Distance learning
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Distance learning
Teeman 1 oppimateriaali muodostuu Topi - Tulevaisuuden tutkimuksen opintomateriaali. Teeman 3 oppimateriaali koostuu kansantalouden perusoppikirjoista esim. Pohjola: Taloustieteen oppikirja. Muu materiaali ilmoitetaan kurssilla. (not translated)
Kurssi koostuu seuraavista osioista:
1) Teema 1: Tulevaisuustutkimuksen ja ennakoinnin perusteet (itsenäinen opiskelu verkossa ja nettitentti)
2) Teema 2: Johdanto toimintaympäristön analysointiin ja ennakointiin, pitkän aikavälin muutokset, rahoitusmarkkinoiden vaikutus toimintaympäristöön, ryhmätöiden jako, toteutus virtuaaliopiskeluna.
3) Teema 3: Kansantalouden ja globaalin talouden muutokset, (itsenäinen verkko-opiskelu ja nettitentti)
4) Lähipäivä 1: Seminaaripäivä: ryhmätöiden purku
Verkko-opiskeluun liittyvän nettitentin voi suorittaa yhteensä 3 kertaa sen ajan sisällä, minkä tentti on avoinna. Kahden verkkotentin (teemat 1 ja 3) lisäksi kurssin pakollisia tehtäviä on ryhmätyöskentelyyn osallistuminen sekä seminaaripäivään osallistuminen. Seminaaripäivän poissaolo korvataan pakollisilla lisätehtävillä. (not translated)
Finnish
31.08.2021 - 20.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
20 - 60
Heikki Sintonen, Anniina Vänskä
Virtuaalitentin painoarvo on 1/3 kokonaisarvosanasta
Ryhmätyön painoarvo on 2/3 kokonaisarvosanasta. Ryhmätyön arvioinnissa voidaan soveltaa ohjaajien arvioinnin lisäksi vertaisarviointia. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership, Master’s Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
4 credits
1-5
Ryhmätöiden toimeksiannot pyritään saamaan suoraan työelämästä. (not translated)
moodle, etäopetus (not translated)
Kurssin laajuus on 4 opintopistettä, mikä vastaa noin 107 opiskelijatyötuntia. (not translated)
Kurssin teemat:
Organisaation toimintaympäristön analysoinnin merkitys, käsitteet ja analysointimenetelmät ja niiden soveltaminen
Ennakointi
Pitkän aikavälin muutokset, trendit, megatrendit, mustat joutsenet
Globaalin talouden, kansatalouden ja rahoitusmarkkinoiden muutokset
Valitun toimilalan toimintaympäristön ennakointi ja analysointi (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt ja osoittanyt riittäävää osaamista suhteessa kurssin osaamistavoitteisiin määräaikaan mennessä. (not translated)
Opiskelija tietää toimintaympäristön vaikutuksen organisaation toimintaan ja tietää yleisimmät tulevaisuuden analysointimenetelmät. Hän tietää kansantalouden toiminnan pääpiirteet ja osaa hakea taloudellista tietoa. Hän osaa kuvata toimialan pääpiirteet ja tehdä suppean analyysin organisaation toimintaympäristöstä. (not translated)
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti organisaation toimintaympäristöä ja hahmottamaan sen lyhyen ja pitkän aikavälin muutoksia. Hän osaa itsenäisesti etsiä tutkimus- ja tulevaisuustietoa organisaation tarpeisiin. Opiskelija osaa käyttää yleisimpiä tulevaisuuden analysointimenetelmiä. (not translated)
Opiskelija osaa kuvata, tulkita ja ennakoida monipuolisesti organisaation toimintaympäristöä ja hän pystyy arvioimaan pitkän ja lyhyen aikavälin muutoksia. Hän osaa etsiä ja soveltaa tutkimus- ja tulevaisuustietoa organisaation tarpeisiin. Hän osaa luoda perustellusti erilaisia skenaarioita ja huomioida ne päätöksenteossa sekä käyttää muita analysointimenetelmiä. (not translated)
Face-to-face
Ohjeistus Moodlessa (not translated)
Opiskelijan itsenäinen opiskelu ja kehityskeskustelu tutoropettajan kanssa. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Mika Tonder
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
1-5
Ei valinnaista suoritustapaa (not translated)
Itsenäinen opiskelu
Videoneuvottelu (not translated)
Noin 80 tuntia opiskelijatyötä (not translated)
Opiskelija laatii oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman sekä pohtii omaa opiskeluaan, tavoitteitaan, oppimistyyliään sekä opiskeluun vaikuttavia asioita. Kehityskeskustelu tutoropettajan kanssa raportin pohjalta (not translated)
25% Face-to-face, 75% Distance learning
Ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla. (not translated)
Luento- ja verkko-opetusta. Kurssin moodlealustalla on linkki kuhunkin verkkoluentoon. (not translated)
Tentti ja harjoitustyöt + esitys (lähi) (not translated)
Finnish
22.08.2021 - 23.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 30
Heikki Sintonen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
3 credits
1-5
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
Budjetointi talousohjaamisen välineenä
Taloudellisten toimintaedellytysten arviointi ja yritysjohdon tunnusluvut
Johdon laskentatoimen osa-alueet (not translated)
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Moodle ja opettajien jakama materiaali. (not translated)
Kurssi järjestetään osin lähiopetuksena ja osin verkossa. Kurssilla on kaksi opettajaa, Sami Lanu ja Katja Remsu.
