Etäopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
Etäopetus
Grönroos, C. 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman. Juva: WS Bookwell Oy. (soveltuvin osin, myös aikaisemmat painokset käyvät)
Aihealueisiin liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset
Toteutustapa: virtuaalitoteutus Zoomissa
Optusmenetelemät: luennot, ryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu
Opintojakson arvosana muodostuu oppimispäiväkirjasta (reflektiosta) 50% ja 50% välitehtävien teemoihin liittyvästä osaamisen näytöstä
Itse- ja vertaisarviointi
Tutorin arviointi
Suomi
01.10.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 16.08.2021
0 - 40
Jussi Mozo, Tarja Korpela
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Verkkokampus, Lahti
4 op
5 op
1-5
Toteutukselle ei ole vallinnaisia toteutustapoja
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua
Opintojaksoon ei sisälly tenttejä
Zoom
Moodle
Ennakkotehtävä 0,5 op
Lähipäivät 1,5 op
Kehittämistehtävä 2,5 op,
Itsearviointi- ja vertaisarviointi 0,5 op
asiakaslähtöiset palveluprosessit, mittaaminen, asiakastieto, asiakassuhteiden johtaminen ja kehittäminen
Opintojaksoon liittyviä tehtäviä ei ole palautettu.
Opintojakson kehittämistehtävä on hylätty
Itse- ja vertaisarviointia ei ole tehty
Opiskelija
1)
käyttää asiakassuhteiden johtamisen käsitteitä ja tietoperustaa
2)
löytää tarkoituksenmukaisen mittaustavan/tavat asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Perustelee mittarin käytettävyyttä.
3)
hyödyntää asiakassuhteiden johtamista palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa
Oppimisen reflektointi:
arvosana 1
opiskelija tuo tietoa esille kuvailevasti (referoi)
arvosana 2:
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asian kertomalla sen omin sanoin
Opiskelija
1)
käyttää asiantuntevasti asiakkuusjohtamisen käsitteitä ja tietoperustaa
.
2)
löytää tarkoituksenmukaisen mittaustavan/tavat asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Perustelee ja arvioi mittarin käytettävyyttä.
3) tekee perusteltuja ehdotuksia asiakassuhteiden johtamisen ja kehittämisen parantamiseksi valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveysalalla
Oppimisen reflektointi
arvosana 3:
Opiskelija tekee tiedon pohjalta analyyseja (kykenee tarkastelemaan ilmiötä, näkee syy-seuraussuhteita)
Opiskelija
1)
- käyttää asiantuntevasti asiakassuhteiden johtamisen käsitteitä ja tietoperustaa ja perustelee toimintaa niiden kautta.
2)
löytää tarkoituksenmukaisen mittaustavan/tavat asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Perustelee ja arvioi mittarin käytettävyyttä. Analysoi mittarin avulla saatua tietoa asiantuntevasti.
3)
- esittää innovatiivisia ratkaisuja asiakassuhteiden kehittämiseksi valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveysalalla
Oppimisen reflektointi
arvosana 4:
Opiskelija tekee tiedon pohjalta synteesejä (tekee johtopäätöksiä)
arvosana 5:
Opiskelija tuottaa arviointitietoa (jäsentää ilmiötä uudella tavalla, joka uudistaa toimintaa)
Etäopetus
Opetus Zoom-oppimisympäristössä:
17.1. klo 9-13 Yhteinen työskentely: Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö muutoksessa
14.2. klo 9-11 Ohjaus: Oppimistehtävä 1 (johtamisanalyysi)
4.4. klo 9-11 Ohjaus: Oppimistehtävä 2 (johtamisen näkökulmat -seminaari)
20.4. klo 9-13: Yhteinen työskentely - Johtamisen näkökulmat - seminaari
Oppimistehtävät:
Oppimistehtävä 1: Johtamisanalyysi, palautus 13.3.
Oppimistehtävä 2 a: Johtamisen näkökulma - abstrakti, palautus 5.4.
Oppimistehtävä 2 b: Johtamisen näkökulma - seminaarin materiaalit, palautus 22.4.
