Distance learning
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Distance learning
The course takes place on three contact days, on the Lappeenranta campus or in zoom. In addition, students become familiar with the topic independently and in small groups.
Lectures and exercises as well as small group and independent assignments as teaching methods.
Tasks to be assessed.
Finnish
14.01.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 40
Minna-Maria Behm, Anne Suikkanen, Pirjo Vaittinen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Complementary competence and optional courses, Masters, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Leader and Developer of Integrated Social and Health Care Services
E-campus
5 credits
1-5
Zoom and Moodle learning environments.
The course is 5 credits, ie 135 hours of student work.
Determining competence needs based on the strategy
Competence identification
Defining goals and making a plan for competence development and assessment
Organization cultural or other factors influencing competence management
Distance learning
The course is implemented entirely online.
Contact lessons with zoom connection:
• Fri 18.3.2022 16-19
• Sat 19.3.2022 10-15
A task is assessed
Finnish
18.03.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 50
LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LPR, Anne Suikkanen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Complementary competence and optional courses, Masters, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Leader and Developer of Integrated Social and Health Care Services
Lappeenranta Campus
5 credits
1-5
Zoom and Moodle learning environments
The aims of the course are:
The student understands technological solutions related to electronic services; identify and understand the norms underlying electronic services; is able to identify the added value of electronic services from the point of view of the organization; is able to act as an expert in the development of electronic services and various service processes
Basic concepts: drivers and challenges of e-services;
The impact of e-services in promoting health and well-being;
Information management and information systems (technology perspective);
Utilization of information and communication technology;
Data protection and legal matters relating to electronic transactions and security of transactions;
International comparison of electronic transactions;
Diversity, cost-effectiveness and benefits of electronic services from an organizational perspective;
Utilization of electronic services as part of a service strategy and business;
The importance of electronic services and their implications for management
Distance learning
Opintojakso toteutuu etäopetuksena (Zoom).
viikko 12 – pe 25.3. klo 14-19
viikko 17 – pe 29.4. klo 14-19
viikko 20 – pe 20.5. klo 14-19
Opintojakson suoritus sisältää kaksi kirjallista henkilökohtaista tehtävää: talousraportointi opintojakson keskeisistä sisällöistä sekä taloustarina, joka on reflektiivinen kuvaus omasta talousosaamisesta. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 40
LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LPR, Pirjo Vaittinen, Lotta-Maria Sinervo
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Complementary competence and optional courses, Masters, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Leader and Developer of Integrated Social and Health Care Services
Lappeenranta Campus
5 credits
1-5
Opintojaksolla paneudutaan sosiaali- ja terveystalouden keskeisiin kysymyksiin, kuten talouden suunnitteluun ja johtamiseen, toiminnan tuottavuuteen ja tehokkuuteen sekä talousjohtamisen peruskäsitteisiin.
• Taloudellisen toiminnan perusperiaatteet ja tavoitteet
• Talouden johtamisen tietopohja
• Talouden hallinnan välineet (erityisesti budjetointi) (not translated)
Distance learning
Juuti P. & Vuorela A. 2015. Työyhteisön johtaminen ja työhyvinvointi. PS-Kustannus.
Muu opintojaksolla osoitettava materiaali. (not translated)
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu etäyhteyksin Zoomin kautta ja Moodle oppimisympäristössä.
Opintojaksolla on ennakko- ja oppimistehtävä, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlesta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.
Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 6.3.22 mennessä) (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 40
Arja-Tuulikki Malin, Minna-Maria Behm, Pirjo Vaittinen
Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso). (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Complementary competence and optional courses, Masters, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Leader and Developer of Integrated Social and Health Care Services
Lappeenranta Campus
3 credits
5 credits
1-5
Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät. (not translated)
Toimiva työyhteisö ja sen työhyvinvointi
Työyhteisön johtaminen muutoksessa
Työyhteisön luottamus ja sen kehittäminen
Haasteelliset tilanteet työyhteisössä ja niiden ratkaiseminen
Esihenkilön ja työyhteisön eettisesti kestävä toiminta (not translated)
. (not translated)
1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä eettisesti kestävää toimintaa (not translated)
3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa eettisesti kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa (not translated)
5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää eettistä organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa (not translated)
Face-to-face
Opetus Zoom-oppimisympäristössä:
10.9. klo 16-19 Yhteinen työskentely: Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö muutoksessa
28.9. klo 9-11 Ohjaus: Johtamisanalyysi
12.11. klo 12-14 Ohjaus: Johtamisen näkökulmat - seminaari
26.11. klo 14-19: Yhteinen työskentely - Johtamisen näkökulmat - seminaari
Oppimistehtävät:
Oppimistehtävä 1: Johtamisanalyysi, palautus 8.11
Oppimistehtävä 2 a: Johtamisen näkökulma - abstrakti, palautus 19.11.
Oppimistehtävä 2 b: Johtamisen näkökulma - seminaarin materiaalit, palautus 29.11.
