Lähiopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
Lähiopetus
eLAB
LAB-amk verkkosivut
Ammatillinen kasvu 1 moodlessa oleva aineisto
Harjoittelun moodlen (KUVAHARJ) materiaali
Toteutustapa: lähiopetus, etäopetus, luennot / verkkoluennot, tehtävät, tiedonhaku, itsenäinen työskentely, tentti
Opiskelijoiden perehdytys LAB-amk opintoihin:
- orientaatiopäivät 22. - 26.8. Skinnarilan kampus sekä verkko - Läsnäolovelvoite
- tutortunnit (lähi, etä) - läsnäolovelvoite
- infot: mm. harjoittelu - läsnäolovelvoite
- @lab avain
- henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman tekeminen (HOPS)
- HOPS-keskustelu
- oppimistehtävät
- itsenäinen työskentely
Tarvittavat välineet: kalenteri, muistiinpanovälineet, tietokone Office365 työkaluineen, Zoom ja Teams verkkoneuvottelutyökalut, nettiyhteys, älypuhelin
Ammatillinen kasvu 1 tehtävät
Suomi
01.08.2022 - 14.05.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 38
Outi Peippo
Ei edellytetä edeltäviä opintoja.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Skinnarilan kampuksen tilat, verkko-oppimisympäristö moodle, Office365 työkalut (mm. Word, PowerPoint, Excel, Yammer, Teams ja Zoom verkkoneuvottelutyökalut), verkko sekä muut mahdolliset virtuaaliset työkalut; Lappeenrannan museot, galleriat, kulttuuritilat sekä muut mahdolliset taiteen esittämis- ja julkaisuympäristöt
1 opintopisteen laajuus on keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä.
Kuvataiteilija AMK osaaminen, ammatillinen kasvu, opiskelu ja oppimisympäristöt korkeakoulussa, oma osaamisen vahvuudet ja kehittämistarpeet.
Opiskelija osaa:
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä
- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita
- toimia LAB AMK:n sähköisissä järjestelmissä
- tunnistaa omaa osaamistaan, omia vahvuuksia ja sen kehittämistarpeita ·
- laatia oman henkilökohtaisen opinto- ja urasuunnitelman
- antaa palautetta palveluista ja osallistuu koulutuksen kehittämiseen
Ammatillinen kasvu 1 (1 op) sisällöt:
- ryhmäyttäminen
- HOPS, eAHOT (oma osaaminen, omat vahvuudet ja kehittämistarpeet - SWOT)
- palautekeskustelut
- harjoittelujen orientaatio
- työelämäläheisyys opinnoissa (LAB duuni)
- vaihto-opiskelun orientaatio - vaihtoinfo
- LAB-avain - LABin järjestelmät yms.
- oppimispäiväkirja: 1) oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen, 2) opintojaksokohtainen osaamisen reflektointi 3) yhteenveto kehittymisestä
- itsenäinen työskentely
- poissaolo orientaatiopäivistä
- läsnäolo tutortunneilla alle 80 %
- HOPS tekemättä
- ei käyty HOPS keskustelua
- puuttuvat päiväkirjamerkinnät (80 % merkinnät vaaditaan hyväksyttyyn)
- puuttuvat muut tehtävät
- hylätty harjoittelutentti
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, jolloin hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan hyvät tiedot:
- läsnäolo orientaatiopäivillä
- läsnäolo tutortunneilla vähintään 80 %
- HOPS tehty
- HOPS-/tulokeskustelu käyty tutoropettajan kanssa (henkilökohtainen keskustelu)
- tehty kuukausittaiset päiväkirjamerkinnät
- muut tehtävät tehty 100 %
- harjoittelutentti hyväksytysti suoritettu
Lähiopetus
- lähi- tai etäopetus
- verkko-oppimisympäristö moodle
- itsenäiset tehtävät: henkilökohtaiset ja/tai ryhmätehtävät
Opiskelija
- seuraa omia opintoja (Peppi)
- suunnittelee omaa ammatillista suuntautumistaan osana HOPSia
- dokumentoi säännöllisesti omaa ammatillista kasvua
- sopii ja varaa HOPS-keskusteluajan tutoropettajan kanssa
- suunnittelee ja pävittää HOPSiaan koskien koko opintoaikaa
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta, webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).
Tehtävät tehty hyväksytysti.
Läsnäolo tutortunneilla 80 %.
HOPS tehty koko opintojen ajaksi.
HOPS-keskustelu käyty.
Ammatillinen kasvu 2 tehtävät tehty
Suomi
01.08.2022 - 31.05.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Outi Peippo
Ammatillinen kasvu 1 suoritettu
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
Hyväksytty/Hylätty
- Moodle verkko-oppimistympäristö Ammatillinen kasvu 2
- Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut mahdolliset virtuaaliset työkalut
- kampus
- Office365-työkalut
1 opintopisteen laajuus on keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työnä.
Kuvataiteilija AMK osaaminen (kompetenssit), oma osaaminen: omat vahvuudet ja kehittämistarpeet, ammatillinen kasvu, opiskelu ja oppimisympäristöt korkeakoulussa, digitaidot
- opiskelijan vastuu seurata omia opintoja (Peppi)
- HOPS
- HOPS-keskustelu
- osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti: opintojen tarjonta; työelämä osana opintoja, mm. LAB Duuni ja hankkeet
- opintojaksopalautteen antaminen
- mahdolliset palautekeskustelut
- opintojen suunnittelu
Ammatillinen kasvu 2 tehtävät tekemättä.
Läsnäolo tutortunneilla vähemmän kuin 80 %.
HOPS tekemättä opintojen ajaksi.
HOPS-keskustelu käymättä.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja tällöin hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan hyvät tiedot.
Lähiopetus
Tulevaisuuden taiteentekijät, Taiteen ja kulttuurin barometri 2021 / Cupore 2021
https://www.cupore.fi/fi/julkaisut/cuporen-julkaisut/tulevaisuuden-taiteentekijaet
Taiteilijana Suomessa - tutkimus / Cupore 2020
https://www.cupore.fi/fi/julkaisut/tyopaperit/taiteilijana-suomessa-tutkimus
- lähi- tai etäopetus
- verkko-oppimisympäristö moodle
- itsenäiset tehtävät: henkilökohtaiset ja/tai ryhmätehtävät
Opiskelija
- seuraa omia opintoja (Peppi)
- suunnittelee omaa ammatillista suuntautumistaan osana HOPSia
- dokumentoi säännöllisesti omaa ammatillista kasvua
- osaamisen kehittäminen
- sopii ja varaa HOPS-keskusteluajan tutoropettajan kanssa
- jatkuvan oppimisen vaihtoehdot
- palautekeskustelut
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta, webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).
Tehtävät tehty hyväksytysti.
Läsnäolo tutortunneilla 80 %.
HOPS tehty
HOPS-keskustelu käyty.
