Distance learning
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Distance learning
Pakolliset oppimateriaalit moodlessa (anfy, ensiapu, potilaan tutkiminen)
Suositeltavat:
Anatomia ja fysiologia:
Leppäluoto ym. Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, Sanoma Pro 2007 tai uudempi painos
Materiaali moodle-oppimisympäristössä
Potilaan tutkiminen:
Rautava-Nurmi ym. Hoitotyön taidot ja toiminnot, Sanoma Pro, 2019. (not translated)
Anatomian ja fysiologian osuudessa opiskellaan itsenäisesti verkko-oppimisympäristössä (harjoitustehtävät, harjoitustentit) sekä yhteisesti työpajatyöskentelynä keskustelevan oppimisen keinoin.
Anatomian ja fysiologian osuus tentitään itsenäisesti verkossa
Ensiavun ja potilaan tutkimisen osuuksissa kaksi harjoituspäivää kampuksella ja ensiavun tentti. (not translated)
-Tentit (not translated)
Finnish
02.05.2022 - 31.07.2022
Mira Korvenoja
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Anatomian ja fysiologian osuus mahdollista ahotoida korkeakoulutasoisella vastaavalla sisällöllä
Ensiavun osuus mahdollista ahotoida voimassa olevalla EA2-kortilla (not translated)
Anatomia ja fysiologia:
1 tentti 1h
2 tentti 1h
Uusintatenttipäivä ilmoitetaan opintojakson alussa
Ensiavun tenttiä mahdollisuus uusia (not translated)
Verkko
Työpajat ja
harjoituspäivät luokkatilassa (not translated)
Ensiapu 27h
Potilaan tutkiminen 27h
Anatomia ja fysiologia 71h (not translated)
Anatomia ja fysiologia:
-Solut, kudokset
-Sydän ja verenkierto
-Hengityselimistö
-Virtsaneritys
-Hermosto
-Tuki- ja liikuntaelimistön perusrakenteet
-Ruoansulatusjärjestelmä
-Happo-emäs, neste- ja elektrolyyttitasapainot
Ensiapu:
-Tajuttoman ea
-elvytys
-vierasesine hengitysteissä
-sairauskohtaukset
-verenvuodot, sokki ja haava
-vammojen ensiapu
Potilaan tutkiminen:
-ABCDE
-NEWS (not translated)
Arviontikriteerien taso 1 ei täyty (not translated)
Opiskelija
-tunnistaa ja selittää ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn
-hallitsee peruselvytyksen sekä ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet (not translated)
Opiskelija:
-tunnistaa ja selittää perustellen ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn
-hallitsee peruselvytyksen sekä selitää perustellen ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet (not translated)
Opiskelija:
-tunnistaa ja selittää asiantuntevasti ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn
-hallitsee peruselvytyksen sekä ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet asiantuntevasti (not translated)
Distance learning
Materiaali on saatavilla moodlesta. (not translated)
Toteutuu täysin verkossa - itsenäisenä suorituksena. Vaatii opiskelijalta itsenäsitä materiaaleihin perehtymistä. (not translated)
Kurssilla on kaksi tehtävää:1. palvelujärjestelmästä (asiakkaan mahdollisuudet, teknologia) ja lainsäädännöstä ja asiakkaan asemasta (osallisuudesta, asiakaslähtöisyydestä). Sekä tentti koko kokonaisuudesta. Tehtävät arvioidaan hyväksytty-täydennettävä-hylätty ja tentti 1-5. (not translated)
Finnish
23.05.2022 - 31.08.2022
0 - 20
Eija Viitala
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Opiskelijalla on mahdollisuus uusia tentti ja tehtävät. (not translated)
Moodle (not translated)
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. (not translated)
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä
Sosiaali- ja terveysalan palveluita ohjaava keskeinen lainsäädäntö ja valvonta
Sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitys yksilöille, yhteisöille ja yhteiskunnalle
Asiakkuutta ja asiakkaan asemaa ohjaava lainsäädäntö
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet sosiaali- ja terveysalalla
Asiakkaan osallisuus- ja toimijuus sosiaali- ja terveyspalveluissa
Hyvinvointiteknologia ja robotiikka sosiaali- ja terveysalan asiakkuuksissa (not translated)
Suoritus edellyttää hyväksytysti tehtyjä tehtäviä ja tentin suoritusta. (not translated)
Osaat tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja palveluihin liittyvää lainsäädäntöä yhdestä näkökulmasta kapea-alaisesti. Tunnistat jonkin asiakasryhmän tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Osaat määritellä asiakaslähtöisyyden käsitettä kapea-alaisesti ja ymmärrät asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön merkityksen. Osaat määritellä osallisuuden ja toimijuuden osatekijöitä kapea-alaisesti. (not translated)
