Lähiopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
Lähiopetus
Opettaja koostaa materiaalin verkkoalustalle.
Kurssi alkaa tiuistaina 10.1.2023 klo 13:30-15:30.
Muut opetuskerrat lukujärjestyksen mukaisesti. Lähipäivä torstaina 12.1. klo 14-15:30.
Ammatillinnen kasvu on opintokokonaisuus, joka arvioidaan hyvksytty/hylätty-asteikolla.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 15.01.2023
Jussi Kuusela
Ei edellytetä aikaisempia opintoja.
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Verkkokampus, Lahti
Hyväksytty/Hylätty
Ei sovelleta.
Sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Materiaalit ja tehtävät Moodle-ympäristössä.
1 opintopiste vastaa n. 27 työtuntia
Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai ne eivät ole hyväksyttyjä arvioinnissa.
Arviointiasteikko 1-5 ei ole tässä opintojaksossa käytössä.
Hyväksytty: Annetut tehtävät palautettu ja henkilökohtainen tutor-keskustelu käyty.
Etäopetus
Opettaja kokoaa Moodle-kurssialutalle
Yksilöllisen tuen menetelmät, HOPS-kekustelut ja tutorointi
Yhteisöllisen ja yksilöllisen oppimisen näkökulma yhdistettynä, ryhmän sisäinen dynamiikka ja yksilö ryhmän jäsenenä
Oman toiminnallisuuden ja tutkimuksellisen otteen kehittyminen
Suomi
24.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 40
Anne-Marie Tuomala
Ammatillinen kasvu 1
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Lahden kampus
1 op
Hyväksytty/Hylätty
Sovittava opettajan kanssa
Työlämätietouden kehittyminen alan toimijoihin tutustumalla
Virtuaalinen ja kampuksen lähipäivät
Opiskelija osaa
· seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä
· syventää omaa osaamistaan
· edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti
· arvioida palveluita ja kehittää koulutusta
Annettuja oppimistehtviä ei ole suoritettu
Lähiopetus
Kurssin materiaali Moodle-alustalle.
Kurssin verkko-opetuskerrat näkyvät lukujärjestyksessä. Kurssiin liittyy tutor-opettajan kanssa käytävä HOPS-keskustelu. Varattavat ajat löytyvät Moodlesta.
Ammatillinnen kasvu on opintokokonaisuus, joka arvioidaan hyvksytty/hylätty-asteikolla.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Jussi Kuusela
Ei edellytä aikaisempaa osaamista.
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Verkkokampus, Lahti
Hyväksytty/Hylätty
Ei sovelleta.
Sovitaan tutor-opettajan kanssa.
Materiaalit ja tehtävät kurssin Moodle-alustalla
Yksi (1) opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.
Hyväksytty: Annetut tehtävät palautettu ja henkilökohtainen tutor-keskustelu käyty.
Hylätty: Ei edellä mainittuja suorituksia.
34% Lähiopetus, 66% Etäopetus
Opintojakson moodlesivusto
(Peltonen, H. 2014. Insinöörin (AMK) Fysiikka osa 1. 11. painos. Gummerus Kirjapaino Oy. Kirja ei ole pakollinen ja kirjan saatavuudessa on ongelmia.)
Luennot, moodle
Tentti, harjoitustehtävät
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 50
Juha Pere
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Lahden kampus
2 op
1-5
Moodle, Zoom, (oppikirja)
Tasasähkö
Sähköstatiikka
Aaltoliikeoppia
Meluntorjuntaa
Desibeliasteikko
Ei osaa ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia
Käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja osaa etsiä yksittäisiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin johdonmukaisesti tietoa. Osaa soveltaa opittuja tekniikoita opettajan antamiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin.
Käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja osaa etsiä ongelmanratkaisun kannalta oleelliset tiedot. Osaa monipuolisesti ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia
Käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja osaa etsiä tietoa ongelmanratkaisuprosessin eri vaiheissa. Osaa ratkaista kaikki tai lähes kaikki opettajan asettamat matemaattisluonnontieteelliset ongelmat.
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Oppimateriaali julkaistaan kurssin Moodle-sivuilla.
Opintojaksoon kuuluu lähi- ja verkko-opetusta. Osa kurssin sisällöstä on itseopiskelumateriaalia. Kurssi arvioidaan yksilötehtävien ja tentin perusteella.
Opintojakso arvioidaan tentin ja annettujen tehtävien perusteella.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 15.01.2023
Jussi Kuusela
Ei vaadita edeltävää osaamista.
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus, Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, yhdyskuntasuunnittelu
Lahden kampus
4 op
1-5
Lähtökohtaisesti kurssi suoritetaan annetussa aikataulussa ja arvioitavien palautusten peusteella. Valinnaisista suoritustavasta on sovittava opintojakson alussa.
Kurssiin kuuluvan tentin voi uusia. Tarkempi aikataulu sovitaan kurssin alussa.
Lähi- ja/tai verkko-opetusympäristö. Ajankohdat ja paikat merkitty lukujärjestykseen. Myös muut ajankohdat mahdollisia ja niistä sovitaan erikseen opintojakson aikana.