Suomi
01.08.2022 - 31.05.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Outi Peippo
Ammatillinen kasvu 2 suoritettu hyväksytysti.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
Hyväksytty/Hylätty
- Moodle verkko-oppimistympäristö Ammatillinen kasvu 3
- Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut mahdolliset virtuaaliset työkalut
- Office365-työkalut
- alan erilaiset ympäristöt
- kampus
1 opintopisteen laajuus on 27 tuntia opiskelijan työnä.
Opiskelija osaa
- syventää?osaamisidentiteettiään?osana?jatkuvaa?oppimista?
- hahmottaa?omia?tulevaisuuden?työelämän?osaamistarpeita?
- markkinoida?omaa?osaamistaan alansa ?työnhakutilanteissa?
- arvioida?palveluita?ja?kehittää?koulutusta?
?
Tehtävät tehty hyväksytysti.
Läsnäolo tutortunneilla 80 %.
HOPS tehty.
HOPS-keskustelu käyty.
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Ilmoitetaan kunkin osion alussa ja moodlessa.
Kurssi jakaantuu kolmeen osioon:
1) kuvataiteiljan ammatin erityspiirteet ja toimintaroolin valinta. Kuvataiteen markkinointi ja myynti
- vastuuopettajana Sami Lanu
- osio toteutetaan lähiluentoina 2 krt lukujärjestyksen mukaan+tehtävä.
2) kuvataiteilijan työn juridiikka
- vastuuopettajan Kari Hämeenaho
- osio toteutetaan
3) kuvataiteilijan verotus, kirjanpito ja talous & hinnoittelu
- vastuuopettajan Tarja Muikku
- osio toteutetaan lähiluentoina 5 krt lukujärjestyksen mukaan
Ilmoitetaan kunkin moduulin alussa. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien kolmen osion hyväksyttyä suorittamista. Osiosuoritukset eivät siirry seuraavalla lukuvuodelle.
Suomi
16.01.2023 - 19.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
0 - 30
Tarja Muikku, Sami Lanu, Kari Hämeenaho
Tälle kurssille etusijalla ovat kuvataiteen opiskelijat.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1 op
Hyväksytty/Hylätty
Riippuu osion suoritusvaatimuksista. Ilmoitetaan jokaisen osion alussa.
Talousosion suorittaminen tapahtuu tekemällä jokaisen alateeman jälkeen teemaan liittyvä moodle-tentti määräajassa. Tenttejä voi yrittää kolme kertaa.
Lähi- ja etäopetus, harjoitustehtävät, soveltavat tehtävät johon voi liittyä tiedon hankinta, itsenäinen tiedonhankinta, Moodle
5 op vastaa 135 opiskelijan työtuntia.
Kurssi koostuu kolmesta moduulista, joiden opetusjärjestelyistä vastaa moduulin ohjaava opettaja.
1. Talous, verotus ja sosiaaliturva
2. Myynti, markkinointi ja verkostot
3. Kauppa-, sopimus- ja tekijänoikeudet
Opiskelija on tutustunut kuvataiteilijan ammatin erityspiirteisiin ja osaa huomoida ne toimiessaan vapaana taiteilijana. Hän tietää ammattitaiteilijan tuloverotuksen olennaisimmat seikat ja osaa täyttääammattitaiteilijan veroilmoituslomakkeen. Hän tuntee arvonlisäverotuksen periaatteet ja osaa huomioida arvonlisäverotuksen omassa toiminnassaan. Hän on tutustunut taiteilijan taloussuunnitteluun ja hän osaa järjestää talouden seuraamisen verotusmenettelylain mukaisesti. Opiskelija osaa verkostoitua, markkinoida ja myydä töitään. Hän tuntee tärkeimmät toimintaasa säätelevät kauppa- ja sopimusoikeuden sekä tekijänoikeuden määräykset.
Hyväksytty arvosana edellyttää, että
• opiskelija ymmärtää kuvataiteilijan ammatin erityspiirteet ja erilaiset toimintaroolit
• opiskelija tietää ammattitaiteilijan toiminnan tulojen veronalaisuuden ja menojen vähennyskelpoisuuden tärkeimmät seikat tuloverotuksessa,
• hän osaa huomioida arvonlisäverotuksen säännökset omassa työskentelyssään
• hän on tutustunut vapaan taiteilijan sosiaaliturvaan
• hän osaa suunnitella oman osaamisensa markkinoinnin ja myynnin
• hän osaa tehdä kauppasopimuksen, ymmärtää sopimusoikeuden pääperiaatteet ja osaa huomoida tekijänoikeudet omassa työssään
Hyväksyttyy kurssisuoritukseen vaaditaan kaikkien kolmen osion hyväksyttyä suorittamista. Osioiden suorittamista ei voi jakaa eri lukuvuosille.
Lähiopetus
Oppimateriaali: opettajan antama materiaali, itse tuotettu materiaali
Pakolliset välineet: muistiinpanovälineet, kamera tarvittavine johtoineen (kännykkäkamera ok), luonnosvihko
Oman piirtopöydän voi ottaa mukaan.
Toteutustapa: lähi- ja etäopetus, itsenäinen työskentely.
Opetusmenetelmät: luennot, taitojen harjoittaminen, harjoitustehtävät, luova ongelmaratkaisu, projektityö, keskusteleva opetus, yhteiskritiikki, tiedonhankinta.
Aikataulu:lukujärjestyksestä, tarkempi aikataulu kurssin alussa, tehtävien palautuspäivämäärät annetaan opintojakson alussa
Kaikki oppimistehtävät ovat pakollisia ellei toisin mainittu.
Opintojaksopalaute annetaan viimeistään 5 päivän kuluessa opintojakson päättymisestä.
Harjoitustyöt, itsearviointi, vertaisarviointi, portfolio.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
5 - 19
Outi Peippo
Edeltävä osaaminen: tietokoneen käyttämisen perustaidot
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Aikasempi soveltava koulutus, työelämässä hankittu osaaminen. Osaamisen näyttö LAB-amk:n ohjeistuksen mukaisesti.
Luokkaopetus, työpajatyöskentely, moodle verkko-oppimisympäristö, etä
1 opintopisteen (op) laajuus on 27 tuntia opiskelijan työtä (5 op laajuus on 135 tuntia opiskelijan työnä).
Verkkoympäristö ja siinä toimiminen, verkko-oppimisympäristö moodle, tekstinkäsittely; digitaalisen kuvankäsittelyn perusteet: mm. digitaalisen kuvan perussäädöt, rajaus, koon muutokset, tiedostomuodot, väriprofiilinvalinta; tulostus; taitto-ohjelman yksinkertainen peruskäyttö: mm. uuden dokumentin luonti, sivujen käsittely, kuvan ja tekstin sijoittaminen, tyylipaletti; kuvien tuonti koneelle:kännykkä, kamera, skannaus; PDF-julkaisu; opiskelijan portfolio lukukauden opintojaksojen sadosta.
