Lähiopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
Lähiopetus
Englanti
16.01.2023 - 25.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Oona Casalegno
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Englanti
01.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Ilkka Koskela, Kari Metso
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Oppimateriaaleina käytetään luentojen pwer point pohjia, digitaalisia aineistoja ja kurssin aikana osoitettavia muita aineistoja ja kirjallisuutta. Oppimateriaaleista tiedotetaan moodlessa.
Kurssin keskeinen ohesimateriaali on Hugh Honouri ja John Fleming: A Worl History of Art (Maailman taiteen historia).
Kurssi muodostuu verkkoluennoista ja yksilö- sekä ryhmätehtävista. Kurssimateriaalit ja tehtävät julkaistaaan opintojakson moodle-alustalla.
Englanti
01.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Heikki Saros
This realization is primarily for LAB degree students of Industrial Design (ID) and Packaging and Brand Design (PAC). Students from those groups will have priority in enrollment!
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
1-5
Valinnaisista suoritustavoista sovitaan opettajan kanssa henkilökohtaisesti.
Uusintamahdollisuudesta sovitaan opettajan kanssa henkilkohtaisesti.
Verkkoluennot, tehtävät ja presentaatiot.
Art History on 5 op opintojakso ja opiskelijan arvioitu työmäärä on 135 tuntia, jotka sisältävät luennot, tehtävien tekemisen ja esitykset luentojen aikana. Kurssi päätty opiskleijan osalta viimeisen luentokerran päätyttyä.
Kurssilla käsitellään taidetta historiallisena ja esteettisenä ilmiönä antiikista nykyaikaan. Sisällöllinen painopiste on länsimaisessa taiteessa ja ajallinen keskiö on 1900- ja 2000-luvun taiteessa.
Opiskelija ei osallistu opetukseen eikä palauta hyväksyttävissä olevia tehtäviä.
Opiskelija osallistuu opetukseen ja palauttaa tehtävät, joitka osoittavat perustason osaamista aiheesta.
Opiskelija osallistuu opetukeen ja tekee tehtävät osoittaen hyvää osaamista aiheesta.
Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee tehtävät osoittaen kiitettävää osaamista aiheesta.
Anu Akkanen
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Materiaali jaetaan Moodlessa.
Kurssi toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena. Kurssiin kuitenkin kuuluu myös verkossa olevia tehtäviä ja itsenäistä työtä sekä yksin että ryhmässä.
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5.
Suomi
05.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Susanna Peltonen
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design, Teollisen muotoilun koulutus, Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design
Lahden kampus
2 op
1-5
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli.
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon.
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla.
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin.
Lähiopetus
Englanti
01.01.2023 - 30.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Auli Haarnio
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design, Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design
Lahden kampus
1-5
Tero Leponiemi
Lähiopetus
Englanti
31.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Olli Seppälä
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
1-5
Anu Akkanen
Etäopetus
Englanti
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 20
Heikki Nuutinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Verkkokampus
5 op
1-5
Etäopetus
Englanti
29.08.2022 - 02.06.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 20
Noora Nylander
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Verkkokampus
3 op
1-5
Ritva Kosonen
Etäopetus
Learning material and recommended literature
Course material provided on Moodle.
Required: LAB Thesis Guidebook, chapters 6 & 7 (i.e., referencing mechanics)
Recommended:
• Stephen Bailey: Academic Writing. A Handbook for International Students. An e-book available in the LAB Primo database.
• https://open.lib.umn.edu/writingforsuccess/
• https://open.lib.umn.edu/collegesuccess/
• https://milnepublishing.geneseo.edu/writing-in-college-from-competence-to-excellence/
Learning outcomes of the course
The student is able to:
• identify the characteristics of academic texts and apply academic conventions to their writing
• demonstrate critical thinking and find, evaluate and use information effectively
• communicate clearly and effectively in different generic and field-specific workplace situations both orally and in writing
• function collaboratively in contemporary working environments in English.
Implementation and methods of teaching
Lectures, group work, individual assignments, peer and self-assessment.
Assessment criteria (5, 3, 1, failed) and scale (5-1)
Englanti
31.10.2022 - 28.02.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Miglena Schröder
Additional information for students: previous knowledge etc.
Strong English skills recommended. The course is taught at skills level CEFR B2.
Kielikeskus (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Verkkokampus
5 op
1-5
Alternative completion methods
Recognition of Prior Learning (RPL). Discussed with the teacher.
A written test held at the end of the course.
Learning environment
Online (Moodle platform and Zoom), blended learning
Students’ use of time and workload
The estimated workload is 135 hours, including required reading, coursework, and lectures or other scheduled meetings.
Contents:
About 3 ECTS is focused on academic practices, especially academic writing, and about 2 ECTS is focused on other professional communication practices and skills, both written and spoken.
• general principles of academic writing, including style, text structure, and referencing mechanics
• generic and context-specific guidelines for academic and professional writing
• various written and oral communication situations in professional studies and the working life
• key terminology and concepts in the students' field of study.
Failed
The student has failed to meet the set course requirements
Writing in varied professional contexts: The student has met the assignment requirements minimally. Work displays vaguely consistent and appropriate register. Content is vaguely effective and diverse. The text is not in keeping with style-specific conventions. The student constructs minimally understandable sentences. Grammatical irregularities occur often. Vocabulary is minimally appropriate to context.
Speaking in varied professional contexts: The student speaks in a style vaguely appropriate to the assignment. Student interacts minimally with participants. Performance meets few of the set expectations of given assignment. The student speaks in a vaguely consistent manner. Delivery is minimally structured. Linguistic performance is minimally accurate and appropriate to the context. Pauses are rather long and at times pronunciation hinders comprehension.
