Face-to-face
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Face-to-face
Netistä voi katsoa täydentäviä tutoriaaleja. (not translated)
SolidWorks -mallinnusohelman käyttö ja mahdollisuudet suunnittelun apuna.
Opetus tapahtuu luokassa jos korona sallii. Muuten etänä tai hybridinä.
Luennot ja harjoitustehtävät. Kurssin lopputyönä oma design mallinnus ja visualisointi. (not translated)
Tuntiaktiivisuus ja kurssin ainana syntyvät työnäytteet. (not translated)
Finnish
07.02.2022 - 08.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Kari Metso
Moodleen laitetaan päiväkohtaista materiaali. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Voi tenttiä tekemällä yhden päivän aikana luokassa (valvotusti) pari mallinnustehtävää osoittaakseen
kurssia vastaavat taidot. (not translated)
Liittyy yritysyhteistyöhön. (not translated)
Luokkatila jos korona sallii. Muuten etänä zoomissa. (not translated)
Päivä viikossa. (not translated)
2/3 -osaa mallinnusohjelman peruskäyttöä, 1/3 suunnattu yrityhyteistyöhön ja itsenäiseen muotoiluun liittyväävää. (not translated)
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
10.01.2022 - 25.02.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Roosa Ihalainen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
31.12.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Susanna Björklund
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Heikki Nuutinen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
10 - 30
Kari Metso
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
07.03.2022 - 29.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Mika Huovinen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
05.03.2022 - 29.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Harri Kalliomäki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
05.03.2022 - 29.05.2022
19.11.2021 - 09.02.2022
Roosa Ihalainen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Wessel, Daniel; Organizing Creativity (https://www.organizingcreativity.com/book-as-pdf/)
Laseau, Paul; Graphic thinking for Architects & Designers
Luennoilla ja harjoituksissa käydään tarpeen mukaan läpi muuta materiaalia. (not translated)
Opetusmenetelmänä hybridiopetus, tarvittavin osin etä- ja lähiopetusta, sovitaan erikseen. (not translated)
Heuristinen portfolion arviointi (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
Approved/Failed
Lahden M19 kampus, Moodle, Zoom/ Teams. (not translated)
Pääosa opintojakson työmäärästä koostuu piirustusharjoituksista, tiedonhausta yksin ja ryhmässä sekä omien havaintojen esittelystä koko kurssille. (not translated)
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tuottaa käsivaraista kuvamateriaalia ideoistaan ja suunnitelmistaan.
- osaa tulkita ja tuottaa alakohtaisia työpiirroksia.
- osaa viestiä suunnitteluideoita luonnostelemalla.
Mitä suunnittelu on, ryhmädynamiikka, periaatteet.
Rakennushankkeen kulku ja rakennussuunnittelu, osapuolet.
Aloitus, orientoituminen ja muuta yleistä.
Piirustusvälineet ja tarvikkeet.
Luovan työn ja ongelmanratkaisun periaatteet
"Brainstorming"in periaatteet.
Mitä käsivarainen piirtäminen (luonnostelu, skissailu) on?
Skissailu osana ajattelua.
Miten annetaan rakentavaa palautetta.
Ryhmätyön tekeminen.
Vapaan käden piirtäminen (not translated)
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 27.05.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
Tuuli Pursiainen, Susanna Björklund
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
29.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Lee Walton
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Oona Casalegno
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 12.06.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Oona Casalegno, Tuuli Pursiainen, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
01.11.2021 - 25.07.2022
02.12.2021 - 31.12.2021
Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Luennot ja oppimistehtävät. (not translated)
Aktiivinen läsnäolo kurssilla.
Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti. (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 11.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 20
Tuuli Pursiainen
Syventävä kurssi, jonka pohjalla olisi hyvä olla vektorigrafiikkaohjelmiston käytön alkeet. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään lähiopetukseen sekä itsenäiseen työskentelyyn. (not translated)
Puettavaan muotoiluun suuntautuville. Kurssilla käydään läpi vektorigrafiikkatyöskentelyn perusteet ja perehdytään ohjelmiston käyttöön, vektorityöskentelyn logiikkaan, työprosesseihin ja vektoripohjaisen kuvan tuottamisen perusteisiin. Perehdytään vektorityöskentelyn soveltamiseen osana suunnittelutyötä. (not translated)
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Finnish
11.01.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Mika Huovinen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 22.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 112
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Heikki Nuutinen, Kari Hämeenaho
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Vaatteet ja haasteet. (not translated)
Research- and product development project which is connected to Amer- project.
