Face-to-face
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Face-to-face
Finnish
09.01.2023 - 26.02.2023
10.12.2022 - 22.01.2023
Mira Korvenoja
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
1-5
Distance learning
Finnish
01.09.2022 - 31.12.2022
Susanna Lesch
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
1 credits
1-5
Distance learning
Learningmaterials are in Moodle.
Online learning in Moodle. 3 x 3 h workshops in Zoom.
The course assignments are evaluated in Moodle on a pass/fail criteria, where the pass grade corresponds to level H3. Accepted performance requires participation in online workshops.
Finnish
16.08.2022 - 30.09.2022
10 - 50
Minna Markkanen
No further digital competencies needed.
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
3 credits
Approved/Failed
Learning assignments in own work in early childhood education.
Moodle online learning environment 22.8.-30.9.2022.
Three online workshops in Zoom (3 x 3 h).
1 ects is 27 h, 3 ects is 81 h studyng in Moodle including Zoom online workshops.
Learning in Moodle weekly regularly step by step.
Practical ICT knowledge and skills: basic ICT skills, operation in various digital environments, digital production. Basic knowledge and skills for responsible, secure and ergonomic work in digital environments. Information management and investigative and creative work, interaction: community spirit and participation in digital environments.
Failed performance:
the student's basic ICT skills are below the approved performance and the student does not reach the approved assessment criteria.
Approved studies requires the student to be able to: basic practical ICT skills, student is able to operate and produce in digital environments. Student is able to act responsibly and safely and ergonomically in information management and investigative and creative work. Student is able to interact by supporting community and inclusion in digital environments.
Distance learning
Kurssilla jaettava materiaali. (not translated)
Kurssi toteutetaan kontaktikurssina, johon kuuluu myös verkossa olevia tehtäviä ja opetusta. (not translated)
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5. (not translated)
Finnish
05.09.2022 - 18.12.2022
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi. (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Language studies LAB, Open studies, social and health care
E-campus
4 credits
1-5
Kontaktiopetus ja reppukurssin verkkomateriaali. (not translated)
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin. (not translated)
Distance learning
Finnish
07.10.2022 - 31.12.2022
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Distance learning
Finnish
01.09.2022 - 31.12.2022
Susanna Lesch
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
1 credits
1-5
Distance learning
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
Mari Kokkonen, Anne Suikkanen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus, Lahti
5 credits
1-5
Face-to-face
Learningmaterials are in Moodle.
Online learning in Moodle. 3 x 3 h workshops in Zoom.
The course assignments are evaluated in Moodle on a pass/fail criteria, where the pass grade corresponds to level H3. Accepted performance requires participation in online workshops.
Finnish
27.09.2022 - 11.11.2022
Minna Markkanen
No further digital competencies needed.
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
Approved/Failed
Learning assignments in own work in early childhood education.
Moodle online learning environment 3.10.-11.11.2022.
Three online workshops in Zoom (3 x 3 h).
1 ects is 27 h, 3 ects is 81 h studyng in Moodle including Zoom online workshops.
Media interpretation and evaluation: interpretation of media content, understanding media effects, media as a source of information, me as a media user. Producing media: creative expression, influencing, conveying information, me as a media producer. Operations in media environments: safety, responsibility, well-being and good interaction
https://uudetlukutaidot.fi/tieto-ja-viestintateknologian-osaaminen/
Passed performance requires the student to be able to interpret and evaluate media: interpret media content, understand the effects of media, use media as a source of information and evaluate and develop their own media use skills. The student knows how to produce media as a means of creative expression, influence, information transmission, and evaluates and develops his own media production skills. He knows how to work in a media environment safely, responsibly and supporting well-being and good interaction.
Face-to-face
Learningmaterials are in Moodle.
Online learning in Moodle. 3 x 3 h workshops in Zoom.
The course assignments are evaluated in Moodle on a pass/fail criteria, where the pass grade corresponds to level H3. Accepted performance requires participation in online workshops.
Finnish
08.11.2022 - 13.01.2023
Minna Markkanen
No further digital competencies needed.
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
Approved/Failed
Learning assignments in own work in early childhood education.
Moodle online learning environment 14.11.2022-13.1.2023.
Three online workshops in Zoom (3 x 3 h).
1 ects is 27 h, 4 ects is 108 h studyng in Moodle including Zoom online workshops.
Learning in Moodle weekly regularly step by step.
