Lähiopetus
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja opintopolun mukaan.
Lähiopetus
Suomi
22.08.2022 - 09.06.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Auli Haarnio
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 31.12.2023
02.12.2022 - 08.01.2023
Auli Haarnio
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 31.12.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Auli Haarnio
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
1-5
Lähiopetus
Ryhmäohjaus kampuksella
Ammatillinen kasvu 2 (1 op)
Opiskelija osaa • seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä • syventää omaa osaamistaan • edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti • arvioida palveluita ja kehittää koulutusta
Ammatillinen kasvu 2 (1 op) sisällöt:
- opiskelijan vastuu seurata omia opintoja (Peppi) - HOPS
- osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työelämä osana opintoja, mm. LAB Duuni, hankkeet)
- ryhmäpalautekeskustelut (hyvät käytänteet ja niiden levittäminen)
HYV/HYL
HYV edellyttää 80% osallistumisen ja hyväksytysti suoritetut tehtävät.
Suomi
29.08.2022 - 02.06.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Auli Haarnio
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 31.12.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Sara Ikävalko
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
1-5
Auli Haarnio
Etäopetus
Materiaali jaetaan Moodlessa.
Kurssi toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena. Kurssiin kuitenkin kuuluu myös verkossa olevia tehtäviä ja itsenäistä työtä sekä yksin että ryhmässä.
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5.
Suomi
05.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Susanna Peltonen
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus, Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Verkkokampus
4 op
1-5
Kontaktiopetus ja Moodle-oppimisympäristö.
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli.
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon.
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla.
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin.
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 30.04.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
Mika Huovinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Tero Leponiemi
Lähiopetus
Suomi
31.10.2022 - 13.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Mika Huovinen, Kaisa Leka
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 31.12.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
1-5
Tero Leponiemi
Lähiopetus
Suomi
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Christoffer Leka, Kaisa Leka
Muotoiluinstituutti (LAB)
Visuaalisen viestinnän koulutus (2017, 2018, 2019), Palvelumuotoilun koulutus, Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Lahden kampus
1-5
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
CC Art Festival on tekemiseen painottuva intensiivikurssi, joka tavoitteena on suunnitella ja tuottaa pienryhmissä taiteeseen painottuva tapahtuma. Ryhmäkoko on 6. Tavoitteena on parantaa opiskelijoiden ryhmätyötaitoja sekä viestintää monikulttuurisissa ja -alaisissa tiimeissä.
Kokonaisuudessaan opiskelija ottaa osaan seitsemään työpajaan viikkojen 13, 16 ja 17 aikana. Kurssi huipentuu fyysiseen intensiiviikkoon (viikko 19), jolloin suunnitellut tapahtumat toteutetaan Lahden kampusympäristössä. Tämän lisäksi fyysisellä intensiiviviikolla tutustutaan Lahteen sekä suunnataan oppimismatkoja lähiympäristöön.
Opiskelijat tulevat Suomesta, Itävallasta, Saksasta sekä Belgiasta. Taustoiltaan ryhmä koostetaan liiketalouden ja muotoilun opiskelijoista. Opiskelijoilla on mahdollisuus majoittua ilmaiseksi intensiiviviikon aikana Lahden kampukselle rakentuvassa hotellissa.
Kurssille mahtuu 5 liiketalouden tai/ja matkailun sekä 5 muotoiluinstituutin opiskelijaa. Jokainen Pepissä kurssille ilmoittautunut opiskelija saa haun jälkeen kyselylomakkeen, jonka vastauksien perusteella tehdään opiskelijavalinta.
Englanti
24.03.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Heikki Saros, Taina Orpana
Liiketoiminta (LAB)
Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus, Liiketalouden koulutus, Pakkaus- ja brändimuotoilun koulutus, Palvelumuotoilun koulutus, Teollisen muotoilun koulutus, Bachelor's Degree Programme in International Business, Puettavan muotoilun koulutus, Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus, Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Lahden kampus
3 op
1-5
Moodle ja kampuksen fyysinen ympäristö
Jorma Lehtonen
Lähiopetus
Suomi
01.09.2022 - 01.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Timo Sulkamo, Auli Haarnio
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus, Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Sara Ikävalko
Lähiopetus
1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia
2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.
3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa.
4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni?
https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa.
Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 20 h.
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Yhteiskunnallinen muotoilu kukoistaa luodessaan kauniita, oikeudenmukaisia ja kestäviä ympäristöjä. Studion työnkuvaan liittyy liittyy kansalaiskeskeiseen kaupunkiympäristöjen kehittämiseen ja kaupunkien julkisten palveluiden kehittämiseen, sosiaalisen kestävyyden haasteiden ratkaisemiseen ja kestävien rakennettujen ympäristöjen kehittämiseen.
Opintojaksolla kehitetään muotoilun ja yhteiskunnallisen osaamisen argumentointitaitoja, visuaalisia, kirjallisia tietoja ja taitoja viestintään ja julkaisuihin.
Mitä?
• Kaupunkilaisten tarpeet ja odotukset ovat muuttuneet. On etsittävä uudenlaisia käyttäjälähtöisiä ratkaisuja tuottaa palveluja joustavammin ja kohdennetummin.
• Kaupunkimuotoilu on systemaattinen tapa lähestyä palveluiden innovointia ja kehittämistä yhtä aikaa sekä analyyttisesti että intuitiivisesti. Kokeilut ja yhteiskehittäminen ovat tärkeä osa kehittämistä.