Lectures, independent working and supervised working. Project is done in pairs.
Active presence on course and active participation to project.
Researches, interviews, moodboard, scrapbook, material choices, sketches and technical drawings regarding to design assignment are done acceptably.
Evaluation of patterning and manufacturing the designed outfit.
Final presentation of the project.
Finnish
02.09.2021 - 25.11.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Marjut Yli-Mäyry
Hyväksytysti suoritetut opintojaksot:
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjälähtöinen muotoilu
- Käyttäjälähtöinen innovaatioprojekti
- Production methods
tai vastaavat tiedot (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
M19 class C202
5op = 5 x 27h = 135h
Tuntimäärä jakautuu lähiopetukseen sekä itsenäiseen parityöskentelyyn. (not translated)
The goal is to learn how to design functional clothing using user centered design method.
The purpose is to get acquainted with special needs which are needed in outdoor activities and active sports clothing, especially winter sports. The object of the course is to professionally design an outfit/concept for a given outdoor activity and to present the result for a client.
The purpose is also to get familiar with materials and accessories used in active sports clothing.
Pattern making, sizing and technical structures are important aims of the course. We are going to make block patterns for functional clothes and use them when patterning the designed outfits.
The designed outfit will be manufactured during the course.
This course is linked with courses:
Product development processes
Selvittämättömiä poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.
Opintojaksolla toteutettava projekti presentoimatta. (not translated)
A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon/selvityksen avulla.Esim.käyttäjäkyselyn laatiminen/haastattelu, markkinaraportti,mindmap:in teko.
B1)-Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja ymmärtää konseptin materiaalivalintoja.
B2)-Opiskelija osaa valita tuotteeseen tarkoituksenmukaisen runkokaavan sekä kuositella ohjauksessa suunnittelemaansa tuotteen.
B3)- Opiskelija valmistaa tuotteen sovitun aikataulun mukaisesti.
B4)-Opiskelija osaa selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia,tarpeita ja perusteita,esim.työpäiväkirjan avulla sekä suullisena että sähköisenä presentaationa.
C2-Opiskelija osaa toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti.
C3)-Opiskelija osaa toimia tilaaja-/asiakaslähtöisesti tehtäväannon mukaan, noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja. (not translated)
A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja kommunikoida niin kohderyhmän kuin mahdollisen toimeksiantajan kanssa ammattialansa asioista,esim. käyttäjä kyselyn laatiminen/haastattelu, tulosten analysointi,markkinaraportti,mindmapin teko.
B1-Opiskelija osaa valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja materiaaleja sekä perustella valintojaan ja esittää niitä suullisena ja sähköisenä presentaationa.
B2)-Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tuotteen kaavoituksessa ja valmistuksessa.
B3)-Opiskelija osaa analysoida toimintaan liittyviä lähtökohtia,tarpeita ja perusteita,esim. työpäiväkirjan ja työsuunnitelman sekä tuotekehitysprosessin ja presentaation avulla.
C2-Opiskelija osaa toimia vastuullisesti ja perustella toimintaansa eettisten periaatteiden mukaan.
C3)-Opiskelija osaa toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti, toimimalla aktiivisesti ja noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja. (not translated)
A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi. Esim. käyttäjäkyselyn laatiminen/haastattelu, tulosten analysointi, markkinaraportti, mindmapin teko.
B1)-Opiskelija osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja tuotesuunnitteluprosessiin kuuluvien tekijöiden, ammattimaiseen presentaatioon.
B2)-Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan funktionaalisen vaatteen kaavoituksessa ja osaa kehittää tuotteen teknisiä ratkaisuja.
B3)-Opiskelija osaa suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja luovasti ja innovatiivisesti, esim. työpäiväkirjan ja työsuunnitelman sekä tuotekehittelyprosessin ja presentaation avulla.
C2)-Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa tilanteen mukaisesti.
C3-Opiskelija osaa ottaa vastuuta asiakaslähtöisen suunnitteluprosessin kokonaisuudesta ja etenemisestä, toimimalla aktiivisesti ja noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja. (not translated)
Face-to-face
Finnish
03.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Noora Nylander, Kari Metso
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
18.10.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Noora Nylander, Kari Metso
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Suositeltu kirjallisuus:
Tieto näkyväsi. Informaatiomuotoilun perusteet.