Programming thinking: logical thinking and information processing, problem solving and modeling, programming concepts and basic structures, practical skills (e.g. robotics, programming Beebot and LegoEV3 and other programming applications, VR, AR, gamification, additive manufacturing: 3D)
Investigative work and production: co-development processes, creative production and programming as a learning tool
Programmed environments and working in them: programmed technology in different areas of life, effects of programmed technology in everyday life
Approved studies requires the student to be able to: the student knows how to apply the principles of programming and logical thinking and information processing in practice. The student knows how to solve and model problems, programming concepts and basic structures. The student knows how to apply research work and production in co-development processes, creative production and as a learning tool. The student knows how to work in programmed environments (programmed technology in different areas of life, programmed technology in everyday life).
Face-to-face
Finnish
14.03.2023 - 06.05.2023
12.12.2022 - 31.01.2023
Fanny Kilpinen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
1-5
Distance learning
Finnish
02.11.2022 - 31.12.2022
Sanna Nurmiainen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Distance learning
Suositeltavaa kirjallisuutta (osa saatavissa ekirjana LAB Primon kautta)
• Heikkilä 2014. Tilastollinen tutkimus
• Juuti & Puusa 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät.
• Juvakka & Kylmä 2014 (tai muut painokset). Laadullinen terveystutkimus
• Nummenmaa ym. 2019. Tilastollisen menetelmien perusteet
• Ojasalo ym. 2020. Kehittämistyön menetelmä. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan
• Ronkainen ym. 2020. Tutkimuksen voimasanat
• Salminen 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? (verkkojulkaisu)
• Salonen 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. (verkkojulkaisu)
• Tietoarkisto. Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (verkossa)
• Tuomi & Sarajärvi 2017 (tai muut painokset) Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi
• Vilkka 2014. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet (myös verkkojulkaisu)
• Vilkka 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin
• Muu opintojaksolla osoitettava materiaali/suositeltava kirjallisuus (not translated)
Opintojakso on osa Etelä-Karjalan kesäyliopiston järjestämiä sote-polkuopintoja.
(https://kesyli.net/kurssit/kesayliopiston-lab-ammattikorkeakoulun-sote-polkuopinnot-55-op/)
Kontaktiopetus Zoomissa. Opintojaksolla hyödynnetään Moodle-alustaa. Arvioitavat suoritukset: tentti ja kirjallinen tehtävä. (not translated)
Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty 0 - K5.
Arvosana muodostuu tentin ja kirjallisen tehtävän perusteella. (not translated)
Finnish
03.11.2022 - 31.12.2022
Minna-Maria Behm
Opintojakso on osa Kesäyliopiston LAB-ammattikorkeakoulun Sote-polkuopintoja 55 op 2021-22
"Etelä-Karjalan kesäyliopisto ja Päijät-Hämeen kesäyliopisto järjestävät LAB-ammattikorkeakoulun Sote-polkuopinnot alkaen syksyllä 2021. Opintojen laajuus on 55 opintopistettä ja ne suoritetaan syyskuu 2021–marraskuu 2022 välisenä aikana. Opetus toteutetaan osin verkon välityksellä ja osittain lähiopetuksena pääsääntöisesti arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Polkuopinnot suorittaneilla on mahdollisuus hakea opintojen jälkeen LAB-ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijaksi fysioterapian, sairaanhoidon tai sosiaalialan tutkinto-ohjelmaan Lahteen tai Lappeenrantaan." (https://kesyli.net/kurssit/kesayliopiston-lab-ammattikorkeakoulun-sote-polkuopinnot-55-op/) (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
Sisältö aikatauluineen
To 3.11.22 3h (Zoom 17-19.30)
- Orientaatio: sisältö, menetelmät, aikataulu ja suoritukset
- Johdatus tieteelliseen ajatteluun ja toimintaan
- Tutkimuksen ja kehittämisen teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat
To 10.11.22 (4h (Zoom 16.30-19.45)
- Tutkimusprosessi: suunnitelma, toteutus ja raportointi
- Tutkimusetiikka: tutkimuksen eettisyys ja tutkimusluvat
- Laadullisen ja määrällisen tutkimuksen ominaispiirteet
La 12.11.22 4h (Zoom 9-12.15)
- Kvalitatiivinen tutkimus (aineistonkeruu, analysointi ja raportointi)
To 17.11.22 3h (Zoom 17-19.30)
- Kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänä
- Tiedonhaun ja tieteellisten tutkimusjulkaisujen kertaus
Pe 18.11.22 4h (Zoom 16.30-19.45)
- Kvantitatiivinen tutkimus (aineistonkeruu, analysointi ja raportointi)
- Kehittämismenetelmien perusteet
La 19.11.22 4h (Zoom 9-12.15)
- Tutkimus-, kehittäminen- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimuksellinen kehittäminen ja toiminnallinen opinnäytetyö
To 24.11.22 3h (Zoom 16.30-18.45)
- Tentti (tutkimusmenetelmät)
+ Kirjallinen tehtävä (kehittäminen ja innovaatiot) palautus su 27.11.22. mennessä (not translated)
Distance learning
Oppimateriaalina on tietoiskumaisia luentotallenteita, ja ne ovat saatavilla opiskelualustana toimivalla padletilla. (not translated)
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilöstölle suunnattu täydennyskoulutus toteutuu verkkovalmennuksena keväällä 2023.