Muut opetusmenetelmät:
moodle-oppimisalustan verkkoluennot ja muu materiaali
muu materiaali ja kirjallisuus
Oppimistehtävä 1
- arviointi 0-5
- 60 % arvosanasta
Oppimistehtävä 2
- arviointi 0-5
- 40 % arvosanasta
palaute oppimistehtävistä
Suomi
01.01.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 31.01.2022
Mari Kokkonen
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
moodle-oppimisalusta
Zoom - tapaamiset, linkit löytyvät moodlesta
Lähiopetus
Suomi
03.01.2022 - 31.07.2023
04.12.2021 - 02.01.2023
Katja Remsu, Juha Roslakka, Kari Kauranen, Mirka Airesvuo, Jaana Mantela, Päivikki Lahtinen, Mari Kokkonen, Anja Liimatainen, Tuija Rinkinen, Pirjo Vaittinen, Arja-Tuulikki Malin, Minna-Maria Behm, Anne Suikkanen, Taina Anttonen, Minna Mukka, Mirva Rainio, Annukka Näkkälä, Päivi Huotari, Tarja Korpela
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Lappeenrannan kampus
1-5
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 01.01.2023
01.07.2021 - 01.01.2023
Juha Roslakka, Suvi-Maaria Tepora-Niemi, Kari Kauranen, Jaana Mantela, Päivikki Lahtinen, Mari Kokkonen, Anja Liimatainen, Tuija Rinkinen, Pirjo Vaittinen, Arja-Tuulikki Malin, Minna-Maria Behm, Raija Hovi-Pulsa, Taina Anttonen, Anne Suikkanen, Kristiina Helminen, Tarja Korpela, Päivi Huotari
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Lappeenrannan kampus
1-5
Etäopetus
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa ja tehtäväkohtaisesti tarvittavat lähteet
Ennakkotehtävän aineisto (luentotallenne ja artikkeli) ja ennakkotehtävä (osaamisen johtamisen kehittämisalueet)
Kaksi opetuspäivää (Zoom)
Yksilötehtävä (osaamisen johtamisen suunnitelma) tai vaihtoehtoisesti ryhmäartikkelin kirjoittaminen (osaamisen johtamisen mallintaminen; neljän hengen ryhmät)
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5
Ennakkotehtävä: 20% kokonaisarvioinnista
Yksilötehtävä/ ryhmäartikkeli: 80 % kokonaisarvioinnista
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 60
Arja-Tuulikki Malin, Päivi Huotari
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
Opiskelija osaa
- käyttää osaamisen johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista ammatillisen osaamisen arvioinnin ja kehittämisen kysymyksiä
- nimetä osaamisen kehittämisen menetelmiä
- ennakoida ja suunnitella tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista
Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen osaamisen johtamisen käsitteitä
- ennakoida, arvioida ja kehittää tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista
- soveltaa osaamisen kehittämisen menetelmiä organisaatiotasolla
- soveltaa strategista ja tulevaisuuden lähestymistapaa osaamisen johtamisessa
Opiskelija osaa
-käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa osaamisen johtamisessa
- luoda ja johtaa osaamisen jakamisen tapoja organisaatiotasolla
- arvioida ja kehittää kriittisesti osaamisen kehittämisen kokonaisuutta organisaatio- sekä ekosysteemitasolla
- ennakoida, arvioida ja kehittää tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista asiantuntijaverkostossa
Lähiopetus
Oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.
Palvelumuotoilun peruskirjallisuus: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.
1. lähiopetuskerralla 11.11. käydään läpi palvelumuotoilun periaatteet, tarkoitus ja prosessi. Syvennytään siihen, mitä palvelukokemukset ovat ja miten niitä voi muotoilla. (4 h)
• Tehtävät (40 h)
1. Tutustuminen palvelumuotoilun peruskirjallisuuteen.
2. Omiin palveluihin liittyvä reflektointitehtävä.
2. lähiopetuskerralla 25.11. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä (yhteiskehittämisen työkalut, empatiatyökalut, kanvaasit) ja kokeillaan niitä yhdessä (4 h)
• Tehtävät: (40 h)
1. Tutustuminen tarkemmin palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin sote-kentällä tapausesimerkkien avulla.
2. Omiin asiakaskokemuksiin liittyvä reflektointitehtävä.
3. lähiopetuskerralla 2.12. testataan yhteiskehittämistä yhdessä (4 h)
• Tehtävä (20 h): Ideaalipalvelukonseptin kirjaaminen.
Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, jossa reflektoidaan opittua omaan työhön ja joka palautetaan opettajalle 10.12. mennessä. (21 h)
Tehtävät: 60 %
Oppimispäiväkirja 40 %
Suomi
01.11.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Milla Mäkinen
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Verkkokampus, Lahti
1-5
Varmistuu kurssin alkamiseen mennessä
5 op 133h
Lähiopetus 12 h
Tehtävät 100 h
- Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen ja siihen liittyvät tehtävät 40 h
- Palvelumuotoilun esimerkkeihin ja työkaluihin tutustuminen ja niihin liittyvät tehtävät
60 h
Oppimispäiväkirja 21 h
Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä sote-palveluiden kehittämisen välineenä.