Tekijä: Koponen, Hildén, Vapaasalo
ISBN: 978-952-60-6642-4
Sivumäärä: 384
Julkaisuajankohta/vuosi: 2016
Lisäksi kurssilalustalla jaettavat artikkelit, linkit ja materiaalit (not translated)
Two sets of learning outcomes:
Graphic design for “products”
The student is able to:
Analytically assess the functionality and influence of the visual design of products
Design and produce functional and influential graphic design for products, taking the target market into consideration
Use consumer and user testing in product development
Information design “project”
The student is able to:
Use her/his competence in information design to solve the challenges of an assignment
Design user-centric visual and structural solutions
Harjoitukset, tehtävät, projektin prosessi ja lopputuotos. Yhteistyötaidot ja aktiivisuus. Kurssilla käytetään vertaisarviointia ja itsearviointia arvioinnin apuna. (not translated)
Finnish
07.03.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Oona Casalegno, MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Mika Huovinen, Kaisa Leka
Kurssille pääsy edellyttää Informaatiomuotoilu 5op kurssin AM00BV89-3007 tai vastaavan kurssin / informaatiomuotoilun teoriaosuuden hallintaa.
Adobe Illustrator ohjelman perustaidot on oltava hallussa. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Packaging and Brand Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Etätyöskentely Zoomin kautta sekä lähikontaktitunnit tietokoneluokassa riippuen koronatilanteesta. Mahdollinen benchmarkkaus ja selvitystyö sekä testaukset ja simuloinnit ryhmäkohtaisesti kampuksella tai sen ulkopuolella. (not translated)
Ryhmätyötä varten vaaditaan myös kontaktiaikojen ulkopuolista työskentelyaikaa jonka ryhmät voivat sopia keskenään. (not translated)
Informaatiomuotoilun moduulissa päästään työskentelemään tutkitun tiedon ja datan visualisoinnin parissa. Moduuli koostuu tieto-osuudesta sekä yhdistetystä ohjelmisto-opetuksesta ja informaatiomuotoilun projektista.
Informaationmuotoilun projektin teema vaihtuu vuosittain.
Jos kurssille ilmoittautuu vaihto-oppilaita, kurssin opetus toteutetaan tai pyritään toteuittamaan englannin kielellä. Suurin osa kurssin kirjallisista materiaaleista on englanniksi. (not translated)
Ei osaa käyttää kurssilla harjoiteltuja tekniikoita, työtapoja ja tietoperustaa suunnittelutyössä
Ei kykene perustelemaan suunnittelutyössä tehtyjä valintoja
Ei noudata annettuja ohjeita, ei osallistu opetukseen, ei osallistu ryhmätyöhön
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä (not translated)
Käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja ja tietoperustaa työskentelyssään
Osaa perustella tehtäviin liittyviä valintojaan
Noudattaa annettuja ohjeita
Osallistuu opetuspäiviin ja ryhmätyöhön (not translated)
Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita, työtapoja ja tietoperustaa työskentelyssään
Selvittää oma-aloitteisesti tehtäviin liittyviä lähtökohtia ja vaihtoehtoja
Osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi annetuissa tehtävissä
Osallistuu aktiivisesti opetuspäiviin ja ryhmätyöhön (not translated)
Osaa valita ja soveltaa erilaisia tekniikoita, työtapoja ja tietoperustaa harjoituksissa
Selvittää oma-aloitteisesti tehtäviin liittyviä lähtökohtia ja vaihtoehtoja
Osaa perustella tehtäviin liittyviä valintojaan
Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja tehtävissä
Osallistuu aktiivisesti opetuspäiviin ja ryhmätyöhön auttamalla ja tukemalla myös muiden oppimista (not translated)
Face-to-face
Learning materials and the list of literature are in Moodle.
Lectures, tasks, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Tasks 80 %, presentations and discussions 20 %.
Finnish
30.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Julia Ojapelto, Sami Hyyryläinen, Heikki Nuutinen, Minna Cheung
Institute of Design 1. and 2. year compulsory courses accepted or otherwise agreed with the teacher of the student's field of study.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Presented evidence of skills and knowledge in e.g. working life.
If possible the main task is a co-operation project.
At Mukkulankatu campus and Moodle learning environment.