• Kaupunki- ja Palvelumuotoilun avulla saavutetaan laadukkaampi palveluja, tyytyväisempiä asiakkaita ja työntekijöitä sekä tehokkaampia prosesseja.
• Studio kasvattaa ymmärrystä yhteiskehittämisestä, kaupunki ja palvelumuotoilusta –ja kaupunkikehittämisen prosesseista. Lisäksi kirkastetaan, mitä konkreettista hyötyä muotoilusta kaupunkiorganisaatiossa voi olla.
• Studiossa on käytännönläheinen ote, teoreettisia kokonaisuuksia unohtamatta. Aihetta käsitellään esimerkkien keinoin, sekä käytännössä kehitetään aluekehityksen kokonaisuuksia kaupunkimuotoilun avulla.
Sisältö:
• Mitä on muotoiluajattelu? Miksi kaupunkeja ja yhteiskuntaa muotoillaan?
- Kaupunkisuunnittelun ja aluekehittämisen perusteet
- Kaavoituksen tasot
• Mitä on kaupunkimuotoilu ja miten se eroaa palvelumuotoilusta ja mitä uutta se tuo kaupunkien kehittämiseen?
• Asiakas- ja ihmislähtöisyys
• Asiakaskokemuksen merkitys ja rakentaminen
• Mitä palvelumuotoilu tarkoittaa julkisella sektorilla? Mitä hyötyjä se tuo?
• Miten muotoilua tehdään julkishallinnossa?
• Kaupunki - ja Palvelumuotoilun prosessi, työote ja menetelmiä
• KAupunki- ja Palvelumuotoilun hankinta
• Esimerkkejä palvelumuotoilun hyödyntämisestä julkisella sektorilla
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Kaupunkimuotoilun studion tulokulma on tarkastella
Kaupunkimuotoilun tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.
Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä.
Missionamme on luoda holistisia, moniaistillisia ja merkityksellisiä kokemuksia rakennetussa ympäristössä. Parhaat kaupunkikokemukset luodaan yhdessä tekemällä, monipuolista osaamista ja näkemystä yhdistäen.
Tervetuloa tutustumaan kaupunkikehittämisen maailmaan!
#Kaupunkimuotoilu #Strateginenmuotoilu #Osallisuus #Yhteiskunnallinenmuotoilu #Designthinking #Palacemaking #HumanDrivenDesign #Citydevelopment #servicedesign #conceptdesign #sustainability #design #Interactiondesign
Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä.
Suomi
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 30
Sara Ikävalko, Milla Mäkinen, MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Linda Vanni
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
10 op
1-5
Lähtökohtaisesti projektimuotoiset toteutukset tehdään opintojaksolla.
Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen, käyttäjätutkimukseen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön tai muuhun vaihtoehtoiseen tehtävään. Työstä tehdään referaatti ja aineisto presentoidaan opintojaksolla ja muoissa tarvittavissa yhteyksissä.
Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle, LAB Muotiluinstituutille ja muille yhteistyötahoille.
Työtunti määrä 550 tuntia / toteutus.
-
Etätyöskentely,
Kenttätyö sidosryhmien kohteissa,
LAB-ammattikorkeakoulu &LUT -yliopisto,
vierailut ja seminaarit,
sekä verkkoympäristö.
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.
Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä.
Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait.
Löytyy Moodlesta.
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti.
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
---
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
Lähiopetus
- protoiluissa käytettävien koneiden ja mallimateriaalien käytön harjoittelua
- nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi
- kurssiaikana suunnitellaan ja toteutetaan ennalta määritetty harjoitustyö ryhmätyönä.
- opetusmenetelmänä ryhmä- ja henkilökohtainen ohjaus.
- oppimisympäristönä pajat ja luokkatilat
Työsuunnitelmat, harjoitustehtävät, pajatyöskentely, ryhmäntyöskentely, dokumentointi, havainnointi, itse ja vertaisarviointi, portfolio, prosessin hallinta, palautekeskustelut, tuotos.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopulliseen tuotteen kokonaisuuteen ja prosessin hallintaan sekä tuotoksen innovatiivisuuteen ja toiminaalisuuteen.
Suomi
09.01.2023 - 31.03.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
10 - 20
Mika Huovinen, Kimmo Kukkonen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
- ei osallistu lähiopetukseen
- liikaa selvittämättömiä poissaoloja
- tehtävät ovat palauttamatta
- osaa ohjatusti hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa ohjatusti kehittää aiheeni ideointia ja tuottaa ohjatusti prototyyppejä kehitystyön tueksi
- ideointi ja työnjälki on omalähtöistä ja viimeistely tarkoituksenmukaista
- ryhmätyöskentely tukee osittain ryhmän työskentelyä
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu on tuotteen kannalta tarkoituksenmukaista
- osaa soveltaa monipuolisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa kehittää aiheen ideointia ja tuottaa tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä perusteltuja valintoja.
- ideointi, työnjälki ja viimeistely on huoliteltua ja toiminta vastuullista, aloitteellista sekä ympäristöä huomioiva.
- ryhmätyöskentely tukee ryhmän työskentelyä ja tuotosta.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on harkittua ja huolella toteutettua
-osaa soveltaa itsenäisesti ja aloitteellisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia ja luoda uusia työskentelymalleja.
-osaa monipuolisesti kehittää aiheen ideointia ja tuottaa nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä suunnitelmallisia ja perusteltuja valintoja.