• vaaditut harjoitustehtävät tekemättä
• poissaolot yli 20 % kontaktiopetustilanteista
• harjoitustehtävät palautettu myöhässä
• ei osaa kuvankäsittelyn perustoimintoja
• ei osaa toimia ammattikorkeakoulun verkkoympäristössä
• ei osaa tulostaa käytettävissä olevilla tulostimilla
• osaamistavoitteet eivät täyty
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja muita kokonaisuuksia sekä kehittää ideoitaan ja toteutuksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään (taiteen) tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia, esityksiä, dokumentteja, kuvia, porftolioita ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia ja muita visuaalisia toteutuksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Lähiopetus
Kurssille mukaan kotoa mahdollisimman monenlaisia kyniä ja piirtimiä testatattavaksi. Merkillä ja laadulla ei väliä, kunhan sillä pystyy tekemään jonkinlaista jälkeä. (Tussit, huopakynät, kuulakärkikynät, maalitussit, liidut, vahaliidut, öljypastellit yms) Luonnosvihkot, viivottimet, sakset ja harppit mukaan myös
Lähiopetusta kampuksella.
Kurssilla käydään läpi piirustuksen perusteita ja peruskäsitteitä käytännön harjoitusten avulla.
Suomi
29.08.2022 - 25.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
20 - 36
Petteri Cederberg
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Kurssilla käydään läpi piirustuksen perusteita ja peruskäsitteitä käytännön harjoitusten avulla.
Kurssilla käydään erilaisia piirustustapoja, tekniikoita ja materiaaleja. Kurssin tavoite on laajentaa opiskelijan ymmärrystä piirtämisestä ja sen ilmaisumahdollisuuksista. Painotuksena on nykytaide unohtamatta kuitenkaan taiteen historiaa. Kurssilla tutustutaan taiteilijoihin jotka käyttävät piirustusta taiteessaan. Kurssi koostuu erilaisista tehtävistä ja vapaamuotoisista kriitiikinomaisista keskusteluista joiden tarkoituksena on harjoitella omasta ja muiden taiteesta keskustelua ja analysointia.
Kurssilla käydään läpi teosten esillelaittoa ja esittelyä. Kurssilla käydään läpi materiaalien tarkoituksenmukaista (taloudellisesti ja ekologisesti) käyttöä.
Kurssilla käydään läpi teosten tuotantokustannuksien arviointia ja laskemista.
Kurssilla käymme läpi materiaalioppia kokeilemalla eri piirtimiä ja niiden käytettävyyttä ja (valon)kestävyyttä.
Kurssille mukaan kotoa mahdollisimman monenlaisia kyniä ja piirtimiä testatattavaksi. Merkillä ja laadulla ei väliä, kunhan sillä pystyy tekemään jonkinlaista jälkeä. (Tussit, huopakynät, kuulakärkikynät, maalitussit, liidut, vahaliidut, öljypastellit yms) Luonnosvihkot, viivottimet, sakset ja harppit mukaan myös.
Lähiopetus
Opiskelijoille Moodlessa jaettavat tekstit.
Opiskelija:
• tutustuu estetiikan ja taiteenfilosofian peruskysymyksiin ja keskeisiin teorioihin
• pohtii teorioiden ja taidemaailman käytäntöjen suhdetta
• tarkastelee omaa taiteellista työskentelyään teoreettisesti
Kurssi koostuu luennoista, kirjallisesta materiaalista, omatoimisesta näyttelykäynnistä sekä näihin perustuvista oppimistehtävistä.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
20 - 40
Ville Holopainen, MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Ei vaadittavia pohjatietoja.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Neuvotellaan erikseen opettajan kanssa.
Lähi- ja etäluennot, Moodle.
• tutustutaan estetiikan ja taiteenfilosofian peruskysymyksiin ja keskeisiin teorioihin
• pohditaan teorioiden ja taidemaailman käytäntöjen suhdetta
• opiskelija tarkastalee omaa taiteellista työskentelyään teoreettisesti
Lähiopetus
Kurssin aikana tutustutaan taiteen tekemisen käytäntöihin ja mahdollisuuksiin valkoisen kuution ulkopuolella. Miten taide sopii yhteen ympäristönsä kanssa? Millaisia tilanteita taide julkisessa tilassa voi synnyttää? Millaisia asioita on syytä ottaa huomioon kun tekee taidetta yhteisesti jaettuun, monenlaisten ristiriitojen ja eriävien mielipiteiden kansoittamaan julkiseen tilaan? Kurssin aikana käydään läpi perusteet kontekstisidonnaisen taiteen käytännöistä sekä opitaan kehittämään taideteoksia tila- ja tilannesidonnaisesti."
01.03.2023 - 26.05.2023
02.05.2022 - 05.06.2022
20 - 40
MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Kurssin aikana tutustutaan taiteen tekemisen käytäntöihin ja mahdollisuuksiin valkoisen kuution ulkopuolella. Miten taide sopii yhteen ympäristönsä kanssa? Millaisia tilanteita taide julkisessa tilassa voi synnyttää? Millaisia asioita on syytä ottaa huomioon kun tekee taidetta yhteisesti jaettuun, monenlaisten ristiriitojen ja eriävien mielipiteiden kansoittamaan julkiseen tilaan? Kurssin aikana käydään läpi perusteet kontekstisidonnaisen taiteen käytännöistä sekä opitaan kehittämään taideteoksia tila- ja tilannesidonnaisesti."
Lähiopetus
Suomi
28.11.2022 - 03.02.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Jenni Sokura
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Etäopetus
Luentokalvot, annetut linkit.
Pääasiassa opetus on etänä, yksi lähipäivä kampuksella. Läsnäolo välttämätön etenkin lähipäivänä.
Luennot, omalla ajalla tehtävät suunnittelu yms. työt.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
20 - 40
MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB), Lasse Arola
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Voi myös päivittää jo olemassa olevia sivuja. Näistä sovitaan erikseen opettajan kanssa.
Verkko-opetus ja lähiopetus.
Luennot ja omalla ajalla työstettävät tehtävät.
Katsotaan eri tapoja ja alustoja joilla tehdä omat nettisivut ja tuoda omaa osaamistaan muuten esille verkossa (sosiaalinen media yms). Vertaillaan eri toteutustapojen hintoja ja muita ominaisuuksia. Käydään läpi Wordpress-sisällönhallintajärjestelmää. Mikä se on, miten se toimii, jne.
Hyväksytty / Hylätty (hyväksyttyyn tarvitsee suorittaa kaikki kurssilla annetut tehtävät ja olla lopulta jonkun näköinen itse tehty portfolio/nettisivu (ei tarvitse olla julkinen)
Lähiopetus
Suomi
28.11.2022 - 03.02.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Sampo Malin
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Etäopetus
Lehdet, kirjat, kirjastot, sähköiset tietokannat, e-kirjastot, e-kirjat, muu sähköinen materiaali. Lähdeaineistolistat kurssialustalta.
Ei kurssikirjaa.
Lue, analysoi ja kirjoita 1 – kurssi sisältää erilaisia kirjoitustehtäviä, mm. referointia sekä luetun että kuunnellun pohjalta ja esseen laatimista taiteen alan teemoista.
Osa tehtävistä käydään läpi ryhmän kanssa, osa tehtävistä palautetaan opettajalle.
Verkko-opetus, ryhmätyö, tiedonhaku, itsenäinen työskentely, itsearviointi.