Osaat tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja palveluihin liittyvää lainsäädäntöä kahdesta olennaisesta näkökulmasta. Osaat määritellä kahden tai useamman asiakasryhmän tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen ja osaat määritellä sen vähintään kahdesta eri näkökulmasta. Ymmärrät asiakkaan asemaan ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön merkityksen. Osaat määritellä osallisuuden ja toimijuuden osatekijöitä laajemmin. (not translated)
Arviointiasteikon 3 lisäksi pystyt tarkastelemaan opintojakson teemoja useasta eri näkökulmasta ja osaat tehdä niistä johtopäätöksiä. Osaat tarkastella aihetta laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta. (not translated)
Distance learning
Finnish
04.04.2022 - 31.07.2022
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Distance learning
English
10.01.2022 - 24.02.2022
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Language studies LAB, Open studies, social and health care
E-campus
4 credits
1-5
Distance learning
Kurssilla jaettava materiaali. (not translated)
Kurssi toteutetaan kontaktikurssina, johon kuuluu myös verkossa olevia tehtäviä ja opetusta. (not translated)
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5. (not translated)
Finnish
06.09.2021 - 19.12.2021
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi. (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
4 credits
1-5
Kontaktiopetus ja reppukurssin verkkomateriaali. (not translated)
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli. (not translated)
Suoritus on hylätty, jos
• kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia
• ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia
• ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat puutteellisia
• viestinnän tulkintataidot ovat heikot. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin. (not translated)
Distance learning
Tieto verkko-opiskelualustalla (not translated)
Verkkotyöskentely ajasta ja paikasta riippumatta, itsenäisesti toteutettavat kirjalliset ja käytännölliset tehtävät, mahdollisuus henkilökohtaiseen verkkoyhteydellä toteutuvaan ohjaukseen.
Käytännöllisen osaamisen syventäminen toteutuu liitettynä toimintaterapeutin tutkinnon ammatillisiin opintoihin. (not translated)
Finnish
19.04.2022 - 31.08.2022
5 - 25
Sirpa Silaste, Tuula Hämäläinen
Toimintaterapeuttikoulutuksen aloittaville henkilöille
Ei edellytetä edeltävää osaamista (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Osaamistavoitteet:
Ymmärrät ja osaat hyödyntää ICF- viitekehystä toimintakyvyn ja osallisuuden kuvaamisessa.
Tunnistat asiakkaan toimintakyvyn, osallisuuden sekä kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin perusteita ja osaat etsiä näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä.
Osaat tukea asiakkaan osallisuutta eri menetelmiä hyödyntäen
Osaat ohjata asiakkaan siirtymistä ja liikkumista ergonomisesti ja aktiivisesti avustamalla
Tiedät apuvälineprosessin vaiheet ja osaat perustella hyvinvointiteknologian / apuvälineiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa.
Tiedät motivoivan ohjauksen merkityksen yksilön ohjaamisessa ja tunnistat siihen vaikuttavia tekijöitä. Tiedät motivoivan keskustelun periaatteet ja lähtökohdat sekä ohjaustilanteeseen vaikuttavat viestinnän eri keinot.
Tiedät tasavertaiseen vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät ja tunnistat omat vuorovaikutuksesi vahvuudet ja kehitettävät asiat.
Sisältö
Toimintakyvyn ja ohjaamisen käsitteiden teoreettiset perusteet
Osallisuutta ja toimijuutta tukevat menetelmät ja niiden soveltaminen
ICF- viitekehys asiakaslähtöisen ja moniammatillisen työn jäsentäjänä: ICF luokituksen tavoitteet, yhteinen kieli ja käsitteet, rakenne ja koodit sekä käyttöä helpottavat työkalut
Toimintakyvyn kuvaaminen ICF- viitekehystä hyödyntäen
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet: käsitteet, menetelmät ja mittarit sekä TOIMIA tietokanta
Asiakkaan siirtymisen ja liikkumisen ergonominen ja aktiivinen avustaminen
Apuvälinepalveluprosessi ja -saatavuusperusteet
Toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja turvallisuutta edistävät apuvälineet ja hyvinvointiteknologiset ratkaisut, kuten liikkumisen apuvälineet ja pienapuvälineet.