Kurssin laskennallinen kuorimitus on 135 tuntia, joka koostuu lähi- ja verkko-opetuksesta sekä annettavista tehtävistä.
Opintojaksolla perehdytään ilmastonmuutoksen eri osa-alueisiin ja niihin liittyviin käsitteisiin. Tätä tietoa sovelletaan, kun käsitellään esimerkiksi ekologian eri käsitteitä, ympäristönsuojelua, hillen ja ravinteiden kiertoa sekä ekosysteemipalveluja.
Opiskelijan osaaminen ei täytä arviointikriteerien minimitasoa. Jokainen opintojaksoon kuuluva osa-alue on suoritettava hyväksytysti.
Opiskelija osaa:
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtävänannon mukaisesti
Opiskelija osaa:
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- selvittää opintojakson aihealueisiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- soveltaa tehtävänannoissa monipuolisesti opittua tietopohjaa
Opiskelija osaa:
- etsiä aihealueeseen liittyvää tietoa perustellusti sekä arvioida erilaisten tietolähteiden käyttökelpoisuutta
- käyttää opintojakson aihealueisiin liittyviä ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- valita tehtävänantoihin perustellusti soveltuvimmat lähtökohdat ja soveltaa niitä
Etäopetus
Määritellään kurssin kuluessa.
Tavoitteet: Opiskelija osaa:
- kuvata tuotteiden elinkaaren vaiheet sekä ja niihin liittyviä ympäristötekijöitä
- tunnistaa yleisesti käytettyjä elinkaarimenetelmiä ja niiden käyttökohteita
- tehdä elinkaarianalyysin valitulle tuotteelle
Kurssi koostuu verkkoluennoista, tehtävistä ja tentistä. Elinkaarilaskennan ohella tutustutaan hiilijalanjäljen laskentaan. Kurssilla käytetään Gabi-ohjelmistoa.
Kurssin arviointi perustuu tehtävien ja tentin suoritukseen.
Suomi
01.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
20 - 40
Sakari Autio
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
Sovitaan erikseen opettajan kanssa.
Täydentävät suoritukset ja uusintatentti on mahdollista tehdä toukokuun 2023 kuluessa.
Kurssi toteutetaan verkossa Moodle oppimisympäristössä.
Puuttuvat tai puutteelliset tehtäväpalautukset ja/tai tentti.
Lähiopetus
Oppimateriaali ja muu kurssialueeseen kuuluva materiaali lisätään kurssin Moodle-alustalle.
Opetus tapahtuu verkossa ja luokassa (yksi kerta). Lisäksi kurssiin kuuluu opintomatka. Opiskelija perehtyy aihealueisiin ennalta annetun materiaalin pohjalta sekä yksilötehtävien kautta perehdyttäviin teemoihin.
Opintojakso arvioidaan arvosanoilla HYL / 1-5. Arviointikriteerit ja niiden painotukset (tehtävät ja tentti) ilmoitetaan kurssin alussa.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Jussi Kuusela
Ei edeltäviä osaamisvaatimuksia.
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Lahden kampus
1-5
Valinnaisista suoritustavoista on sovittava opettajan kanssa.
Opettaja ilmoittaa opintojakson alussa.
Opetusta on lukuhjrjestyksessä viisi kahden tunnin luentoa. Yksi kerta sisältää opintomatkan, joka liittyy muihinkin syksyn kursseihin.
Opiskelija osallistuu järjestetyille kontaktikerroille ja työskentelee itsenäisesti tekemällä opettajan määrittämiä yksilöitehtäviä sekä valmistautuu tenttiin. Oman työn laskennallinen kuormitus on noin 120 h.
Opiskelijan osaaminen ei täytä arviointikriteerien minimitasoa. Jokainen opintojaksoon kuuluva osa-alue on suoritettava hyväksytysti.
Opiskelija osaa:
- etsiä yksittäiseen aihealueeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- käyttää yksittäisiä energiahuoltoon, energiatekniikkaan ja energiatehokkuuteen liittyviä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- tietää yleisimmät energian tuotantomuodot ja niiden ympäristövaikutukset sekä niiden taustalla vaikuttavan ilmastonmuutoksen merkityksen niihin
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväantojen mukaisesti
- käyttää erilaisia oppimistekniikoita ja prosesseja itsenäisesti
Opiskelija osaa:
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää keskeisiä energiahuoltoon, energiatekniikkaan ja energiatehokkuuteen liittyviä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- tietää eri energian tuotantomuotojen merkityksen energiasektorilla ja osaa kertoa niiden muutoksen tasutatekijöitä
- toimia eri tilanteissa tehtäväantojen mukaisesti
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa aihealueeseen liittyvää tietoa perustellusti sekä arvioida erilaisten tietolähteiden
käyttökelpoisuutta
- käyttää energiahuoltoon, energiatekniikkaan ja energiatehokkuuteen liittyviä ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tietää eri energian tuotantomuotojen merkityksen energiasektorilla ja osaa kertoa niiden muutoksen tasutatekijöitä kiertotalouden ja ilmastonmuutoksen kannalta
- toimia tehtäväantojen mukaisesti ja perustella vastauksensa ammattitermejä käyttäen
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Opettajat tuottavat oppimateriaalin ja jakavat sen kurssialustalla.