Kurssin tavoitteista:
• tutkia yleisesti ammattikorkeakoulun kirjallisen osuuden opinnäytetyöprosessia
• syventää kirjallisen ilmaisun roolia osana taiteilijaidentiteettiä
• painottaa kirjoittamisen merkitystä kuvataiteen ammattialalla
• vahvistaa kirjoittamista työkaluna
Hyväksytysti suoritetut tehtävät annetun aikataulun puitteissa.
Suomi
03.10.2022 - 20.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
20 - 40
Jenni Sokura
Opintojakso on suoritettava ennen opintojaksoa Lue, analysoi, kirjoita 2.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1 op
1-5
Kaikki tehtävänannot- ja palautukset ja ohjeet kurssin suorittamiseen ovat Moodlessa.
1
• osaa hakea lähdemateriaaleja
• osaa käyttää kirjoittamisen työkaluja
• osaa ohjatusti tuottaa kirjallista materiaalia
3
• osaa käyttää ja vertailla lähdemateriaaleja
• osaa tunnistaa ja määritellä erilaisia tapoja kirjoittaa taiteesta
• osaa kertoa ja analysoida näkemäänsä ja kokemaansa taidetta
• osaa nimetä ja käyttää keskeisimpiä kirjallisia työkaluja taiteen kentällä
5
• osaa analysoida ja vertailla lähdeaineistoa
• osaa toimia kirjallisesti ammattikentällä
• osaa analysoida, tulkita ja tutkia ammattialan kirjallista materiaalia
• pohtii luetun ja kirjallisen aineiston merkitystä omassa taiteellisessa työskentelyssä
Etäopetus
Moodlen kautta löytyvä kurssimateriaali.
Lue, analysoi ja kirjoita 2 – kurssi sisältää erilaisia kirjoitustehtäviä, mm. referointia sekä luetun että kuunnellun pohjalta ja esseen laatimista taiteen alan teemoista. Tehtävät valmistavat opinnäytetyön kirjallisen osuuden tuottamiseen.
Verkko-opetus, tiedonhaku, itsenäinen työskentely, itsearviointi.
Kaikki tehtävänannot- ja palautukset ja ohjeet kurssin suorittamiseen ovat Moodlessa.
Kurssin tavoitteista:
• tutkia yleisesti ammattikorkeakoulun kirjallisen osuuden opinnäytetyöprosessia
• syventää kirjallisen ilmaisun roolia osana taiteilijaidentiteettiä
• painottaa kirjoittamisen merkitystä kuvataiteen ammattialalla
• vahvistaa kirjoittamista työkaluna
Suomi
03.04.2023 - 14.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
20 - 36
Jenni Sokura
Lue, analysoi, kirjoita 1-kurssi on suoritettava ennen ko. kurssille osallistumista.
Verkko-opetus, tiedonhaku, itsenäinen työskentely, itsearviointi.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1 op
1-5
Verkkokurssi, kurssimateriaali ja tehtävänpalautukset Moodlessa.
Lue, analysoi ja kirjoita 2 – kurssi sisältää erilaisia kirjoitustehtäviä, mm. referointia sekä luetun että kuunnellun pohjalta ja esseen laatimista taiteen alan teemoista. Tehtävät valmistavat opinnäytetyön kirjallisen osuuden tuottamiseen.
1
• osaa hakea lähdemateriaaleja
• osaa käyttää kirjoittamisen työkaluja
• osaa ohjatusti tuottaa kirjallista materiaalia
3
• osaa käyttää ja vertailla lähdemateriaaleja
• osaa tunnistaa ja määritellä erilaisia tapoja kirjoittaa taiteesta
• osaa kertoa ja analysoida näkemäänsä ja kokemaansa taidetta
• osaa nimetä ja käyttää keskeisimpiä kirjallisia työkaluja taiteen kentällä
5
• osaa analysoida ja vertailla lähdeaineistoa
• osaa toimia kirjallisesti ammattikentällä
• osaa analysoida, tulkita ja tutkia ammattialan kirjallista materiaalia
• pohtii luetun ja kirjallisen aineiston merkitystä omassa taiteellisessa työskentelyssä
Lähiopetus
Suomi
30.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
20 - 36
Timo Partanen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Lähiopetus
Opintojakson suositeltava oheiskirjallisuus on Honour ja Fleming Maailman taiteen historia ja Helena Sederholm Tämäkö Taidetta? Muuta keskeistä oppimateriaalia ovat opintojakson aikana esiteltävät digitaaliset aineistot. Opintojakso kattaa ajanjakson noin vuodesta 1920 vuoteen 2022. Opintojakson moodle-alustalla jaetaan tieto muusta käytettävästä digitaalisesta ja kirjallisesta aineistosta.
Nykytaide-opintojakso toteutetaan luento-opetuksena. Opintojaksolla perehdytään kirjalliseen ja digitaaliseen aineistoon. Opintojaksolla tehdään aineistolähtöisiä harjoitustehtäviä, joiden avulla arvioidaan nykytaiteen tekniikoita ja sisältöjä ja tutustutaan nykytaiteen museoiden ja tutkimuslaitostan kokoelmiin ja julkaisuihin.
Arviointi tehdään harjoitustehtävien ja itsearvioinnin perusteella.
Suomi
01.01.2023 - 20.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Heikki Saros
Opintojakso ei edellytä edeltävää osaamista.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Valinnaisista suoritustavoista sovitaan opintojakson opettajan kanssa.
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä. Arviointi tehdään opintojakson aikana tehtyjen harjoitustehtävien ja itsearvioinnin perusteella.
Opintojakso toteutetaan luento-opetuksena ja opetuksessa käytetään digitaalisia aineistoja.
Opintojakso käsittelee nykytaiteen historiaa ja nykytaiteessa havaittavien ilmiöiden kehitystä 1900-luvun alusta 2020-luvulle. Opintojakson näkökulmia ovat 1900-luvun taiteen historia, kulttuurihistoria ja tietoteoria.
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä tehnyt harjoitustehtäviä.
Opiskelija on tehnyt hatjoitustehtävät mutta tehtävistä ei ilmene perehtyneisyyttä aineistoihin.
Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä opintojakson aineistoihin ja osaa yhdistellä ja tunnistaa aineistoja nykytaiteen ilmiöihin.
Opiskelija osaa tunnistaa nykytaiteen historiallisen jatkumon ja reflektoida ilmiöitä aineistoperustaisesti.
Lähiopetus
Suomi
01.09.2022 - 10.05.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
20 - 30
Jenni Sokura, Timo Partanen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Löytyvät kurssin omalta Moodle-sivulta. Katso myös Kuvataiteen opinnäytetyö Moodle-sivusto.
Opinnäytteen suunnitteluosuus sisältää opinnäytetyön aloittamiseen liittyviä osa-alueita, jotka tukevat opinnäytteen aloittamista ja opinnäytetyöprosessin ymmärtämistä. Suunnittelu-opintojakso alkaa opinnäytetyötä koskevasta kuvataiteen omasta infotilaisuudesta sekä sen tekemiseen orientoivasta webinaarista ja jatkuu opinnäytteen aiheen valintaa koskeviin tehtäviin, aiheseminaariin sekä opinnäyteraportin kirjoittamista koskevaan kurssiin.