Eri toimintaympäristöjen esteettömyys ja saavutettavuus
Motivoivan ohjaamisen ja motivoivan keskustelun teoreettiset periaatteet
Vuorovaikutuksen ja viestinnän keinojen harjoittaminen (not translated)
Tunnistat toimintakyvyn, osallisuuden, toimijuuden ja ohjaamisen peruskäsitteet. Olet käyttänyt ICF-viitekehystä toimintakyvyn ja osallisuuden kuvaamisessa, mutta kuvaus on pirstaleista. Tunnistat toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja osaat perustella valinnan Case-tehtävässä. Osaat kuvata yksittäisiä apuvälineiden hyödyntämisen mahdollisuuksia toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa. Olet kuvannut apuvälineiden hankintaprosessin sekä saatavuuden perusteet, mutta kuvaus jää suppeaksi. Tiedät ohjaamisen teoreettiset taustat sekä ohjaajan vuorovaikutuksen merkityksen ohjaustilanteessa. Osaat tunnistaa yksittäisiä vuorovaikutustekijöitä ohjaustilanteesta. Tiedät aktivoivan ja ergonomisen avustamisen periaatteet potilassiirroissa. (not translated)
Tiedät toimintakyvyn, osallisuuden, toimijuuden ja ohjaamisen peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Tarkastelet toimintakykyä ICF-viitekehyksessä monipuolisesti ja tarkasti sekä kuvaat osallisuutta eri näkökulmista. Ymmärrät toimintakyvyn arvioinnin perusteet sekä osaat soveltaa ja perustella valintoja Case-tehtävässä. Kuvaat apuvälineiden hyödyntämisen mahdollisuuksia eri näkökulmista toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa. Kuvaat apuvälineiden hankintaprosessin sekä saatavuuden perusteet soveltaen Case-tehtävään. Kuvaat laajasti ohjaamisen teoreettiset taustat sekä ohjaajan vuorovaikutuksen merkityksen ohjaustilanteessa. Tunnistat useita vuorovaikutustekijöitä ohjaustilanteessa ja osaat soveltaa teoriaa käytännön tilanteissa. Tiedät aktivoivan ja ergonomisen avustamisen periaatteet potilassiirroissa. (not translated)
Analysoit toimintakyvyn, osallisuuden, toimijuuden ja ohjaamisen peruskäsitteitä, kuvaat käsitteiden välisiä yhteyksiä ja yhdistät niitä käytäntöön. Tarkastelet toimintakykyä ICF-viitekehyksessä monipuolisesti, tarkoituksenmukaisesti ja tarkasti. Kuvaat osallisuutta eri näkökulmista yhdistäen teoreettisia perusteita käytäntöön ja esität kehittämisehdotuksia. Ymmärrät toimintakyvyn arvioinnin perusteet sekä osaat soveltaa ja perustella valintoja Case-tehtävässä.
Osaat perustellusti valita asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevia apuvälineitä ja hyvinvointiteknologian ratkaisuja sekä tuoda esille innovatiivisia ratkaisuja. Kuvaat kattavasti apuvälineprosessin ja apuvälineiden saatavuus perusteet yhdistäen teorian ja asiakkaan tarpeet.
Tiedät ohjaamisen teoreettiset taustat sekä ohjaajan vuorovaikutuksen merkityksen ohjaustilanteessa. Osaat reflektoida ohjaustilanteeseen vaikuttavia vuorovaikutustekijöitä monipuolisesti sekä yhdistät tähän ohjauksen teoreettiset taustat. Osaat analysoida ohjaustilannetta useista eri näkökulmista ja pohtia ohjaamisen vaikutuksia ohjaustilanteen etenemiseen ja esität kehittämisideoita.
Tiedät aktivoivan ja ergonomisen avustamisen periaatteet potilassiirroissa. (not translated)
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Finnish
16.08.2021 - 03.12.2021
Anne Backman, Sirpa Silaste
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
Lahti Campus
2 credits
1-5
Distance learning
Finnish
19.11.2021 - 28.02.2022
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Distance learning
Finnish
02.05.2022 - 30.09.2022
Sanna Nurmiainen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Distance learning
Pakollinen
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Moodleympäristössä oleva materiaali
Suositeltava
Ajankohtaiset artikkelit ja hoitosuositukset
Sanoma Pro: eTaidot, joitakin osioita (ohjeistus Moodlessa)
Turvallinen lääkehoito: Opas lääkehoidon suunnitelman laatimiseen STM (uusin painos luettavissa internetissä)
Koulu & Mervaala: Farmakologia ja toksikologia
Ruskoaho & Hakkola: Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia (luettavissa terveysportti) (not translated)
Keskusteleva luento-opetus, jossa hyödynnetään digitaalisia menetelmiä.