Kurssissa on verkko-oppimista itseopiskeluna ja sisältäen kolme iltapäiväsessiota/workshoppia. Workshopit sisältävät myös ryhmätyötä luentoalustusten jälkeen. Opetusmenetelminä käytetään tutkivaa oppimista ja oivaltavaa oppimista ja workshoppeihin valmistautumisessa ja toteutuksessa flipped learning -menetelmää.
Opettajien arviointi ja lisäksi
ITSEARVIOINTI KURSSIN ALUSSA
Opiskelija arvioi omaa osaamistaan kurssin teemoista opintojakson alkaessa. Tässä voi hyödyntää esimerkiksi opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija asettaa itselleen henkilökohtaisen osaamistavoitteen ja laatii sen pohjalta työskentelysuunnitelman, jonka avulla tavoitteen saavuttamista on helpompi seurata.
Formaatti on vapaa - arvion ja suunnitelman voi tehdä taulukkona, käsitekarttana, tekstinä, videona jne.
ITSEARVIOINTI KURSSIN LOPUSSA
Opiskelija arvioi osaamistaan kurssini teemoista kurssin päättyessä. Kurssin lopussa verrataan kurssin alussa palautettua itsearviointia kurssin lopun tilanteeseen ja erityisesti itselle asetettuun tavoitteeseen. Toteutuiko opiskelusuunnitelma?
Formaatti on vapaa - arvion voi edelleen tehdä esim. taulukkona, käsitekarttana, tekstinä, videona.
Suomi
19.01.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Anne-Marie Tuomala, Terhi Raikas
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Lahden kampus
4 op
1-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Workshopeissa lähiopetuksessa vierailijoita työelmästä.
Verkko-opetus. Kolme workshoppia luentojen soveltamisesta käytäntöön.
Opiskelija
- oppii ohjauskeinojen mahdollisuudet ja vaikutukset
- oppii EU:n keskeisimmän politiikan ja ohjauskeinot aihepiiristä
- saavuttaa tiedot kiertotalouden ja vastuullisuuden keskeisestä lainsäädännöstä
.- tunnistaa sovellusmahdollisuudet organisaatiotasolla kiertotalouteen ja vastuullisuuteen liittyen
- oivaltaa toimitusketjujen merkityksen liiketoiminnan ohjauskeinona
Opiskelija ei suorita kaikkia tehtäviä hyväksyttävästi kurssin toteutusaikana.
Opiskelija
- ymmärtää kokonaisuuksien perusteet, joita kurssi käsittelee.
- osaa keskustella ammattimaisesti kurssin sisällön teemoista ja hallitsee peruskäsitteet.
- osaa hakea uusia tietolähteitä ja käyttää niitä kurssin tehtävissä
- kiertotalouden ohjauskeinojen ja vastuullisuuden perusteiden hallinta oman opiskelun toteutuksessa
- kirjallisen raportin laatiminen välttävästi
Suomeksi
Opiskelija
- osaa ottaa huomioon eri näkökohtia ja keskustella eri teemoista, joita kurssi käsittelee.
- osaa keskustella ammattimaisesti kurssin sisällön teemoista argumentein ja vasta-argumentein ja hallitsee peruskäsitteet
- osaa hakea ja referoida tietolähteitä hyvin
- hyvä ja vastuullinen itsensä johtaminen opiskelun toteutuksessa
- hyvän kirjallisen raportin laatiminen
Opiskelija
- osaa kehittää organisaatiotasolla kurssin päätavoitteiden mukaista toimintaa.
- osaa keskustella ammattimaisesti kurssin sisällön teemoista argumentein ja vasta-argumentein ja hallitsee käsitteitä laajasti
- osaa hakea ja referoida tietolähteitä erittäin hyvin.
- erinomainen itsensä johtamisen taito opiskelun toteutuksessa
- korkealaatuisen kirjallisen raportin laatiminen
Lähiopetus
Kaikki oppimateriaali on saatavissa kurssin Moodlesivustojen kautta.
Opintojakso toteutetaan verkossa. Kurssiin sisältyy erilaisia yksilö- ja ryhmätehtäviä. Opintoksolla toteutetaan 2 - 3 työpajaa, joihin opiskelijat tulee valmistautua ennen työpajoja opettajan antamien ohjeiden mukaisesti.
Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 0 - 5. Lopullinen arvosana määräytyy erilaisten osatehtävien perusteella laskettujen painotettujen arvosanojen kautta.
Suomi
01.01.2023 - 07.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Kusti Alasalmi, Pia Haapea
Ei esitietovaatimuksia.
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Verkkokampus, Lahti
1-5
Valinnaisista suoritustavoista on keskusteltava opintojakson vastuuopettajien kanssa.
Oppimisympäritöinä käytetään ZOOMia ja Moodlea.
Opiskelijan opintojaksoon käyttämä aika on laskennallisesti 135 tuntia, josta 16 tuntia on kontaktiopetusta. Eli valtaosa opintojaksosta suoritetaan itsenäisesti erilaisten tehtävien kautta ja ryhmätöinä.