-ideointi, työnjälki ja viimeistely on korkeatasoista sekä toiminta vastuullista, aloitteellista, itseohjautuvaa ja ympäristöä kehittävää.
- ryhmätyöskentely on ryhmää innostavaa ja kannustavaa sekä toisten huomioon ottamista ja yhdessä toteuttamista ja vastuun kantamista.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on johdonmukaista, harkittua, korkeatasoista ja huolella tuotettu kokonaisuus.
Lähiopetus
Suomi
06.03.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Oona Casalegno, Mika Huovinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Etäopetus
Kuratoitu kurssisisältö, videoidut luennot, avoimesti saatavilla oleva verkkomateriaali ja videot.
Johnson, Jeff (2010):
Designing with the mind in mind
Morgan Kaufmann
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991951893706254
Krug, Steve (2014): Don't Make Me Think, Revisited
New Riders
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991393115406254
(Saatavilla suomeksi nimellä Älä pakoita minua ajattelemaan)
Jon Yablonski (2020):
Laws of UX: Using Psychology to Design Better Products & Services
O’Reilly
https://www.amazon.com/Laws-UX-Psychology-Products-Services/dp/149205531X/
Clark, Josh (2016):
Designing for the touch
O´Reilly
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma991453945406254
McKay, Everett N (2013):
UI is Communication
Morgan Kaufmann
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991470075406254
Itseopiskeltava Moodle-toteutus, johon sisältyy yksi etäluento. Kurssi koostuu kuudesta aihealueesta ja niihin liittyvistä tehtäväsarjoista, joilla on viikoittaiset palautusajat:
Tehtäväsarjojen suoritukset ja vaaditut tehtäväpalautukset arvioidaan ja muutetaan kurssiarvosanaksi. Kurssiarvosanan saa vain, jos 80% itseopiskelutehtävistä ja testeistä on suoritettu.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Ville Tervo
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus, Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Verkkokampus, Lahti
5 op
1-5
1. UX/UI intro, terminologia, saavutettavuus
2. Design thinking, miten suunnittelija ajattelee
3. Käytettävyyden ja käyttäjätestauksen perusteet heuristiikkojen avulla
4. Käyttäjäkokemuksen perusteet ja arviointimenetelmät
5. Käyttöliittymäsuunnittelu
6. Prototypointi
Tero Leponiemi
Etäopetus
Johnson, Jeff (2010): Designing with the mind in mind
Morgan Kaufmann
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991951893706254
(eBook)
Krug, Steve (2014): Don't Make Me Think, Revisited
New Riders
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991393115406254
(Saatavilla suomeksi nimellä Älä pakoita minua ajattelemaan)
Jon Yablonski (2020)
Laws of UX: Using Psychology to Design Better Products & Services
O’Reilly Media
https://www.amazon.com/Laws-UX-Psychology-Products-Services/dp/149205531X/
Clark, Josh (2016):
Designing for the touch
O´Reilly
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma991453945406254
McKay, Everett N
UI is Communication: How to Design Intuitive, User Centered Interfaces by Focusing on Effective Communication
Morgan Kaufmann (2013)
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991470075406254
Englanniksi
Itseopiskeltava verkkokurssi. Kurssi koostuu kuudesta tehtäväsarjasta, joilla on viikoittaiset palautusajat:
1. UX/UI intro, psykologinen perusta, terminologia
2. Heuristiikat siltana teoriasta käytäntöön, käytettävyyden arviointi
3. Design thinking, miten suunnittelija ajattelee
4. Käytettävyyden ja käyttäjätestauksen perusteet
5. Käyttäjäkokemuksen perusteet ja arviointimenetelmät
6. Käyttöliittymäsuunnittelu, rautalankamallit ja prototypointi
Tehtäväsarjojen suoritukset ja vaaditut tehtäväpalautukset arvioidaan ja muutetaan kurssiarvosanaksi. Kurssiarvosanan saa vain, jos kaikki tehtäväsarjat on suoritettu ja kaikki tehtävät palautettu.
Suomi
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
20 - 40
Ville Tervo
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus, Graafisen suunnittelun koulutus
Lahden kampus
5 op
1-5
Lähiopetus
Satu Miettinen (toim.): Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiainfo Teknova, Helsinki, 2011, 2. painos, ISBN: 978-952-238-077-7 (nid.)
Matias Halmeenmäki, Käyttäjälähtöiset suunnittelumenetelmät sekä osallistava suunnittelu muotoilukonsultoinnin osana, (löytyy internetistä).
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/5969
Saara Newton, Vesa Kemppainen, Mirja Kälviäinen, Satu Turkka, Käyttäjälähtöiset palvelut, käytännön opas suunnittelijoille
https://www.theseus.fi/handle/10024/38567
Perttu Ahvenainen, Janne Gylling, Sani Leino, Viiden tähden asiakaskokemus, Kauppakamari, 2017
Käyttäjä tuotekehityksessä Tieto, tutkimus, menetelmät, Sampsa Hyysalo
http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
Opintojakson toteutus joulu-maaliskuu 2022-2023 pääosin verkossa.
Opintojaksolla luentoja, itsenäistä ja tiimityöskentelyä, aineistoihin tutustumista, lukupiiri, "Mystery shoppin" ja kokemuksen purku, case-tehtävä.
Opintojaksolla arvioinnin pohja on LAB -arviointikehikko. Arviointi HYL, 1-5. Arviointiperusteet avataan opintojakson orientaatiossa 12/2022.
