Face-to-face
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Face-to-face
Seminaarityöskentely
Tehtävät
Välitentit
Käytännön harjoitukset
OSCE
Tavoitteet:
Hallitsee strukturoidun anamneesin teon ja perustellen asiakkaan yleisen kliinisen tutkimisen keskeisten elintoimintojen osalta
Perustaa kliinisen päätöksenteon tehtäväalueellaan asiakkaan anamneesiin, kliiniseen tutkimuksen ja näyttöön perustuvaan tietoon
Osaa arvioida hoitotyön laatua ja vaikuttavuutta (not translated)
Seminaaritehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen
OSCE osaamisen näyttö (not translated)
Finnish
14.01.2022 - 29.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Sini Hämäläinen, Emilia Laapio-Rapi, Marjut Louhelainen, Eeva Tuomenoksa, Tuomo Nyyssönen
Asiakkaan kokonaistilanteen arviointi (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Health Care, Advanced Nursing Practice
Lappeenranta Campus
1-5
- (not translated)
Moodle (not translated)
Strukturoitu anamneesin teko
· Asiakkaan terveydentilan kokonaisvaltainen tutkiminen elinjärjestelmittäin (· Anatominen-fysiologinen-farmakologinen integraatio)
· Vieritestit ja erotusdiagnostiikka
· Sairausryhmät, painotus kansansairauksiin: valtimotaudit, keuhkosairaudet, neurologiset sairaudet, infektiosairaudet, diabetes, TULE-sairaudet, ruoansulatuselinten sairaudet ja eri-tyiskysymykset: psykososiaaliset tilanteet, akuutit geriatriset tilanteet
· Vaikuttavat hoitokäytänteet (not translated)
Distance learning
Hämäläinen, Pekka 2021. Myötätuntoinen valmennus. Helsinki: Minerva. - myös äänikirjana.
Saari, Oskari 2017. Aki Hintsa - Voittamisen anatomia. Helsinki: WSOY.
Opettajan ja opiskelijoiden valitsemaa materiaalia. (not translated)
Luennot, yksilö- ja ryhmätehtävät, virtuaaliopinnot. Toteutus tapahtuu 100%:isesti verkko-opetuksena (Zoom tai Teams). Oppimisympäristönä Moodle. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
15 - 60
Jaana Loipponen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master’s Degree Programme in Health Care, Advanced Nursing Practice
E-campus, Lappeenranta
5 credits
1-5
Osa 1
Teemat:
-itsensä johtaminen, johtajuus ja esihenkilöys
-johtamistyössä kehittyminen
-johtamisviestintä ja oman viestintäosaamisen kehittäminen
Aikataulu:
10.9. orientaatio: raami ja tehtävät
24.9. luento ja keskustelu
8.10. tehtävien purku; orientaatio Osa 2
Osa 2
Teemat:
-digitaaliset foorumit (benchmarkkaus)
-johtaminen ja viestintä käytännössä
Aikataulu:
19.11. Luennot, keskustelu; tehtävän purku; harjoitteet
ryhmä HLPRYHYJO21S = Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
20.11. Luennot, keskustelu; tehtävän purku; harjoitteet
ryhmä HLPRYKL21S= Kliininen asiantuntija, hoitotyö (not translated)
Opiskelija ei hallitsee opintojakson sisältöä.
Puhetaito:
Sisältö on suunniteltu puutteellisesti. Esiintymisen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat, samoin . sidosteisuus. Kieli on epäselvää ja puhe ei pyri vuorovaikutukseen.
Kirjoitustaito:
Kieli sisältää paljon virheitä, eikä viesti välity. Teksti etenee pääosin epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia. Ulkoasu ei noudata standardia. Teksti on pää osin tekstilaji- ja /tai tyylikonventioiden vastaista. Sisältö ei vastaa tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija ei osaa listata viestinnän kanavia eikä viestintäyhteiskunnan taustoja. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Puhetaito:
Sisällön suunnittelussa kuulijakuntaa, tilannetta eikä tavoitetta ole otettu huomioon. Esiintyminen on epävarmaa, vuorovaikutus puuttuu ja nonverbaalinen viestintä on ristiriidassa puheen kanssa. Jäsentely ja johdonmukaisuus ovat epäselviä. Sidosteisuus on häilyvää. Kieli on epäselvää ja äänelliset tehokeinot puuttuvat (puhe on liian hiljaista/monotonista).