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa helmikuun - huhtikuun 2023 aikana. Opintojakson aikana tutustutaan erilaisiin liiketoimintamalleihin ja tuotekehitysprosesseihin, erityisesti kiertotalouden näkökulmasta. Opintojakson aikana on 2 - 3 työpajaa, joiden aikana opiskelijat syventävät osaamistaan annetuista aihealueista.
Opiskelijan osaaminen ei täytä sille asetettuja kriteereitä.
Opiskelija:
- osaa kuvata lineaarisen ja kiertotalouden liiketoimintamalleja
- osaa kertoa tuote- ja palvelukehityksen pääperiaatteet
- osaa kuvata perinteisen ja kiertotalouden mukaisen tuotekehitysprosessin periaatteita
- tietää tuotteen ja palvelun kustannusrakenteeseen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija:
- osaa kuvata kiertotalouden liiketoimintamallit ja ymmärtää sen eroavaisuudet lineaaritalouden mukaisiin malleihin
- tuntee tuote- ja palvelukehityksen pääperiaatteet
- osaa soveltaa kiertotalouden mukaisen tuotekehitysprosessin ja arvonluonnin periaatteita erilaisiin tapauksiin
- määrittää tuotteen ja palvelun kustannusrakenteeseen vaikuttavat tekijät
Opiskelija osaa:
- kuvata kiertotalouden liiketoimintamallit ja analysoida sen eroja lineaariseen talousmalliin
- kuvata ja soveltaa tuote- ja palvelukehityksen periaatteita
- soveltaa kiertotalouden mukaisen tuotekehitysprosessin ja arvonluonnin mukaisia periaatteita ja ymmärtää sen erot ns. perinteiseen tuotekehitysprosessiin
- analysoida tuotteen ja palvelun kustannusrakenteeseen vaikuttavia tekijöitä
Lähiopetus
Jaetaan opiskelijoille kurssin Moodle-sivun kautta ennen opintojakson alkua.
Kurssi toteutetaan LAB-ammattikorkeakoulun kiertotalouslaboratorioissa, joissa opiskelijat tekevät 4 - 5 erilaista projektimaista laboratorioharjoitusta kiertotalouden materiaalivirtoihin liittyen (kuten muovi, tekstiilit, bioenergia). Alustavasti aikaa tälle kokonaisuudelle on varattu 2 * 8 tuntia marras-joulukuussa. Harjoitteista tehdään ohjeiden mukaiset raportit.
Suomi
05.09.2022 - 18.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
10 - 50
Juha Pere, Paul Carroll
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Lahden kampus
1-5
Toteutuksiin osallistuu LABin kiertotalouden TKI-henkilöstöä.
LABin kiertotalouslaboratoriot ja kurssin Moodle-sivu.
Projekti- ja laboratoriotyöskentely n. 16 h. Etukäteistutustuminen materiaaleihin n. 16 h. Projektiraportit n. 100 h.
Laboratorioharjoitteet, raportointi ja kirjallisuuteen tutustuminen.
Etäopetus
Määritellään opintojakson aikana. Verkkokurssiaineisto ja luennot
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa digitalisaation ja teollisuus 4.0 vaikutukset ja mahdollisuudet ympäristöalalla
- tietää koneoppimisen ja ohjelmoinnin pääperiaatteet
- tunnistaa digitalisaation riskit ja ymmärtää kyberturvallisuuden merkityksen
- käyttää QGIS-paikkatieto-ohjelmaa (tai vastaavaa)
- hyödyntää erilaisia ympäristöalan tietokantoja, analysoida ja visualisoida niistä saatavaa dataa
Paikkatieto-osuuden (3 op) arviointi perustuu kurssitehtäviin, itsenäiseen projektiin ja tenttiin
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Juha Poskela, Sakari Autio
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus, Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, yhdyskuntasuunnittelu
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
Kevätlukukausi.
Paikkatieto-osuus: mahdolliset työelämälähtöiset paikkatietoprojektit
Tehtävien ja tentin täydennys ja uusintamahdollisuus on toukokuussa.
Moodle
Paikkatieto-osuus: Tehtävät, projekti ja tentti tekemättä tai palautettu puutteellisena.
Paikkatieto-osuus: Tuntitehtävät palautettu osittain, tentin läpäisy arvosanalla 1-2
Paikkatieto-osuus: Hyvät palautukset tuntitehtävistä ja projektista, tentin arvosana 4-5.
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Verkko-opetuspäivät 16.3 (2h) ja 5.5 (6h) ja lähiopetuspäivä, joka sisältää kohdevierailut 13.4 (8h):
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0 - 5. Opiskelijan tulee olla läsnä kontaktipäivinä, suorittaa kaikki opintojakson aikana määritetyt tehtävät ja tentti hyväksytysti. Harjoitustöiden painoarvo kokonaisarvosanasta on 65 % ja tentin 35 %.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 15.01.2023
10 - 60
Paul Carroll
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Verkkokampus, Lahti
2 op
3 op
1-5
Verkko ja käynti yrityskohteissa
Opiskelijan osaaminen ei täytä kurssille asetettuja tavoitteita ja/tai opiskelija ei osallistu pakollisiin kohdevierailuihin.