Muut opetusmenetelmät:
moodle-oppimisalustan verkkoluennot ja muu materiaali
muu materiaali ja kirjallisuus (not translated)
Oppimistehtävä 1
- arviointi 0-5
- 60 % arvosanasta
Oppimistehtävä 2
- arviointi 0-5
- 40 % arvosanasta
palaute oppimistehtävistä (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Mari Kokkonen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Leader and Developer of Integrated Social and Health Care Services
Lappeenranta Campus
1-5
moodle-oppimisalusta
Zoom - tapaamiset, linkit löytyvät moodlesta (not translated)
Distance learning
Opintojaksolla osoitettava materiaali. (not translated)
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu kokonaisuudessaan verkossa (= 100 % verkkototeutus).
Opintojakson alussa on lukujärjestykseen 28.8. merkitty orientaatioinfo opintojakson suorittamisesta.
Opintojaksolla on useita harjoitus- ja oppimistehtäviä, jotka tehdään joko yksin tai pienryhmissä. Näiden tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. (not translated)
Finnish
28.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
15 - 50
Pirjo Vaittinen, Aki Rintala
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Leader and Developer of Integrated Social and Health Care Services
Lappeenranta Campus
5 credits
5 credits
1-5
Oppiminen tapahtuu Moodle -oppimisympäristössä. (not translated)
Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (eli 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat oppimis- ja harjoitustehtävät. (not translated)
1 Tutkimusprosessi
- Tutkimukseen liittyvät keskeiset käsitteet
- Tieteellinen tutkimus, tutkimuksellinen kehittäminen
- Tutkimus-ja kehitäämisprosessi
- Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimuksen etiikka
2 Laadullinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
- Tutkimuksen raportointi
3 Määrällinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
-Tutkimuksen raportointi
4 Kehittäminen ja innovointimenetelmät
- Kehittämis- ja innovointimenetelmiä
- Aineistojen käsittely
- Raportointi (not translated)
0 = Opiskelija ei osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteitä, eikä ymmärrä tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen keskeisiä vaiheita. Opiskelija ei osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä eikä tulkita niistä saatuja tuloksia. (not translated)
1 = Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämisprosessin keskeiset vaiheet. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. (not translated)
3 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä. Opiskelija osaa valita ja soveltaa tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimusraportin. (not translated)
5 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa perustellusti valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija hallitsee saatujen tutkimustulosten tulkinnan ja raportoinnin sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. (not translated)
Face-to-face
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu Alma Media.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun businesskirja. Alma media.
Muu moodlessa jaettava materiaali. (not translated)
Kirjallisen ryhmätyön tekeminen ja oman työapanoksen osoittaminen kirajllisessa työssä. (not translated)
Finnish
21.01.2022 - 31.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
10 - 50
Emilia Laapio-Rapi
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Complementary competence and optional courses, Masters, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Leader and Developer of Integrated Social and Health Care Services
Lappeenranta Campus
1-5
Palvelumuotoilun perusteet
Palvelumuotoilun prosessi
Asiakasosallisuus palvelumuotoilussa (not translated)
Opiskelija ei ole osallistunut kirjallisen ryhmätyön toteuttamiseen. (not translated)
Opiskelija tuntee palvelumuotoilun perusteet ja osaa kuvata ne perustasolla. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa kuvata prosessin eri vaiheet perustasolla. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia käytännön työelämäntilanteissa.
Opiskelja ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen palvelumuotoilussa. (not translated)
Opiskelija tuntee palvelumuotoilun perusteet ja osaa kuvata ne kattavasti. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa kuvata prosessin eri vaiheet kattavsti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia useissa erilaisissa käytännön työelämäntilanteissa. Opiskelja ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen palvelumuotoilussa ja osaa soveltaa sitä erilaisiin asiakastilanteisiin. (not translated)
Opiskelija tuntee palvelumuotoilun perusteet ja osaa kuvata ne erittäin kattavasti. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa kuvata prosessin eri vaiheet erittäin kattavasti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia useissa erilaisissa käytännön työelämäntilanteissa ja ehdottaa innovatiivisia soveltamistapoja. Opiskelja ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen palvelumuotoilussa ja osaa soveltaa sitä erilaisiin asiakastilanteisiin. (not translated)
Distance learning
The course is implemented entirely online.
Contact lessons with zoom connection:
• Fri 8.4.2022 16-19
• Sat 9.4.2022 10-15
A task is assessed
Finnish
08.04.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 50
LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LPR, Anne Suikkanen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Complementary competence and optional courses, Masters, Master’s Degree Programme in Social and Health Care, Leader and Developer of Integrated Social and Health Care Services
Lappeenranta Campus
5 credits
1-5
Zoom and Moodle learning environments
The aims of the course are:
A student understands and is able to evaluate the importance and challenges of electronic services in the development of social and health services; is able to evaluate the benefits of electronic services from the customer's point of view; is able to utilize user feedback in the development of electronic services; is able to choose a suitable electronic service for the customer's needs; is able to identify and apply various application possibilities in the development of electronic services
Content:
Electronic service, utilization of technology, secure transmission of information
Electronic services as a promoter of health and well-being
Processes of electronic services from the customer's point of view
Existing products and information systems
Service design in the design and development of electronic services
Monitoring the quality of electronic services and utilizing user feedback in quality monitoring
There is no implementations attached to this degree programme.