Workshop/työpaja, joka tapahtuu verkossa
- Opintojaksolla toteutetaan tiimioppimisen mallia, jossa käytetään käänteistä oppimista
- Aiheeseen perehdytään etukäteen ja vastataan tiimeissä kysymyksiin
- Lähiopetuskerroilla verkossa: keskustellaan aiheesta ja muodostetaan yhteinen näkemys kyseisestä teemasta.
Harjoitustunnit, jossa harjoitellaan erilaisia lääkehoitoon liittyviä kädentaitoja. (not translated)
Lääkehoitoon liittyvät tiimeissä liittyvät tehtävät ja harjoitukset:
-arviointi hyväksytty/hylätty
Lääkehoitoon liittyvät välitentit (kaksi Moodlen tenttiä 10 min/tentti)
- arviointi 1-5 (painoarvo 2/5)
Itsenäisesti suoritettava Lääkehoidon kirjallinen tehtävä
- arviointi HYV-HYL-TÄYDENNETTÄVÄ
Farmakologian lopputentti
- arviointi 1-5 (painoarvo 3/5) (not translated)
Finnish
25.02.2022 - 31.07.2022
Fanny Kilpinen, Lellu Leinonen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Turvallinen lääkehoito ja lääkkeen käyttökuntoon saattaminen:
Workshop/työpaja: hyväksytty/hylätty
Harjoitustunnit: sisältää kaksi verkkotenttiä, joista toinen tehdään sovitusti kotona ja toinen harjoituspäivänä.
Verkkotehtävät ennen harjoituspäivää ja ennen työpajaa tiimissä
Lääkehoidon osuuteen kuuluu myös itsenäisesti suoritettava kirjallinen tehtävä
Farmakologia
Verkkotentti suoritetaan Moodlessa. Tentin voi suorittaa kotona.
Opintojakso on suoritettava tutkintosäännön mukaisesti yhden vuoden aikana (not translated)
Moodle
Kampuksella tapahtuva opetus (taitopajatunnit)
Zoom (not translated)
Opintojakso on 5 op eli 135 h:
- verkossa tapahtuvista tapaamisista
- Lähiopetus Lahden kampuksella
-itsenäisestä opiskelusta
- opintojakson toteutuu yhden periodin aikana (not translated)
Lääkehoito:
Turvallinen lääkehoito:
- Lääkehoidon juridiset perusteet
- Lääkehoidon prosessi
- Lääkkeen antotavat ja lääkemuodot
Lääkkeen käyttökuntoon saattaminen:
-Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito
Farmakologia:
- Farmakodynamiikka ja farmakokinetiikka
- Sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoito
- Hengityselimistön sairauksien lääkehoito
- Ruoansulatuskanavan sairauksien lääkehoito
- Mielenterveyshäiriöiden ja unettomuuden lääkehoito
- Neurologisten sairauksien lääkehoito
- Aineenvaihduntaan vaikuttavat lääkkeet (kilpirauhashormonien lääkkeet, glukokortikoidit)
- Diabeteslääkkeet
- Kipulääkkeet
- Mikrobilääkkeet (not translated)
Opintojakson osa jää suorittamatta
Välitenteistä ei tule hyväksyttyä arvosanaa
Farmakologian tentistä ei tule hyväksyttyä arvosanaa
Opintojaksoa ei suoriteta vuoden sisällä (not translated)
Opiskelija osaa
- tunnistaa sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vastetta eri asiakasryhmien hoidossa
- nimetä tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet
- selittää lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa (not translated)
Opiskelija osaa
-kuvata sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vastetta eri asiakasryhmien hoidossa
- selittää tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet
- perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa (not translated)
Opiskelija osaa
- kuvata sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vastetta eri asiakasryhmien hoidossa
- selittää tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet
- kuvata ja perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa (not translated)
Distance learning
Finnish
20.09.2021 - 19.12.2021
Sanna Nurmiainen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Face-to-face
Keskeisimpänä oppimateriaalina ovat asiantuntijaluennot
Muu suositeltava oppimateriaali esitellään moodlessa (not translated)
Päijät-Hämeen alueen varhaiskasvatushenkilöstön tiimivalmennus
Verkossa toteutettava tiimivalmennus sisältää:
-orientoiva verkkotapaaminen 1,5 tuntia
-3 asiantuntijaluentoa (verkossa tai tallenteena), kesto á 1,5 tuntia
-3 toiminnallista työpajaa, kesto 3 tuntia
-3 verkkovalmennustapaamista (zoom), kesto á 1,5 tuntia
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
-ymmärtää lasten tunnereaktioiden taustalla vaikuttavia tekijöitä sekä tunnistaa näihin liittyviä tuen tarpeita.
-osaa havainnoida traumaattisen kokemuksen tai kehityksellisen trauman vaikutuksia ja ilmenemistä lapsessa.
