20% Face-to-face, 80% Distance learning
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Opetusmateriaali ilmoitetaan Moodlessa. Opintojaksolla suositellaan luettevaksi palvelumuotoilun perusoppikirjoja esim. Tuulaniemi: Palvelumutoilu (not translated)
Kontaktiopetus (luennot ja työpajatyöskentely). Opetus toteutetaan hybridina Lahden kampuksella sekä Zoomissa. Lähipäivien luento-osuudet nauhoitetaan.
Itsenäinen opiskelu (not translated)
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi
Oppimispäiväkirja on 1/3 kokonaisarvosanasta (not translated)
Finnish
13.11.2021 - 06.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 40
Jussi Mozo, Tarja Korpela
Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä -koulutuksen opiskelijat (27). Muut opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Developer of Customer-oriented Services
Lahti Campus
4 credits
4 credits
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua. (not translated)
Opintojaksoon ei sisälly tenttejä, (not translated)
Lahden kampus
Moodle
Zoom (not translated)
Ennakkotehtävä 0,5 op
Kontaktipäivät 1 op
Oppimisen reflektointi kontaktipäivien välillä ja jälkeen, kehittämistehtävä 3 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op (not translated)
Itsetuntemus asiakassuhteissa "Luontaiset taipumukset", kehittämisen toimintaympäristö
Asiakaskokemus ja sen mittaaminen ja arviointi laadullisilla menetelmillä
Asiakaspolku asiakaskokemuksen organisoinnin välineenä (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt ennakkotehtävää eikä kehittämistehtävää
Kehittämistehtävä on hylätty (arviointi 1-5)
Opiskelija ei ole tehnyt opintojakson lopussa itse- eikä vertaisarviointia (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa
- mittaa ja analysoi asiakaskokemusta vähintään yhtä menetelmää käyttäen valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa
- hyödyntää asiakaskokemustietoa palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa
Oppimispäiväkirja:
Arvosana 1:opiskelija tuo tietoa esille kuvailevasti (referoi)
Arvosana 2: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asian kertomalla sen omin sanoin (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa
- mittaa ja analysoi asiakaskokemusta käyttäen vähintään kahta eri menetelmää valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa
- tekee tietoon /näyttöön perustuvia ehdotuksia asiakaskokemuksen parantamiseksi valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveysalalla
Oppimispäiväkirja:
Arvosana 3: Opiskelija tekee tiedon pohjalta analyyseja
Arvosana 4: Opiskelija tekee tiedon pohjalta synteesejä (not translated)
Opiskelija
käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä
- mittaa, analysoi ja arvioi asiakaskokemusta monimenetelmällisesti (väh. kolme menetelmää)valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali. ja terveyspalveluissa.
- kehittää asiakaskokemusta tavoitteellisesti tietoon/näyttöön perustuen ja esittää innovatiivisia ratkaisuja asiakkaiden palvelukokemuksen parantamiseksi
Oppimispäiväkirja:
Arvosana 5: Opiskelija tuottaa arviointitietoa (not translated)
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Lisäksi Moodlessa on opintojaksolla hyödynnettävää materiaalia.Primossa on yksi painettu versio. (not translated)
Opintojakson toteutus on hybridi (Lahden kampus ja Zoom)
Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia digitaalisia oppimisympäristöjä ja työkaluja hyödyntäen.
Lähipäiviin osallistuminen on vapaaehtoista.
Luentojen keskeiset osiot nauhoitetaan.