Kurssillla on käytössä Moodle, josta löytyvät kurssin aikataulut, materiaalit ja ennakkotehtävät.
Tavoitetaso C2, minimitaso C1 (not translated)
Arviointi C1-C2
Arvosana-asteikko 5-0 (not translated)
Finnish
24.08.2021 - 18.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Katja Remsu, Sami Lanu
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership, Master’s Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
2 credits
1-5
Lähiopetus, Moodle, verkko (not translated)
Lanu:
- digitalisoitunut viestintäympäristö
- eri kanavien käyttö viestinnässä
- brändin merkitys ulkoisessa viestinnässä
- markkinointiviestinnän muutokset ja mahdollisuudet
Remsu:
- esiintymistaidot
- nonverbaalinen viestintä
- argumentoiva puhe ja palautteen anto
- oman osaamisen sanoittaminen
- muutosviestintä, arvoviestintä, rekrytointiviestintä
- ryhmäviestintä
Tarkemmat sisällöt kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla. (not translated)
Opiskelija ei hallitsee opintojakson sisältöä lainkaan.
Puhetaito:
Sisällön suunnittelua ei ole tapahtunut juuri lainkaan. Esiintyminen on epävarmaa, vuorovaikutus puuttuu ja nonverbaalinen viestintä on ristiriidassa puheen kanssa. Jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat, samoin . sidosteisuus. Kieli on epäselvää ja puhe on hiljaista/monotonista).
Kirjoitustaito:
Kieli sisältää niin paljon virheitä, että viesti ei välity. Teksti etenee pääosin epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia. Ulkoasu ei noudattaa standardia. Teksti on pää osin tekstilaji- ja /tai tyylikonventioiden vastaista. Sisältö ei vastaa lainkaan tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija ymmärtää monikanavaisen ja digitalisoituneen toimintaympäristön asettamat vaatimukset ja mahdollisuudet esimiehille. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Suullinen viestintä:
Puheessa kuulijakuntaa, tilannetta eikä tavoitetta ole otettu tarpeeksi hyvin huomioon. Esiintyminen on epävarmaa, vuorovaikutus puuttuu ja nonverbaalinen viestintä on ristiriidassa puheen kanssa. Jäsentely, sidosteisuus ja johdonmukaisuus ovat epäselviä. Kieli on paikoin epäselvää ja äänelliset tehokeinot puuttuvat.
Kirjallinen viestintä:
Kieli sisältää paljon virheitä, mutta viesti välittyy. Teksti etenee paikoin epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia. Teksti ei täytä tekstilaji- ja /tai tyylikonventioita. Sisältö vastaa suppeasti tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija osaa listata viestinnän kanavat ja muutoksen suurimmat taustat. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Suullinen viestintä:
Esityksen sisältö on valittu tilanteen, kuulijakunnan ja tavoitteen kannalta, mutta ihan kaikessa ei ole onnistuttu. Esiintyminen on luontevaa, puhuja saa kontaktin kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Jäsentely on johdonmukainen, mutta sidosteisuudessa voi olla puutteita. Kieli on riittävän selkeää, kuuluvaa ja ilmeikästä.
Kirjallinen viestintä:
Teksti on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti ja sidosteisesti, mutta sisältää pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä. Sisältö vastaa pääosin tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa muuttuneen viestintäympäristön mahdollisuuksia esimiestyössä kohtuullisesti. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Suullinen viestintä:
Esityksen sisältö on valittu taitavasti, tavoitteellisesti kuulijakunnan ja tilanteen mukaan. Esiintyminen on ryhdikästä ja vakuuttavaa, vuorovaikutus on erittäin taitavaa ja spontaania. Nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Jäsentely on loogista ja siirtymät sujuvia. Kieli on erittäin selkeää, kuuluvaa, vivahteikasta ja ilmeikästä.
Kirjallinen viestintä:
Teksti on sujuvaa, monipuolista, selkeää ja vakuuttavaa sekä virheetöntä. Teksti etenee loogisesti ja on erinomaisesti jäsentynyttä ja sidosteista. Sisältö, tekstilaji ja tyyli vastaavat täysin tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa muuttuneen viestintäympäristön mahdollisuuksia esimiestyössä erinomaisesti. (not translated)
Face-to-face
Järvenpää, Länsiluoto, Partanen & Pellinen 2020: Talousohjaus ja kustannuslaskenta. WSOYpro
Soveltuvin osin. (not translated)
Luennot ja harjoitustyö.
Opetus toteutetaan Zoom-luentoina lukujärjestyksen ja moodlessa ilmoitettavan aikataulun mukaan (not translated)
Tentti 60%, harjoitustyöt 35% ja läsnäolo 5%. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
1 - 30
Heikki Sintonen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
1-5
Opintojakson lopussa tentti, jonka ajankohta on nähtävissä moodlessa.
Ensimmäinen uusintatentti keväällä ja toinen syyslukukaudella (ilmoitetaan moodlen uutisissa) (not translated)
Zoom-luennot ja moodleympäristö (not translated)
4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä normaalijoutuisuudella. (not translated)
Rahoitusmarkkinat, keskuspankki ja korot
Rahoitus
Investointien suunnittelu
Investointilaskenta
Epävarmuuden huomioiminen investointipäätöksenteossa
Investoinnit ja investointilaskentamenetelmien käyttö suomalaisissa yrityksissä (=tieteelliset tutkimukset) (not translated)
Opiskelija ei hallitse rahoituksen ja investointien suunnittelun peruskäsitteitä.
