Lähiopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
Lähiopetus
Seminaarityöskentely
Tehtävät
Välitentit
Käytännön harjoitukset
OSCE
Tavoitteet:
Hallitsee strukturoidun anamneesin teon ja perustellen asiakkaan yleisen kliinisen tutkimisen keskeisten elintoimintojen osalta
Perustaa kliinisen päätöksenteon tehtäväalueellaan asiakkaan anamneesiin, kliiniseen tutkimuksen ja näyttöön perustuvaan tietoon
Osaa arvioida hoitotyön laatua ja vaikuttavuutta
Seminaaritehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen
OSCE osaamisen näyttö
Suomi
14.01.2022 - 29.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Sini Hämäläinen, Emilia Laapio-Rapi, Marjut Louhelainen, Eeva Tuomenoksa, Tuomo Nyyssönen
Asiakkaan kokonaistilanteen arviointi
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö
Lappeenrannan kampus
1-5
-
Moodle
Strukturoitu anamneesin teko
· Asiakkaan terveydentilan kokonaisvaltainen tutkiminen elinjärjestelmittäin (· Anatominen-fysiologinen-farmakologinen integraatio)
· Vieritestit ja erotusdiagnostiikka
· Sairausryhmät, painotus kansansairauksiin: valtimotaudit, keuhkosairaudet, neurologiset sairaudet, infektiosairaudet, diabetes, TULE-sairaudet, ruoansulatuselinten sairaudet ja eri-tyiskysymykset: psykososiaaliset tilanteet, akuutit geriatriset tilanteet
· Vaikuttavat hoitokäytänteet
Etäopetus
Hämäläinen, Pekka 2021. Myötätuntoinen valmennus. Helsinki: Minerva. - myös äänikirjana.
Saari, Oskari 2017. Aki Hintsa - Voittamisen anatomia. Helsinki: WSOY.
Opettajan ja opiskelijoiden valitsemaa materiaalia.
Luennot, yksilö- ja ryhmätehtävät, virtuaaliopinnot. Toteutus tapahtuu 100%:isesti verkko-opetuksena (Zoom tai Teams). Oppimisympäristönä Moodle.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
15 - 60
Jaana Loipponen
Liiketoiminta (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö
Verkkokampus, Lappeenranta
5 op
1-5
Osa 1
Teemat:
-itsensä johtaminen, johtajuus ja esihenkilöys
-johtamistyössä kehittyminen
-johtamisviestintä ja oman viestintäosaamisen kehittäminen
Aikataulu:
10.9. orientaatio: raami ja tehtävät
24.9. luento ja keskustelu
8.10. tehtävien purku; orientaatio Osa 2
Osa 2
Teemat:
-digitaaliset foorumit (benchmarkkaus)
-johtaminen ja viestintä käytännössä
Aikataulu:
19.11. Luennot, keskustelu; tehtävän purku; harjoitteet
ryhmä HLPRYHYJO21S = Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
20.11. Luennot, keskustelu; tehtävän purku; harjoitteet
ryhmä HLPRYKL21S= Kliininen asiantuntija, hoitotyö
Opiskelija ei hallitsee opintojakson sisältöä.
Puhetaito:
Sisältö on suunniteltu puutteellisesti. Esiintymisen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat, samoin . sidosteisuus. Kieli on epäselvää ja puhe ei pyri vuorovaikutukseen.
Kirjoitustaito:
Kieli sisältää paljon virheitä, eikä viesti välity. Teksti etenee pääosin epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia. Ulkoasu ei noudata standardia. Teksti on pää osin tekstilaji- ja /tai tyylikonventioiden vastaista. Sisältö ei vastaa tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija ei osaa listata viestinnän kanavia eikä viestintäyhteiskunnan taustoja.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Puhetaito:
Sisällön suunnittelussa kuulijakuntaa, tilannetta eikä tavoitetta ole otettu huomioon. Esiintyminen on epävarmaa, vuorovaikutus puuttuu ja nonverbaalinen viestintä on ristiriidassa puheen kanssa. Jäsentely ja johdonmukaisuus ovat epäselviä. Sidosteisuus on häilyvää. Kieli on epäselvää ja äänelliset tehokeinot puuttuvat (puhe on liian hiljaista/monotonista).
