Arto Kutvonen
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Arto Kutvonen
Face-to-face
Markkanen Susanne, Myymäläympäristö elämysten tuottajana, myymäläsuunnittelun työkalupakki
Rakennustieto, Esteetön rakennus ja ympäristö, suunnitteluopas (not translated)
Finnish
06.09.2021 - 22.10.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Auli Haarnio, Kimmo Liimatainen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Opintojakson toteutus etänä. Pienryhmien ohjaus kampuksella. (not translated)
Aineisto Moodlessa. Oppiminen etänä Zoom-yhteydellä. Pienryhmäohjaus kampuksella. (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
Opintojakson ohjelma
5.10. Problem worth solving - tuplatimantti-malli, palvelumäärittely: digitaalinen CREAT-tila
12.10. Research - tiedonkeruu: loppukäyttäjät, toimintaympäristö
22.10. Analysis - käyttäjäpolut, käyttötapaukset ja -tarinat, design brief
2.11. Shared vision - yhteinen tuotevisio, digitaalinen CREAT-tila
8.11. Design - prototypointi
17.11. Implementation - design-työn dokumentointi ja ohjaus
24.11. Build-Measure-Learn - elinkaariajattelu, jatkuva kehitys ja laadunvarmistus
30.11. Ryhmätöiden esittelyt, yhteenveto (not translated)
Finnish
05.10.2021 - 30.11.2021
01.07.2021 - 05.10.2021
Ville Tervo, Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Wessel, Daniel; Organizing Creativity (https://www.organizingcreativity.com/book-as-pdf/)
Laseau, Paul; Graphic thinking for Architects & Designers
Luennoilla ja harjoituksissa käydään tarpeen mukaan läpi muuta materiaalia. (not translated)
Opetusmenetelmänä hybridiopetus, tarvittavin osin etä- ja lähiopetusta, sovitaan erikseen. (not translated)
Heuristinen portfolion arviointi (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
Approved/Failed
Lahden M19 kampus, Moodle, Zoom/ Teams. (not translated)
Pääosa opintojakson työmäärästä koostuu piirustusharjoituksista, tiedonhausta yksin ja ryhmässä sekä omien havaintojen esittelystä koko kurssille. (not translated)
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tuottaa käsivaraista kuvamateriaalia ideoistaan ja suunnitelmistaan.
- osaa tulkita ja tuottaa alakohtaisia työpiirroksia.
- osaa viestiä suunnitteluideoita luonnostelemalla.
Mitä suunnittelu on, ryhmädynamiikka, periaatteet.
Rakennushankkeen kulku ja rakennussuunnittelu, osapuolet.
Aloitus, orientoituminen ja muuta yleistä.
Piirustusvälineet ja tarvikkeet.
Luovan työn ja ongelmanratkaisun periaatteet
"Brainstorming"in periaatteet.
Mitä käsivarainen piirtäminen (luonnostelu, skissailu) on?
Skissailu osana ajattelua.
Miten annetaan rakentavaa palautetta.
Ryhmätyön tekeminen.
Vapaan käden piirtäminen (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.07.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 31.05.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
Sara Ikävalko, Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Finnish
11.01.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Mika Huovinen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
21.03.2022 - 27.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Kaisa Leka
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 22.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 112
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Heikki Nuutinen, Kari Hämeenaho
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 15.11.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Kari Metso, Lee Walton
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Learning materials and the list of literature are in Moodle.
Lectures, tasks, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Tasks 80 %, presentations and discussions 20 %.
Finnish
06.09.2021 - 03.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Marion Robinson, Julia Ojapelto
This course will be virtual learning using zoom and moodle platforms. Group work mentoring sessions will also happen via zoom.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Presented evidence of skills and knowledge in e.g. working life.
If possible the main task is a co-operation project.
At Mukkulankatu campus and Moodle learning environment.
Tasks 50 %, lectures and exam 25 %, literature ja learning tasks 10 %, presentations and discussions 15 %.
