Lähiopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.07.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
Lotta Pyykkönen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)
Lappeenrannan kampus
1-5
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Luentojen sisältö, ajankohta ja oppimateriaali löytyy ylemmän ammattikorkeakoulun opintoja koskevalta Moodle-sivustolta.
Kurssilla tarkastellaan taidemaailman toimintatapoja ja niihin kohdistuvia muutospaineita yhteiskuntatieteen näkökulmasta. Opintojakso sisältää eri alojen asiantuntijoiden pitämiä luentoja, joissa taiteilijuutta ja taiteen kenttää tarkastellaan historiallisista taustavaikuttimista lähtien aina nykypäivään asti. Tarkastelun kohteena ovat taidejärjestelmä, taiteilijan yhteiskunnallinen ja sosioekonominen asema, taiteen rahoituskanavat ja taiteilijan muuttuvat toimintaympäristöt.Tässä viitekehyksessä taide määritellään ennen kaikkea yhteisöllisesti sosiologisen taideteorian ja sen alaan kuuluvien käsitteiden kautta. Lisäksi pohditaan laajojen muutostrendien: globalisaation, markkinatalouden, Internetin ja vaikutusta instituutioiden toimintaan, taidemarkkinoiden arvoketjuihin ja näitä säätelevään kulttuuripolitiikkaan ja normiympäristöön.
Luentoihin kuuluu harjoitustehtäviä ja koko luentosarjasta kirjoitetaan opintopäiväkirja.
Hyväksytysti suorittamisen edellytyksenä ( 5 op) on luennoille osallistuminen, annettujen tehtävien teko, ajoissa palautettu oppimispäiväkirja ja loppukeskusteluun osallistuminen.
Suomi
03.01.2022 - 06.05.2022
07.09.2021 - 29.10.2021
10 - 30
MI_opettaja_YAMK, Ylempi AMK, kulttuuriala Virtuaaliopettaja (LAB), Lotta Pyykkönen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)
Lappeenrannan kampus
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Osallistuminen luennoilla ja harjoitustehtävien teko kuuluu opintojaskon suorittamiseen. Poissaolot on korvattava itsenäisellä tiedonhankinnalla poissaoltujen luentojen osalta.
Yksi opintopiste vastaa opiskelijalle 27 työtuntia.
Opintojakso muodostuu eri alojen asiantuntijoiden pitämistä luennoista, joissa taiteilijuutta ja taiteen kenttää tarkastellaan historiallisista taustavaikuttimista lähtien aina nykypäivään asti. Ne käsittelevät taide-elämää ja taiteilijan toimintaympäristöä sekä teoreettisesta että konkreettisesti.
Kurssin suorittamisperiaatteena on oppimispäiväkirja. Oppimispäiväkirja sisältää omin sanoin referoitua tekstiä luennon sisällöstä sekä luentoasiaa koskevaa omaa pohdintaa. Pääpaino päiväkirjassa on omalla pohdinnalla. Jos joudut olemaan luennolta pois, etsi aihepiiriä koskeva tieto itsenäisesti ja kirjoita sen pohjalta oppimispäiväkirjaa. Päiväkirjan teko edellyttää luentomuistiinpanojen tekemistä.
Tarkemmat tiedot opintojakson luennoista ja tehtävistä löytyvät moodlesta.
Arvointia suoritetaan suhteessa opintojakson saamistavoitteisiin:
- tunnistaa erilaisia näkökulmia taide-elämään ja sen tutkimiseen
- osaa arvoida niiden vaikutusta omaan taiteilijan työhön
- tunnistaa taide-elämän paikan osana yhteiskuntaa
- osaa arvioida taiteilijan toimintaympäristöä
- kykenee kirjoittamaan reflektoivaa asiakielistä ja perusteltua tekstiä annetusta näkökulmasta
- pystyy rajamaan omaa näkökulmaansa aiheeseen ja esittämään perusteltuja käsityksiä taide- elämästä
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Hannula, Mika ym. 2003. Otsikko uusiksi. Taiteellisen tutkimuksen suuntaviivat. Niin & näin -lehden filosofinen julkaisusarja. Tampere.