Opiskelijan osaaminen on itseopiskelutehtävien perusteella välttävällä tasolla.ja opiskelija osallistuu kohdevierailuihin.
Opiskelijan osaaminen on itseopiskelutehtävien perusteella hyvällä tasolla.ja opiskelija osallistuu kohdevierailuihin.
Opiskelijan osaaminen itseopiskelutehtävien perusteella kiitettävällä tasolla.ja opiskelija osallistuu kohdevierailuihin.
Etäopetus
Opintojakson moodlesivusto
(Peltonen, H. 2014. Insinöörin (AMK) Fysiikka osa 1. 11. painos. Gummerus Kirjapaino Oy, ei pakollinen ja kirjan saatavuudessa on ongelmia.)
Luentoja, laskuharjoituksia, moodlesivusto, opetusvideot
Harjoitukset ja tentti
Suomi
09.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 15.01.2023
5 - 300
Tiina Valkonen
Teknologia (LAB)
Konetekniikan koulutus, Ympäristöteknologian koulutus
Verkkokampus
3 op
1-5
Moodle, Zoom, (oppikirja)
* suureet, SI-järjestelmä, SI-järjestelmään kuulumattomat yksiköt
* kinematiikkaa
* Newtonin lait
* lämpötila-asteikot, lämpölaajeneminen, kalorimetriaa, lämmönsiirron perusteet
* paine, ideaalikaasun tilayhtälö, ainemäärä, moolimassa, tilavuusvirta, massavirta
* voimavektoreiden yhteenlasku, kitka
* työ, energia, teho, hyötysuhde
Ei osaa ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia
Käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja osaa etsiä yksittäisiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin johdonmukaisesti tietoa. Osaa soveltaa opittuja tekniikoita opettajan antamiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin.
Käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja osaa etsiä ongelmanratkaisun kannalta oleelliset tiedot. Osaa monipuolisesti ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia.
Käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja osaa etsiä tietoa ongelmanratkaisuprosessin eri vaiheissa. Osaa ratkaista kaikki tai lähes kaikki opettajan asettamat matemaattisluonnontieteelliset ongelmat.
Etäopetus
Löytyy Moodlesta
Videot, laskuharjoitukset ja verkkoklinikka
Harjoitustehtävät ja lopputentti
Suomi
09.01.2023 - 30.05.2023
21.11.2022 - 15.01.2023
10 - 120
Heidi Rutila, Erjaleena Koljonen
Johdatus matematiikkaan tai vastaava osaaminen
Teknologia (LAB)
Konetekniikan koulutus, Ympäristöteknologian koulutus, Puutekniikan koulutus
Verkkokampus
3 op
1-5
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Moodle
- Suureyhtälöt
- Prosentit, sanallisia tehtäviä
- Suora- ja vinokulmainen kolmio
- Trigonometrian perusteet
- Tasogeometriaa
- Tason vektorit
Ei osaa ratkaista opettajan astettamia matemaattis-luonnontieteellisiä ongelmia.
Opiskelija tuntee tasogeometrian ja tasovektorien menetelmät ja kykenee suoriutumaan yksinkertaisista mekaanisista laskutehtävistä
Opiskelija ymmärtää tasogeometrian ja tasovektorien vaatimukset ja kykenee jossain määrin soveltamaan perusmatematiikkaa insinööritehtävissä.
Opiskelija hallitsee tasogeometrian ja vektorit tasossa sekä kykenee analysoimaan insinööritason matemaattisia tehtäviä ongelmitta.
Etäopetus
Oppimateriaali löytyy Moodlesta.
Luennot ja laskuharjoitukset,
Opintojakson opetusmateriaalit mahdollistavat yksilöllisen etenemisen.
Harjoitustehtävät ja välikokeet/tentti
Suomi
05.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 120
Heidi Rutila, Tiina Valkonen
Tekniikan matematiikan perusteet
Teknologia (LAB)
Konetekniikan koulutus, Ympäristöteknologian koulutus, Puutekniikan koulutus
Verkkokampus, Lahti
3 op
1-5
Tentti
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Moodle (verkko)
- Avaruuden vektorit
- Pistetulo
- Ristitulo
- Avaruusgeometria
- Itseisarvo ja itseisarvoyhtälö
- Juurilausekkeet ja juuriyhtälö
- Funktion käsite
- Polynomifunktiot
- 1. ja 2. asteen epäyhtälöt
- Eksponenttifunktio ja -yhtälö
- Logaritmifunktio ja -yhtälö
- Yhtälöryhmä
- Matriisit
Opiskelijan osaamistaso ei riitä hyväksyttyyn suoritukseen.
Opiskelija tuntee matemaattiset menetelmät ja kykenee suoriutumaan yksinkertaisista mekaanisista laskutehtävistä.
Opiskelija ymmärtää matemaattisten menetelmien vaatimukset ja kykenee jossain määrin soveltamaan perusmatematiikkaa insinööritehtävissä.
Opiskelija hallitsee matemaattiset menetelmät ja kykenee analysoimaan insinööritason matemaattisia tehtäviä ongelmitta.
Etäopetus
Oppimateriaali löytyy Moodlesta.