Opintojakson vastuuopettaja tarja.korpela@lab.fi (not translated)
Vertais- ja itsearviointi ja tuutorin arviointi (not translated)
Finnish
25.03.2022 - 03.06.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
8 - 40
Milla Mäkinen, Tarja Korpela
Ennen opintojaksoa tulee olla opiskeltuna seuraavat kaksi opintojaksoa: Palvelumuotoilu I: asiakaskokemuksen johtaminen ja Palvelumuotoilu II: Asiakasymmärryksen muotoilu
Opintojakso on Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (yamk)koulutuksen ydinosaamisen opintojakso. Kyseisen koulutuksen opiskelijat ovat ensisijaisia tälle opintojaksolle. (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Complementary competence and optional courses, Masters, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Developer of Customer-oriented Services
Lahti Campus
2 credits
4 credits
1-5
Toteutukselle ei ole vaillinaisia toteutustapoja (not translated)
Lahden kampus, Zoom, Moodle (not translated)
Ennakkotehtävä 0,5 op
Lähipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 3 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op (not translated)
arvolupaus, konseptointi, fasilitointi, yhteiskehittäminen, kokeilu, tuplatimantti, palvelumuotoilu (not translated)
Ennakkotehtävää ei ole palautettu
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn
Ryhmätehtävää eikä oppimisen reflektointia ole palautettu (not translated)
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä
- muotoilla käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi (not translated)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä. Menetelmien käyttö on perusteltua ja visuaalisia elementtejä hyödyntävää.
- muotoilla käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi. Uudistaminen perustuu tutkittuun tietoon. (not translated)
Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä käyttäen.
- valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palveluprosessien kehittämisessä. Menetelmien käyttö on perusteltu ja visuaalisia elementtejä taitavasti hyödyntävää.
- muotoilla innovatiivisesti ja käyttäjälähtöisesti sote-palveluja palvelujärjestelmän uudistamiseksi. Uudistaminen perustuu ajantasaiseen ja laadukkaaseen tutkittuun tietoon. (not translated)
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Grönroos, C. 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman. Juva: WS Bookwell Oy. (soveltuvin osin, myös aikaisemmat painokset käyvät)
Koivisto, J., Liukko, E., Tiirinki, H.,Lyytikäinen, M. 2020. Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirja. THL:n julkaisuja 11/2020. Luettavissa https://www.julkari.fi/handle/10024/140708
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa. (not translated)
Toteutus: Toteutus on hybridi. Osallistuminen on mahdollista sekä Lahden kampuksella että virtuaalisesti Zoomissa.
Kaikki luento-osuudet nauhoitetaan.
Opetusmenetelmät:
Ryhmätyöskentely,
Aktivoivat luennot
Itsenäinen opiskelu (not translated)
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi (not translated)
Finnish
27.08.2021 - 29.10.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 40
Päivikki Lahtinen, Tarja Korpela
Opinojaksolle otetaan ensisijaisesti Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehttäjä- koulutuksen (yamk) opiskelijat (28 opiskelijaa) ja loput paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä (12 opiskelijaa) (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Developer of Customer-oriented Services
Lahti Campus
4 credits
3 credits
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja (not translated)
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua. (not translated)
Opintojakso ei sisällä tenttejä (not translated)
Lahden kampus
Moodle
Zoom (not translated)
Välitehtävä 0,5 op
Lähipäivät 1 op
Itse- ja vertaisarvionti 0,5 op
Kehittämistehtävä 3 op (not translated)
Sote palvelujärjestelmä
Asiakaslähtöiset palveluprosessit (palveluketjut)
Palvelun laatu
Segmentointi
Ekosysteemi
Palveluiden kehittäminen (not translated)
Opiskelija
- ei tee välitehtävää hyväksytysti
- ei palauta kehittämistehtävää
- ei tee kehittämistehtävää hyväksytysti (not translated)
Opiskelija:
- käyttää palvelujohtamisen käsitteitä ja tietoperustaa
- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä
- esittää ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi (not translated)
Opiskelija:
- käyttää perustellen palvelujohtamisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan
- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä. Tuotos on huolella laadittu ja perusteltu relevanteilla lähteillä.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden ja tuloksellisuuden parantamiseksi. (not translated)
Opiskelija:
- käyttää perustellen palvelujohtamisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan. Lähteet ovat ajantasaisia ja osin myös kansainvälisiä.
- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä. Asiakasryhmän palveluprosessi ja ekosysteemikuvaus on huolella laadittu, perusteltu ajantasaisilla lähteillä. Ekosysteemikuvaus on kuvattu moniammatillista ja -monialaista palvelua tarvitsevalle asiakasryhmälle.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden ja tuloksellisuuden parantamiseksi.Tarkastelu perustuu ajantasaisinn lähteisiin. (not translated)
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods (not translated)
Opintojakso toteutetaan hybridinä (Lahden kampus ja Zoom)
Oppimisessa hyödynnetään digitaallisia oppimisympäristöjä ja työvälineitä esim. Moodle, Miro ja Canva. Kahden lähipäivän välissä rakennetaan ryhmätehtävänä menetelmäkortteja asiakasymmärryksen hallintaan. Ryhmä valitsee oman työskentelyalustan esimerkiksi Teamsin. Ryhmät palauttavat menetelmäkorttinsa sekä henkilökohtaisen reflektion oppimisestaan Moodleen 25.3. 2022
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja.korpela@lab.fi (not translated)
Vertaisarviointi ja tuutorin arviointi (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 30.04.2022
19.11.2021 - 19.01.2022
8 - 40
Päivikki Lahtinen, Tarja Korpela
Ennen opintojaksoa opiskelijan ton suositeltavaa opiskella opintojakso: Palvelumuotoilu II: asiakaskokemuksen johtaminen (Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (yamk)-koulututus)
Opintojakso on Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä -koulutuksen ydinosaamisen opintojakso. Kyseisen koulutuksen opiskelijoilla on ensisijainen osallistumisoikeus. (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Complementary competence and optional courses, Masters, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Developer of Customer-oriented Services
Lahti Campus
3 credits
4 credits
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoristustapoja. (not translated)
Lahden kampus, Moodle, Zoom (not translated)
Ennakkotehtävä (osaamisen näyttö) 1 op
Lähipäivät 1 op
Ryhmätehtävä + vertaisarviointi 2 op
Oppimisen reflektointi 1 op (not translated)
Palvelumuotoilu, palvelumuotoiluprosessi, asiakasymmärrys, laadulliset menetelmät ja analyysi (teemahaastattelu, focusryhmähaastattelu, persoonakartta, palvelupolku, kontaktipisteet, empatiakartta) (not translated)
Ennakkotehtävää ei ole palautettu
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn
Ryhmätehtävä ei ole hyväksytty
Henkilökohtaista oppimisen reflektiota ei ole palautettu (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta
- hyödyntää asiakasymmärrystä palveluprosessien/prosessin kehittämisessä. (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa.
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Menetelmien kuvaus on tehty visuaalisuutta hyödyntäen.
- uudistaa palveluprosessia/prosesseja asiakasymmärrykseen perustuvan tiedon avulla (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa laadukkaiden lähteiden avulla.
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa luotettavasti analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Menetelmien kuvaus on tehty huolellisesti ja monipuolisesti visuaalisia elementtejä hyödyntäen.