Kiljunen, Satu (toim.). 2001. Taiteellinen tutkimus. Kuvataideakatemia.
Siukonen, Jyrki. 2002. Tutkiva taiteilija. Kysymyksiä kuvataiteen ja tutkimuksen avoliitosta. Kustannusosakeyhtiö Taide.
Varto, Juha 2017.Taiteellinen tutkimus. Mitä se on? Kuka sitä tekee? Miksi? Aalto-yliopiston julkaisusarja. (saatavana myös e-kirjana)
Lisää materiaalia löytyy opintojakson Moodle-sivulta
Opinnäytteen suunnittelua koskeva opintojakso muodostuu ryhmätapaamista, yksilötehtävistä, luennoista ja esittelyistä, joissa käydään läpi opinnäytetyötä koskevia ohjeita sekä taiteelliseen produktioon ja tutkimusraporttiin liittyviä yleisiä asioita. Suunnitteluvaiheeseen kuuluu myös opinnäytteen aiheen valinta ja aiheseminaari.
Opintojaksoon sisältyy myös Tutkimuksellinen kirjoittaminen -opintojakso (1 op).
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on, että opiskelija osallistuu aktiivisesti tapaamisiin, tekee annetut tehtävät ja aloittaa opinnäytetyön tekemisen.
Suomi
30.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Katja Remsu, Lotta Pyykkönen, Mirva Rainio
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)
Lappeenrannan kampus
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson voi suorittaa kokonaan etänä, verkon kautta. Mikäli opiskelijaa haluaa suorittaa jakson etänä ja osallistua tapaamisiin verkossa, hänen tulee olla ohjaajan yhteydessä ennen kurssin alkua.
Moodle
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka tarkoittaa noin 270 tuntia opintoja.
Opintojakson tarkoitus on saada opinnäytetyön tekeminen käyntiin ja tehdä alustavia rajauksia ja luonnoksia opinnäytettä koskien. Opintojakso sisältää esityksiä ja tehtäviä, joiden tavoite on tukea ja auttaa opiskelijaa opinnäytteen aloittamisessa ja aiheen rajaamisessa.
toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• osaamistavoitteista huomattavasti jälkeen jääminen
• tehtävien vaillinaisesti tekeminen
Ohjaaja voi pyytää opiskelijaa täydentämään suoritustaan.
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Löytyy opintojaksoa koskevalta Moodle-sivulta.
Opinnäytetyön toteutusta koskeva opintokokonaisuus muodostuu taiteelliseen opinnäytteen sekä sitä koskevan tutkimusraportin itsenäisestä tekemisestä ja niitä koskevasta ohjauksesta. Opintojakso päättyy taiteellisen opinnäytteen julkaisuun, sitä koskevan tutkimusraportin palautukseen ja kypsyysnäytteen tekoon.
Ohjaus tapahtuu sekä verkossa että opiskelijan läsnäoloa vaativissa tilanteissa. Erityisesti taiteelliset kritiikit pyritään järjestämään kampuksella, jonne opiskleijan tulee tuoda opinnäytteksi valmistuvia teoksia. Tutkimusraportin ohjaus tapahtuu verkossa.
Opintojaksoon sisältyy 2 seminaaria, joissa käsitellään opinnäytteen molempia osia. Väliseminaarissa opiskelija esittelee opinnäytteensä tekovaihetta. Väliseminaarissa arvioidaan, voidaanko opinnäytetyö julkaista aikataulusuunnitelman mukaan. Väliseminaari järjestetään verkossa. Opinnäytetyöseminaarissa opiskelija saa palautetta opinnäytteestään ja se järjestetään taiteellisen osuuden julkaisupaikassa. Jos opiskleijan julkaisupaikka poikkeaa ryhmänäyttelystä, opinnäyteseminaarin järjestämisestä sovitaan erikseen.
.