Kirjoitustaito:
Kieli sisältää paljon virheitä, mutta viesti välittyy. Teksti etenee usein epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia. Ulkoasu noudattaa osittain standardia. Teksti on monilta osin tekstilaji- ja /tai tyylikonventioiden vastaista. Sisältö vastaa suppeasti tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija osaa listata viestinnän kanavat ja viestintäyhteiskunnan taustat.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Puhetaito:
Sisältö on valittu tilanteen, kuulijakunnan ja tavoitteen kannalta, mutta kaikissa ei ole onnistuttu. Esiintyminen on luontevaa, puhuja saa kontaktin kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Jäsentely on johdonmukainen ja sitä on helppo seurata. Sidosteisuudessa on puutteita. Kieli on riittävän selkeää, kuuluvaa ja ilmeikästä.
Kirjoitustaito:
Viestintä on melko sujuvaa ja selkeää sekä melko virheetöntä. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti ja sidosteisesti. Ulkoasu on pääsääntöisesti standardin mukainen. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy. Sisältö vastaa pääosin tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija ymmärtää monikanavaisen ja digitalisoituneen toimintaympäristön asettamat vaatimukset ja mahdollisuudet johtamiselle ja esihenkilötyölle.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Puhetaito:
Sisältö on valittu taitavasti sekä selkeän tavoitteellisesti kuulijakunnan ja tilanteen mukaan. Esiintyminen on ryhdikästä ja vakuuttavaa, vuorovaikutus on erittäin taitavaa ja spontaania. Nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Jäsentely on erinomaisen loogista (aloitus, käsittely, lopetus). Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli on erittäin selkeää, kuuluvaa, vivahteikasta ja ilmeikästä.
Kirjoitustaito:
Viestintä on erittäin sujuvaa, monipuolista, selkeää ja vakuuttavaa sekä virheetöntä. Teksti on erinomaisesti jäsentynyttä, sidosteista ja etenee loogisesti. Ulkoasu on täysin standardin mukainen. Opiskelija osaa viestiä luontevasti asiaankuuluvalla tekstilajilla ja tyylillä. Sisältö vastaa täysin tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa muuttuneen viestintäympäristön mahdollisuuksia johtamis- ja esihenkilötyössä.
Etäopetus
Moodle-sivustolla on materiaalit, joka johdattelee opiskelijaa opintojakson keskeisiin teemoihin. Moodle-sivuston materiaalin käyttö tulee näkyä tehtävien teossa.
Moodlessa olevan materiaalin lisäksi opiskelijalta edellytetään myös itse hankittua näyttöön perustuvaa tietoa vastausten laadinnassa. Työssä tulee näkyä kaikki käytetyt lähteet.
Verkkototeutus 100 % Moodle-oppimisalustalla. Kurssin voit suorittaa oman aikataulun mukaisesti 9.5.2022 - 15.8.2022 välisenä aikana.
Verkkokurssi sisältää 4 palautettavaa tehtävää. Tehtävät tulee suorittaa annetussa järjestyksessä ja seuraava tehtävä avautuu, kun olet palauttanut edeltävän tehtävän.
Tehtävä 1: Gerontologisen asiakkaan hoidon ja palvelun arviointi (1 op)
Tehtävä 2: Gerontologisen asiakkaan hoitoon liittyvät eettiset näkökulmat (1op)
Tehtävä 3:Gerontologisen asiakkaan hoidossa hyödynnettävä teknologia ja digitaaliset palvelut (1op)
Tehtävä 4:Gerontologisen asiakkaan kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi, CGA (2 op)
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Tehtävä 1 arvioidaan hyväksytty- täydennettävä
Tehtävä 2 arvioidaan hyväksytty- täydennettävä
Tehtävä 3 arvioidaan hyväksytty- täydennettävä
Tehtävä 4 arvioidaan numeraalisesti ja tästä arvioinnista muodostuu opintojakson numero.
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään arviointikriteerien taso 1 osaamista.
Suomi
09.05.2022 - 15.08.2022
14.03.2022 - 19.04.2022
0 - 50
Sari Kokkonen, Matleena Takaluoma
Ei vaadi edeltävää osaamista
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti LAB ammattikorkeakoulun Kliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) opiskelijat.
Hyvinvointi (LAB)
Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK, Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö, Kesäopinnot
Verkkokampus
5 op
1-5
Opintojaksoon ei liity tenttiä.