Suomi
07.12.2022 - 24.02.2023
01.07.2022 - 14.01.2023
Sara Ikävalko, Auli Haarnio
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Materiaalit pääosin Moodlessa, kohtaamiset Zoomissa, pienryhmäohjausta Zoomissa ja kampuksella.
Opintojakson työmäärä on opiskelijalle noin 135 tuntia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita omassa muotoilutyössään
- tunnistaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusmenetelmät
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelutyön prosesseja toimeksiantoon
- yhteisöllisen suunnittelun työotteen ja perusmenetelmät
Oikeudet sisältö ja aikataulumuutoksiin pidätetään.
Sara Ikävalko
Lähiopetus
Suomi
29.08.2022 - 21.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Auli Haarnio
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Kirjalähde.
- The Pocket Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions
Löytyy ekirjana LUT Primosta https://lut.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=cdi_askewsholts_vlebooks_9781631595349&context=PC&vid=358FIN_LUT:LAB&lang=fi&search_scope=LAB_CAMPUS_CDI&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,methods%20of%20design
Verkkolähteitä mm.:
- Design methods finder - https://www.designmethodsfinder.com/methods/search/all
- This is service design doing method library https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Mitä metelmällisyys on? Miksi tarvitsemme menetelmiä?
Yksi tunnetuimmista suunnittelumenetelmistä on esimerkiksi monille tuttu brainstorming.
Tällä kurssilla tutustumme tunnetuihin mentelmiin ja pohdimme, miksi ammattimainen, mitattava ja tehokas työtapamme kannattaa perustua hyväksi todettuihin menetelmiin. Arvioimme tunnettujen menetelmien hyötyjä, taustoja sekä hieman myös niiden osakseen saanutta kritiikkiä ja pohdimme niiden soveltuvuutta eri tilanteisiin.
Luentoja kurssilla on viisi. Kurssilla opiskelijat suorittavat itsenäiset kirjoitustehtävät, sekä ryhmäkeskustelutehtäviä. Kurssin alun jälkeen aloitamme ryhmäprojektin, jossa opiskelijat soveltavat oppimiaan suunnittelumenetelmiä suunnitellessaan palvelukonseptia.
Kurssi suoritetaan pääasiassa kampuksella. Joitakin päiviä opetus tapahtuu verkossa.
Kurssi arvioidaan henkilökohtaisen kirjoitustehtävän, reflektiivisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmässä toteutetun projektin suorituksen perusteella.
Suomi
01.01.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Olli Seppälä
- Kurssi ei vaadi edeltävää osaamista
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
- Hyväksiluku tapauskohtaisesti
- Materiaali, kirjalähteet ja mahdolliset tallenteet Moodlessa
- Opetus luokassa sekä mahdollisesti tilanteen mukaan Zoomissa (ilmoitus etukäteen)
Kirjallinen tehtävä vaatii läsnäolon lisäksi omaehtoista perehtymistä kirjallisuuteen sekä tarjottuihin että omiin verkkoaineistoihin.
Projektityöskentely ryhmässä vaatii aikaa myös kurssipäivien ulkopuolella.
Opiskelijan palautettavia tehtäviä puuttuu. Liikaa poissaoloja. Opiskelijan aktiivisuus ja perehtyneisyys on vähäistä.
Opiskelija tietää suunnittelumenetelmiä ja osallistuu niiden käyttöön suunnitteluprosessissa. Opiskelija tiedostaa suunnittelumenetelmien tarpeen suunnittelutyössä. Opiskelijan suorituksesta puuttuu osia ja menetelmien käyttö on prosessissa pintapuolista ja muodollista. Opiskelijan perehtyneisyydessä selkeitä puutteita tai piittaamattomuutta.
Opiskelija ymmärtää suunnittelumenetelmien roolin suunnittelutyössä. Opiskelija osaa vertailla ja arvioida suunnittelumenetelmien sopivuutta. Opiskelija käyttää suunnittelumenetelmiä perustellusti luodessaan konsepteja sopivien suunnittelumenetelmien avulla.
Opiskelija hallitsee, ymmärtää ja käyttää suunnittelumenetelmiä erinomaisesti ja ymmärtää niiden roolin tuotekehitysprosessissa. Opiskelija osaa argumentoida suunnittelumenetelmien hyötyjä ja arvioida niiden hyviä ja huonoja puolia. Opiskelija osaa myös haastaa yksittäisten suunnittelumenetelmien rajoitteita ja kehittää niitä sopimaan omaan työskentelytapaansa. Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä aiheeseen. Ryhmätyöskentely on muita kannustavaa ja opiskelija edistää ryhmän toimintaa. Opiskelija luo korkealaatuisia konsepteja hallitusti käyttäen niiden suunnitteluun parhaiten sopivia menetelmiä.
Tero Leponiemi
Lähiopetus
Kirjalähde.
- The Pocket Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions
Löytyy ekirjana LUT Primosta https://lut.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=cdi_askewsholts_vlebooks_9781631595349&context=PC&vid=358FIN_LUT:LAB&lang=fi&search_scope=LAB_CAMPUS_CDI&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,methods%20of%20design
Verkkolähteitä mm.:
- Design methods finder - https://www.designmethodsfinder.com/methods/search/all
- This is service design doing method library https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Mitä metelmällisyys on? Miksi tarvitsemme menetelmiä?
Yksi tunnetuimmista suunnittelumenetelmistä on esimerkiksi monille tuttu brainstorming.