During the course the meaning of marketing communication and branding in theory and practice will be clarified. The main task is to make a marketing communication and branding plan using the methods of the industry.
A1 Is able to consistently use the professional terminology of marketing commuication and branding and argue actions using industry methods.
B1 Is able to apply diversely learnt methods and processes.
C3 Is able to act customer-orientated.
A1 Is able to use broad-based the professional terminology of marketing communication and branding and communicate taking in consideration the target group..
B1 Is able to choose suitable methods and processes for actions and argue the decisions.
C3 Is able to take appropriately in consideration the needs of the target group.
A1 Is able to expertly use the professional terminology of marketing communication and based on those build a functional plan.
B1 Is able to choose, combine and develop suitable methods and processes for actions
C3 Is able to take responsibility of the whole service process.
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
07.03.2022 - 30.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Auli Haarnio
Face-to-face
Arviointi perustuu harjoittelun ohjaajan kanssa tehtyyn harjoittelusuunnitelmaan, harjoittelun aikaiseen yhteydenpitoon/palautteeseen harjoittelupaikan kanssa sekä opiskelijan tuottamaan harjoitteluraporttiin. Sovi harjoittelustasi yksityiskohtaisemmin harjoittelun ohjaajan kanssa. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 30.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 40
Auli Haarnio
HUOM: Ota aina yhteyttä harjoittelun ohjaajaan ennen harjoittelusopimuksen tekemistä! (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
10 credits
Approved/Failed
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
16.05.2022 - 30.08.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
1 - 130
Oona Casalegno, Timo Sulkamo, Auli Haarnio, Sami Hyyryläinen, Minna Cheung
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design
Lahti Campus
Approved/Failed
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
31.05.2022 - 30.03.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Oona Casalegno, Noora Nylander, Timo Sulkamo, Auli Haarnio, Sami Hyyryläinen, Minna Cheung, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
30.04.2022 - 30.08.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Oona Casalegno, Noora Nylander, Timo Sulkamo, Auli Haarnio, Sami Hyyryläinen, Minna Cheung, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
01.09.2021 - 20.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Olli Seppälä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
15.10.2021 - 20.12.2021
01.10.2021 - 31.12.2021
Olli Seppälä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Study materials will be published in Moodle e-learning environment. The iInstitute of Design Design method material is recommended: https://moodle.lut.fi/course/view.php?id=2311
The course consists of lectures and group and individual tasks. Course materials will be published in the Moodle learning environment.
Finnish
01.09.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 115
Ari Känkänen, Heikki Saros, Noora Nylander, Timo Sulkamo, Petteri Venetjoki
Subject specific knowledge and skills to start the thesis project.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
2 credits
1-5
The course activity s based on contact lessons and group and individual work. Optional study methods are to be agreed with the teacher.
Evaluation is based on the work presented during the course
Lessons at the university, library, digital learning environment.
Student work is 135 hours including 24 hours of lectures.
Research and development methods are part of the thesis work studies. The content of the course consists of design research methods and thesis work guide lines. Main goal of the course is the individual thesis work report plan including the disposition and the research questions.
Student skills do not reach the level 1.
The student shows expertise on the course materials and skills to get the thesis project started.
The student shows basic skills in using theoretical materials and analytical thinking.
The student shows skills in applying theory and reference materials in the thesis project planning
Arto Kutvonen
Distance learning
1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia
2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.
3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa.
4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni?
https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa.
Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 5 h. (not translated)
Lukukautena 2021 opetus pidetään pääosin etäopetuksena.
OPINTOJAKSO ON INTEGROITU STRATEGISEN SUUNNITTELUN TOTEUTUKSEEN 5 + 5 OP.
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.
Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä. (not translated)
Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä. (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 30
Sara Ikävalko, MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
5 credits
5 credits
1-5
Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön. Työstä tehdään referaattia ja aineisto presentoidaan opintojaksolla. (not translated)
Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia / kurssi eli tässä toteutuksessa (kaupunkimuotoilu 5 op + strateginen suunnittelu 5 op. ) työtunteja syntyy yhteensä n. 300 t. (not translated)
Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB korkeakoulu, vierailut ja seminaarit, sekä verkkoympäristö. (not translated)
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia / kurssi eli tässä toteutuksessa (kaupunkimuotoilu 5 op + strateginen suunnittelu 5 op. ) työtunteja syntyy yhteensä n. 300 t. (not translated)
moodlessa (not translated)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti. (not translated)
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja (not translated)
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa (not translated)
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
---
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja (not translated)
Sara Ikävalko
Distance learning
1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia
2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.
3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa.
4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni?
https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa.
Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 5 h.
Nämä itsenäiset tehtävät tulee olla tehtynä helmikuun loppuun mennessä. (not translated)
Lukukautena 2022 opetus pidetään pääosin etäopetuksena. Maastokäynnit (ulkona) ja työpajat (pienryhmissä) vaativat fyysistä läsnäoloa.
OPINTOJAKSO ON INTEGROITU STRATEGISEN SUUNNITTELUN TOTEUTUKSEEN 5 + 5 OP.
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.
Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä. (not translated)
Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä. (not translated)
Finnish
12.01.2022 - 27.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Sara Ikävalko, MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Linda Vanni
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
5 credits
5 credits
1-5
Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön. Työstä tehdään referaattia ja aineisto presentoidaan opintojaksolla. (not translated)
Opintojakso toteutetaan toimeksiantona. (not translated)
Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB korkeakoulu, vierailut ja seminaarit, sekä verkkoympäristö. (not translated)
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia / kurssi eli tässä toteutuksessa (kaupunkimuotoilu 5 op + strateginen suunnittelu 5 op. ) työtunteja syntyy yhteensä n. 300 t. (not translated)
Lukukautena 2022 opetus pidetään pääosin etäopetuksena. Maastokäynnit (ulkona) ja työpajat (pienryhmissä) vaativat fyysistä läsnäoloa.
OPINTOJAKSO ON INTEGROITU STRATEGISEN SUUNNITTELUN TOTEUTUKSEEN 5 + 5 OP.
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.
Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä. (not translated)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti. (not translated)
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja (not translated)
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa (not translated)
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
---
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja (not translated)
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
19.01.2022 - 23.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Olli Seppälä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
06.09.2021 - 14.01.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
Sara Ikävalko, Oona Casalegno, Ari Känkänen, Sari Anttonen, Harri Kalliomäki, Vesa Damski, Noora Nylander, Sami Hyyryläinen, Heli Kamaja, Anna Rytkönen, Minna Cheung, Timo Sulkamo, Susanna Björklund, Lee Walton, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Sara Ikävalko, Ari Känkänen, Oona Casalegno, Sari Anttonen, Kimmo Kukkonen, Harri Kalliomäki, Noora Nylander, Vesa Damski, Sami Hyyryläinen, Minna Cheung, Timo Sulkamo, Susanna Björklund, Lee Walton, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Sara Ikävalko, Ari Känkänen, Oona Casalegno, Sari Anttonen, Kimmo Kukkonen, Harri Kalliomäki, Noora Nylander, Vesa Damski, Sami Hyyryläinen, Minna Cheung, Timo Sulkamo, Susanna Björklund, Lee Walton, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Distance learning
1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia
2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.
3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa.
4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni?
https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa.
Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 5 h. (not translated)
Lukukautena 2021 opetus pidetään pääosin etäopetuksena.
OPINTOJAKSO ON INTEGROITU STRATEGISEN SUUNNITTELUN TOTEUTUKSEEN 5 + 5 OP.
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.
Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä. (not translated)
Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä. (not translated)
Finnish
30.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 30
Sara Ikävalko, MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Linda Vanni
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
5 credits
5 credits
1-5
Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön. Työstä tehdään referaattia ja aineisto presentoidaan opintojaksolla. (not translated)
Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia / kurssi eli tässä toteutuksessa (kaupunkimuotoilu 5 op + strateginen suunnittelu 5 op. ) työtunteja syntyy yhteensä n. 300 t. (not translated)
Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB korkeakoulu, vierailut ja seminaarit, sekä verkkoympäristö. (not translated)
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia / kurssi eli tässä toteutuksessa (kaupunkimuotoilu 5 op + strateginen suunnittelu 5 op. ) työtunteja syntyy yhteensä n. 300 t. (not translated)
moodlessa (not translated)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti. (not translated)
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja (not translated)
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa (not translated)
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
---
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja (not translated)
Sara Ikävalko
Distance learning
1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia
2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.
3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa.
4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni?
https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa.
Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 5 h.
Nämä itsenäiset tehtävät tulee olla tehtynä helmikuun loppuun mennessä. (not translated)
Lukukautena 2022 opetus pidetään pääosin etäopetuksena. Maastokäynnit (ulkona) ja työpajat (pienryhmissä) vaativat fyysistä läsnäoloa.
OPINTOJAKSO ON INTEGROITU STRATEGISEN SUUNNITTELUN TOTEUTUKSEEN 5 + 5 OP.
Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?
Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.
Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä. (not translated)
Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä. (not translated)
Finnish
07.03.2022 - 27.04.2022
19.11.2021 - 15.12.2021
Sara Ikävalko, MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Linda Vanni
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
5 credits
5 credits
1-5
Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön. Työstä tehdään referaattia ja aineisto presentoidaan opintojaksolla. (not translated)
Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB korkeakoulu, vierailut ja seminaarit, sekä verkkoympäristö. (not translated)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti. (not translated)
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja (not translated)
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa (not translated)
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
---
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 24.10.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Kati Kumpulainen, Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Auli Haarnio
Face-to-face
Satu Miettinen (toim.): Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiainfo Teknova, Helsinki, 2011, 2. painos, ISBN: 978-952-238-077-7 (nid.)
Matias Halmeenmäki, Käyttäjälähtöiset suunnittelumenetelmät sekä osallistava suunnittelu muotoilukonsultoinnin osana, (löytyy internetistä).
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/5969
Saara Newton, Vesa Kemppainen, Mirja Kälviäinen, Satu Turkka, Käyttäjälähtöiset palvelut, käytännön opas suunnittelijoille
https://www.theseus.fi/handle/10024/38567
Perttu Ahvenainen, Janne Gylling, Sani Leino, Viiden tähden asiakaskokemus, Kauppakamari, 2017
Käyttäjä tuotekehityksessä Tieto, tutkimus, menetelmät, Sampsa Hyysalo
http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf (not translated)
Opintojakson toteutus kevät 2022 pääosin etänä.
Opintojaksolla luentoja, itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, aineistoihin tutustumista, lukupiiri, näyttelyvierailu ja kokemuksen purku, case-analyysejä. (not translated)
Opintojaksolla arvioinnin pohja on LAB -arviointikehikko. Arviointi HYL, 1-5. Arviointiperusteet avataan opintojakson orientaatiossa 10.1.2022. (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 11.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Toteutamme tapaustutkimusta olemassa olevilla caseilla. (not translated)
Materiaalit pääosin Moodlessa, kohtaamiset Zoomissa, pienryhmäohjausta Zoomissa ja kampuksella. Yksi näyttelyvierailu joko livenä tai verkossa. (not translated)
Opintojakson työmäärä on opiskelijalle noin 137 tuntia. (not translated)
Tutustumme opintojaksolla käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteisiin ja yhteissuunnitteluun. Otamme haltuun termejä ja menetelmiä. Toteutamme tiedonhankintaa ja tiedon analysointia. Suunnittelemme ja toteutamme työpajoja. (not translated)
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
07.02.2022 - 04.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Olli Seppälä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Calori, Chris and Vanden-Eynden, David (2015)
Signage and Wayfinding Design: A Complete Guide to Creating Environmental Graphic Design Systems
Wiley
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma991952239706254
Wäistö, Pia (2021)
Toimiva tila : kolme tapaustutkimusta tilan käytettävyydestä ja mahdollisuuksista sen kehittämiseksi
https://www.theseus.fi/handle/10024/356081 (not translated)
Kurssi on yhdistelmä etä- ja lähiopetusta sekä ryhmissä tehtävää suunnittelutehtävää asiakasyritykselle. Kurssilla painotetaan kokonaisvaltaista suunnittelua perinteisen "kylttisuunnittelun" sijaan. Tilaa opetellaan tarkastelemaan rakennuksen käyttöliittymänä, jota voidaan lähestyä UX/UI-suunnitteluperiaatteiden kautta. Päämääränä tilan käytön luontevuus, jossaasiakas on koko ajan selvillä sijainnistaan ja suunnistaan sekä tilan käyttötarkoituksesta. (not translated)
Finnish
08.03.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Harri Heikkilä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Experience and Service Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
15.02.2022 - 02.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Olli Seppälä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
31.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Susanna Björklund
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Opintojakso on lähiopetusta kampuksella.