Kuvataiteen opinnäytteen suunnittelua koskeva opintojakso sisältää siis luentoja sekä tehtäviä, jotka löytyvät moodlesta. Info ja orientaatio ovat luentotilassa tai verkossa järjestettäviä webinaareja. Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva kurssi on taas LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on varattava paikka Moodlessa.
Ohjaaja voi pyytää opiskelijaa täydentämään tehtäviä, jotta opintosuoritus voitaisiin hyväksyä.
Hyväksytty suoritus on edellytys opinnäytteen seuraavan eli Toteutus-osuuteen siirtymisessä.
Suomi
30.08.2022 - 29.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Katja Remsu, Jenni Sokura, Mirka Airesvuo, Timo Partanen, Seija Varis
Opinnäytteen tekoa voi aloittaa, kun suoritettuna on noin 180 opintopistettä. Pistemäärään olisi hyvä sisältyä Taidehistorian, Estetiikan sekä Lue, analysoi ja kirjoita kurssit, koska ne auttavat opinnäytteen tekemisessä.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Moodle, verkkoluennot ja -tapaamiset. Mahdollisuuksien mukaan myös lähitapaamisia.
Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h).
Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:
1. Kuvataiteen opinnäytetyötä koskevat infot
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen
3. Aiheseminaari
4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi
Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat
Kaikkiin opintojakson osa-alueet tukevat opinnäytteen tekemistä, joten ne on tehtävä hyväksytysti.
Lähiopetus
Suomi
01.09.2022 - 19.05.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 30
Jenni Sokura, Timo Partanen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Lähiopetus
Opetus jakautuu kahteen osaan.
Kaksi viikkoa:
Opintojaksolla käydään läpi erilaisia piirustustapoja, tekniikoita ja materiaaleja. Kurssin tavoite on laajentaa opiskelijan ymmärrystä piirtämisestä ja sen ilmaisumahdollisuuksista. Painotuksena on nykytaide unohtamatta kuitenkaan taiteen historiaa. Kurssilla tutustutaan taiteilijoihin jotka käyttävät piirustusta taiteessaan.Opetus koostuu erilaisista tehtävistä ja vapaamuotoisista kriitiikinomaisista keskusteluista joiden tarkoituksena on harjoitella omasta ja muiden taiteesta keskustelua ja analysointia.
Kurssille mukaan kotoa mahdollisimman monenlaisia kyniä ja piirtimiä testatattavaksi. Merkillä ja laadulla ei väliä, kunhan sillä pystyy tekemään jonkinlaista jälkeä. Sivuamme kurssilla materiaalioppia kokeilemalla eri piirtimiä ja niiden käytettävyyttä ja (valon)kestävyyttä.
Työskentely tapahtuu parviluokassa ja kampusalueella, säävarauksella myös ulkona. Opettaja Petteri Cederberg.
Toiset kaksi viikkoa on anatomista piirtämistä. OPettaja Svetlana Lunina.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 38
Petteri Cederberg, MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Opetus on kuukauden ajan tiistaista perjantaihin 9-16 välillä.
Ensimmäisen kahden viikon aikana käydään läpi erilaisia piirustustapoja, tekniikoita ja materiaaleja. Kurssin tavoite on laajentaa opiskelijan ymmärrystä piirtämisestä ja sen ilmaisumahdollisuuksista. Painotuksena on nykytaide unohtamatta kuitenkaan taiteen historiaa. Kurssilla tutustutaan taiteilijoihin jotka käyttävät piirustusta taiteessaan.Opetus koostuu erilaisista tehtävistä ja vapaamuotoisista kriitiikinomaisista keskusteluista joiden tarkoituksena on harjoitella omasta ja muiden taiteesta keskustelua ja analysointia.
Toiset kaksi viikkoa on Anatomista piirtämistä.
Lähiopetus
Osaa valmistaa ammattimaisen portfolion taiteellista työskentelystään kuvankäsittelyä ja taitto-ohjelmia hyödyntäen. Toteutetaan portfolio, joiden kautta pyritään esittelemään omaa taiteellista työskentelyä ja keskeistä tuotantoa.
Valmiin portfolion palautus ja osallistuminen portfoliokeskusteluun.
Suomi
30.08.2022 - 19.05.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 30
Janette Holmström
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Osaa valmistaa ammattimaisen portfolion taiteellista työskentelystään kuvankäsittelyä ja taitto-ohjelmia hyödyntäen. Toteutetaan portfolio, joiden kautta pyritään esittelemään omaa taiteellista työskentelyä ja keskeistä tuotantoa.
Hyväksytty: opiskelija on perehtynyt annettuihin ohjeisiin, palauttanut moodle oppimisympäristöön valmistamansa portfolion ja osallistunut palautekeskusteluun.
Hylätty: annettujen tehtävien suorittamatta jättäminen, pois jääminen palautekeskutelusta.
Lähiopetus
Suomi
01.09.2022 - 31.05.2023
02.08.2022 - 30.08.2022
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Yhteistyö Päivölän opiston kanssa
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Janette Holmström
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Lähiopetus
Tämän muntlig-toteutuksen pari on skriftlig-toteutus KR00BU43-3113 Svenska i arbetslivet, skriftlig .
Kaikki kurssiin liittyvä suoritustieto löytyy Pepistä skriftlig-toteutuksen puolelta.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Satu Mäkinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Lähiopetus
Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.
Ruotsi, kirjallinen (1 op) ja Ruotsi, suullinen (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö.
Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Kirjallinen ja suullinen koe liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön.
31.10.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Satu Mäkinen
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta.
Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta.
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä / Moodlessa
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä.
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Lähiopetus
Tärkein oppimateriaali on opiskelijan itse kurssilla tekemät muistiinpanot.
Kirjallisuutta:
Lehtinen Tuula 2010. Syväpaino. Metalligrafiikan uudet ja perinteiset menetelmät. (julk. Aalto-yliopiston taidetollinen korkeakoulu).
Lehtinen Tuula 1992. Metalligrafiikka. (julk. Kustannus Oy Taide Kt., Luova Grafiikka Ry.)
Laitinen Kari ym. 1999. Puupiirroksen taito. Öljyväripuupiirros ja japanilainen vesiväripuupiirros. (julk. Taideteollinen korkeakoulu.)
Salonen, Heli ym. 1994. Kuvataiteilijan työsuojeluopas.(julk. Suomen Taiteilijaseura.)
http://taidetyosuojelu.net/
Kurssilla käydään läpi taidegrafiikan luonnetta taidemuotona sekä tutustutaan kahteen erilaiseen painomenetelmään, kohopainoon ja syväpainoon. Pääpaino perusopinnoissa on tekniikoiden harjoittelussa ja ilmaisullisissa kokeilussa, ei niinkään valmiiden teosten tekemisessä sinänsä.
