuteen sekä talousjohtamisen peruskäsitteisiin.
• Taloudellisen toiminnan perusperiaatteet ja tavoitteet
• Talouden johtamisen tietopohja
• Talouden hallinnan välineet (erityisesti budjetointi)
Etäopetus
Opintojaksolla osoitettava materiaali.
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu kokonaisuudessaan verkossa (= 100 % verkkototeutus).
Opintojakson alussa on lukujärjestykseen 28.8. merkitty orientaatioinfo opintojakson suorittamisesta.
Opintojaksolla on useita harjoitus- ja oppimistehtäviä, jotka tehdään joko yksin tai pienryhmissä. Näiden tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle.
Suomi
28.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
15 - 50
Pirjo Vaittinen, Aki Rintala
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
Lappeenrannan kampus
5 op
5 op
1-5
Oppiminen tapahtuu Moodle -oppimisympäristössä.
Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (eli 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat oppimis- ja harjoitustehtävät.
1 Tutkimusprosessi
- Tutkimukseen liittyvät keskeiset käsitteet
- Tieteellinen tutkimus, tutkimuksellinen kehittäminen
- Tutkimus-ja kehitäämisprosessi
- Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimuksen etiikka
2 Laadullinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
- Tutkimuksen raportointi
3 Määrällinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
-Tutkimuksen raportointi
4 Kehittäminen ja innovointimenetelmät
- Kehittämis- ja innovointimenetelmiä
- Aineistojen käsittely
- Raportointi
0 = Opiskelija ei osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteitä, eikä ymmärrä tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen keskeisiä vaiheita. Opiskelija ei osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä eikä tulkita niistä saatuja tuloksia.
1 = Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämisprosessin keskeiset vaiheet. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia.
3 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä. Opiskelija osaa valita ja soveltaa tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimusraportin.
5 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa perustellusti valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija hallitsee saatujen tutkimustulosten tulkinnan ja raportoinnin sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset.
Etäopetus
Juuti P. & Vuorela A. 2015. Työyhteisön johtaminen ja työhyvinvointi. PS-Kustannus.
Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu etäyhteyksin Zoomin kautta ja Moodle oppimisympäristössä.
Opintojaksolla on ennakko- ja oppimistehtävä, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlesta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.
Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 6.3.22 mennessä)
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 40
Arja-Tuulikki Malin, Minna-Maria Behm, Pirjo Vaittinen
Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso).
Hyvinvointi (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
Lappeenrannan kampus
3 op
5 op
1-5
Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät.
Toimiva työyhteisö ja sen työhyvinvointi
Työyhteisön johtaminen muutoksessa
Työyhteisön luottamus ja sen kehittäminen
Haasteelliset tilanteet työyhteisössä ja niiden ratkaiseminen
Esihenkilön ja työyhteisön eettisesti kestävä toiminta
.
1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä eettisesti kestävää toimintaa
3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa eettisesti kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa
5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää eettistä organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.