- uudistaa innovatiivisella otteella palveluprosessia/prosesseja asiakasymmärrykseen perustuvan tiedon avulla (not translated)
Distance learning
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Moodle -sivustolla. (not translated)
Virtuaaliopetuksen sisältö
I: Rakennetaan teoriaa ja luodaan käsitteet
vaikuttavuus, kustannusvaikuttavuus, vaikutus, liiketaloudellinen voitto strategisen toiminnan päämääränä, arviointi, arviointitieto
II: vaikuttavuuden mittaaminen, vaikuttavuuden arviointi, Mitataan ja arvioidaan toimintaa siihen soveltuvien mittareiden avulla
III: Arvon luonti
IV: Tehdään synteesi oppimisesta ja viedään opittu johtamiseen, esimiestyöhön ja kehittämisee (not translated)
itsearviointi, tuutoreiden arviointi (not translated)
Finnish
01.09.2022 - 30.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
10 - 60
Arja-Tuulikki Malin, Emilia Laapio-Rapi
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Developer of Customer-oriented Services
Lahti Campus
5 credits
1-5
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua. (not translated)
Opintojakso ei sisällä tenttejä. (not translated)
Moodle -oppimisympäristö, Zoom-virtuaaliympäristö (not translated)
Virtuaaliopetukseen ja -ohjaukseen osallistuminen 1,5 op
Oppimispäiväkirja 3 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op (not translated)
- vaikutukset ja vaikuttavuus sosiaali- ja terveysalalla, vaikutusten ja vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi
- toiminnan mittaaminen ja arviointi
. palvelutuotannon johtaminen ja kehittäminen arviointitiedon perusteella (not translated)
Oppimsipäiväkirjaa ei ole palautettu
Oppimispäiväkirjaa ei ole hyväksytty
Itsearvioibntia ei ole tehty (not translated)
Opiskelija
- käyttää sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin käsitteitä ja tietoperustaa
- soveltaa erilaisia vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin menetelmiä työyhteisössä/organisaatiossa/ sosiaali- ja terveyspalveluissa
- hyödyntää vaikuttavuuden ja toiminnan arviointitietoa organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä (not translated)
opiskelija
- käyttää asiantuntevasti sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin käsitteitä ja tietoperustaa sekä perustelee toimintaa käsitteiden ja tietoperustan avulla
- soveltaa perustellen erilaisia vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin menetelmiä työyhteisössä/organisaatiossa/ sosiaali- ja terveyspalveluissa
-hyödyntää perustellen vaikuttavuuden ja toiminnan arviointitietoa organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä (not translated)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin käsitteitä ja tietoperustaa ja perustelee organisaation strategista toimintaa niiden avulla
- soveltaa perustellen ja kriittisesti erilaisia arvioinnin menetelmiä sosiaali- ja terveyspalveluissa
- kehittää ja johtaa strategisesti työyhteisöä/organisaatiota/sosiaali- ja terveyspalveluja vaikuttavuuden ja toiminnan arviointiedon pohjalta (not translated)
Distance learning
Opintojaksolla osoitettu oppimateriaali. (not translated)
Opettaja: Lotta-Maria Sinervo, Tampereen yliopisto
Opintojakson koordinointia koskevat kysymykset voi osoittaa Päivi Huotarille (paivi.huotari@lab.fi) tai Tarja korpelalle (tarja.korpela@lab.fi) (not translated)
Finnish
03.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
8 - 60
LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI, Tarja Korpela, Päivi Huotari
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Uudistava johtamisen (sosiaali- ja terveysala) ja Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Muut opiskelupaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Developer of Customer-oriented Services
Lahti Campus
3 credits
5 credits
1-5
Opintojakso ei sisällä tenttejä. (not translated)
Verkkototeutus (Zoom ja Moodle) (not translated)
Opintojaksoon sisältyy ryhmätehtävä. Tehtävää ei voi tehdä yksilötehtävänä. (not translated)
Opiskelija osaa
- osoittaa perehtyneisyytensä sosiaali- ja terveystalouden tietoperustaan ja peruskäsitteisiin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiaali- ja terveystalouteen liittyviä prosesseja
- viestiä yksikön taloudellisesta toiminnasta
-johtaa sosiaali- ja terveysalan yksikkötason taloussuunnittelua ja talouden seurantaa (not translated)
Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti sosiaali- ja terveystaloutta koskevia tietolähteitä
- etsiä ja analysoida sosiaali- ja terveystalouden taustalla olevia perusmekanismeja
-arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia (not translated)
Opiskelija osaa:
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveystalouden tietolähteitä
-arvioida taloudellisen toiminnan tuloksia ja vaikutuksia sosiaali- ja terveysalan organisaation toiminnassa
-arvioida ja kehittää sosiaali- ja terveysalan yksikkötason talouden suunnittelun ja seurannan prosesseja (not translated)