Tällä kurssilla tutustumme tunnetuihin mentelmiin ja pohdimme, miksi ammattimainen, mitattava ja tehokas työtapamme kannattaa perustua hyväksi todettuihin menetelmiin. Arvioimme myös tunnettujen menetelmien osakseen saanutta kritiikkiä ja pohdimme niiden soveltuvuutta eri tilanteisiin.
Kurssilla opiskelijat suorittavat itsenäisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmäkeskustelutehtäviä. Kurssin alun jälkeen aloitamme pienimuotoisen ryhmäprojektin, jossa opiskelijat soveltavat oppimiaan suunnittelumenetelmiä suunnitellessaan palvelukonseptia.
Kurssi suoritetaan pääasiassa kampuksella. Joitakin päiviä opetus tapahtuu verkossa.
Kurssi arvioidaan henkilökohtaisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmässä toteutetun projektin suorituksen perusteella.
Suomi
31.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Olli Seppälä
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
- Hyväksiluku tapauskohtaisesti
Kirjallinen tehtävä vaatii läsnäolon lisäksi omaehtoista perehtymistä kirjallisuuteen sekä tarjottuihin että omiin verkkoaineistoihin.
Projektityöskentely ryhmässä vaatii aikaa myös kurssipäivien ulkopuolella.
Kurssi sisältää luentoa, pienryhmätyöskentelyä, kirjoitustehtäviä ja ryhmäprojektin.
Opiskelijan palautettavia tehtäviä puuttuu. Opiskelija ei ole ollut paikalla. Opiskelijan aktiivisuus ja perehtyneisyys on vähäistä.
Opiskelija tietää suunnittelumenetelmiä ja osallistuu niiden käyttöön suunnitteluprosessissa. Opiskelija tiedostaa suunnittelumenetelmien tarpeen järjestelmällisessä suunnittelutyössä. Opiskelijan suorituksesta puuttuu osia ja menetelmien käyttö on prosessissa pintapuolista ja muodollista. Opiskelijan perehtyneisyydessä selkeitä puutteita tai piittaamattomuutta.
Opiskelija ymmärtää suunnittelumenetelmien roolin suunnittelutyössä. Opiskelija osaa vertailla ja arvioida suunnittelumenetelmien sopivuutta. Opiskelija käyttää suunnittelumenetelmiä perustellusti luodessaan konsepteja sopivien suunnittelumenetelmien avulla.
Opiskelija hallitsee, ymmärtää ja käyttää suunnittelumenetelmiä erinomaisesti ja ymmärtää niiden roolin tuotekehitysprosessissa. Opiskelija osaa argumentoida suunnittelumenetelmien hyötyjä ja arvioida niiden hyviä ja huonoja puolia. Opiskelija osaa myös haastaa yksittäisten suunnittelumenetelmien rajoitteita ja kehittää niitä sopimaan omaan työskentelytapaansa. Opiskelija luo korkealaatuisia konsepteja hallitusti käyttäen niiden suunnitteluun parhaiten sopivia menetelmiä.
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.
Itsenäinen opiskelu, teoriaan tutustuminen keskeisen kirjallisuuden avulla. Luennot, oppimis- ja harjoitustehtävät, presentaatiot ja keskustelut. Opintojaksopalaute kerätään viimeisenä presentaatiopäivänä.
Suomi
31.10.2022 - 13.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Marion Robinson, Julia Ojapelto, Eija Hakala
Opintojakson 1 teoriaosuus (2op) on moodle-pohjainen itsenäisen opiskelun kokonaisuus. Teoriaosuus on pakollista suorittaa ajallaan. Hyväksytty suoritus oikeuttaa osallistumaan kurssin soveltavalle osuudelle (3op).
Soveltavalla lähiopetusjaksolla perehdytään aiheeseen substanssin kautta. Se sisältää ryhmätyöskentelyä, luentoja, moodletyöskentelyä sekä mahdollisia vierailuja. Lähtökohtaisesti paikanpäällä, mutta tilanteen niin vaatiessa siirrymme zoomiin.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus, Puettavan muotoilun koulutus
Lahden kampus
2 op
1-5
Näyttö aiemmasta osaamisesta esim. työelämässä.
Harjoitustehtävä(t) tehdään mahdollisuuksien mukaan yritysyhteistyönä. Opintojaksolla vierailee mahdollisuuksien mukaan työelämässä toimivia alan ammattilaisia.
Mukkulankadun kampus sekä opintojakson Moodle-toteutus. Mahdolliset tutustumisvierailut yrityksiin tai alan tapahtumiin.
Teoriajaksolla lukujärjestykseen merkitty suositeltu ajankäyttö lähes kokonaan. Harkinnan mukaan opiskelija voi rytmittää itsenäisen opiskelun toisinkin, kunhan 2op itsenäinen suoritus on ajallaan suoritettu hyväksytysti.
Lähiopetuskerrat ovat pakollisia. Lisäksi lähipetusjaksolle on lukujärjestyksessä tehtävien tekemiseen merkitty päiviä.
Opintojaksolla selvitetään mitä markkinointiviestintä ja brändäys tarkoittaa teoriassa ja käytännössä. Opiskelija tutustuu teoriaan alan keskeisen kirjallisuuden kautta. Opintojaksolla käydään läpi alan menetelmiä ja prosesseja harjoitustehtävien, keskustelujen ja luentojen kautta.