Luennot ja laskuharjoitukset,
Opintojakson opetusmateriaalit mahdollistavat yksilöllisen etenemisen.
Koe ja harjoitustehtävät.
Suomi
09.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
5 - 200
Heidi Rutila, Tiina Valkonen
Tekniikan matematiikan perusteet, Tekniikan Matematiikka 1
Teknologia (LAB)
Konetekniikan koulutus, Ympäristöteknologian koulutus, Puutekniikan koulutus
Verkkokampus
3 op
1-5
Tentti
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojaksolla on käytössä Moodle-oppimisympäristö
3 op , 80h
Yksikköympyrä, trigonometriset funktiot ja yhtälöt, polynomifunktioiden derivointi ja integrointi, erikoisfunktioiden derivointi, derivaatan soveltaminen ja ääriarvot.
Ei osaa ratkaista opettajan astettamia matemaattis-luonnontieteellisiä ongelmia.
Käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä, osaa etsiä yksittäisiin matemaattisiin ongelmiin johdonmukaisesti tietota. Osaa soveltaa opittuja tekniikoita matemaattisiin ongelmiin.
Käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja osaa etsiä ongelmanratkaisun kannalta oleelliset tiedot. Osaa ratkaista monipuolisesti matemaattisia ongelmia.
Käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja osaa perustella ongelmaratkaisuprosessin eri vaiheissa käyttämänsä tiedot ja menetelmät. Osaa ratkaista kaikki tai lähes kaikki annetut matemaattiset ongelmat.
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Oppimateriaali määritellään kurssin kuluessa.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata teknisten ja biologisten materiaalien käyttöä ja ylikulutukseen johtaneita syitä
- esittää menetelmiä materiaalien kulutuksen vähentämiseksi
- esittää kiertotalouden mukaisen suunnittelun ja liiketoimintamallien pääperiaatteet
- kertoa eri teollisuudenalojen arvoketjuista materiaalikiertojen osalta
Toteutus: Luennot, kurssitehtävät, yritysvierailu ja tentti
Arviointi perustuu kurssitehtäviin ja tenttiin, rajatapauksissa painotetaan tentin suoritusta.
Suomi
01.08.2022 - 21.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Jussi Kuusela, Sakari Autio
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Lahden kampus
3 op
1-5
Vaihtoehtoisista suoritustavoista on sovittava opettajien kanssa.
Kurssin yhteydessä pyritään järjestämään yritysvierailu tai yritysyhteistyötä.
Lähiopetus
Opetusmateriaali tulee moodleen.
Etäluennot ja lähiopetus harjoitukset.
Harjoitustyöt hyväksytysti läpi. Arvostellaan asteikolla 1 - 5. Lyhyt tentti. Arvostellaan 1 - 5. Harjoitustöiden ja tentin painoitettu keskiarvo on kurssin arvosana. Painotus työn laajuuden ja vaativuuden mukaan.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Topi Huhtanen
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Verkkokampus, Lahti
1-5
ATK-luokka
Harjoitustöiden tekeminen pääsääntöisesti omatoimisesti omalla ajalla.
Piirustusmerkinnät, AutoCad-ohjelman peruskäyttö ja ArchiCad-ohjelmalla mallintaminen.
Lähiopetus
Kaikki kursseilla käsiteltävä materiaali on saatavilla opintojakson Moodle-alustalta.
Kontaktiopetusta on kuusi kertaa, kaksi tuntia kerrallaan, joista lähiopetusta on yhden kerran. Muuten kurssi toteutaan verkon välityksellä (ZOOM). Opintoihin kuuluu luentoja, itsenäisiä ja ryhmätehtäviä, sekä Moodletentti.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0 - 5. Opiskelijan tulee suorittaa kaikki opintojakson alussa määritetyt tehtävät ja tentti hyväksytysti. Harjoitustöiden painoarvo kokonaisarvosanasta on 60 % ja tentin 40 %.
Suomi
13.01.2023 - 07.05.2023
21.11.2022 - 15.01.2023
Pia Haapea
Ei esitietovaatimuksia.
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Verkkokampus, Lahti
1-5
Sovitaan opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.
Sovitaan opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.
Opintojaksoon kuuluu yksi lähiopetuskerta Lahden kampuksella. Viisi muuta kontaktikertaa toteutetaan verkossa, Zoom-alustalla. Muu opintojaksoon sisältyvä materiaali löytyy opintojakson Moodle-alustalta opintojakson alussa.
Suurin osa opinnoista suoritetaan itsenäisesti ja ryhmissä tehtävien tehtävien kautta. Lähiopetusta on 12 h.
Opintojaksolla tutustutaan koko vesihuoltoketjuun, ja opiskelija saa kokonaiskäsityksen kestävän, turvallisen ja taloudellisen vesihuollon merkityksestä. Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin pinta-, pohja-, jäte- ja teollisuusveden laatuun vaikuttaviin tekijöihin. Opintojaksolla käsitellään yleisimpiä, erityisesti jätevesien käsittelyssä käytettäviä tekniikoita ja niiden soveltuvuudesta eri haitta-aineiden poistoon. Tärkeä näkökulma on kiertotalousperiaatteiden mahdollisuudet osana veshuoltoialaa, sekä ilmastonmuutoksen vaikutukset.
Opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojaksolle asetettuja tavoitteita.
Opiskelija osaa:
- kertoa yleisellä tasolla kunnallisen jäteveden puhdistamon toimintaperiaatteista
- tunnistaa erilaisten yksikköprosessien ja prosessikaavioiden merkityksen
- kertoa jätevesianalytiikkaan liittyvistä osa-alueista
- kertoa jätevesien sisältämistä eri komponenteista ja niiden puhdistamis/hyödyntämisvaihtoehdoista
- tunnistaa jäteveden aiheuttamia riskejä ja niiden ehkäisymenetelmiä
Opiskelija:
- osaa kunnallisen jäteveden puhdistamon toimintaperiaatteet sekä puhdistustavoitteet
- osaa huomioida tekijät, jotka tulee huomioida käsiteltäessä yhdyskunnan ja teollisuusjätevesiä- yksikköprosessien mitoitusperiaatteet
- ymmärtää jätevesilaitoksen yleiset prosessikaaviot
- osaa jätevesianalytiikan perusteet ja erilaisten parametrien mittaamisen periaatteet
- osaa tulkita mittaustuloksia- jätevesien sisältämien eri komponenttien ympäristövaikutukset ja niiden hyödyntämispotentiaalin
- osaa arvioida jäteveden aiheuttamia riskejä ja niiden ehkäisymenetelmiä
- osaa toimia vastuullisesti ryhmässä
Opiskelija osaa:
- kunnallisen jäteveden puhdistamon toimintaperiaatteet ja eri tekijöiden merkityksen puhdistustavoitteiden saavuttamisessa
- erilaisten teollisuusjätevesien vaikutukset vesien käsittelyprosesseihin
- yksikköprosessien mitoittamisen periaatteet ja lukea laitoksen prosessikaavioita
- jätevesianalytiikkaan liittyviä menetelmiä ja erilaisten parametrien mittaamisen periaatteet
- jätevesien sisältämien eri komponenttien ympäristövaikutukset ja niiden hyödyntämisvauíhtoehtoja
- analysoida jäteveden aiheuttamia riskejä ja niiden ehkäisymenetelmiä
- toimia aktiivisesti ja vastuullisesti erilaisissa ryhmissä
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Kurssin materiaalit löytyvät kurssin Moodle-sivulta.
Kurssi koostuu muutamasta luentokerrasta, laskuharjoituksista, itseopiskelumateriaaleista ja laboratorioharjoituksesta.
Kurssin arvosana muodostuu itseopiskelutehtävien arvosanoista.
Suomi
09.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 15.01.2023
5 - 100
Tiina Valkonen
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Verkkokampus, Lahti
2 op
1-5
Kurssin suorittaminen toteutuksesta eroavalla tavalla on sovittava kurssin vastuuopettajan kanssa.
Kurssin itseopiskelutehtävät ja niiden palautusajankohdat ilmoitetaan kurssin aloituksen yhteydessä.
Kurssilla käsitellään seuraavia asiakokonaisuuksia:
- Kemian keskeisiä laskukaavoja
- Kemiallisia reaktioyhtälöitä ja niiden avulla laskemista
- Lämpökemiaa (reaktiolämpö)
- Palamisreaktioita ja savukaasulaskuja
- Hapettumis-pelkistymisreaktioita ja metallien jännitesarjaa
- Happoja ja emäksiä (pH-mittaus, happo-emästitraus ja neutraloituminen)
- Epäorgaanisten ja orgaanisten yhdisteiden nimeämistä
Opiskelijan osaaminen ei täytä kurssille asetettuja tavoitteita.
Opiskelijan osaaminen on kurssin itseopiskelutehtävien perusteella välttävällä tasolla.
Opiskelijan osaaminen on kurssin itseopiskelutehtävien perusteella hyvällä tasolla.
Opiskelijan osaaminen on kurssin itseopiskelutehtävien perusteella kiitettävällä tasolla.
Lähiopetus
Kurssin materiaalit löytyvät kurssin Moodle-sivulta.
Kurssin opetus koostuu teoriaopetuksesta sekä näytteenotto- ja laboratorioharjoituksista.
Kurssin arvosana koostuu seuraavasti:
- Ympäristökemian lunttilapputentti (50 %)
- Näytteenotto- ja laboratorioharjoitusten raportointi (50 %)
Suomi
22.08.2022 - 18.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
10 - 50
Tiina Valkonen, Mervi Pulkkinen
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Lahden kampus
1-5
Kurssin suorittaminen toteutuksesta eroavalla tavalla on sovittava kurssin vastuuopettajan kanssa.
Kurssin aikana tehdään jätevesinäytteenotto yhteistyössä Lahti Aquan kanssa.
Kurssin lunttilapputentin ajankohta sovitaan/ilmoitetaan kurssin aloituksen yhteydessä.