Opinnot sisältävät luentoja, itsenäistä työskentelyä ja tiimityötä.
Opiskelija
- osaa havainnoida ja analysoida tilojen mittasuhteita, muotoja, toimivuutta ja tunnelmaa
- ymmärtää suunnitteluratkaisuja ergonomisen ja aistiystävällisen ympäristön aikaansaamiseksi
- ymmärtää suunnittelussa huomioitavia ajankohtaisia rakentamisen vaatimuksia
- laatia sisustussuunnittelun tueksi asiakastarpeeseen liittyvät asiakirjat.
Opiskelija osaa
- huomioida julkitilojen erityisvaatimukset suunnittelutyössä
- suunnitella tilallisen palvelukonseptin
- tuottaa luonnosvaiheen sisustus-, kaluste- ja valaistussuunnitelmiin liittyviä asiakirjoja
- ymmärtää tilojen saavutettavuutta ja esteettömyyttä julkitiloissa
- toimia monialaisessa projektissa ja kommunikoida ammattimaisesti. (not translated)
English
29.08.2022 - 31.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Auli Haarnio, Kimmo Liimatainen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
31.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 30
- LAB_virtuaaliopettaja_PAL_01, Marjut Suokas
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Ryhmäohjaus kampuksella
Ammatillinen kasvu 3 (1 op)
Opiskelija osaa • markkinoida omaa osaamistaan työnhakutilanteissa • syventää osaamisidentiteettiään osana jatkuvaa oppimista • hahmottaa omia tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita • arvioida palveluita ja kehittää koulutusta
Ammatillinen kasvu 3 (1 op) sisällöt:
- valmistumisvaiheen HOPS keskustelu (ns. loppukeskustelu) tutoropettajan kanssa
- jatkuvan oppimisen vaihtoehdot
- ryhmäpalautekeskustelut (hyvät käytänteet ja niiden levittäminen) (not translated)
HYV/HYL
HYV edellyttää 80%:n osallistumista ja hyväksyttyjä tehtäväsuorituksia (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 02.06.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Sara Ikävalko, Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Auli Haarnio
Face-to-face
01.09.2022 - 13.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Kaisa Leka
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Ladataan ennen kurssia (not translated)
Luennot ja luokkaopetus koulun ohjelmilla ja laitteilla.
Ryhmätyöskety 4-5 opiskelijan ryhmissä. (not translated)
hyväksytty - hylätty (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 30.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Kari Metso
3d -mallinnuksen perusteet (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
Approved/Failed
Ei vallinaisia suoritustapoja (not translated)
Ei tiedossa (not translated)
Koulun cad -luokka ja pajatilat. (not translated)
päivä kerran viikossa (not translated)
-luennot
-3d mallien kanssa työskentely, esim skannatun datan (pistepilvi) hyödyntäminen suunnittelussa. (not translated)
Hylätyksi joivat johtaa liiat poissaolot ja passiivisuus ryhmän työskentelyyn osallistumisesta.