Writing in varied professional contexts: The student has met the assignment requirements adequately. Work displays somewhat consistent and appropriate register. Content is somewhat effective and diverse. The text has a reasonably logical structure. The text is rather cohesive. Minor mistakes occur in style. The student mostly constructs sentences well. Grammatical irregularities occur. Vocabulary is adequately professional and mostly appropriate to context.
Speaking in varied professional contexts: In most cases the student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts with participants. Performance meets most set expectations of given assignment. The student speaks in a consistent manner. Delivery is structured. Linguistic performance is somewhat accurate and appropriate to the context, although short pauses and hesitations may occur.
Writing in varied professional contexts: The student has met the assignment requirements fully. Work displays consistent and appropriate register. Content is effective, diverse, and skillfully delivered. The text has a clear and logical structure. The text is cohesive, fluent, and versatile. The student uses varied structures although occasional grammatical irregularities may occur. Vocabulary is varied and professional and typically appropriate to context.
Speaking in varied professional contexts: The student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts fluently and competently. Performance meets all set expectations of given assignments. The student speaks in a clear, concise, and consistent manner. Delivery is well-structured, intentional. Linguistic performance is accurate, appropriate to the context, and speech tempo is natural.
Etäopetus
Englanti
01.01.2023 - 31.05.2023
19.12.2022 - 08.01.2023
Ilkka Koskela
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design, Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
Etäopetus
Englanti
16.01.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
15 - 35
Aija Nurminen
Kielikeskus (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design, Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design
Verkkokampus
3 op
1-5
Anu Akkanen
Lähiopetus
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Aija Nurminen
Kielikeskus (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 27.10.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lappeenrannan kampus
1-5
Johanna Marjomäki
Etäopetus
Hofstede, Hofstede & Minkov (2010): Cultures and Organizations. Software of the Mind.
Lewis, R. D. 4th Ed. (2018): When Cultures Collide.
Other study material provided by the teacher on Moodle.
100% real-time-live-online lessons (via Zoom).
Course: lectures, videos, literature, individual/pair/group tasks/assignments.
All course tasks/assignments/assignment related (online) examinations must be completed/passed to complete the course. Retakes not allowed for assignment related (online) examinations as they are part of (the) assignment/assignments (are not complete course content examinations).
Grade scale 5 (excellent) - 0 (fail).
Englanti
05.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Tarja Ahonen
No pre-requisites. Attendance and active participation required in lessons.
All course tasks/assignments/assignment exam(s) must be completed/passed to complete the course.
The grades for the assignment(s), assignment parts are final grades.
Substitute work or opportunities to improve in-course tasks/assignments/assignment parts not allowed.
Kielikeskus (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design, Kieliopinnot LAB
Verkkokampus
3 op
1-5
No alternate completion methods offered.
100% real-time-live-online weekly lessons (via Zoom).
About 80 hours student work.
1. Concept of culture (Understanding culture and cultures)
2. Theoretical frameworks for understanding cultural differences and similarities
3. Communicating across cultures
4. Cultural adaptation
5. Business cultures
The student did not fulfil/meet the course requirements/learning outcomes.
The student basically understands that cultural similarities and differences exist.
The student has a basic understanding of the global-mindset concept and its role in effective connections with international partners.
The student can apply some theoretical frameworks to analyze business, work-life cultures.
The student understands the culture adaptation and adjustment process.
The student attends the course lessons and completes (passes) course assignment(s).
The student understands and accepts that culture similarities and differences exist.
The student has a good understanding of the global-mindset concept and its role in effective connections with international partners.
The student can apply most theoretical frameworks to analyze business, work-life cultures.
The student has a good understanding of the culture adaptation and adjustment process.
The student participates in course lessons and completes (passes) the course assignment(s).
The student understands, recognizes and accepts that culture similarities and differences exist.
The student has acquired a global mindset and can work effectively with international partners.
The student can apply a variety of suitable theoretical frameworks to analyze business, work-life cultures.
The student has an excellent understanding of the culture adaptation and adjustment process.
The student actively participates in course lessons and completes (passes) the course assignment(s).
Anu Akkanen
Etäopetus
Englanti
31.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 40
Ari Känkänen, Noora Nylander
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design, Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design
Verkkokampus
5 op
1-5
Lähiopetus
Englanti
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
Heikki Nuutinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design, Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design
Lahden kampus
1-5
Anu Akkanen
Lähiopetus
Englanti
05.09.2022 - 21.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Olli Seppälä, MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
1-5
Anu Akkanen
Lähiopetus
Englanti
31.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Ari Känkänen, Petteri Venetjoki
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Noora Nylander, Petteri Venetjoki
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
1-5
Anu Akkanen
Etäopetus
Englanti
05.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Ville Tervo
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
5 op
1-5
Lähiopetus
Englanti
01.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Heikki Nuutinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
1-5
Anu Akkanen
Etäopetus
Englanti
19.10.2022 - 14.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 40
Nanja Kataja
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design, Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design
Verkkokampus
5 op
1-5
Lähiopetus
Englanti
01.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Olli Seppälä
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
1-5
Anu Akkanen
Lähiopetus
Englanti
01.09.2022 - 30.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Kari Metso, - LAB_virtuaaliopettaja_ID_01
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design
Lahden kampus
1-5
Anu Akkanen
Etäopetus
Englanti
02.01.2024 - 31.05.2024
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 40
Harri Kalliomäki
Muotoiluinstituutti (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Industrial Design, Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design
Verkkokampus
5 op
1-5