Opettaja voi pyytää opiskelijaa täydentämään opintojakson suoritusta, jos se on opinnäytetyöprosessin toteuttamisen ja opiskelijan valmistumisen kannalta tärkeää.
Suomi
01.01.2022 - 27.12.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
10 - 20
MI_opettaja_YAMK, Ylempi AMK, kulttuuriala Virtuaaliopettaja (LAB), Lotta Pyykkönen
Opinnäytteen suunnittelu -opintojakson suorittaminen hyväksytysti sekä opintojaksolle olevaan aiheseminaariin osallistuminen.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)
Lappeenrannan kampus
10 op
Hyväksytty/Hylätty
Vaatii opiskelihan osallistumisen opinnäytetyöprosessiin.
Ohjauksien ja seminaarien ajankohdat löytyvät Moodlesta.
Verkko-oppimisympäristönä on Moodle.Ohjaus tapahtuu sekä verkossa että opiskelijan läsnäoloa vaativissa tilanteissa.
Opintojakso on 20 opintopisteen laajuinen, joka tarkoittaa opiskelijalle noin 540 tuntia työtä.
Opintojaksolla opiskelija keskittyy taiteellisen opinnäytteen ja sitä koskevan tutkimusraportin tekemiseen, jotta ne voidaan julkaista. Opiskelija osallistuu molempien osien toteuttamista koskevaan ohjaukseen ja seminaareihin. Ohjaus tapahtuu pääsääntöisesti koko ryhmän kesken. Taiteellista opinnäytettä ohjataan välikritiikkien muodossa. Kritiikeissä taiteellista osuutta reflektoidaan yhdessä opiskelijan esityksen perusteella. Raporttia luetaan pareittain ja annetaan vertaispalautetta. Myös raporteista keskustellaan koko ryhmän kesken. Raportin tekoon saa tarvittaessa myös henkilökohtaista ohjausta.
Väli- ja opinnäytetyöseminaareihin osallistuminen on velvoittavaa. Seminaareissa noudetaan opponointia ja osallistumiseen annetaan erilliset ohjeet Moodlessa. Kun opinnäyte on kokonaisuudessaan hyväksytty, opiskelija suorittaa kypsyyskokeen.
-Opiskelija ei osallistu yhteisiin ohjaustilanteisiin eikä seminaareihin.
-Opiskelija ei esitä taiteellista opinnäytettä arvioitavaksi.
-Opiskelija ei palauta tutkimusraporttiaan arvioitavaksi.
-Opiskelija ei huomio prosessiin ja opinnäytteeseen kuuluvia eettisiä ohjeita.
Opiskelija osaa
- osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- kirjoittaa kypsyysnäytteenä lehdistötiedotteen tai artikkelin.
Ohjaaja voi pyytää opiskelijaa täydentämään tai korjaamaan prosessiin kuuluvaa suoritusta tai opinnäytteen osia, jotta opinnäyte voidaan julkaista ja hyväksyä. Ohjauksessa noudatetaan LABin ohjeita ja kriteeristöä. Kuvataiteen omat arviointikriteerit ja arviointia ohjaavat kysymykset löytyvät Moodlesta YAMK Kuvataide.
Sini-Inkeri Mononen
Lähiopetus
- Kananen, Jorma 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Miten kirjoitan toimintatutkimuksen opinnäytetyön? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. (osin)
- sekä muu kurssilla osoitettu kirjallisuus ja materiaali
Luennot, harjoitustehtävät, oheislukemisto ja keskustelut.