Täydennettävät tehtävät tulee palauttaa 2 viikon aikana saadusta tiedosta.
Moodle-verkkoympäristö
Opiskelijan ajankäyttö jakaantuu Moodle-sivustolla olevaan tietoon perehtymiseen, itsenäiseen tiedonhakuun ja vastauksen laadintaan.
Gerontologinen hoitotyö
Hyvä vanhuus
Ikäihmisen hoidon laatusuositukset
Ikäihmisen hoitoon ja palveluun liittyvät eettiset ristiriidat
Itsemäärämisoikeuden tukeminen
Ikääntyneen yleistilan lasku, akuutit tilanteet ja niiden arviointi
Kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi (CGA)
Teknologian ja digitaalisten palvelujen hyödyntäminen ikääntyneen hoidossa, mahdollisuudet, haasteet ja eettisyys
Hylätty suoritus annetuista tehtävistä.
Osaa
- arvioida gerontologisen hoitotyön viitekehyksestä asiakkaan hoitoa ja palvelua
- käyttää asiantuntijuustieto- ja taitotasoa geriatrisessa arvioinnissa
- arvioida eettisyyteen pohjautuvaa laadukasta hoitoa ja palvelua
- arvioida teknologian ja digitaaliten palveluiden käytön vaikutuksia ikäihmisen hoidossa ja palveluissa
Osaa
- kriittisesti arvioida ja kehittää gerontologisen hoitotyön viitekehyksestä asiakkaan hoitoa ja palvelua
- käyttää ja soveltaa asiantuntijuustieto- ja taitotasoa kokonaisvaltaisessa geriatrisessa arvioinnissa
- arvioida ja kehittää eettisyyteen pohjautuvaa laadukasta hoitoa ja palvelua
- arvioida teknologian ja digitaaliten palveluiden käytön vaikutuksia ikäihmisen hoidossa ja palveluissa sekä kehittää ja johtaa toimintaa
Osaa
- kriittisesti arvioida ja kehittää innovatiivisesti gerontologisen hoitotyön viitekehyksestä asiakkaan hoitoa ja palvelua
- käyttää ja soveltaa kriittisesti moniammatillista asiantuntijuustieto- ja taitotasoa kokonaisvaltaisessa geriatrisessa arvioinnissa
- kriittisesti arvioida ja kehittää eettisyyteen pohjautuvaa laadukasta hoitoa ja palvelua
- kriittisesti arvioida teknologian ja digitaaliten palveluiden käytön vaikutuksia ikäihmisen hoidossa ja palveluissa sekä kehittää ja johtaa toimintaa
Lähiopetus
Opettajien osoittama materiaali.
Kliinisen asiantuntijan ydinkompetensseissa painottuu hoitotyön asiantuntijuus, systemaattinen ja suunnitelmallinen työskentely sekä hoitotyön kehittäminen. Tehtävänkuva on itsenäinen ja edellyttää vaativan tason kliinistä arviointiosaamista sekä kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä näyttöön perustuen. Se sisältää asiakkaan terveydentilan kokonaisarvioinnin ja hoitamisen. Kliininen asiantuntija osaa valita parhaan mahdollisen hoidon asiakkaalle sekä huomioida asiakkaan läheiset. Terveyden edistäminen ja konsultointiosaaminen korostuvat. Tehtävänkuva on itsenäinen, mutta kliininen laajavastuinen asiantuntija toimii myös osana moniammatillista työryhmää.
Tämä opintojakso antaa valmiuksia toimia kliinisen asiantuntijan tehtävissä hoidon tarpeen arvioinnissa, suunnittelussa sekä toteutuksessa.
Verkko-opetus moodle oppimisalustalla
Itsenäinen opiskelu
Yksilö- ja pienryhmätehtävät
Arvioitavat tehtävät
Seminaari
Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 05.06.2022
Eeva Tuomenoksa, Tuomo Nyyssönen
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö
Lahden kampus
Hyväksytty/Hylätty
Oppiminen tapahtuu etäopetuksena.