Kirjoitustaito:
Kieli sisältää paljon virheitä, mutta viesti välittyy. Teksti etenee usein epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia. Ulkoasu noudattaa osittain standardia. Teksti on monilta osin tekstilaji- ja /tai tyylikonventioiden vastaista. Sisältö vastaa suppeasti tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija osaa listata viestinnän kanavat ja viestintäyhteiskunnan taustat. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Puhetaito:
Sisältö on valittu tilanteen, kuulijakunnan ja tavoitteen kannalta, mutta kaikissa ei ole onnistuttu. Esiintyminen on luontevaa, puhuja saa kontaktin kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Jäsentely on johdonmukainen ja sitä on helppo seurata. Sidosteisuudessa on puutteita. Kieli on riittävän selkeää, kuuluvaa ja ilmeikästä.
Kirjoitustaito:
Viestintä on melko sujuvaa ja selkeää sekä melko virheetöntä. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti ja sidosteisesti. Ulkoasu on pääsääntöisesti standardin mukainen. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy. Sisältö vastaa pääosin tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija ymmärtää monikanavaisen ja digitalisoituneen toimintaympäristön asettamat vaatimukset ja mahdollisuudet johtamiselle ja esihenkilötyölle. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Puhetaito:
Sisältö on valittu taitavasti sekä selkeän tavoitteellisesti kuulijakunnan ja tilanteen mukaan. Esiintyminen on ryhdikästä ja vakuuttavaa, vuorovaikutus on erittäin taitavaa ja spontaania. Nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Jäsentely on erinomaisen loogista (aloitus, käsittely, lopetus). Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli on erittäin selkeää, kuuluvaa, vivahteikasta ja ilmeikästä.
Kirjoitustaito:
Viestintä on erittäin sujuvaa, monipuolista, selkeää ja vakuuttavaa sekä virheetöntä. Teksti on erinomaisesti jäsentynyttä, sidosteista ja etenee loogisesti. Ulkoasu on täysin standardin mukainen. Opiskelija osaa viestiä luontevasti asiaankuuluvalla tekstilajilla ja tyylillä. Sisältö vastaa täysin tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa muuttuneen viestintäympäristön mahdollisuuksia johtamis- ja esihenkilötyössä. (not translated)
Distance learning
Moodle-sivustolla on materiaalit, joka johdattelee opiskelijaa opintojakson keskeisiin teemoihin. Moodle-sivuston materiaalin käyttö tulee näkyä tehtävien teossa.
Moodlessa olevan materiaalin lisäksi opiskelijalta edellytetään myös itse hankittua näyttöön perustuvaa tietoa vastausten laadinnassa. Työssä tulee näkyä kaikki käytetyt lähteet. (not translated)
Verkkototeutus 100 % Moodle-oppimisalustalla. Kurssin voit suorittaa oman aikataulun mukaisesti 9.5.2022 - 15.8.2022 välisenä aikana.
Verkkokurssi sisältää 4 palautettavaa tehtävää. Tehtävät tulee suorittaa annetussa järjestyksessä ja seuraava tehtävä avautuu, kun olet palauttanut edeltävän tehtävän.
Tehtävä 1: Gerontologisen asiakkaan hoidon ja palvelun arviointi (1 op)
Tehtävä 2: Gerontologisen asiakkaan hoitoon liittyvät eettiset näkökulmat (1op)
Tehtävä 3:Gerontologisen asiakkaan hoidossa hyödynnettävä teknologia ja digitaaliset palvelut (1op)
Tehtävä 4:Gerontologisen asiakkaan kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi, CGA (2 op) (not translated)
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Tehtävä 1 arvioidaan hyväksytty- täydennettävä
Tehtävä 2 arvioidaan hyväksytty- täydennettävä
Tehtävä 3 arvioidaan hyväksytty- täydennettävä
Tehtävä 4 arvioidaan numeraalisesti ja tästä arvioinnista muodostuu opintojakson numero.
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään arviointikriteerien taso 1 osaamista. (not translated)
Finnish
09.05.2022 - 15.08.2022
14.03.2022 - 19.04.2022
0 - 50
Sari Kokkonen, Matleena Takaluoma
Ei vaadi edeltävää osaamista
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti LAB ammattikorkeakoulun Kliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) opiskelijat. (not translated)
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Complementary competence and optional courses, Masters, Master’s Degree Programme in Health Care, Advanced Nursing Practice, Summer studies
E-campus
5 credits
1-5
Opintojaksoon ei liity tenttiä.