- 1–5
- Hylätty: 0
Suomi
30.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
10 - 30
Lotta Pyykkönen, Sini-Inkeri Mononen
- Ei vaadi aikaisempia opintoja
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)
Lappeenrannan kampus
1-5
- Lähi- ja etäopetusjaksot
- Moodle
• Tutkimukseen liittyvät keskeiset käsitteet
• Tieteellinen tutkimus, tutkimuksellinen kehittäminen
• Hyvä tieteellinen käytäntö
• Tutkimus- ja kehittämisprosessi (tutkimus- tai kehittämistyön aiheeseen perehtyminen, suunnittelu, toteutus ja raportointi)
• Tutkimusasetelma (laadullinen / määrällinen tutkimus)
o Kvalitatiivinen tutkimus ja sen prosessin erityispiirteet
o Kvantitatiivinen tutkimus ja sen prosessin erityispiirteet
• Aineiston hankinnan metodit
• Aineiston analysointimenetelmät
• Tutkimuksellinen kehittäminen
• Luova ongelmanratkaisun prosessi
• Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi
Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää tutkimus- ja kehittämisprosessin keskeiset vaiheet. Opiskelija tunnistaa tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä ja osaa tulkita niistä saatuja tuloksia.
Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä. Opiskelija osaa valita ja suunnitella tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimussuunnitelman ja ymmärtää raportoinnin vaiheet.
Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa valita ja suunnitella tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa perustellusti valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimussuunnitelman ja ymmärtää raportoinnin vaiheet sekä osaa tehdä tutkimuksesta johtopäätökset.
Lähiopetus
Suomi
03.01.2022 - 13.05.2022
19.11.2021 - 23.01.2022
Sini-Inkeri Mononen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)
Lappeenrannan kampus
1-5
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
- D’Alleva, Anne 2021. Methods and theories of art history. London: Laurence King Publishing. (osin)
- sekä muu kurssilla osoitettu kirjallisuus ja materiaali
Luennot, harjoitustehtävät, oheislukemisto, keskustelut ja näyttelyvierailut.
Suomi
01.01.2022 - 10.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
10 - 30
Lotta Pyykkönen, MI_opettaja_YAMK, Ylempi AMK, kulttuuriala Virtuaaliopettaja (LAB), Sini-Inkeri Mononen
- Ei edellytä aikaisempia opintoja
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)
Lappeenrannan kampus
3 op
1-5
- Lähi- ja etäopetusjaksot
- Moodle
- Lähi- ja etäopetusjaksot sekä itsenäiset tehtävät ja ryhmätyöt. Kurssin työmäärä vastaan viiden opintopisteen kurssin työmäärää.
- Taiteen teorian keskeisiä suuntauksia nykytaiteen näkökulmasta
- Teoreettisen viitekehyksen valitseminen
- Kirjallisuuden hallinta ja lähdekritiikki
- Teorian soveltaminen omaan työskentelyyn
- Suullinen ja kirjallinen ilmaisu, teoriapohjainen kirjoittaminen
- Teoria nykytaiteen kentällä
Opiskelija osaa valita taiteelliseen praktiikkaansa liittyvän aiheen ja rajata aihetta. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietolähteitä ja tutkimustietoa sekä valita ja käyttää aiheeseen liittyviä käsitteitä. Opiskelija hahmottaa tulokset ja johtopäätökset suhteessa teoriaan. Osaa kirjoittaa melko asiatyylistä tekstiä sekä merkitä puutteellisesti lähteet ja viitteet. Opiskelija hahmottaa taiteen teorian suhteen nykytaiteen kenttään.
Opiskelija osaa valita taiteelliseen praktiikkaansa hyvin sopivan aiheen sekä rajata ja perustella aihetta. Opiskelija osaa asemoida aiheen suhteessa alaansa ja nykytaiteen kenttään sekä taiteenteoreettisiin suuntauksiin. Opiskelija osaa hakea ja käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja tutkimustietoa sekä valita ja käyttää aiheeseen liittyviä käsitteitä johdonmukaisesti ja käsitteiden yhteyden hahmottaen. Opiskelija hahmottaa tulokset ja johtopäätökset suhteessa teoriaan. Osaa kirjoittaa sujuvaa teoriapohjaista tekstiä sekä merkitä lähteet ja viitteet lähes virheettömästi. Opiskelija hahmottaa taiteen teorian suhteen nykytaiteen kenttään ja osaa soveltaa teoriaa eri yhteyksissä.