Syväpaino: Opitaan valmistamaan syväpainolaattoja ja vedostamaan ne. Perehdytään kuivaneulatekniikkaan sekä metalligrafiikan syövytystekniikoihin. Lisäksi opitaan käsittelemään syväpainomenetelmissä tarvittavia materiaaleja kuten piirtimiä, painopapereita ja painolaattoja.
Kohopaino: Opitaan vanerisen painolaatan työstäminen laatalle luonnostelusta painolaatan leikkaamiseen ja vedostamiseen. Puupiirrosten vedostaminen opetellaan toteuttamaan sekä käsinvedostamalla että prässillä. Vedostamisessa käytetään öljypohjaisia painovärejä. Lisäksi opitaan käsittelemään puupiirrostekniikassa tarvittavia materiaaleja ja välineitä kuten puupiirrostalttoja, painopapereita sekä perehdytään välineiden huoltamiseen.
Pajatyöskentely ja työturvallisuus: Käydään läpi pajalla työskentelyn käytänteet. Opitaan taidegrafiikan laitteisiin liittyvät riskit sekä käytettäviin materiaaleihin liittyvät haitat.
Opintojakson teoriaosuudessa käydään läpi painetun taiteen historiaa, perehdytään taidegrafiikan painomenetelmien eroihin sekä tutustutaan painetun taiteen ilmiöihin nykytaiteessa. Opitaan taidegrafiikan sanastoa ja vedosten merkitsemistavat. Materiaalioppi keskittyy syväpainossa ja kohopainossa käytettäviin materiaaleihin, laattoihin, papereihin ja kemikaaleihin.
Tekemistä reflektoidaan yhdessä kurssin loppukeskustelussa.
Läsnäolo sekä kurssin opetukseen että loppukatselmuksiin, hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Katso opintojakson osaamistavoitteet.
Suomi
06.02.2023 - 19.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
30 - 36
Jussi Juurinen, MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Edeltävää osaamista ei tarvita.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksoa ei voi suorittaa muuten kuin osallistumalla opetukseen Lappeenrannan kampuksella olevalla taidegrafiikan pajalla. Läsnäolovelvoite 80% kurssin kokoajasta.
Opintojaksolle voidaan ottaa harjoittelijoiksi kolmannen tai neljännen vuoden opiskelijoita, jotka ovat perehtyneet taidegrafiikkaan.
Jos opiskelija ei saa hyväksyttyä suoritusta kurssista, hänen on osallistuttava sille uudelleen seuraavana vuonna.
Lab -ammattikorkeakoulu taidegrafiikan paja ja Moodle. Moodlessa opiskelijoita ohjeistetaan oppimistehtävien tekemisestä, opintojakson aikataulusta, taidegrafiikan välineistä, kurssilla suojautumisesta sekä opetuskäytännöistä.
Yksi opintopiste vastaa opiskelijalle 27 työtuntia. Viiden opintopisteen kokonaisuus on noin 135 tuntia opintoja. Pajalla työskennellään noin 8 tuntia päivässä.
Kurssilla käydään läpi taidegrafiikan luonnetta taidemuotona sekä tutustutaan kahteen erilaiseen painomenetelmään, kohopainoon ja syväpainoon. Pääpaino perusopinnoissa on tekniikoiden harjoittelussa ja ilmaisullisissa kokeilussa, ei niinkään valmiiden teosten tekemisessä sinänsä.
Syväpaino: Opitaan valmistamaan syväpainolaattoja ja vedostamaan ne. Perehdytään kuivaneulatekniikkaan sekä metalligrafiikan syövytystekniikoihin. Lisäksi opitaan käsittelemään syväpainomenetelmissä tarvittavia materiaaleja kuten piirtimiä, painopapereita ja painolaattoja.
Kohopaino: Opitaan vanerisen painolaatan työstäminen laatalle luonnostelusta painolaatan leikkaamiseen ja vedostamiseen. Puupiirrosten vedostaminen opetellaan toteuttamaan sekä käsinvedostamalla että prässillä. Vedostamisessa käytetään öljypohjaisia painovärejä. Lisäksi opitaan käsittelemään puupiirrostekniikassa tarvittavia materiaaleja ja välineitä kuten puupiirrostalttoja, painopapereita sekä perehdytään välineiden huoltamiseen.
Pajatyöskentely ja työturvallisuus: Käydään läpi pajalla työskentelyn käytänteet. Opitaan taidegrafiikan laitteisiin liittyvät riskit sekä käytettäviin materiaaleihin liittyvät haitat.
Opintojakson teoriaosuudessa käydään läpi painetun taiteen historiaa, perehdytään taidegrafiikan painomenetelmien eroihin sekä tutustutaan painetun taiteen ilmiöihin nykytaiteessa. Opitaan taidegrafiikan sanastoa ja vedosten merkitsemistavat. Materiaalioppi keskittyy syväpainossa ja kohopainossa käytettäviin materiaaleihin, laattoihin, papereihin ja kemikaaleihin.
Tekemistä reflektoidaan yhdessä kurssin loppukeskustelussa.
Hyväksytty suorittaminen
- osallistuu aktiivisesti opetukseen, läsnäolovelvoite minimissään 80 % kontaktiopetuksesta.
- tekee opintojakson menetelmäkohtaiset harjoitustehtävät ja tiedonhankintatehtävät
- osallistuu yhteisiin loppukeskusteluihin ja teosten katselmuksiin
- osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Lähiopetus
Suositeltava oheislukemisto on Honour, H. ja Fleming, J. Maailman taiteen historia, valikoima artikkeleita teossarjasta Ars Suomen taide, toimittaja Sarajaskorte, S. ja Suomen taiteen historia,kKirjoittajat Bonsdorff, B. von, Gardberg, C. J., Lindberg, B., Kruskopf, E., Nummelin, R., Ringbom, S., Ringbom, Å., Schalin, M.
Muu aineisto jaetaan opintojakson moodlessa.
Opintojaksoon kuuluu 10 lähiopetuskertaa, joista osa on etäopetuksena. Opetus muodostuu luennoista, itsenäisestä osoitettujen aineistojen opiskelusta ja mahdollisesta lukukuden aikana suunnitellusta opintomatkasta
Opetuksen teemat ovat
1, Antiikin taide, 2. Bysanttilaisen ja Islamin taiteen perusteita, 3. Keskiaika, 4. Renessanssi ja humanistinen tieteellistyvä taidekäsitys, 5. Barokin aikakauden visuaaliset kielet, 6. 1800-luvun taidekulttuureja, 7. 1900-luvun alun uudistuvia näkökulmia.
Opintojakso arvioidaan opetuksen aikana tehtyjen harjoitustehtävien ja itsearvioinnin perusteella.
Suomi
01.01.2023 - 20.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
20 - 40
Heikki Saros
Opintojakso ei edellytä aikaisempaa osaamista.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Valinnaiset suoritustavat sovitaan opettajan kanssa.
Uusintamahdollisuuksista sovitaan opettajan kanssa.
Opintojakso toteutetaan lähi- ja etäopetuksena. Opetuksen toteutuksen tapa ja aikataulut kerrotaan lukujärjestyksessä.