Opiskelija ei osaa laatia yksinkertaisia investointilaskelmia päätöksenteon pohjaksi (not translated)
Opiskelijai hallitsee rahoituksen ja investointien suunnittelun peruskäsitteitä.
Opiskelija osaa käyttää perustasolla opintojakson keskeisiä työvälineitä. (not translated)
Opiskelija osaa käyttää investointien suunnittelun välineitä.
Opiskelija osaa hyödyntää sekä opintojakson että aikaisempia tietoja monipuolisesti investointien suunnittelun ja rahoituksen tilanteissa. (not translated)
Opiskelija ymmärtää laajasti investointien suunnittelun ja rahoituksen kokonaisuutta sekä pystyy hyödyntämään erilaisia välineitä monipuolisesti muuttuvissa päätöksentekotilanteissa. Lisäksi opiskelija tuntee laskentamenetelmiin ja epävarmuuden huomioimisen menetelmiin liittyvät ongelmat ja osaa ottaa ne huomioon päätöksenteossa. (not translated)
Face-to-face
Luentomateriaali,
Paanetoja Jaana. Työoikeus tutuksi. Edita
Martti Kairinen – Seppo Koskinen – Kimmo Nieminen – Vesa Ullakonoja – Mika Valkonen. Työoikeus, juridiikka.
Alexa Kavasto. Työsuhteen päättäminen
Järvinen Pekka. Ammatillinen käyttäytyminen
Internet-lähteet. (not translated)
Luento ja verkko-opetusta. Luento-opetus on ensisijaisesti lähiopetusta. Poikkestilanteessa voidaan siirtyä etäopetukseen verkon välityksellä. Kurssin moodlealustalla on linkki kunkin viikon luentoihin. (not translated)
Finnish
14.02.2022 - 17.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Kari Hämeenaho
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
1-5
Työsopimuslainsäädäntö, työaikalainsäädäntö, virkamieslainsäädäntö, vuosilomalainsäädäntö, yhteistoimintalainsäädäntö, julkisuuslainsäädäntö ja muut keskeiset työ- ja virkasuhteisiin liittyvät lainsäädännölliset asiat.
Opiskelija tuntee tärkeimmät esimiehen toimintaan liittyvät juridiset asiat ja osaa ratkaista keskeiset juridiset kysymykset esimiestyössä. (not translated)
Opiskelija tunnistaa esimiestehtävien vaatimat juridiset kysymykset ja työ- ja virkasuhteita sääntelevän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa työ- ja virkasuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä, hallitsee yhteistoimintamenettelyn keskeisen sisällön ja tunnistaa työsuhteen päättämisen kannalta keskeiset perusteet. Opiskelija tunnistaa haastavat esimiestilanteet.
Taidot: Opiskelija tunnistaa tärkeimmät esimiehen toimintaan liittyvät juridiset asiat ja osaa pääpiirteittäin ratkaista keskeiset juridiset kysymykset esimiestyössä. (not translated)
Opiskelija tuntee esimiestehtävien vaatimat juridiset kysymykset ja työ- ja virkasuhteita sääntelevän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa työ- ja virkasuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä, hallitsee yhteistoimintamenettelyn keskeisen sisällön ja tuntee työsuhteen päättämisen kannalta keskeiset perusteet. Opiskelija tuntee haastavat esimiestilanteet.
Taidot: Opiskelija tuntee tärkeimmät esimiehen toimintaan liittyvät juridiset asiat ja osaa ratkaista hyvin keskeiset juridiset kysymykset esimiestyössä. (not translated)
Opiskelija tuntee erinomaisesti esimiestehtävien vaatimat juridiset kysymykset ja työ- ja virkasuhteita sääntelevän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa hyvin työ- ja virkasuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä, hallitsee yhteistoimintamenettelyn keskeisen sisällön ja tuntee erinomaisesti työsuhteen päättämisen kannalta keskeiset perusteet. Opiskelija tuntee hyvin haastavat esimiestilanteet.
Taidot: Opiskelija tuntee hyvin tärkeimmät esimiehen toimintaan liittyvät juridiset asiat ja osaa ratkaista hyvin keskeiset juridiset kysymykset esimiestyössä. (not translated)
Face-to-face
Kurssimateriaali saatavilla Moodlessa.
Kurssin kirjallisuuslista saatavilla Moodlessa. (not translated)
Tavoitteena lisätä muutosjohtamisen osaamista ja esimiestyön valmiuksia dynaamisessa toimintaympäristössä. Lisätään ymmärrystä työyhteisön dynamiikan ja organisaation kyvykkyyden lisäämiseen muutoksessa sekä uudistumiseen. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
03.05.2021 - 05.09.2021
Mika Tonder
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
1-5
Ei valinnaista suoritustapaa (not translated)
Opintojaksolla tehdään omaan työpaikkaan liittyvä muutosjohtamisen harjoitustyö. (not translated)
Ei lopputenttiä. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opintotehtävistä. (not translated)
Lähiopetus
Virtuaalioppimisympäristö Moodlessa
Itsenäinen opiskelu (not translated)
Opintojakson laajuus 5 opintopistettä: 135 tuntia
* Lähiopetus ja ryhmätyöt: 25 tuntia
* Itsenäinen kirjallisuustehtävä 40 tuntia
* Seminaari ja siihen valmistautuminen 8 tuntia
* Harjoitustyö 62 tuntia (not translated)
Muutosjohtamisen osaaminen ja esimiestyön valmiuksien lisääminen dynaamisessa toimintaympäristössä.