Lähiopetus
• Tietokoneohjelma visuaalisia esityksiä varten
• Kynä ja paperi
• Kamera (kännykkä)
• Aistit ja aivot
• Luennot (lähtökohtaisesti lähiopetuksena)
• Tuntitehtävät, 5–10 kpl
• Projektitehtävät, 3–4 kpl
• Paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun
Mahdollisia:
• Vierailuja
• Vierailevia luennoitsijoita
5
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
4
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
3
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella.
Osallistunut keskusteluun.
2
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty.
1
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Suurin osa tehtävistä tehty (saattaa edellyttää lisätehtäviä).
0 Hylätty.
Ei ole osallistunut tai tehnyt tehtäviä.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Sara Bengts, Heikki Nuutinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Kurssille pyritään saamaan mukaan oikeat yrityksiä, joille tehdään brändisuunnittelua.
Kurssi toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena.
Kurssiluennot toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena.
Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä.
Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle.
Kurssiilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista paikaikalla olo ja osallistuminen keskusteluun.
Lähiopetus
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-alustalla julkaistaan aineistoja ja teosvinkkejä.
Opintojakso on pääosin itsenäisesti verkossa toteutettava opintojakso, 5 op.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoida ja suunnitella palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoida palvelun
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta
Opintojakson arviointi on HYV/HYL
Suomi
08.03.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Auli Haarnio
Opintojakso ei edellytä aiempaa osaamista.
Opintojakso soveltuu kaikkien alojen opiskelijoille.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus, Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Lahden kampus
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakso toteutetaan verkossa. Oppimisympäristö on Moodle. Luennot Zoomissa.
Opintojakso edellyttää itsenäistä työotetta. Opintojakson laajuus on 5 op = noin 135 opiskelijan työtuntia.
Palvelumuotoilun perusteet -opintojakson sisältö:
Keskeiset palvelumuotoilun käsitteet ja prosessimalli
Nykytilanteen analyysi, sidosryhmien määrittely, käyttäjäymmärryksen kokoaminen, tiedon kerääminen ja analysointi, ongelman määrittely, ideointi, yhteissuunnittelu, protoilu, kokeilut, palvelulupaus, palvelun konseptointi.
Lähiopetus
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.
Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti.
Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen.
HUOM: Toteutuksen aikana tehdään LABin työelämäyhteistyötä, joka edellyttää opiskelijalta salassapito- ja IPR-siirtosopimksen solmimista.
Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi ja reflektointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute.
Suomi
17.01.2023 - 19.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Marjut Suokas, Auli Haarnio, Minna Ulmala
Edeltävä osaaminen: Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perustella.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin.
Yhteistyö toimeksiantajan organisaation kanssa.
Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Lähiopetus toteutetaan yhtenä työpäivänä viikossa M19-kampuksella. Lisäksi kenttä- ja projektityöskentelyä kahtena työpäivänä viikossa. Opiskelijatiimit voivat työskennellä yhteisesti sopimallaan tavalla kampuksella sekä verkossa.
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan kevään tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä.
Keväälle viikkojen lukumäärällä jaettuna se on noin 30 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi.
Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt:
Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi.
Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen.
Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia.
Opiskelija osaa:
- hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää
- kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa
- noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla
- kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan
- Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja
- Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä
Opiskelija osaa:
- valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä
- selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla
- selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti
- Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä
Opiskelija osaa:
- hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä
- vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa
- hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti
- mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla
- vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa
- aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti
Taidollinen osaaminen:
- Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja
- Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Vertailee eri vaihtoehtoja
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa
Lähiopetus
Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson Moodlessa.
Luennot ja harjoitustehtävät
Lähiopetus, luennot, ohjattu työskentely, itsenäinen- ja tiimityöskentely, vierailu.
Oppiminen tapahtuu pääosin lähiopetuksena.
Suomi
19.01.2023 - 30.03.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Sari Anttonen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Lahden kampus ja vierailukohteet
Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 op x 27 h = 135 h työskentelystä.
Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään opetukseen (luennot, harjoitukset, ohjaus) ja lukujärjestyksessä näkyviin itsenäisiin ryhmätyöpäiviin yhteensä noin 66h.
Lisäksi itsenäiseen ja tiimeissä toteutettavaan työskentelyyn tulee varata noin 69 tuntia.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa ihmisen ja tilan mittasuhteet tilasuunnittelussa ja ymmärtää tilasuunnittelun lähtökohdat
- saavutettavuuden, ergonomian ja esteettömyyden perusteet
- sovittaa yhteen palvelumuotoilun ja tilasuunnittelun elementit suunnittelussa
- konseptoida tilallisen palvelukokonaisuuden
Opiskelijalla on poissaoloja yli 20% opetuskerroista.
Pakollisia harjoitustehtäviä on suorittamatta.
Tero Leponiemi
Lähiopetus
Oppimateriaali jaetaan kurssin aikana.
Luennot ja harjoitustehtävät
Lähiopetus, luennot, ohjattu työskentely, itsenäinen ja tiimityöskentely, vierailu.
Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista annetussa aikataulussa.
Suomi
05.10.2022 - 13.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Sari Anttonen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 op x 27 h = 135 h työskentelystä.
Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään opetukseen (luennot, harjoitukset ja ohjaus) sekä ja itsenäiseen ja tiimeissä toteutettavaan työskentelyyn.
Lähiopetus
Annteaan opintojakson alussa.
Strateginen muotoilu - mitä se tarkoittaa?
Miten strateginen muotoilu eroaa perinteisestä muotoilusta?