Tasks 50 %, lectures and exam 25 %, literature ja learning tasks 10 %, presentations and discussions 15 %.
During the course the meaning of marketing communication and branding in theory and practice will be clarified. The main task is to make a marketing communication and branding plan using the methods of the industry.
A1 Is able to consistently use the professional terminology of marketing commuication and branding and argue actions using industry methods.
B1 Is able to apply diversely learnt methods and processes.
C3 Is able to act customer-orientated.
A1 Is able to use broad-based the professional terminology of marketing communication and branding and communicate taking in consideration the target group..
B1 Is able to choose suitable methods and processes for actions and argue the decisions.
C3 Is able to take appropriately in consideration the needs of the target group.
A1 Is able to expertly use the professional terminology of marketing communication and based on those build a functional plan.
B1 Is able to choose, combine and develop suitable methods and processes for actions
C3 Is able to take responsibility of the whole service process.
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
16.05.2022 - 30.08.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
1 - 130
Oona Casalegno, Timo Sulkamo, Auli Haarnio, Sami Hyyryläinen, Minna Cheung
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design
Lahti Campus
Approved/Failed
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
31.05.2022 - 30.03.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Oona Casalegno, Noora Nylander, Timo Sulkamo, Auli Haarnio, Sami Hyyryläinen, Minna Cheung, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
30.04.2022 - 30.08.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Oona Casalegno, Noora Nylander, Timo Sulkamo, Auli Haarnio, Sami Hyyryläinen, Minna Cheung, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
01.09.2021 - 20.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Olli Seppälä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
15.10.2021 - 20.12.2021
01.10.2021 - 31.12.2021
Olli Seppälä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Tuotekehitysprojekti joka liittyy Amer-hankkeeseen.
Opetusmenetelmät: luennot sekä itsenäinen ja ohjattu työskentely. Projekti toteutetaan parityöskentelynä. (not translated)
Aktiivinen läsnäolo opintojaksolla sekä aktiivinen osallistuminen projektiin.
Suunnittelutehtävään liittyvien taustatutkimusten, haastatteluiden, moodboardin, työpäiväkirjan, materiaalivalintojen, esityskuvien ja teknisten työkuvien hyväksytty suoritus.
Opintojaksolla valmistettavan asukokonaisuuden kaavoituksen ja valmistuksen arviointi.
Opintojaksolla tehtävän projektin loppupresentointi. (not translated)
Finnish
01.09.2021 - 19.11.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
10 - 20
Marjut Yli-Mäyry
Hyväksyttävästi suoritetut opintojaksot:
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjälähtöinen muotoilu
- Käyttäjälähtöinen innovaatioprojekti
tai vastaavat tiedot.
- Production Methods (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Mi19 kaavaluokka C202
Digiluokka
Etäohjaus Zoomin välityksellä (not translated)
5op = 5 x 27h = 135h
Tuntimäärä jakautuu lähiopetukseen sekä itsenäiseen parityöskentelyyn. (not translated)
Tämä opintojakso linkittyy Funktionaalinen tuotekehitys ja materiaalit -opintojaksoon. (not translated)
Selvittämättömiä poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.
Opinojaksolla toteutettava projekti presentoimatta. (not translated)
A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon/selvityksen avulla.Esim.käyttäjäkyselyn laatiminen/haastattelu, markkinaraportti,mindmap:in teko.
B4)-Opiskelija osaa selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia,tarpeita ja perusteita,esim.työpäiväkirjan avulla sekä suullisena että sähköisenä presentaationa.
C2-Opiskelija osaa toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti.
C3)-Opiskelija osaa toimia tilaaja-/asiakaslähtöisesti tehtäväannon mukaan, noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja. (not translated)
A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja kommunikoida niin kohderyhmän kuin mahdollisen toimeksiantajan kanssa ammattialansa asioista,esim. käyttäjä kyselyn laatiminen/haastattelu, tulosten analysointi,markkinaraportti,mindmapin teko.
B1-Opiskelija osaa valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja materiaaleja sekä perustella valintojaan ja esittää niitä suullisena ja sähköisenä presentaationa.
B3)-Opiskelija osaa analysoida toimintaan liittyviä lähtökohtia,tarpeita ja perusteita,esim. työpäiväkirjan ja työsuunnitelman sekä tuotekehitysprosessin ja presentaation avulla.