Vuorovaikutteiset luennot ja niihin liittyvät harjoitustyöt; syventävä itseopiskelu, jonka esitelmä viimeisellä luentokerralla (not translated)
Distance learning
Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa (not translated)
Opintojakso on kokonaan verkossa ja pitää sisällään verkkoluennon, opintopiiritapaamiset (7 tapaamista/opintopiiri) ja yritykseen tehtävän harjoitustyön. Huom! Opiskelijalla oltava kohdeyritys, johon hän tekee harjoitustyön ja josta koostetaan portfolio.
Opintopiiritapaamiset ovat pakollisia, opintopiirit päättävät tapaamisten ajankohdat ensimmäisellä tapaamiskerralla. Aloitusluento 24.1.22 klo 17.30-19.00 (not translated)
Portfolio, joka arvioidaan opettajan ja vertaisen toimesta. Arvioinnissa käytetään apuna Moodlesta löytyvää arviointikehikkoa. (not translated)
Finnish
17.01.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 40
Tuija Rinkinen, Heli Korpinen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
E-campus, Lappeenranta
5 credits
5 credits
1-5
Opintojaksolla tehdään kohdeyritykseen työhyvinvointiarvio. (not translated)
Moodle, Skype, Teams ja Zoom (not translated)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on perehtynyt työhyvinvoinnin johtamisen keskeisiin käsitteisiin ja prosesseihin. Opiskelija ymmärtää toimivan työyhteisön dynamiikkaa sekä psykososiaalisen ja fyysisen työhyvinvoinnin edistämisen merkityksen. Hän pystyy arvioimaan organisaation hyvinvoinnin merkityksen työn tuloksellisuuteen ja henkilöstön viihtyvyyteen. Opiskelija osaa hyödyntää toimenpiteitä, joilla organisaation hyvinvointia voidaan kehittää. Opintojakson jälkeen opiskelija pystyy johtamaan organisaation työhyvinvoinnin edistämistoimintaa.
Sisältö:
1. Työhyvinvointi johtamisessa
Työhyvinvoinnin tavoitteet, vastuut ja roolit
Työhyvinvoinnin seuranta ja kehittäminen
Esimiestyön kehittäminen
Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja sopimukset
oma rooli ja vastuu työyhteisön hyvinvoinnista
2. Toimiva työyhteisö
oikeudenmukainen, tasa-arvoinen ja yhdenvertainen työyhteisö
3. Työn vaarojen ja kuormituksen hallinta
turvallinen työ ja työympäristö
tekijänsä mittainen työ, joka mahdollistaa elvyttävän vapaa-ajan sekä terveet elintavat
4. Osaamisen kehittäminen
5. Terveys ja työkyky
6. Kohteena olevan työyhteisön tilan tunnistaminen, mitä ja miten mitataan (analyysi työyhteisöstä) ja työyhteisön hyvinvoinnin kehittämissuunnitelma (not translated)
Hylätty /Täydennettävä 0
Työ ei vastaa tehtävänantoa. Portfolio koostuu opiskelijan omista mielipiteistä, joita ei ole perusteltu teorialla tai työ koostuu pelkästään teoriasta ja tiedonhankinta yrityksen käytännöistä puuttuu kokonaan. Työhyvinvointiarvion tekemisessä on käytetty arviointityökalua erittäin puutteellisesti. Oma pohdinta puuttuu. Opiskelija ei ole reflektoinut oppimistaan. Työstä puuttuu juoni. Kieliasu on huonoa suomea, jota on vaikea ymmärtää. Kokonaisuus on rikkonainen ja se vaikuttaa huolimattomasti tehdyltä. Opiskelija on ollut passiivinen opintopiiritapaamisissa /ei ole osallistunut. Hän ei ole osallistunut keskusteluun. (not translated)
Tyydytyttävä 1-2
Tehtävänantoon ei ole vastattu kokonaan tai puuttuu perustelut sille, miksi jokin osa-alue puuttuu. Lähteitä ei ole juurikaan käytetty. Kokonaisuus perustuu lähinnä käytäntöön ja teorian osuus on vähäistä tai toisinpäin. Tiedonhankinta on ollut yksipuolista. Työhyvinvointiarvion tekemisessä on käytetty arviointityökalua puutteellisesti. Tuloksia ei ole perusteltu ja/tai ne eivät pohjaa faktatietoon.
Tuotoksessa näkyy tyydyttävä osaaminen aihealueesta. Opiskelija ei hahmota oman osaamisensa kehittymistä opintojakson aikana. Työn juoni hyppii asiasta toiseen. Lähteistä lainattu ja opiskelijan oma teksti eivät jäsenny sujuvaksi kokonaisuudeksi. Kieliasussa on puutteita. Työ on epäjohdonmukainen ja vaatisi täydentämistä.