Tervetuloa mukaan jakamaan kokemuksia ja ajatuksia toisten osallistujien kanssa. Voit tulla mukaan verkkovalmennukseen myös samasta yksiköstä kootun kollegatiimin kanssa.
Valmennuspaketti koostuu kahdesta osiosta, joihin molempiin sisältyy luentotallenteita, kokemuksellinen työpaja ja verkko-ohjaustapaaminen. Luentotallenteisiin perehdyt oman aikataulusi mukaan.
Luentotallenteiden teemoja käsitellään yhdessä kokemuksellisissa työpajoissa, jotka perustuvat vertaisoppimiseen ja dialogisuuteen. Näin saat aineksia oman työsi tarkasteluun ja ideointiin turvallisuuden, osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunteiden näkökulmista.
Teemaosiot:
1. Turvallinen oppimisyhteisö
2. Kohtaamalla näkyväksi (not translated)
Finnish
13.02.2023 - 12.05.2023
Pipsa Murto, Outi Kokko-Muhonen
Ei edellytä aiempia opintoja aiheista (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
2 credits
2 credits
Approved/Failed
Verkkovalmennustapahtumat toteutetaan zoom-ympäristössä. Oppimateriaali tallennetaan padlet-alustalle.
Sisältää itsenäisesti katsottavia asiantuntijaluentoja oman aikataulun mukaan, omassa ympäristössä.
Valmennukseen liittyviä pieniä kokeiluja tehdään omassa työssä. (not translated)
Verkkovalmennuksen myötä syvennät ymmärrystäsi psyykkisen ja pedagogisen turvallisuuden merkityksestä oppimisympäristöissä. Verkkovalmennuksen teemat tukevat kaikkien hyvinvointia oppimisyhteisössä, saat myös tukea omaan työhyvinvointiisi ja työssä jaksamiseen.
Opit soveltamaan työssäsi turvallisuutta, osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta vahvistavia toimintamalleja, sekä tunnet joitakin digitaalisia työvälineitä / työtapoja, joita voit soveltaa pedagogista turvallisuutta vahvistavassa työssä.
LISÄTIETOA KOULUTUKSEN TEEMOISTA
1. Turvallinen oppimisyhteisö -osion sisällöt koostuvat turvan ulottuvuuksista ja turvan tunteeseen vaikuttavista tekijöistä oppimisyhteisössä, sekä traumatietoisuudesta ja itsesäätelyjärjestelmään perehtymisestä. Teeman yhteydessä arvioidaan pedagogista turvallisuutta ja suunnitellaan oman työn sosiaalisesti kestävää kehittämistä.
2. Kohtaamalla näkyväksi -osiossa tarkastellaan osallisuuden, yhteenkuuluvuuden ja merkityksellisyyden kokemuksia kiusaamisen, syrjäytymisen ja ostrakismin ehkäisemisessä. Samalla tutustutaan erilaisiin työtapoihin ja digitaalisiin mahdollisuuksiin näiden vahvistamisessa, sekä tarkastellaan omia toimintatapoja lapsilähtöisen pedagogiikan näkökulmasta. (not translated)
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista yhteiseen työskentelyyn valmennustapahtumissa. (not translated)
Distance learning
Finnish
21.09.2022 - 31.12.2022
Anne Backman, Sanna Nurmiainen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Open studies, social and health care
E-campus
5 credits
1-5
There is no implementations attached to this degree programme.