C2-Opiskelija osaa toimia vastuullisesti ja perustella toimintaansa eettisten periaatteiden mukaan.
C3)-Opiskelija osaa toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti, toimimalla aktiivisesti ja noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja. (not translated)
A1)-Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi. Esim. käyttäjäkyselyn laatiminen/haastattelu, tulosten analysointi, markkinaraportti, mindmapin teko.
B1)-Opiskelija osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja tuotesuunnitteluprosessiin kuuluvien tekijöiden, ammattimaiseen presentaatioon.
B3)-Opiskelija osaa suunnitella toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja luovasti ja innovatiivisesti, esim. työpäiväkirjan ja työsuunnitelman sekä tuotekehittelyprosessin ja presentaation avulla.
C2)-Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa tilanteen mukaisesti.
C3-Opiskelija osaa ottaa vastuuta asiakaslähtöisen suunnitteluprosessin kokonaisuudesta ja etenemisestä, toimimalla aktiivisesti ja noudattamalla annettua briefiä ja aikatauluja. (not translated)
Arto Kutvonen
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Learning materials and list of literature are in course's Moodle environment.
Lectures, tasks, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Packaging design students: A case study.
Multidisciplinary product development group work
Team leader trainees can be chosen (can get extra credits)
Lectures, exam, and product development project including presentations and feedback sessions.
Tasks 80 %, presentations and discussions 20 %.
Packaging design students:
Group work outcome and project management 50%
Student participation in the group for the common goal 30%
Exam 20%
Peer evaluation and self-evaluation may be used.
Finnish
06.12.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 22
Marion Robinson, Julia Ojapelto
Basic studies of graphic design, art and typography. Basic skills of using vector graphics ja layout software, e.g. Adobe Illustrator and InDesign.
Packaging design students:
Workshop skills
Adobe skills (Illustrator, Photoshop)
3D skills
Design basics, user-driven design and sustainable design
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
3 credits
1-5
Presented evidence of experience and learned skills e.g. in work life.
Packaging design students: Similar product development assignment in LAB projects or company collaboration. Requires a report including hours used, and a certificate of participation from the company or the project manager.
If possible the main task is a co-operation project.
Packaging design students: If possible, the product development project is conducted as a co-operation with a company.
Mukkulankatu campus and Moodle learning environment.
Packaging design students: Mukkulankatu campus project workspaces, Pc-room A260, workshops, co-working premises and Moodle learning environment. Possibly an excursion to a company. Evening workshop spaces can be booked for the groups if needed.
Tasks 65 %, lectures 10 %, literature ja learning tasks 10 %, presentations and discussions 15 %.
Packaging design students:
Approximate (depends on the case project and can vary):
Kick off, mid presentations and final presentations including the feedback sessions 30%
Group/case work, 150h (may include company visit etc.) 60%
Lectures and exam 5%
Individual work 5%
During the course we will find out the elements of graphic design product development processes and how to do it target orientated. The main task is to develop a product using graphic design methods and processes.
Packaging design students:
The course includes a multidisciplinary product development case, or a packaging field product development case that is related to LAB projects, company collaboration, or similar.
The case assignment includes a data collection and research part, concept design, and visualization of the chosen ideas based on the brief. The assignment is a group task. The project outcome includes a representative report.
The student gets a preliminary task in the field of study before the course starts.
Student deepens the group work skills, a dialogue in a group, dividing the project tasks between the group members, scheduling, project planning and project management.
Packaging design students:
- Has not learned the product development processes and is not able to explain her/his actions
- Cannot apply learnt methods and processes
- Not able to produce client cases
A1 Is able to consistently use the professional terminology of product development and argue actions using industry methods
B1 Is able to apply diversely learnt methods and processes
C3 Is able to act customer-orientated
Packaging design students:
- Can use the product development methods consistently and explain the actions through methods
- Can apply the learned methods and processes in various ways
- Can act the customer-driven way
A1 Is able to use broad-based the professional terminology of product development and communicate taking in consideration the target group
B1 Is able to choose suitable methods and processes for actions and argue the decisions.
C3 Is able to take appropriately in consideration the needs of the target group.
Packaging design students:
- Can use the product development methods in various ways and evaluate the suitability of different process models in his/her work.
- Can choose the most suitable process according to the assignment
- Can carry out the chosen process model according to the related steps and can describe them. Can take into account the needs of the user/project/client.