Opiskelija olisi voinut olla opintopiireissä aktiivisempi ryhmän jäsen. Tapaamisiin valmistautumisissa on ollut puutteita eikä opiskelija ole pystynyt tuomaan keskusteluun uusia asioita (not translated)
Hyvä 3-4
Tehtävänantoa on sovellettu, kuitenkin perustellen miksi joku osa/jotkut osat on jätetty pois. Aihealuetta koskevaan tietoon on perehdytty ja tärkeimmät käsitteet on määritelty. Tiedonhankinta on ollut melko monipuolista ja käytössä on ollut tehtävään sopivia kanavia (henkilöiden haastattelut, dokumentit). Työhyvinvointiarvio on tehty arviointityökalua hyväksikäyttäen ja kaikki osa-alueet on arvioitu.
Työssä on vuoropuhelua käytännön ja teorian välillä. Tuloksia on perusteltu ja osa niistä perustuu faktatietoon. Tuloksissa on nähtävillä hyvä osaaminen aihealueesta.
Opiskelija on reflektoinut omaa oppimistaan hyvin. Juonen kulku on sujuvaa ja kokonaisuus on rakenteellisesti selkeä. Kieliasu on hyvää suomea. Työ muodostaa ehyen kokonaisuuden.
Opiskelija on ollut opintopiireissä aktiivinen ryhmän jäsen. Hän on valmistautunut tapaamisiin ja hän on toiminut vuorovaikutteisesti muiden opintopiiriläisten kanssa. (not translated)
Kiitettävä 5
Aihealuetta koskeviin lähteisiin on perehdytty kattavasti ja määritelty keskeiset käsitteet perusteellisesti. Tiedonhankinta on ollut monipuolista ja käytössä on ollut erilaisia, tehtävään sopivia kanavia (eri henkilöstöryhmien edustajien haastattelut, dokumentit). Työhyvinvointiarvio on tehty arviointityökalua hyvin soveltaen. Kaikki osa-alueet on arvioitu kattavasti.
Vuoropuhelu teorian ja käytäntöön soveltamisen kanssa toimii erinomaisesti ja johdonmukaisesti. Tulokset ja johtopäätökset on perusteltu selkeästi ja kattavasti faktatietoon perustuen. Tuloksissa näkyy innovatiivisuus, omaperäisyys, luovuus, kriittisyys ja taito soveltaa teoriatietoa.
Opiskelija on reflektoinut omaa oppimistaan erinomaisesti. Työ on sujuvaa luettavaa ja kieliasultaan hyvää suomea. Rakenne on selkeä ja työstä muodostuu loogisesti etenevä kokonaisuus. Työ muodostaa erinomaisen kokonaisuuden ja lukijalle välittyy se, että työn eteen on nähty vaivaa
Opiskelija on ollut opintopiireissä aktiivinen ryhmän jäsen. Hän on valmistautunut hyvin tapaamisiin ja hän on toiminut hyvässä vuorovaikutuksessa ja dialogissa muiden opintopiiriläisten kanssa. Hän on tuonut uusia ja rakentavia näkökulmia keskusteluun. (not translated)
Face-to-face
Sähköinen aineisto ilmoitetaan kolmessa erässä kurssin edetessä.
Ensimmäinen aineisto ilmoitetaan alkuinfon yhteydessä 31.8. (not translated)
Kurssi toteutetaan virtuaalikurssina, jossa vuorottelevat itsenäinen etätyöskentely Moodlessa sekä Zoomissa toteutettavat dialogipajat.
Kurssin aikana laaditaan kolme vertaisarvioitavaa, ohjattuun prosessikirjoittamiseen (sisäinen dialogi) pohjautuvaa kirjallista reflektointitehtävää kolmen viikon välein. Verkossa toteutettavien dialogityöpajojen (ulkoinen dialogi) avulla opiskelija saa käsityksen oman työskentelynsä vahvuuksista ja kehittämiskohteista, oppii dialogisen vuorovaikutuksen perusperiaatteet, ja osaa käydä rakentavaa dialogia. Opiskelija osaa poimia kurssiaineistosta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle. Opiskelija osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa. Hän voi halutessaan myös parantaa omia kirjoitustöitään ennen lopussa opettajalle arvioitavaksi palautettavaa koontia varten.
Kurssin lähikertojen toteutustavasta saat myös eväitä tiimipalaverien vetämiseen käytännössä.