-tuntee ja osaa soveltaa lasten itsesäätelyä ja kehollista tunnistamista tukevia menetelmiä. (not translated)
Hyväksytty arviointi edellyttää aktiivista osallistumista koulutukseen oman tiimin kanssa. (not translated)
Finnish
16.08.2021 - 31.12.2021
Pipsa Murto, Outi Kokko-Muhonen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
Lahti Campus
Approved/Failed
Koulutus rakentuu kolmesta teemasta:
-Tunne- ja traumatietoisuus varhaiskasvatuksessa
-Kehotietoisuus kasvattajan työvälineenä
-Vakauttava työote taiteen avulla (not translated)
Face-to-face
Keskeisimpänä oppimateriaalina ovat asiantuntijaluennot
Muu suositeltava oppimateriaali esitellään moodlessa (not translated)
Etelä-Karjalan alueen varhaiskasvatushenkilöstön tiimivalmennus
Verkossa toteutettava tiimivalmennus sisältää:
-orientoiva verkkotapaaminen 1,5 tuntia
-3 asiantuntijaluentoa (verkossa tai tallenteena), kesto á 1,5 tuntia
-3 toiminnallista työpajaa, kesto 3 tuntia
-3 verkkovalmennustapaamista (zoom), kesto á 1,5 tuntia
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
-ymmärtää lasten tunnereaktioiden taustalla vaikuttavia tekijöitä sekä tunnistaa näihin liittyviä tuen tarpeita.
-osaa havainnoida traumaattisen kokemuksen tai kehityksellisen trauman vaikutuksia ja ilmenemistä lapsessa.
-tuntee ja osaa soveltaa lasten itsesäätelyä ja kehollista tunnistamista tukevia menetelmiä. (not translated)
Hyväksytty arviointi edellyttää aktiivista osallistumista koulutukseen oman tiimin kanssa. (not translated)
Finnish
16.08.2021 - 31.12.2021
Pipsa Murto, Outi Kokko-Muhonen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
Lahti Campus
Approved/Failed
Koulutus rakentuu kolmesta teemasta:
-Tunne- ja traumatietoisuus varhaiskasvatuksessa
-Kehotietoisuus kasvattajan työvälineenä
-Vakauttava työote taiteen avulla (not translated)
Face-to-face
Keskeisimpänä oppimateriaalina ovat asiantuntijaluennot
Muu suositeltava oppimateriaali esitellään moodlessa (not translated)
Etelä-Savon alueen varhaiskasvatushenkilöstön tiimivalmennus
Verkossa toteutettava tiimivalmennus sisältää:
-orientoiva verkkotapaaminen 1,5 tuntia
-3 asiantuntijaluentoa (verkossa tai tallenteena), kesto á 1,5 tuntia
-3 toiminnallista työpajaa, kesto 3 tuntia
-3 verkkovalmennustapaamista (zoom), kesto á 1,5 tuntia
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
-ymmärtää lasten tunnereaktioiden taustalla vaikuttavia tekijöitä sekä tunnistaa näihin liittyviä tuen tarpeita.
-osaa havainnoida traumaattisen kokemuksen tai kehityksellisen trauman vaikutuksia ja ilmenemistä lapsessa.
-tuntee ja osaa soveltaa lasten itsesäätelyä ja kehollista tunnistamista tukevia menetelmiä. (not translated)
Hyväksytty arviointi edellyttää aktiivista osallistumista koulutukseen oman tiimin kanssa. (not translated)
Finnish
16.08.2021 - 31.12.2021
Pipsa Murto, Outi Kokko-Muhonen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
Lahti Campus
Approved/Failed
Koulutus rakentuu kolmesta teemasta:
-Tunne- ja traumatietoisuus varhaiskasvatuksessa
-Kehotietoisuus kasvattajan työvälineenä
-Vakauttava työote taiteen avulla (not translated)
Distance learning
Kurssilla jaettava materiaali. (not translated)
Kurssi toteutetaan kontaktikurssina, johon kuuluu myös verkossa olevia tehtäviä ja opetusta. (not translated)
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5. (not translated)
Finnish
05.09.2022 - 18.12.2022
Katja Remsu
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi. (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Language studies LAB, Open studies, social and health care
E-campus
4 credits
1-5
Kontaktiopetus ja reppukurssin verkkomateriaali. (not translated)
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin. (not translated)
Distance learning
Finnish
03.11.2022 - 31.12.2022
Minna-Maria Behm
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Distance learning
Finnish
21.09.2022 - 31.12.2022
Anne Backman, Sanna Nurmiainen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5