Palvelutarpeen arviointi
Asiakkaan toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi
Hoidon kiireellisyyden ja hoidon tarpeen arviointi
Akuutit kriisitilanteet
Sähköinen asiointi
T1:
•osaa työskennellä alansa vaativissa asiantuntijatehtävissä ja arvioida ja hyödyntää näyttöä kliinisen työn kehittämisessä
•osaa johtaa erilaisia aiheeseen liittyviä prosesseja
•osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiakkaan kokonaistilanteen ja akuutin hoidon tarpeen arvioinnista kansalliselle ja kansainväliselle kohderyhmälle
H3:
•osaa arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluita sekä asiantuntija-alansa teoreettista tietoa/tietolähteitä
•osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
•osaa toimia johtajana terveys- ja hyvinvointipalveluiden uudistamisessa ja kehittämisessä
K5
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyön palveluprosesseja sekä kehittää tulevaisuuteen suuntaavia innovatiivisia ratkaisuja
•osaa toimia vaativissa asiantuntijatehtävissä terveyden- ja hyvinvoinnin palvelujärjestelmissä sekä palveluiden laadun kehittämisessä
- osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä edistää näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä sekä omassa työyhteisössään että kansallisissa ja kansainvälisissä terveysalan verkostoissa toimien
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Ennakkotehtävä yksilötehtävänä.
Orientaatio ja webinaari toteutetaan etänä zoomin välityksellä.
Oppimistehtävät itsenäisesti ja pienryhmissä.
Moodle-verkkoalustalla oppimateriaali ja tehtävät.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 05.06.2022
20 - 60
Eeva Tuomenoksa, Anja Liimatainen
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö
Lahden kampus
4 op
4 op
1-5
Oppimistehtävät laaditaan työelämälähtöisesti.
Monimuoto-opetus; kontaktipäivät etänä ja verkkoympäristön hyödyntäminen Moodle -oppimisalustalla.
Kliinisen asiantuntijuuden tausta; kv- ja kansallinen sekä alueellinen taso.
Kansalliset kompetenssit
Kliinisen asiantuntijuuden roolit
Megatrendit (SITRA)
Sote-uudistus
Tulevaisuuden osaamisen tarpeet
Sote-palvelujen digitaaliset ratkaisut
Kestävät ja vastuulliset toimintatavat
- tunnistaa sote-alan muutokseen liittyvät kehittämistarpeet
- seurata kriittisesti ammattialueensa kehittämistä koskevaa keskustelua
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- käyttää johdonmukaisesti asiantuntijuusalueensa käsitteitä ja käsitellä kokonaisuuksia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alan sekä alan ulkopuolisille kansallisille kohderyhmille
- arvioida sote-alaan liittyviä kehittämistarpeita sekä suunnitella ja toteuttaa alan kehittämistoimintaa
- arvioida kriittisesti asiantuntija-alansa teoreettista tietoa/tietolähteitä
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
- arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia
ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa ja kansainvälisissä tilanteissa/verkostoissa
- arvioida tulevaisuuden haasteita ja muutostarpeita
Etäopetus
Oppimateriaali kurssin Moodlessa
-Toteutus verkossa
-Toteutus sisältää itsenäisiä tehtäviä, pienryhmätyöskentelyä ja osallistavia luentoja sekä esiintymisharjoituksia
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 05.06.2022
Katja Remsu, Tuulia Stellberg, Pirjo Vaittinen
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö
Lahden kampus
5 op
1-5
Kurssi toteutetaan verkossa (Zoom, Moodle)
Opiskelija osaa
- Tunnistaa monikanavaisen toimintaympäristön asettamat vaatimukset ja mahdollisuudet
- Tunnistaa moniammatillisen tiimin viestinnän erityispiirteet ja arvioida niiden vaikutusta viestinnän sujuvuuteen
- Kehittää henkilökohtaisia viestintä- ja neuvottelutaitojaan niin asiantuntijana kuin johtajana
- Hyödyntää digitalisoituneen toimintaympäristön mahdollisuuksia viestinnässä
Lähiopetus
Opinnot toteutuvat kokonaan verkossa (Moodle-ympäristö), ja ne voi suorittaa joustavasti missä vain. Opinnot sisältävät luentoja (Työterveyslaitoksen luentotallenteet) sekä yksilötehtäviä.
Jotta voit valita tämän opintojakson, on sinun pitänyt keväällä 2022 valita Työterveyshuollon palvelujärjestelmä, kehittämislinjaukset ja strategiat 5 op
Suomi
01.08.2022 - 30.12.2022
02.05.2022 - 05.06.2022
0 - 10
Päivi Kousa
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö
Verkkokampus, Lappeenranta
Hyväksytty/Hylätty