Voit lukea vastaavalla tavalla toteutetun kurssin käyneiden ajatuksia täältä: https://padlet.com/jussi_mozo/946gjsxq7a8c (not translated)
Vertaisarviointi 50
Opiskelijan itsearviointi 30%
Opettajan arviointi 20%
Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanan verran. (not translated)
Finnish
01.01.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Jussi Mozo
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
1-5
Ei valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä. (not translated)
- (not translated)
Verkkokurssi. (not translated)
Laskennallinen kuormitus on 135h (27h / vertaisarvioitava harjoitustyö + 27h / koontitehtävä). (not translated)
Opiskelija tuntee dialogin perusperiaatteet, ja osaa käydä dialogia ryhmän mukana. Opiskelija osaa poimia valitsemastaan ammattikirjallisuudesta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle. Opiskelija osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa. Opiskelija osaa tuottaa lukemastaan ammattikirjallisuudesta kirjaesseen, jossa nostaa esille kirjan ydinviestin, merkittävimmät oppimiskokemuksensa ja pohdintaa opitun merkityksestä osana omaa osaamista. (not translated)
Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi kirjan sisällön referoinniksi. (not translated)
Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseissä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja. Ajatuksia on yhdistelty, mutta looginen jäsentely ei ole selkeää. (not translated)
Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseissä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi. Essee on pääosin looginen kokonaisuus. Suhteiden kuvausten tasoissa saattaa olla vaihtelua. (not translated)
Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka syntyneitä ideoita voidaan hyödyntää. Opiskelija tekee oman alansa ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi ja niiden suhteet kuvataan havainnollisesti. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus. (not translated)
Face-to-face
Aloitusluento, itsenäinen työskentely, ja loppuseminaari. (not translated)
Hyväksytysti suunniteltu ja suoritettu tutkimus, sen raportointi, sekä osallistuminen seminaariin. (not translated)
Finnish
10.12.2021 - 06.05.2022
01.11.2021 - 08.12.2021
10 - 50
Tuuli Mirola, Minna Ikävalko
Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmät opintojakso 5 op tai vastaavat tiedot ja taidot (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
3 credits
1-5
Jollekin kohdejoukolle toteutettava pienimuotoinen tutkimus. (not translated)
Aloitusluento verkossa (nauhoitetaan)
Loppuseminaari livenä verkossa (ei nauhoiteta) (not translated)
3 op = 81 tuntia opiskeljan työtä, joista aloitusluento 5 t, seminaari 3 t ja loput itsenäistä, yksilöohjattua työskentelyä (not translated)
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pienimuotoisen tutkimuksen. (not translated)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita. (not translated)
1 = Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja osaa toteuttaa tutkimusprosessin keskeiset vaiheet. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston analysointimenetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. Opiskelija osaa kirjoittaa ymmärrettävän tutkimusraportin. (not translated)
3 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen käsitteitä. Opiskelija osaa valita ja soveltaa tutkimusprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa valita ja käyttää tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija hallitsee saatujen tutkimustulosten tulkinnan. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeän tutkimusraportin. (not translated)
5 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen käsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa perustellusti valita ja käyttää tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija hallitsee saatujen tutkimustulosten tulkinnan sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. Opiskelija osaa kirjoittaa loogisen,selkeän ja syvällisen tutkimusraportin. (not translated)
Face-to-face
Ilmoitetaan opintojakson alussa (not translated)
Luennot, harjoitus- ja oppimistehtävät, tentti (not translated)
Hyväksytysti suoritetut harjoitus- ja oppimistehtävät, hyväksytty tentti. (not translated)
Finnish
08.10.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 30.09.2021
10 - 50
Tuuli Mirola, Jaani Väisänen, Minna Ikävalko
Faculty of Health Care and Social Services (LAB)
Master’s Degree Programme in Hotel and Restaurant Management, Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
1-5
Hyväksytysti suoritetut harjoitus- ja oppimistehtävät + hyväksytty tentti. (not translated)
Ilmoitetaan opintojakson alussa (not translated)
Opetus lukujärjestyksen mukaan, itsenäista opiskelua (not translated)
5 op = 133 tuntia opiskelijan työtä (not translated)
Tutkimukseen liittyvät keskeiset käsitteet
Hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkimus- ja kehittämisprosessi (tutkimus- tai kehittämistyön aiheeseen perehtyminen, suunnitelu, toteutus ja raportointi)
Tutkimusasetelma
Laadullinen tutkimus ja sen prosessin erityispiirteet
Määrällinen tutkimus ja sen prosessin erityispiirteet
Aineiston hankinnan metodit
Aineiston analysointimenetelmät
Tutkimuksellinen kehittäminen
Luova ongelmanratkaisun prosessi
Innovointimenetelmät
Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi (not translated)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita (not translated)
1 = Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämisprosessin keskeiset vaiheet. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. (not translated)
3 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä. Opiskelija osaa valita ja soveltaa tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimusraportin. (not translated)
5 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa perustellusti valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija hallitsee saatujen tutkimustulosten tulkinnan ja raportoinnin sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. (not translated)
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Study material available in Moodle platform. Literature: Mauborgne R., Kim W., C. (2017) Blue Ocean Shift: Beyond Competing - Proven Steps to Inspire Confidence and Seize New Growth.
Contact teaching, group work and simulation. In group work, student groups implement strategy work for the business case of working life. The simulation implements the company's strategic financial simulation as a group work.
The overall grade consists of the combined effect of all aspects of the course.
Finnish
12.03.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Mika Tonder, Jukka Sirkiä
It is recommended that the course "Industry Analysis and Foresight" be completed before the Strategic Management course. However, this is not required.
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
1 credits
2 credits
1-5
Strategy work for the company implemented as a team.
Contact lessons, Moodle platform, video meetings
The course teaches the basics of strategic business management and planning. The theoretical framework is applied in group work and business simulation.
The student has not achieved the learning objectives set for the course or the tasks are missing.
The student manages the learning objectives set for the course satisfactorily.