A1 Is able to expertly use the professional processes of product development and based on those build a functional products of graphic design
B1 Is able to choose, combine and develop suitable methods and processes for actions
C3 Is able to take responsibility of the whole service process.
Packaging design students:
- Can use product design methods in a professional way and create a functional prototype
- Can choose, combine and develop suitable methods and processes according to own case.
- Can take full responsibility of the entity of the own process and report the process model in a professional way
- Excellent feedback from the client
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
01.11.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 25
Ari Känkänen, Lauri Repokari
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Learning materials and list of literature are in course's Moodle environment.
Lectures, tasks, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Packaging design students: A case study.
Multidisciplinary product development group work
Team leader trainees can be chosen (can get extra credits)
Lectures, exam, and product development project including presentations and feedback sessions.
Tasks 80 %, presentations and discussions 20 %.
Packaging design students:
Group work outcome and project management 50%
Student participation in the group for the common goal 30%
Exam 20%
Peer evaluation and self-evaluation may be used.
Finnish
06.09.2021 - 03.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
1 - 22
Oona Casalegno
Basic studies of graphic design, art and typography. Basic skills of using vector graphics ja layout software, e.g. Adobe Illustrator and InDesign.
Packaging design students:
Workshop skills
Adobe skills (Illustrator, Photoshop)
3D skills
Design basics, user-driven design and sustainable design
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Presented evidence of experience and learned skills e.g. in work life.
Packaging design students: Similar product development assignment in LAB projects or company collaboration. Requires a report including hours used, and a certificate of participation from the company or the project manager.
If possible the main task is a co-operation project.
Packaging design students: If possible, the product development project is conducted as a co-operation with a company.
Mukkulankatu campus and Moodle learning environment.
Packaging design students: Mukkulankatu campus project workspaces, Pc-room A260, workshops, co-working premises and Moodle learning environment. Possibly an excursion to a company. Evening workshop spaces can be booked for the groups if needed.
Tasks 65 %, lectures 10 %, literature ja learning tasks 10 %, presentations and discussions 15 %.
Packaging design students:
Approximate (depends on the case project and can vary):
Kick off, mid presentations and final presentations including the feedback sessions 30%
Group/case work, 150h (may include company visit etc.) 60%
Lectures and exam 5%
Individual work 5%
During the course we will find out the elements of graphic design product development processes and how to do it target orientated. The main task is to develop a product using graphic design methods and processes.
Packaging design students:
The course includes a multidisciplinary product development case, or a packaging field product development case that is related to LAB projects, company collaboration, or similar.
The case assignment includes a data collection and research part, concept design, and visualization of the chosen ideas based on the brief. The assignment is a group task. The project outcome includes a representative report.
The student gets a preliminary task in the field of study before the course starts.
Student deepens the group work skills, a dialogue in a group, dividing the project tasks between the group members, scheduling, project planning and project management.
A1 Is able to consistently use the professional terminology of product development and argue actions using industry methods
B1 Is able to apply diversely learnt methods and processes
C3 Is able to act customer-orientated
Packaging design students:
- Can use the product development methods consistently and explain the actions through methods
- Can apply the learned methods and processes in various ways
- Can act the customer-driven way
A1 Is able to use broad-based the professional terminology of product development and communicate taking in consideration the target group
B1 Is able to choose suitable methods and processes for actions and argue the decisions.
C3 Is able to take appropriately in consideration the needs of the target group.
Packaging design students:
- Can use the product development methods in various ways and evaluate the suitability of different process models in his/her work.
- Can choose the most suitable process according to the assignment
- Can carry out the chosen process model according to the related steps and can describe them. Can take into account the needs of the user/project/client.
A1 Is able to expertly use the professional processes of product development and based on those build a functional products of graphic design
B1 Is able to choose, combine and develop suitable methods and processes for actions
C3 Is able to take responsibility of the whole service process.
Packaging design students:
- Can use product design methods in a professional way and create a functional prototype
- Can choose, combine and develop suitable methods and processes according to own case.
- Can take full responsibility of the entity of the own process and report the process model in a professional way
- Excellent feedback from the client
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 31.12.2021
15.09.2021 - 15.10.2021
Susanna Björklund
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
01.09.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Oona Casalegno, Susanna Björklund, Sami Hyyryläinen, Lee Walton, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Study materials will be published in Moodle e-learning environment. The iInstitute of Design Design method material is recommended: https://moodle.lut.fi/course/view.php?id=2311
The course consists of lectures and group and individual tasks. Course materials will be published in the Moodle learning environment.