Opiskelija osoittaa tietävänsä, mitä palvelumuotoilun periaatteet, tarkoitus, prosessi ja menetelmät ovat
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä, miten palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta, prosessia ja menetelmiä voi hyödyntää
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta, prosessia ja menetelmiä palveluiden kehittämiseen
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Arja-Tuulikki Malin, Johanna Kuisma
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Verkkokampus, Lahti
1-5
Etäopetus
Luentotallenne ja ennakkotehtävä (henkilöstöjohtamisen kehittämisalueet)
Kaksi opetuspäivää (Zoom)
Ryhmäesitys, vertaisarviointi ja ryhmäkeskustelut
Yksilötehtävä henkilöstöjohtamisen suunnitelma tai vaihtoehtoisesti ryhmäartikkelin kirjoittaminen (neljän hengen ryhmät)
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5
Ennakkotehtävä: 15% kokonaisarvioinnista
Ryhmäesitys: 15% kokonaisarvioinnista
Yksilötehtävä/ ryhmäartikkeli: 70 % kokonaisarvioinnista
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 60
Päivi Huotari
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
Opiskelija osaa
- käyttää henkilöstöjohtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- määritellä ja soveltaa henkilöstöjohtamisen keskeisiä prosesseja osana strategista johtamista ja organisaation menestymistä
Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen strategisen henkilöstöjohtamisen käsitteitä
- määritellä ja soveltaa henkilöstöjohtamisen keskeisiä prosesseja osana työntekijän ja organisaation nykyistä ja tulevaisuuden suorituskykyä
- ennakoida, arvioida ja kehittää strategista ja tulevaisuuden henkilöstöjohtamista
Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa strategisesta henkilöstöjohtamisesta
- kriittisesti ja monitahoisesti arvioida ja kehittää strategisia henkilöstöjohtamisen prosesseja osana työntekijän ja organisaation nykyistä ja tulevaisuuden suorituskykyä
Etäopetus
Strategian ennakointi ja tulevaisuuden johtaminen.
Suomi
01.02.2022 - 15.05.2022
19.11.2021 - 18.01.2022
10 - 50
Arja-Tuulikki Malin, Emilia Laapio-Rapi
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
Moodle ja ZOOM verkkoluennot
Verkkoluennot 3x4h
luennoille valmistautuminen yhteensä 20h
Kirjallinen tehtävä 80-100h
Etäopetus
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 31.01.2022
LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI, Mari Kokkonen, Lotta-Maria Sinervo
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
Etäopetus
Opintojakson moodlesivut avataan ma 7.3.
17.3. klo 9-13 Katsaus kehittämisen ja tutkimuksen menetelmiin
18.5. klo 9-13 Kehittämistehtävien esittelyt
Oppimistehtävät:
Kehittämistehtävä, palautus 22.5. mennessä
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 31.01.2022
Arja-Tuulikki Malin, Mari Kokkonen
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
Etäopetus
Esihenkilötyötä ja lähijohtamista koskevat lähteet ja kirjallisuus
Opintojakso toteutetaan ongelmaperustaista oppimista (PBL) soveltaen.
Tapausoppiminen
Tiimityöskentely
Oppimistehtävät:
1. Yksilötehtävä - oppimispäiväkirja, palautus joko 3.4. mennessä tai 18.4. mennessä
60% arvioinnista
2. Tiimitehtävä a) esitysmateriaali, palautus 20.3. mennessä b) tiimin arviointi, palautus 4.4. mennessä
40% arvioinnista
Suomi
01.01.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Mari Kokkonen
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
Zoom ja Teams
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2023
02.05.2022 - 30.12.2023
Juha Roslakka, Kari Kauranen, Jaana Mantela, Päivikki Lahtinen, Mari Kokkonen, Anja Liimatainen, Tuija Rinkinen, Pirjo Vaittinen, Arja-Tuulikki Malin, Minna-Maria Behm, Anne Suikkanen, Taina Anttonen, Minna Mukka, Päivi Huotari, Tarja Korpela
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Lappeenrannan kampus
1-5
Etäopetus
Suomi
01.09.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 05.06.2022
10 - 50
Arja-Tuulikki Malin
Hyvinvointi (LAB)
Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
Opiskelija
- käyttää prosessien johtamisen, laatu- ja lean-ajattelun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa prosessien johtamisen sekä laatu- ja lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa
- hyödyntää prosessien johtamista ja kehittämistä sekä laatu- ja lean-menetelmiä organisaation suorituskyvyn parantamisessa
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti prosessien johtamisen, laadunhallinnan ja lean-ajattelun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa prosessien johtamisen sekä laatu- ja lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa ja arvioi suorituskyvyn parantamista sen avulla
- hyödyntää prosessien ja laadun johtamista ja kehittämistä ja leanausta organisaation suorituskyvyn parantamisessa ja tekee perusteltuja ehdotuksia sote-organisaation laadukkuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti prosessien johtamisen sekä laadunhallinnan ja lean-ajattelun tietopohjaa ja perustelee niillä toiminnan kehittämistä
- soveltaa prosessien johtamien periaatteita sekä laatu- ja lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa ja arvioi suorituskyvyn parantamista niiden avulla. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää ja johtaa tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali- ja terveyspalvelujen laatua ja vaikuttavuutta. Esittää innovatiivisia ratkaisuja laadun parantamiseksi.