Strateginen muotoilu hyödyntää muotoilun menetelmiä ja lähestymistapoja yrityksen kokonaisvaltaisessa kehittämisessä. Strategisessa muotoilussa monialaiset, ratkaisukeskeiset ja luovat työskentelytavat nousevat lähtökohdaksi tulevaisuuden toimintojen ja ratkaisujen suunnittelussa.
Muotoiluajattelun ja muotoilun strategisen käytön avulla luodaan kestäviä toimintaedellytyksiä julkishallinnolle ja elinkeinoelämälle. Merkityksellisiä sekä tärkeitä tuotteita ja palveluita asiakkaille.
Tulevaisuuden ennakointi osana yrityksen strategiaa
- > Onnistunut strategia nojaa tulevaisuuteen. Miltä toiminnan ja palveluiden tulisi silloin näyttää? Miten tunnistamme meitä koskevat muutosvoimat? Kuinka otamme huomioon vastuullisuuden? Uudet uudet yllättävät haasteet?
Muotoiluajattelu toimii välineenä tulevaisuuden hallinnassa?
Brändikokemuksen rakentaminen
- > Kokonaisvaltainen brändikokemus on edellytys menestykselle. Asiakkaan ja yrityksen kohtaamispisteet ovat tärkeitä – kertovatko ne samaa tarinaa? Olipa kyse tuotteesta tai palvelusta, markkinoinnista tai viestinnästä, yhtenäinen ja johdonmukainen asiakaskokemus kaikissa kanavissa vahvistaa brändiä. Tämän palapelin kokoaminen mm. palvelumuotoilun avulla on haastava ja laaja tehtävä, ja oleellinen osa tämän päivän muotoilujohtamista.
Suomi
06.03.2023 - 05.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Sara Ikävalko
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Mahdollisesti Kirjallisuuskatsaus.
Opintojakso integroidaan TKI -hankkeeseen tai yrtysyhteistyöprojektiin.
LAB Muotoiluinstituutti, Zoom, Toimeksiantajien toimintaympäristö, mahdolliset excursiot
140 tuntia / kevät
- Strategisen muotoilun maailma
tulevaisuuskuvan rakentaminen - ennakointi ja visio-työskentely
Keskeiset muutossuunnat?
- Strategisen muotoilun prosessi
-> innovaatioprosessit > sosiaaliset innovaatiot
- Muotoilu kilpailukuvyn rakentajana?
> Miten kiihdytetään uuden syntyä?
- Systeeminen muotoilu
- Strategisen muotoilun työvälineet
- Strategisen muotoilun arvo, seuranta ja mittaaminen
- Strategian implementointi käytäntöön
- Strategisen muotoilijan työnkuva ja työelämän tarpeet
-> Strateginen muotoilija on työelämän Generalisti
Ritva Kosonen
Lähiopetus
Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön.
Suomi
29.08.2022 - 18.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta.
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa.
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen etätapaamiset sekä itsenäistä työtä.
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä tyydyttävästi. Hänen puheensa on pääosin ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Ritva Kosonen
Lähiopetus
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti tapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
Aktiivinen osallistuminen tapaamisissa. Kirjallinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön.
Suomi
29.08.2022 - 18.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta.
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta.
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa.
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen tapaamiset sekä itsenäistä työtä.
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Auli Haarnio
Lähiopetus
Englanti
01.09.2022 - 31.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Olli Seppälä
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
- LAB_virtuaaliopettaja_PAL_01
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Visuaalinen suunnittelu on kuvallisen ja luovan ajattelun peruskurssi. Viiden opintopisteen opintojaksolla ideoidaan, suunnitellaan, kehitellään ja toteutetaan luova muotoilullinen tai taiteellinen prosessi, jonka lopputuotos esitellään yleisölle. Tuotos voi olla esimerkiksi teoskokonaisuus yhteisnäyttelyssä, performanssi, lyhytelokuva tai palvelumuotoilukonsepti. Taiteellisista ja muotoilullisista tuotoksista keskustellaan kurssilla, ja niitä arvioidaan yhdessä. Myös luovaa prosessia tarkastellaan ja opetellaan arvioimaan. Kuvallista ajattelua kehitetään käytännön kuvallisen tekemisen kautta, ja vertailemalla tekemistä muuhun visuaaliseen kulttuuriin. Keskusteluissa sovelletaan kriittistä arvioinnin, keskustelun ja ajattelun tapaa.
Luovaa prosessia lähestytään vaiheittain, ja sen eri vaiheisiin annetaan ideoinnin sekä muotoilullisen ja taiteellisen ajattelun työkaluja. Oman luovan tekemisen kautta tutustutaan oman ajatteluun, tunteisiin ja havainnointiin kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.
Tero Leponiemi
Lähiopetus
Suomi
03.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Anna Sailamaa
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Tero Leponiemi
Lähiopetus
Suomi
29.08.2022 - 21.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 23
Mika Huovinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Suomi
31.08.2022 - 21.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Mika Huovinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Lähiopetus
Osallistujat tutustuvat koulun digitaaliseen toimintaympäristöön, tiedostojen tallentaminen verkkoympäristöön ja pilvipalvelimeen. Perehdytään oppilaitoksen tulostus käytänteisiin.
Perehdytään photoshop, illustrator ja indesign ohjelmistojen peruskäyttöön. Opintojaksolla tehdään vaihe vaiheelta ohjattuja harjoituksia, omia töitä ja kooste tehdyistä töistä.