The student masters the learning objectives set for the course well
The student masters the learning objectives set for the course admirably
Face-to-face
Opinnäytetyöprosessi (Minna Ikävalko): luento
Tutkimuksellinen kirjoittaminen (Mirka Airesvuo): virtuaalitoteutus (Zoom) (not translated)
Opinnäytetyön suunnittelu 10 op sisältää: Opinnäytetyöprosessi -luennot; tutkimuksellisen kirjoittamisen; aiheen valinnan ja sen hyväksyttämisen (ohjaajan määritys); opinnäyetyösuunnitelman kirjoittamisen, seminaariesityksen ja opponoinnin. (not translated)
Finnish
28.08.2021 - 30.07.2022
15.08.2021 - 31.10.2021
10 - 50
Anu Kurvinen, Tuuli Mirola, Jaani Väisänen, Mirka Airesvuo, Sari Jokimies, Marianne Viinikainen, Mika Tonder, Lasse Torkkeli, Henri Karppinen, Heikki Sintonen, Ville Sarpo, Jaana Tanhuanpää, Minna Ikävalko, Heli Korpinen, Jukka Sirkiä, Mirva Rainio
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership, Master’s Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
Approved/Failed
Opinnäytetyöprosessi (Minna Ikävalko): käydään läpi LABin Yamk opinnäytetyöprosessi (prosessin osat, lomakkeet, arviointikriteerit jne)
Tutkimuksellinen kirjoittaminen (Mirka Airesvuo): Käydään läpi YAMK-opinnäytetyön rakenne; tutkimuksellisen tekstin piirteet; referointi, lähdemerkinnät ja lähdeluettelo; ulkoasu ja havainnollistaminen. (not translated)
Face-to-face
Opinnäytetyösuunnitelman mukaisesti toteutettu opinnäytetyö. (not translated)
Finnish
05.11.2021 - 31.07.2023
19.11.2021 - 31.07.2022
Anu Kurvinen, Tuuli Mirola, Jaani Väisänen, Sari Jokimies, Marianne Viinikainen, Mika Tonder, Lasse Torkkeli, Henri Karppinen, Heikki Sintonen, Ville Sarpo, Jaana Tanhuanpää, Minna Ikävalko, Heli Korpinen, Jukka Sirkiä
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
1-5
20 op = 540h (not translated)
- opinnäytetyösuunnitelman mukaisesti toteutettava opinnäytetyö
- kypsyysnäytteen kirjoitus
- Turnitin -tarkastus opinnäytetyöraportille
- opinnäytetyön toimittaminen arviointiprosessiin
- Theseus-tallennus (not translated)
Face-to-face
Teeman 1 oppimateriaali muodostuu Topi - Tulevaisuuden tutkimuksen opintomateriaali. Teeman 3 oppimateriaali koostuu kansantalouden perusoppikirjoista esim. Pohjola: Taloustieteen oppikirja. Muu materiaali ilmoitetaan kurssilla. (not translated)
Kurssi koostuu seuraavista osioista:
1) Teema 1: Tulevaisuustutkimuksen ja ennakoinnin perusteet (itsenäinen opiskelu verkossa ja nettitentti)
2) Teema 2: Johdanto toimintaympäristön analysointiin ja ennakointiin, pitkän aikavälin muutokset, rahoitusmarkkinoiden vaikutus toimintaympäristöön, ryhmätöiden jako, toteutus virtuaaliopiskeluna.
3) Teema 3: Kansantalouden ja globaalin talouden muutokset, (itsenäinen verkko-opiskelu ja nettitentti)
4) Lähipäivä 1: Seminaaripäivä: ryhmätöiden purku
Verkko-opiskeluun liittyvän nettitentin voi suorittaa yhteensä 3 kertaa sen ajan sisällä, minkä tentti on avoinna. Kahden verkkotentin (teemat 1 ja 3) lisäksi kurssin pakollisia tehtäviä on ryhmätyöskentelyyn osallistuminen sekä seminaaripäivään osallistuminen. Seminaaripäivän poissaolo korvataan pakollisilla lisätehtävillä. (not translated)
Virtuaalitentin ja ryhmätyön arvosanoista lasketaan painotettu keskivarvo, joka pyöristyksen jälkeen muodostaa opintojakson arvosanan.