Finnish
01.09.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 115
Ari Känkänen, Heikki Saros, Noora Nylander, Timo Sulkamo, Petteri Venetjoki
Subject specific knowledge and skills to start the thesis project.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
2 credits
1-5
The course activity s based on contact lessons and group and individual work. Optional study methods are to be agreed with the teacher.
Evaluation is based on the work presented during the course
Lessons at the university, library, digital learning environment.
Student work is 135 hours including 24 hours of lectures.
Research and development methods are part of the thesis work studies. The content of the course consists of design research methods and thesis work guide lines. Main goal of the course is the individual thesis work report plan including the disposition and the research questions.
Student skills do not reach the level 1.
The student shows expertise on the course materials and skills to get the thesis project started.
The student shows basic skills in using theoretical materials and analytical thinking.
The student shows skills in applying theory and reference materials in the thesis project planning
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
06.09.2021 - 14.01.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
Sara Ikävalko, Oona Casalegno, Ari Känkänen, Sari Anttonen, Harri Kalliomäki, Vesa Damski, Noora Nylander, Sami Hyyryläinen, Heli Kamaja, Anna Rytkönen, Minna Cheung, Timo Sulkamo, Susanna Björklund, Lee Walton, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Sara Ikävalko, Ari Känkänen, Oona Casalegno, Sari Anttonen, Kimmo Kukkonen, Harri Kalliomäki, Noora Nylander, Vesa Damski, Sami Hyyryläinen, Minna Cheung, Timo Sulkamo, Susanna Björklund, Lee Walton, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Sara Ikävalko, Ari Känkänen, Oona Casalegno, Sari Anttonen, Kimmo Kukkonen, Harri Kalliomäki, Noora Nylander, Vesa Damski, Sami Hyyryläinen, Minna Cheung, Timo Sulkamo, Susanna Björklund, Lee Walton, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
English
30.08.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 25
Lee Walton
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Kurssi järjestetään kampuksella lähiopetuksena ja soveltuvilta osin voi osallistua myös etäluentona. (not translated)
Kurssille osallistuminen ja standardien ymmärtäminen osana vaatesuunnittelua. (not translated)
Finnish
01.09.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Timo Roininen, Lea Heikinheimo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
Approved/Failed
Opiskelijat voivat osallistua esim. alan messuille ja tutustua alan työtarjontaan ja materiaalien toimittajiin. (not translated)
Kurssilla pidetään luentoja paikanpäällä, sekä 3D-tulostusluokassa, sekä soveltuvilta osin ohjausta ompelusalissa. (not translated)
Opiskelijat tutustuvat kurssin materiaaleihin, sekä tutkivat itsenäisesti, mitä erilaisia mahdollisuuksia on yhdistää älymateriaaleja, sekä ihmisen elintoimintoja monitoroivia järjestelmiä asusteisiin. (not translated)
Hylätty, mikäli ei ole tehnyt kuin ilmoittautumisen, eikä osallistunut lähiopetukseen, eikä zoom-luennoille.
Hyväksytty, mikäli on ollut läsnä ja osallistunut opetukseen. (not translated)
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
10.01.2022 - 11.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 40
Sami Hyyryläinen, Lee Walton
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
5 credits
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 19.07.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 20
Susanna Björklund
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Työelämäsimulaatio on oma erillinen projekti mutta sen voi tehdä ja yleensä tehdäänkin työharjoittelupaikkaan harjoittelun lisäksi. Sen voi esim. tehdä omalla ajalla varsinaisen harjoittelutyön ulkopuolella joko samaan aikaan harjoittelun kanssa tai harjoitteluajan jälkeen.
Pääsääntöisesti opiskelija hankkii itse työsimulaatioprojektin oman kiinnostuksen ja osaamisen mukaan. Yleensä työharjoittelupaikasta löytyy sopiva kehitysprojekti joka kattaa oppimistavoitteet.
Työelämäsimulaatioprojekti voi olla myös itse hankittu erillinen asiakasprojekti.
Työelämäsimulaation voi suorittaa myös Muotolassa yritysyhteistyöprohjektina/kehitysprojektina.