Harjoitellaan tekemään muotoilijalle tärkeitä presentaatioita ja esitysmateriaalia. Perehdytään yleiseen hyvään ja selkeään graafisen materiaalin tuottamiseen.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Mika Huovinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
ei osallistu lähiopetukseen, liikaa selvittämättömiä poissaoloja, tehtävät ovat palauttamatta
Riittävä läsnäolo (80%), palautetut harjoitustyöt.
Kykenee soveltamaan ohjelmistoja oman alansa harjoituksissa ja luomaan perussiistiä oman näköistä graafista materiaalia.
Kykenee soveltamaan itsenäisesti oppimaansa ja hyödyntää ohjelmistoja myös muissa pääaine opinnoissaan. Ymmärtää graafisen suunnittelun tärkeyden muotoilijan perustaitona.
Tero Leponiemi
Lähiopetus
Suomi
22.08.2022 - 22.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
14 - 28
Teemu Helo, Mika Huovinen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus, Teollisen muotoilun koulutus, Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Lahden kampus
1-5
Tero Leponiemi
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Keskeisinä kirjallisuuslähteinä kurssin tukena ovat:
Martti Huttunen: Värit pintaa syvemmältä
Harald Arnkil: Värit Havaintojen maailmassa
Johannes Itten: Värit taiteessa
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Markus Heikkerö: Taiteilijan kuvakirja
Unto Pusa: Plastillinen sommittelu
Kurssi toteutetaan pääasiassa verkkokurssina. Verkossa olevat materiaalit käydään läpi verkkoluennoilla, joita opiskelija voi käydä läpi itselle sopivina aikoina. Muodon opetus toteutetaan ensisijaisesti työpajatyöskentelynä.
Näin suoritat Väri, muoto ja sommittelu -opintojakson:
1. Osallistut kurssin kontaktitapaamisiin kampuksella ja etänä
2. Opiskelet kurssin sisällöt väristä, muodosta ja sommittelusta verkkoluentojen ja moodlessa olevan opetusmateriaalin avulla
3. Teet ja palautat kurssilla annetut tehtävät kurssin moodle-alustalle
Suomi
15.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Marja-Liisa Jokitalo, Ville Huhtanen
Muotoiluinstituutti (LAB)
Palvelumuotoilun koulutus
Lahden kampus
4 op
1-5
5op=130h opiskelijan työtuntia
Väri, muoto ja sommittelu - opintojakso on kuvallisen ajattelun peruskurssi, joka koostuu sommittelun ja värin perusteista. Nämä tiedolliset osa-alueet ovat keskeisiä erilaisin menetelmin toteutettavassa kuvallisessa ilmaisussa.
Sommittelu on perustana kaikessa kuvallisessa työskentelyssä - kaksiulotteisesta näytöllä tai maalauskankaalla tapahtuvasta kuvaelementtien asettelusta rakennusten massoitteluun, kontrollipainikkeiden muotoiluun ja auton ilmeen luomiseen. Sommittelun avulla muotoilija, suunnittelija tai taiteilija rakentaa kuvallista tarinaa ja merkityksiä sen avulla, miten hän asettelee kuvan elementit fyysiseen tai virtuaaliseen tilaan.
Tällä kurssilla perehdytään sommittelun rooliin kuvallisen työskentelyn keskeisenä osana. Kurssilla opiskellaan luentojen ja harjoitusten avulla kuvasommittelun perusteita. Sommittelua tarkastellaan ilmaisun välineenä; sen avulla suunnittelijan ajatus välittyy käyttäjälle, kokijalle ja katsojalle.
Käsiteltävinä oppimissisältöinä ovat sommitelman tasapaino, kontrasti, huomiopiste, liike, kuvio, yhtenäisyys, rytmi ja mittasuhteet.
Jakson väriosiossa käsitellään värioppia ja väriymmärrystä käytännön harjoitteiden ja luentojen keinoin pohjautuen olemassa olevaan väritietouteen. Käsiteltäviä opetussisältöjä ovat väriympyrät, väriavaruudet, värikontrastit, väriharmoniat, värin kolme ominaisuutta ja värien vuorovaikutus. Näitä osa-alueita käsitellään myös ilmaisun perusteiden näkökulmasta; kuinka erilaiset värien rinnastamiset ja värikokonaisuudet viittaavat toisiin kuviin kantaen ja kuljettaen tunteiden sekä tunnelmien merkityksiä.
Jaksolla on tarkoitus kehittää opiskelijan väriosaamisen perustaitoja. Teemme väriharjoitteita digitaalisen ja fyysisen kollaasin sekä maalauksen keinoin. Lisäksi opiskellaan kuvan värien analysointia ja väritiedon soveltamista omassa työskentelyssä.
Väriosaamista tarvitaan kaikessa visuaalisessa työskentelyssä, ja sen sovellusalueet voivat olla kaksiulotteisten fyysisten tai digitaalisten kuvien toteutukset, kolmiulotteisten kappaleiden väriratkaisut tai erilaisten tilojen sekä ympäristöjen värisuunnittelu ja värihallinta.
Muodon opetus toteutetaan ensisijaisesti työpajatyöskentelynä.
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita sommittelun ja värin perusteiden pohjalta
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata värin, muodon ja sommittelun käsitteistöä ja menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta väri-, muoto- ja sommitelmakokonaisuuksia ja kehittää tuotoksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään sommittelun ja värin käsitteistöjä sekä menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa visuaalisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan väri- ja sommitelmakokonaisuuksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida visuaalisia tuotoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa visuaalista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.