Kurssin päätteeksi ryhmä palauttaa harjoitustehtävän.
Kurssin aikana syntyvä materiaali tallennetaan ja palautetaan lopuksi. (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
Learning materials and the list of literature are in Moodle.
Lectures, tasks, independent study, relevant literature, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Finnish
10.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Marion Robinson, Julia Ojapelto
There are many simultaneous courses with this theme. Only one is in English. Please contact the teacher in advance to find the relevant course for exchange students.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Presented evidence of skills and knowledge in e.g. working life.
If possible the design tasks are a co-operation project. Visiting lectures from professionals are arranged if possible.
At Mukkulankatu campus and Moodle learning environment, possibly visits to companies and relevant events.
The first theory part (2 ECTs) is marked in the schedule. Student can change the working days as they see suitable, noting that the theory part must be finished on time in order to progress in the course.
Presence is required on Campus days. Working days also scheduled for the latter course part.
During the course the meaning of marketing communication and branding in theory and practice will be clarified. Student will read relevant literature. Tasks, lectures and discussions help the student understand processes ja methodologies.
Eija Mustonen
Face-to-face
Finnish
03.10.2022 - 18.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Katariina Mäenpää, Heikki Nuutinen, Kari Hämeenaho
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Packaging and Brand Design, Bachelor’s Degree Programme in Photography, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Bachelor’s Degree Programme in Wearable Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
29.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Sara Ikävalko, Ari Känkänen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Study materials will be published in Moodle e-learning environment. The iInstitute of Design Design method material is recommended: https://moodle.lut.fi/course/view.php?id=2311
The course consists of lectures and group and individual tasks. Course materials will be published in the Moodle learning environment.
Finnish
31.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 115
Ari Känkänen, Heikki Saros, Noora Nylander, Timo Sulkamo, Petteri Venetjoki
Subject specific knowledge and skills to start the thesis project.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
2 credits
Approved/Failed
The course activity s based on contact lessons and group and individual work. Optional study methods are to be agreed with the teacher.
Evaluation is based on the work presented during the course
Lessons at the university, library, digital learning environment.
Student work is 135 hours with main emphasis on students' own work.
Research and development methods are part of the thesis work studies. The content of the course consists of design research methods and thesis work guide lines. Main goal of the course is the individual thesis work report plan including the disposition and the research questions.
The student shows expertise on the course materials and skills to get the thesis project started.
The student shows basic skills in using theoretical materials and analytical thinking.
The student shows skills in applying theory and reference materials in the thesis project planning
Jorma Lehtonen
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Study materials will be published in Moodle e-learning environment. The iInstitute of Design Design method material is recommended: (link)
The course consists of lectures and group and individual tasks. Course materials will be published in the Moodle learning environment.
Finnish
31.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 115
Ari Känkänen, Heikki Saros, Noora Nylander, Timo Sulkamo, Petteri Venetjoki
Subject specific knowledge and skills to start the thesis project.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
2 credits
Approved/Failed
The course activity s based on contact lessons and group and individual work. Optional study methods are to be agreed with the teacher.
Evaluation is based on the work presented during the course
Lessons at the university, library, digital learning environment.
Student work is 135 hours with main emphasis on students' own work.
Research and development methods are part of the thesis work studies. The content of the course consists of design research methods and thesis work guide lines. Main goal of the course is the individual thesis work report plan including the disposition and the research questions.
Student skills do not reach the level 1.
The student shows expertise on the course materials and skills to get the thesis project started.
The student shows basic skills in using theoretical materials and analytical thinking.
The student shows skills in applying theory and reference materials in the thesis project planning
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
05.09.2022 - 13.01.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Sara Ikävalko, Ari Känkänen, Oona Casalegno, Harri Kalliomäki, Vesa Damski, Noora Nylander, Sami Hyyryläinen, Jaana Loipponen, Heli Kamaja, Minna Cheung, Timo Sulkamo, Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_TEMU_01, Susanna Björklund, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5