•   Strategic Design AM00BW25-3002 12.01.2022-27.04.2022  5 credits  (MLTIPAL21K) +-
    Name of lecturer(s)

    Sara Ikävalko

    Learning material and recommended literature

    1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia 2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana. Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville. 3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa? Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa. 4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni? https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa. Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 5 h. Nämä itsenäiset tehtävät tulee olla tehtynä helmikuun loppuun mennessä. (not translated)

    Implementation and methods of teaching

    Lukukautena 2022 opetus pidetään pääosin etäopetuksena. Maastokäynnit (ulkona) ja työpajat (pienryhmissä) vaativat fyysistä läsnäoloa. OPINTOJAKSO ON INTEGROITU STRATEGISEN SUUNNITTELUN TOTEUTUKSEEN 5 + 5 OP. Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa? Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla. Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    12.01.2022 - 27.04.2022

    Enrollment date

    19.11.2021 - 09.01.2022

    Enrolment in Peppi http://peppi.lab.fi. If you need assistance, please contact the student office.

    Group(s)
    • MLTIPAL21K
    Unit, in charge

    Institute of Design and Fine Arts (LAB)

    Small group(s)
    • Luennot 1 (Size: 0.
    Teacher(s)

    Sara Ikävalko, MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Linda Vanni

    Additional information for students: previous knowledge etc.

    Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
    Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Experience and Service Design

    Unit location

    Lahti Campus

    R&D proportion

    5 credits

    Virtual proportion

    5 credits

    Assessment methods

    1-5

    Alternative completion methods

    Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön. Työstä tehdään referaattia ja aineisto presentoidaan opintojaksolla. (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Opintojakso toteutetaan toimeksiantona. (not translated)

    Timing and attendance

    Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia / kurssi eli tässä toteutuksessa (kaupunkimuotoilu 5 op + strateginen suunnittelu 5 op. ) työtunteja syntyy yhteensä n. 300 t. (not translated)

    Learning environment

    Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB korkeakoulu, vierailut ja seminaarit, sekä verkkoympäristö. (not translated)

    Students use of time and workload

    Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia / kurssi eli tässä toteutuksessa (kaupunkimuotoilu 5 op + strateginen suunnittelu 5 op. ) työtunteja syntyy yhteensä n. 300 t. (not translated)

    Contents

    Lukukautena 2022 opetus pidetään pääosin etäopetuksena. Maastokäynnit (ulkona) ja työpajat (pienryhmissä) vaativat fyysistä läsnäoloa. OPINTOJAKSO ON INTEGROITU STRATEGISEN SUUNNITTELUN TOTEUTUKSEEN 5 + 5 OP. Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa? Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla. Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - level 1

    osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti osaa rakentaa yhteistyösuhteita osaa johtaa erilaisia prosesseja - osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla - osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja - osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa - osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti - osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja (not translated)

    Assessment criteria - level 3

    osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti - osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa - osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa - osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa - osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti - osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa (not translated)

    Assessment criteria - level 5

    osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa --- - osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi - osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja - osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti - osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta - osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja (not translated)