Opiskelijalta edellytetään 135 tunnin työpanosta opintojakson aikana. Opintojakson aikana on valmistauduttava tekemään ohjeistettuja tehtäviä viikon varoitusajalla.
Opintojaksolla opiskellaan kuvataiteen ja arkkitehtuurin historiaa antiikista 1920-luvulle. Painopiste on länsimaisessa ja Suomen taiteen historiassa. Euroopan ulkopuolista taidetta tarkastellaan länsimaisesta kontekstista katsoen.
Opiskelija ei osallistu opetukseen eikä tee osoitettuja tehtäviä hyväksyttävästi.
Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee tehtävät hyväksyttävällä tavalla.
Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee tehtävät osoittaen hyvää osaamista aiheesta.
Opiskelija osallstuu opetukeen ja tekee tehtävät osoittaen kiitettävää osaamista aieesta.
Etäopetus
Oppimateriaalia päivitetään Moodleen luentokohtaisesti
Taiteilija ja yhteiskunta opintojakso koostuu taidealan asiantuntijoiden pitämistä verkkoluennoista. Ne koskevat taiteilijan työtä organisaatioiden sekä ammattitaiteilijoiden näkökulmasta. Luentojen kehys on yhteiskunnallinen.
Opintojakson tarkoituksena on, että opiskelija oppii tuntemaan taidealan työelämää sekä alan keskeiset järjestöt ja organisaatiot. Opiskelija oppii ymmärtämään myös taiteilijan työkuvaan liittyviä osa-alueita ja tunnistaa ammattia ohjaavan yhteiskunnallisen kehyksen. Opiskelija oppii tuntemaan tyypillisiä alan rahoitusjärjestelmiä.
Opintojakson suoritustapa on luennoille osallistuminen ja referaattien kirjoittaminen luennon sisällöstä. Kirjoittamisohjeet löytyvät Moodlesta.
Luennoille osallistuminen, referaattien kirjoittaminen ja mahdollisesti muiden annettujen tehtävien teko opintojakson aikataulun mukaisesti sekä opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Referaatin tekstin tulee olla leipätekstin muodossa, asiatyylillä ja omin sanoin kirjoitettu. Tekstin asemoinnissa tulee noudattaa Moodle-sivulla olevia ohjeita.
Suomi
30.08.2022 - 20.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
10 - 100
Lotta Pyykkönen
Luentosarjan voi suorittaa kuvataiteen opinnoissa aikaisintaan kolmantena opintovuotena.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Verkkokampus
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Hyväksyttävä suoritus edellyttää luennoille osallistumista ja referaattien kirjoittamista. Poissaoloja luennoilta voi olla vain rajoitetusti.
Verkkoluennot ja Moodle-sivusto. Sivustolta käy ilmi luentojen ajankohta ja niiden aihe sekä muu ohjeistus.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tunnin opiskelua. Luentosarjan kokonaistuntimäärä on siis noin 57 tuntia, joka muodostuu luennoille osallistumisesta, mahdollisesti luennolle tehtävistä harjoituksista sekä referaattien kirjoittamisesta.
Luentojen tarkoituksena on antaa perustietoa ammattitaiteilijana toimimisesta yhteiskunnassa. Luennot on jaettu kahteen pääosa-alueeseen: Osa koskee sitä, miten taideala ja taiteilijuus asemoituu yhteiskunnassa. Toinen näkökulma luennoissa liittyy taiteilijana toimimiseen ja taiteilijan uusiin työmuotoihin.
- Opiskelija ei osallistu luennoille
- Referaatteja ei ole kirjoitettu itse omin sanoin. (Lähdemateriaalin kopiointi referaatiksi ei ole sallittua luennoitsijan tekijänoikeuden nojalla.)
- Referaattien pituus ei vastaa tehtävänantoa
- Tekstin kirjoitus- ja asemointiohjeita ei ole noudatettu
- Teksti sisältää plagiointia
- Tekstiä ei ole kirjoitettu asiatyylillä tai sisältää perustelemattomia mielipiteitä.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti verkkoluennoille ja kirjoittaa luentokohtaisesti otsikoidun referaatin. Referaatti perustuu loogisesti etenevään leipätekstiin luennon aiheesta. Vastuuopettaja voi pyytää opiskelijaa täydentämään tekstejä, jotta opintojakson tavoitteet ja ohjeet tulevat täytetyksi. Kirjoittamissaan referaateissa opiskelija:
- Tunnistaa taiteilijan toimintaympäristöön kuuluvia toimijoita yhteiskunnassa.
- Ymmärtää taiteen rahoittamiseen liittyviä perusperiaatteita.
- Tunnistaa ammattiin liittyvän yhteiskunnallisia toiminta-alueita
- Osaa arvioida taiteilijan työelämään liittyviä osa-alueita ja haasteita.
- Osaa kirjoittaa loogista ja jäsennettyä tekstiä luentojen keskeisistä teemoista.
- Noudattaa referaatin kirjoittamiselle annettuja sisällöllisiä ja formaaleja ohjeita.
- Osaa esittää perusteltuja ja asiallisia kommentteja luentojen aiheista.
Kurssilla erikseen annettavat tehtävät tulee myös tehdä.
Lähiopetus
Opitaan valaisemaan teoksia hallituissa valo-olosuhteissa esim. studiossa, teoksia tilassa ja näyttelyissä.
Harjoitellaan kuvakulmia ja tausta merkitystä kuvattaviin kohteisiin.
Suomi
08.01.2023 - 03.02.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Etäopetus
Tietoarkisto, tutkimusmentelmät: thttps://www.fsd.tuni.fi/fi/
Opintojako valmistaa opiskelijaa käyttämään tiedonhankinta ja tutkimusmenetelmiä kuvataiteilijan työssä ja opinnäytteen tekemisessä. Opintojaksolla käydään läpi myös tutkimuksen tekemiseen liittyviä eettisiä näkökulmia. Opintojakso järjestetään verkossa. Se sisältää alustuksia, tehtäviä ja yhteisiä keskusteluja.
Kurssilla on 80 % osallistumisvelvollisuus. Kurssin viimeisen tutkimustehtävän teko, kuuluu opintojakson suoritukseen.
Keskeinen arviointiperuste on aktiivinen osallistuminen verkkotapaamisiin ja tehtävien teko. Opintojaksolla tehdään useita tehtäviä, joiden tekeminen on opintojakson suorittamisen edellytys. Tehtävät tulee tehdä vaikka olisi luennolta pois. Kurssilla on 80 % osallistumisvelvollisuus.
Suomi
19.09.2022 - 05.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
10 - 100
Lotta Pyykkönen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksoa ei voi suorittaa verkkoluentojen ulkopuolella.
Jos opiskelijan suoritus jää vajaaksi, hänen on osallistutava opintojaksolle uudelleen seuraavana vuonna. Sovi tästä opintojakson ohjaajan kanssa.
Moodle ja verkko-opetus
Opintojakson laajuus on 2 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle 54 tuntia työtä.