Totetustavasta on sovittava aina etukäteen opettajan kanssa. (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 25.02.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Oona Casalegno, Noora Nylander
Työelämäsimulaatio vatii muotoilun perusostaitojen hallintaa sekä erityisosaamista joltain muotoilun alueelta. Valmius ja kyky yritysyhteistyöhön täytyy olla hallussa. Kokemus yritysyhteistyöstä on etu. Työelämäsimulaatio suoritetaan opintojen loppuvaiheessa yleensä kolmantena opiskeluvuotena tai sen jälkeen ja vasta kun valtaosa ammatillisen ydinosaamisen kursseista on suoritettu. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
Approved/Failed
Itsenäinen ohjattu oma projekti joka kattaa opetussuunnitelman tavoitteet. (not translated)
Työelämäsimulaatiossa simuloidaan työelämää jonkin ongelman tai haasteen parissa. Simulaatiossa opiskelija kehittää oman ja monialaisen työyhteisön toimintaa omalla ammatillisella panoksellaan ja osaa perustella markkinointiviestinnän ja brändäyksen merkityksen yhteisöllisessä toiminnassa. Opiskelija osaa toimia tiimin jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. (not translated)
Työharjoittelupaikka, kampus, etätyö tai Muotola (not translated)
Työelämäsimulaatioprojektiin käytetään 135h opiskelijan työaikaa. (not translated)
Projektista sovitut tuotokset, raportti ja työhön käytetty tuntimäärä on suoritettu. (not translated)
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 30.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Kari Metso
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
11.01.2022 - 27.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Roosa Ihalainen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
07.03.2022 - 06.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Roosa Ihalainen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
31.08.2022 - 31.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Noora Nylander, Sami Hyyryläinen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Study materials will be published in Moodle e-learning environment. The iInstitute of Design Design method material is recommended: https://moodle.lut.fi/course/view.php?id=2311
The course consists of lectures and group and individual tasks. Course materials will be published in the Moodle learning environment.
Finnish
31.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 115
Ari Känkänen, Heikki Saros, Noora Nylander, Timo Sulkamo, Petteri Venetjoki
Subject specific knowledge and skills to start the thesis project.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
2 credits
Approved/Failed
The course activity s based on contact lessons and group and individual work. Optional study methods are to be agreed with the teacher.
Evaluation is based on the work presented during the course
Lessons at the university, library, digital learning environment.
Student work is 135 hours with main emphasis on students' own work.
Research and development methods are part of the thesis work studies. The content of the course consists of design research methods and thesis work guide lines. Main goal of the course is the individual thesis work report plan including the disposition and the research questions.
The student shows expertise on the course materials and skills to get the thesis project started.
The student shows basic skills in using theoretical materials and analytical thinking.
The student shows skills in applying theory and reference materials in the thesis project planning
Jorma Lehtonen
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Study materials will be published in Moodle e-learning environment. The iInstitute of Design Design method material is recommended: (link)
The course consists of lectures and group and individual tasks. Course materials will be published in the Moodle learning environment.
Finnish
31.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 115
Ari Känkänen, Heikki Saros, Noora Nylander, Timo Sulkamo, Petteri Venetjoki
Subject specific knowledge and skills to start the thesis project.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
2 credits
Approved/Failed
The course activity s based on contact lessons and group and individual work. Optional study methods are to be agreed with the teacher.
Evaluation is based on the work presented during the course
Lessons at the university, library, digital learning environment.
Student work is 135 hours with main emphasis on students' own work.
Research and development methods are part of the thesis work studies. The content of the course consists of design research methods and thesis work guide lines. Main goal of the course is the individual thesis work report plan including the disposition and the research questions.
Student skills do not reach the level 1.
The student shows expertise on the course materials and skills to get the thesis project started.
The student shows basic skills in using theoretical materials and analytical thinking.
The student shows skills in applying theory and reference materials in the thesis project planning
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
05.09.2022 - 13.01.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Sara Ikävalko, Ari Känkänen, Oona Casalegno, Harri Kalliomäki, Vesa Damski, Noora Nylander, Sami Hyyryläinen, Jaana Loipponen, Heli Kamaja, Minna Cheung, Timo Sulkamo, Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_TEMU_01, Susanna Björklund, Petteri Venetjoki
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Roosa Ihalainen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Anu Akkanen
Face-to-face
Finnish
31.08.2022 - 21.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5