Opiskelija osaa valita taiteelliseen praktiikkaansa erinomaisesti sopivan vaativan aiheen sekä rajata ja perustella aihetta ajantaisaiseen tietoon ja tutkimukseen perustuen. Opiskelija osaa asemoida aiheen suhteessa alaansa ja nykytaiteen kenttään ja taiteen teoreettisiin suuntauksiin sekä reflektoida sitä syvällisesti. Opiskelija osaa hakea ja käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja ajankohtaista tutkimustietoa sekä valita ja käyttää aiheeseen liittyviä käsitteitä johdonmukaisesti ja käsitteiden yhteyden hahmottaen. Opiskelija hahmottaa tulokset ja johtopäätökset suhteessa teoriaan havainnollisesti ja hyvin perustellen. Osaa kirjoittaa erinomaista teoriapohjaista tekstiä sekä merkitä lähteet ja viitteet virheettömästi. Opiskelija hahmottaa taiteen teorian suhteen nykytaiteen kenttään ja osaa soveltaa teoriaa eri yhteyksissä erinomaisesti.
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Suomi
01.09.2021 - 16.12.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
10 - 15
Lotta Pyykkönen, MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB), Veikko Halmetoja
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)
Lappeenrannan kampus
2 op
1-5
Opintojaksolla paneudutaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
- näyttelyn budjetti, budjetin seuranta, rahoituksen hankkiminen ja käytännön rahaliikenne
- näyttelyn tila- ja logistiikkakysymykset sekä lupamenettelyt
- näyttelyn tiedotus ja markkinointi
- teosten esittämiseen liittyvät yksityiskohdat sekä niiden hinnoittelu
Opintojaksolla tuotetaan opiskelijoiden lopputyönäyttely.
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Löytyy opintojakson Moodlesta.
Opintojaksolla käsitellään taiteilijan työelämään liittyviä osa-alueita: kuvataiteilijan osaamista, kuvataiteen sanallistamista kirjoittaen sekä oman taiteen esittelyä ammatillisessa tilanteessa. Osaamista koskeva osio sisältää osaamiseen liittyvää omakohtaista reflektiota sekä yhteistä keskustelua aiheesta. Kirjoittamisen osuudessa opiskelija tuottaa omakohtaisen näyttelypäiväkirjan häntä kiinnostavista näyttelyistä. Opintojakson viimeisessä osiossa opiskelija esittelee teoksensa portfoliotapaamisessa kuraattorille ja saa palautetta teoksistaan.
hyväksytty/hylätty/täydennä
Suomi
01.09.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
10 - 30
Lotta Pyykkönen, MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Opintojakso on suunnattu jo ammatissa toimiville taiteilijoille.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)
Lappeenrannan kampus
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelija voi hakeutua ahotointi- tai opinnollistamisen prosessiin.
Moodle, verkko ja kampus
Opintojakson kokonaislaajuus on 5 opintopisteinä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakso jäsentyy kolmeen osioon:
1. Osiossa opiskelija jäsentelee omaa ammatillista osaamistaan henkilökohtaisesta, taiteilijan ammattiosaamisen ja yhteiskunnan näkökulmasta.
2. Osiossa opiskelija harjoittelee asiatekstin kirjoittamista toisten taiteilijoiden teoksista näyttelypäiväkirjan muodossa.
3. Osiossa opiskelija esittelee tuotantoaan ammatillisessa kontekstissa. Kyse voi olla portfoliotapaamisesta tai muunlaisesta esittelystä, joka täsmentyy kurssin aluksi.
Opiskelija
-Tunnistaa ja osaa reflektoida taiteilijan osaamiseen liittyviä piirteitä ja osa-alueita: mitä osaaminen tarkoittaa taiteilijan ja yhteiskunnan näkökulmasta.
-Harjoittaa taiteen sanallistamista kirjoittamalla ottaen huomioon asiakielisyyden ja eettisyyden.
-Osaa esitellä teoksensa portfolion muodossa ja ottaa vastaan palautetta alan ammattilaiselta.
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.