Täydennettävät tehtävät tulee palauttaa 2 viikon aikana saadusta tiedosta. (not translated)
Moodle-verkkoympäristö (not translated)
Opiskelijan ajankäyttö jakaantuu Moodle-sivustolla olevaan tietoon perehtymiseen, itsenäiseen tiedonhakuun ja vastauksen laadintaan. (not translated)
Gerontologinen hoitotyö
Hyvä vanhuus
Ikäihmisen hoidon laatusuositukset
Ikäihmisen hoitoon ja palveluun liittyvät eettiset ristiriidat
Itsemäärämisoikeuden tukeminen
Ikääntyneen yleistilan lasku, akuutit tilanteet ja niiden arviointi
Kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi (CGA)
Teknologian ja digitaalisten palvelujen hyödyntäminen ikääntyneen hoidossa, mahdollisuudet, haasteet ja eettisyys (not translated)
Hylätty suoritus annetuista tehtävistä. (not translated)
Osaa
- arvioida gerontologisen hoitotyön viitekehyksestä asiakkaan hoitoa ja palvelua
- käyttää asiantuntijuustieto- ja taitotasoa geriatrisessa arvioinnissa
- arvioida eettisyyteen pohjautuvaa laadukasta hoitoa ja palvelua
- arvioida teknologian ja digitaaliten palveluiden käytön vaikutuksia ikäihmisen hoidossa ja palveluissa (not translated)
Osaa
- kriittisesti arvioida ja kehittää gerontologisen hoitotyön viitekehyksestä asiakkaan hoitoa ja palvelua
- käyttää ja soveltaa asiantuntijuustieto- ja taitotasoa kokonaisvaltaisessa geriatrisessa arvioinnissa
- arvioida ja kehittää eettisyyteen pohjautuvaa laadukasta hoitoa ja palvelua
- arvioida teknologian ja digitaaliten palveluiden käytön vaikutuksia ikäihmisen hoidossa ja palveluissa sekä kehittää ja johtaa toimintaa (not translated)
Osaa
- kriittisesti arvioida ja kehittää innovatiivisesti gerontologisen hoitotyön viitekehyksestä asiakkaan hoitoa ja palvelua
- käyttää ja soveltaa kriittisesti moniammatillista asiantuntijuustieto- ja taitotasoa kokonaisvaltaisessa geriatrisessa arvioinnissa
- kriittisesti arvioida ja kehittää eettisyyteen pohjautuvaa laadukasta hoitoa ja palvelua
- kriittisesti arvioida teknologian ja digitaaliten palveluiden käytön vaikutuksia ikäihmisen hoidossa ja palveluissa sekä kehittää ja johtaa toimintaa (not translated)
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Ennakkotehtävä yksilötehtävänä.
Orientaatio ja webinaari toteutetaan etänä zoomin välityksellä.
Oppimistehtävät itsenäisesti ja pienryhmissä.
Moodle-verkkoalustalla oppimateriaali ja tehtävät. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
20 - 60
Eeva Tuomenoksa, Anja Liimatainen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Health Care, Advanced Nursing Practice
Lahti Campus
4 credits
4 credits
1-5
Oppimistehtävät laaditaan työelämälähtöisesti. (not translated)
Monimuoto-opetus; kontaktipäivät etänä ja verkkoympäristön hyödyntäminen Moodle -oppimisalustalla. (not translated)
Nurse Practitioner (NP), Advanced practice Nursing (APN); international, national and local level.
Core competences
The roles of NP
Megatrends
- tunnistaa sote-alan muutokseen liittyvät kehittämistarpeet
- seurata kriittisesti ammattialueensa kehittämistä koskevaa keskustelua
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- käyttää johdonmukaisesti asiantuntijuusalueensa käsitteitä ja käsitellä kokonaisuuksia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alan sekä alan ulkopuolisille kansallisille kohderyhmille (not translated)
- arvioida sote-alaan liittyviä kehittämistarpeita sekä suunnitella ja toteuttaa alan kehittämistoimintaa
- arvioida kriittisesti asiantuntija-alansa teoreettista tietoa/tietolähteitä
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti (not translated)
- arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia
ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa ja kansainvälisissä tilanteissa/verkostoissa
- arvioida tulevaisuuden haasteita ja muutostarpeita (not translated)
Face-to-face
Opettajien osoittama materiaali. (not translated)
Kliinisen asiantuntijan ydinkompetensseissa painottuu hoitotyön asiantuntijuus, systemaattinen ja suunnitelmallinen työskentely sekä hoitotyön kehittäminen. Tehtävänkuva on itsenäinen ja edellyttää vaativan tason kliinistä arviointiosaamista sekä kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä näyttöön perustuen. Se sisältää asiakkaan terveydentilan kokonaisarvioinnin ja hoitamisen. Kliininen asiantuntija osaa valita parhaan mahdollisen hoidon asiakkaalle sekä huomioida asiakkaan läheiset. Terveyden edistäminen ja konsultointiosaaminen korostuvat. Tehtävänkuva on itsenäinen, mutta kliininen laajavastuinen asiantuntija toimii myös osana moniammatillista työryhmää.