Kurssilla käsitellään seuraavia asiakokonaisuuksia:
- Ympäristön haitta-aineiden keskeinen lainsäädäntö
- Epäorgaanisten/orgaanisten yhdisteiden tunnistaminen rakenteesta ja nimestä
- Yleisimmät ympäristön haitta-aineet ja niiden käyttäytyminen ympäristössä
- Yleisimpien ympäristön haitta-aineiden terveysvaikutukset
- Ympäristönäytteenoton perusteet
- Laadukas työskentely kentällä ja laboratoriossa
Opiskelijan osaaminen ei täytä kurssille asetettuja tavoitteita.
Opiskelijan osaaminen on lunttilapputentin sekä näytteenotto- ja laboratorioharjoitusten raportoinnin laadun perusteella välttävällä tasolla.
Opiskelijan osaaminen on lunttilapputentin sekä näytteenotto- ja laboratorioharjoitusten raportoinnin laadun perusteella hyvällä tasolla.
Opiskelijan osaaminen on lunttilapputentin sekä näytteenotto- ja laboratorioharjoitusten raportoinnin laadun perusteella kiitettävällä tasolla.
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Oppimateriaali on saatavilla Moodlessa ja internetissä ja se määritellään kurssin kuluessa
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata yleisimpiä materiaalien teollisia kierrätysprosesseja ja niiden teknisiä ratkaisuja
- nimetä kierrätysalan keskeiset toimijat ja tunnistaa ajankohtaiset kehitysalueet
- esittää materiaalitehokkuuden kehittämisen perusratkaisut ja käytännöt
- kuvata materiaalikatselmoinnin pääperiaatteet
- laatia materiaalivirta-analyysin
- tunnistaa teollisten symbioosien ja materiaalikierrätyksen merkityksen ja käytännöt osana kiertotaloutta
Toteutus: Verkkoluennot, kurssitehtävät ja tentti
Opintojakson arviointi perustuu kurssitehtäviin ja tenttiin.
Suomi
14.10.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
20 - 50
Jussi Kuusela, Sakari Autio
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Lahden kampus
4 op
1-5
Viahtoehtoisista suoritustavoista sovitaan opettajien kanssa.
Kurssin uusintatentti järjestetään tarvittaessa tammikuussa 2023.
Puutteelliset suoritukset kurssitehtävissä tai tentissä. Rajatapauksissa painotetaan tentin arvosanaa.
Heikot suoritukset kurssitehtävissä, tenttiarvio 1-2.
Erinomaiset ja aikataulussa palautetut kurssitehtävien suoritukset ja kiitettävä tenttiarvosana.
Etäopetus
Kaikki opintjakson materiaalit on saatavilla Moodlesta tai Modlesta saatavien www-linkkien kautta.
Totetetaan kokonaan verkossa. Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, luentoja, työpajoja sekä yksilö ja ryhmätehtäviä.
Opintojaksoon kuuluvat tehtävät ja näiden arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Suomi
09.03.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Sakari Autio, Terhi Raikas
Teknologia (LAB)
Ympäristöteknologian koulutus
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
Sovittava opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Vieraileva asiantuntijaluento yrityselämästä.
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kurssi toteutetaan kokonaan verkkoympäristössä. Kontaktiopetus ZOOMissa.
Opintojakson laskennallinen kokonaiskuormitus on 135 h (5 op). Siitä verkko-opetusta on 12 h eli opintojakson suorittamiseen sisältyy paljon itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä.
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Kontaktitunteja on 6 kertaa. Opintojaksolla käsitellään eri teollisuuden alan merkittävimpiä ympäristövaikutuksia sekä niiden määriä ja ehkäisymenetelmiä. Kurssiin kuuluu myös tutustuminen teollisuuden ympäristövaikutusten arviointiin liittyviin prosesseihin, menetelmiin, säädöksiin ja tavoitteisiin.
Opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson arviointikriteerejä.
Opiskelija:
- tietää yksittäisen teollisuuden alan merkittävimpiä ympäristövaikutuksia
- tietää perusperiaatteet ympäristövaikutusten arviointiin liittyvistä menetelmistä, säädöksistä ja tavoitteista
- tietää lähteitä, joista ympäristödataa on saatavilla
- toimia ryhmässä
Opiskelija :
- tunnistaa eri teollisuuden alojen merkittävimmät ympäristövaikutukset
- osaa ympäristövaikutusten arviointiin liittyviä säädöksiä ja tavoitteita
- osaa löytää ympäristödataa erilaisista tietolähteistä
- tuntee ympäristövaikutusten arviointimenettelyissä käytettyjä menetelmiä ja kuvata niissä käytettyjä prosesseja
- selittää ympäristövaikutusten arviointihankkeita ja raportoida niistä
- toimia aktiivesti ryhmässä
Opiskelija:
- tunnistaa useiden eri teollisuuden alojen merkittävimmät ympäristövaikutukset
- ymmärtää ympäristövaikutusten arviointiin liittyvien säädöksien ja tavoitteiden periatteet
- pystyy analysoimaan ympäristödataa
- osaa kuvata ympäristövaikutusten arviointimenettelyissä käytettyjä menetelmiä ja niissä käytettyjä prosesseja
- analysoida ympäristövaikutusten arviointihankkeita ja raportoida niistä
- toimia vastuullisesti ja aktiivesti ryhmässä
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.