Ryhmätyöstä saatava arvosana huomioidaan saman suuruisena kaikille ryhmän jäsenille. (not translated)
Finnish
02.09.2022 - 10.12.2022
01.07.2022 - 18.09.2022
0 - 40
Heikki Sintonen, Henri Karppinen
Virtuaalitentin painoarvo on 1/3 kokonaisarvosanasta
Ryhmätyön painoarvo on 2/3 kokonaisarvosanasta. Ryhmätyön arvioinnissa voidaan soveltaa ohjaajien arvioinnin lisäksi vertaisarviointia. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
1-5
Ryhmätöiden toimeksiannot pyritään saamaan suoraan työelämästä. (not translated)
moodle, etäopetus (not translated)
Kurssin laajuus on 4 opintopistettä, mikä vastaa noin 107 opiskelijatyötuntia. (not translated)
Kurssin teemat:
Organisaation toimintaympäristön analysoinnin merkitys, käsitteet ja analysointimenetelmät ja niiden soveltaminen
Ennakointi
Pitkän aikavälin muutokset, trendit, megatrendit, mustat joutsenet
Globaalin talouden, kansatalouden ja rahoitusmarkkinoiden muutokset
Valitun toimilalan toimintaympäristön ennakointi ja analysointi (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt ja osoittanyt riittäävää osaamista suhteessa kurssin osaamistavoitteisiin määräaikaan mennessä. (not translated)
Opiskelija tietää toimintaympäristön vaikutuksen organisaation toimintaan ja tietää yleisimmät tulevaisuuden analysointimenetelmät. Hän tietää kansantalouden toiminnan pääpiirteet ja osaa hakea taloudellista tietoa. Hän osaa kuvata toimialan pääpiirteet ja tehdä suppean analyysin organisaation toimintaympäristöstä. (not translated)
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti organisaation toimintaympäristöä ja hahmottamaan sen lyhyen ja pitkän aikavälin muutoksia. Hän osaa itsenäisesti etsiä tutkimus- ja tulevaisuustietoa organisaation tarpeisiin. Opiskelija osaa käyttää yleisimpiä tulevaisuuden analysointimenetelmiä. (not translated)
Opiskelija osaa kuvata, tulkita ja ennakoida monipuolisesti organisaation toimintaympäristöä ja hän pystyy arvioimaan pitkän ja lyhyen aikavälin muutoksia. Hän osaa etsiä ja soveltaa tutkimus- ja tulevaisuustietoa organisaation tarpeisiin. Hän osaa luoda perustellusti erilaisia skenaarioita ja huomioida ne päätöksenteossa sekä käyttää muita analysointimenetelmiä. (not translated)
Face-to-face
Ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla. (not translated)
Luento- ja verkko-opetusta. Kurssin moodlealustalla on linkki kuhunkin verkkoluentoon. (not translated)
Tentti ja 2 x harjoitustyö + esitys (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 40
Heikki Sintonen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
1-5
Kurssin laajuus on 4 opintopistettä, mikä vastaa noin 107 opiskelijatyötuntia. (not translated)
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
Budjetointi talousohjaamisen välineenä
Taloudellisten toimintaedellytysten arviointi ja yritysjohdon tunnusluvut
Johdon laskentatoimen osa-alueet (not translated)
Opiskelija osaa kuvata organisaation budjetointiprosessin. Tunnistaa yrityksen taloudelliset toimintaedellytykset ja pystyy laskemaan tärkeimmät yritysjohdon tunnusluvut.
Opiskelija tuntee johdon laskentatoimen käsitteet ja eri osa-alueet. (not translated)
Opiskelija osaa kuvata organisaation budjetointiprosessin ja hahmottaa eri osien väliset riippuvuudet sekä tunnistaa prosessin kehittämiskohteita teoriatiedon pohjalta. Opiskelija pystyy laskemaan yritysjohdon tunnusluvut ja tekemään johtopäätöksiä tunnuslukujen perusteella.
Opiskelija tuntee johdon laskentatoimen käsitteet ja eri osa-alueet. (not translated)
Opiskelija pystyy aktiivisesti kehittämään organisaation budjetointiprosessia teoriatietoa hyväksikäyttäen. Opiskelija pystyy analysoimaan yrityksen taloudellisia toimintaedellytyksiä tunnuslukuja hyväksikäyttäen ja tunnistamaan kehittämisalueet. Lisäksi opiskelija pystyy esittämään korjaavia toimenpiteitä yrityksen käyttöön.
Opiskelija tuntee johdon laskentatoimen käsitteet ja eri osa-alueet. (not translated)
Face-to-face
Luentomateriaali
Sopimusoikeus, Hemmo & Hoppu.
Julkiset hankinnat, Eskola ym. (not translated)
Luento ja verkko-opetusta. (not translated)
Finnish
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Jarmo Kemppinen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Master Business Administration, Business Development and Leadership
Lappeenranta Campus
1-5
Oikeustoimilaki, Laki julkisista hankinnoista.
Opiskelija osaa oikeustoimien ja julkisten hankintojen keskeiset ja osaa hyödyntää niitä työelämässä. (not translated)
Opiskelija tunnistaa oikeustoimien ja julkisiin hankintoihin liittyvät juridiset kysymykset ja aihepiiriin liittyvän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa sopimuksiin liittyvää lainsäädäntöä, ymmärtää julkisen hankintamenettelyn juridiset vaatimukset.
Taidot: Opiskelija tunnistaa tärkeimmät sopimusten tekemiseen liittyvät juridiset asiat, kuten sopimusriskit ja tuntee pääpiirteittäin tulkita julkisten hankintojen hankintaprosessin. (not translated)
Opiskelija tuntee oikeustoimien ja julkisiin hankintoihin liittyvät juridiset kysymykset ja aihepiiriin liittyvän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa sopimuksiin liittyvää lainsäädäntöä, ymmärtää julkisen hankintamenettelyn juridiset vaatimukset.
Taidot: Opiskelija tuntee tärkeimmät sopimusten tekemiseen liittyvät juridiset asiat, kuten sopimusriskit ja osaa pääpiirteittäin julkisten hankintojen hankintaprosessin. (not translated)
Opiskelija osaa hyvin oikeustoimien ja julkisiin hankintoihin liittyvät juridiset kysymykset ja aihepiiriin liittyvän lainsäädännön keskeisimmän sisällön. Opiskelija osaa soveltaa sopimuksiin liittyvää lainsäädäntöä, tuntee julkisen hankintamenettelyn juridiset vaatimukset.
Taidot: Opiskelija tuntee erinomaisesti tärkeimmät sopimusten tekemiseen liittyvät juridiset asiat, kuten sopimusriskit ja osaa tulkita hyvin julkisten hankintojen hankintaprosessin vaatimuksia. (not translated)