Tämä opintojakso antaa valmiuksia toimia kliinisen asiantuntijan tehtävissä hoidon tarpeen arvioinnissa, suunnittelussa sekä toteutuksessa.
Verkko-opetus moodle oppimisalustalla
Itsenäinen opiskelu
Yksilö- ja pienryhmätehtävät
Arvioitavat tehtävät
Seminaari (not translated)
Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Eeva Tuomenoksa, Tuomo Nyyssönen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Health Care, Advanced Nursing Practice
Lahti Campus
Approved/Failed
Oppiminen tapahtuu etäopetuksena. (not translated)
Palvelutarpeen arviointi
Asiakkaan toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi
Hoidon kiireellisyyden ja hoidon tarpeen arviointi
Akuutit kriisitilanteet
Sähköinen asiointi (not translated)
T1:
•osaa työskennellä alansa vaativissa asiantuntijatehtävissä ja arvioida ja hyödyntää näyttöä kliinisen työn kehittämisessä
•osaa johtaa erilaisia aiheeseen liittyviä prosesseja
•osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiakkaan kokonaistilanteen ja akuutin hoidon tarpeen arvioinnista kansalliselle ja kansainväliselle kohderyhmälle (not translated)
H3:
•osaa arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluita sekä asiantuntija-alansa teoreettista tietoa/tietolähteitä
•osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
•osaa toimia johtajana terveys- ja hyvinvointipalveluiden uudistamisessa ja kehittämisessä (not translated)
K5
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyön palveluprosesseja sekä kehittää tulevaisuuteen suuntaavia innovatiivisia ratkaisuja
•osaa toimia vaativissa asiantuntijatehtävissä terveyden- ja hyvinvoinnin palvelujärjestelmissä sekä palveluiden laadun kehittämisessä
- osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä edistää näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä sekä omassa työyhteisössään että kansallisissa ja kansainvälisissä terveysalan verkostoissa toimien (not translated)
Distance learning
Oppimateriaali kurssin Moodlessa (not translated)
-Toteutus verkossa
-Toteutus sisältää itsenäisiä tehtäviä, pienryhmätyöskentelyä ja osallistavia luentoja sekä esiintymisharjoituksia (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Katja Remsu, Tuulia Stellberg, Pirjo Vaittinen
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Health Care, Advanced Nursing Practice
Lahti Campus
5 credits
1-5
Kurssi toteutetaan verkossa (Zoom, Moodle) (not translated)
Opiskelija osaa
- Tunnistaa monikanavaisen toimintaympäristön asettamat vaatimukset ja mahdollisuudet
- Tunnistaa moniammatillisen tiimin viestinnän erityispiirteet ja arvioida niiden vaikutusta viestinnän sujuvuuteen
- Kehittää henkilökohtaisia viestintä- ja neuvottelutaitojaan niin asiantuntijana kuin johtajana
- Hyödyntää digitalisoituneen toimintaympäristön mahdollisuuksia viestinnässä (not translated)
Face-to-face
Opinnot toteutuvat kokonaan verkossa (Moodle-ympäristö), ja ne voi suorittaa joustavasti missä vain. Opinnot sisältävät luentoja (Työterveyslaitoksen luentotallenteet) sekä yksilötehtäviä.
Jotta voit valita tämän opintojakson, on sinun pitänyt keväällä 2022 valita Työterveyshuollon palvelujärjestelmä, kehittämislinjaukset ja strategiat 5 op (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 30.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 10
Päivi Kousa
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Health Care, Advanced Nursing Practice
E-campus, Lappeenranta
Approved/Failed