Opintojaksolla käydään läpi laadullisten ja määrällisten tutkimusmenetelmien perusteet. Pohditaan niiden roolia kuvataiteilijan työssä ja opinnäytteessä. Käydään läpi tiedonhankinnan perusteita sekä tutkimusetiikkaa. Pohditaan hyvän argumentaation lähtökohtia kuvataiteilijan työssä.
Kurssilla tehdään tutkimuksen tekemiseen liittyviä tehtäviä ja harjoitellaan tutkimusaineiston hankintaa ja sen analysointia.
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja niiden eroja
- tunnistaa miten niitä voi hyödyntää taiteilijan työelämässä ja opinnäytteessä
- osaa etsiä kuvataidealaan liittyvää tietoa ja jäsentää sitä asianmukaisesti
- ymmärtää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä eettisiä periaatteita
- ymmärtää opinnäytteeseen liittyvä tekijänoikeuksia ja osaa välttää plagiointia
Lähiopetus
Opitaan käsittelemään valokuvaa sekä perinteisellä että digitaalisella tavalla. Käydään läpi valokuvauksen tekniset perusteet.
mm. terävyysalue, valotusajat, herkkyysasetukset, värinlämpötila.
Halutessaan opiskelija voi kokeilla perinteisiä analogisia valokuvausmenetelmiä sekä mustavalkoisen valokuvan vedostamista.
Digitaalisessa kuvalaboratoriossa harjoitellaan digitaalisen negatiivin käsittelyä Adobe Photoshop-ohjelmalla, digitaalisen negatiivin purkamista Camera Raw:ssa ja kuvan säätämistä lopulliseen mustesuihkuvedostamiseen asti.
Kurssilla pohditaan valonkäyttöä ja olemusta, sisällöllisiä ja visuaalisia ratkaisuja, sommittelua ja valokuvaamiseen liittyviä prosesseja sekä luodaan katsaus valokuvauksen historiaan ja näkökulmia nykyvalokuvataiteeseen.
Suomi
06.02.2023 - 19.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
30 - 36
MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB), Janette Holmström
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Lähiopetus
Luennot ja harjoitustehtävät, kritiikki
Suomi
06.02.2023 - 19.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
30 - 38
MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB), Ville Saarinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Kurssilla käydään läpi videotyöskentelyn tekniset ja kerronnalliset perusteet kuvaamisen, äänittämisen ja editoinnin osalta sekä käsitellään ajallista ulottuvuutta ja graafista, rytmistä, loogista, tilallista ja ajallista jatkuvuutta otosten välillä.
Valokuvakameran soveltamisesta videotyöskentelyyn käydään läpi tekniset perusteet ja tarkastellaan valokuvan ja elävän kuvan yhteisiä lähtökohtia.
Kurssilla tehdään pienryhmissä yksi äänittämiseen ja yksi kuvaamiseen liittyvä tehtävä sekä yksi vapaasti toteutettava tehtävä.
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Lähiopetus
Väriosio: luentomateriaalit toimivat oppimateriaalina. Www-linkkejä ym. lisätietolähteitä jaetaan jakson aikana.
Väriosion suositeltavaa, syventävää taustakirjallisuutta:
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Harald Arnkil: Värit Havaintojen maailmassa
Philip Ball: Kirkas maa – miten värit syntyivät
Johannes Itten: Värit taiteessa
Värin osuuden opettaja: Timo Partanen
Sommitteluosuuden opettaja:
Väri ja sommittelu - opintojakso on kuvallisen ajattelun peruskurssi, joka koostuu sommittelun ja värin perusteista. Nämä tiedolliset osa-alueet ovat keskeisiä erilaisin menetelmin toteutettavassa kuvallisessa ilmaisussa.
Jakso on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäinen - sommittelu - opetetaan englanniksi. Värin osuuden opetuskieli on suomi.
Väriosio: opetus tapahtuu lähiopetuksena Skinnarilan kampuksella kuvataiteen tiloissa. Opetus sisältää harjoitustehtäviä, luentoja ja palautekeskusteluja.
Opetus on pääasiassa lähiopetusta 9-16 tiistaista perjantaihin. HUOM: tiistaisin väriosion opetus alkaa klo 10. Osaa tehtävistä saatetaan toteuttaa omatoimisesti myös näiden aikojen ulkopuolella.
Väriosio on integroitu Maalauksen perusteet -opintojaksoon: maalauksen ja väriopin sisällöt kohtaavat harjoitustehtävissä. Opetus tapahtuu lähiopetuksena, jollei koronatilanne aiheuta muutoksia järjestelyihin.
Jaksoon sisältyy luentoja ja harjoitustehtäviä, joissa sovelletaan luennoilla käsiteltyjä sisältöjä. Harjoitustehtävistä suurin osa toteutetaan em. integroinnista johtuen maalaamalla, mutta myös esim. kollaasina.
Luennot tiistaisin klo 10, työskentely pääsääntöisesti ti-pe. Ohjelmasta ja aikatauluista tarkempaa tietoa jakson aloitusluennolla.
Väriosio: läsnäolo sekä opetukseen että loppukatselmuksiin, hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
30 - 38
Timo Partanen, William Dennisuk
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Jos opiskelija ei saa hyväksyttyä suoritusta, hänen on osallistuttava opintojaksolle uudelleen seuraavana vuonna.
Väriosio: lähiopetus, jollei koronatilanne aiheuta muutoksia järjestelyihin.
Yksi opintopiste vastaa opiskelijalle 27 työtuntia. Viiden opintopisteen kokonaisuus on noin 135 tuntia opintoja. Väriosion osuus on 2,5 opintopistettä.
Väriosio: osiossa käsitellään värioppia ja väriymmärrystä käytännön harjoitteiden ja luentojen kautta. Käsiteltäviä opetussisältöjä ovat väriympyrät, väriavaruudet, värikontrastit, väriharmoniat, värin kolme ominaisuutta ja värien vuorovaikutus.
Osiossa kehitetään opiskelijan väriosaamisen perustaitoja maalaten ja kollaseina tehtävien harjoitustehtävien kautta. Lisäksi opiskellaan kuvan värien analysointia ja väritiedon soveltamista omassa työskentelyssä.
Väriosaamista tarvitaan kaikessa kuvallisessa työskentelyssä, ja sen sovellusalueet voivat olla kaksiulotteisten fyysisten tai digitaalisten kuvien toteutukset, kolmiulotteisten kappaleiden väriratkaisut tai erilaisten tilojen sekä ympäristöjen värisuunnittelu ja värihallinta.
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Tehtävien vaillinainen toteuttaminen
- Opetustiloissa toimimisen ohjeiden ja työturvallisuuden ohittaminen
- Osallistumattomuus kurssin loppukatselmukseen ja luennoille
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Lähiopetus
Opitaan valaisemaan teoksia hallituissa valo-olosuhteissa esim. studiossa, teoksia tilassa ja näyttelyissä.
Harjoitellaan kuvakulmia ja tausta merkitystä kuvattaviin kohteisiin.
Suomi
01.09.2023 - 31.12.2023
01.07.2022 - 04.09.2023
20 - 35
MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Muotoiluinstituutti (LAB)
Kuvataiteen koulutus
Lappeenrannan kampus
1-5