Arto Kutvonen
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
01.11.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 20
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Pauliina Pasanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Eija Mustonen
Face-to-face
Finnish
22.04.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
12 - 20
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Teemu Helo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
5 credits
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
31.08.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Veli-Pekka Tuovi, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Veli-Pekka Tuovi, Jari Innanen, Antti Heinonen, Vantte Lindevall
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
01.09.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Jari Innanen, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Kurssi toteutetaan osin etänä, osin Mukkulankadun kampuksella. Erillistä hybriditoteutusta ei järjestetä, vaan opetus ja tekemisen ohjaaminen keskittyy yhteen kanavaan kerrallaan. Kampuksella pidettävät luennot voidaan tarvittaessa jakaa etäyhteyden välityksellä. Erityisesti kurssin alussa ja fasilitointiharjoitusten aikana on kuitenkin suositeltavaa osallistua tekemiseen kampuksella.
Kurssi sisältää ennakkotehtävän, itseopiskelua yksin ja ryhmissä, käytännön ryhmätyöharjoitteita, fasilitointiharjoituksia sekä koko kurssin sisällön leikkaavan, palautettavan harjoitustyö, joka pyritään tekemään ulkopuolisen asiakkaan toimeksiannosta.
Tarkoitus on, että tältä kurssilta jatketaan kurssille MI00BS20 Käyttöliittymäsuunnittelu uusille alustoille, joka alkaa heti perään. (not translated)
10.01.2022 - 18.02.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Ville Tervo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Opintojaksolla on pureudutaan kolmeen teemaan:
AGILE CO-DESIGN & CO-WORKING – Yhteissuunnittelun periaatteet ja menetelmät, monialaisen yhteissuunnittelun käyttökohteet, yhteissuunnittelutaitojen kehittäminen: käytännön yhteissuunnittelua pienryhmissä muotoiluajattelun prosessia seuraten, yhteissuunnittelu päätöksenteon välineenä, yhteissuunnittelu työkulttuurimuutoksen moottorina.
WORKSHOP PLANNING & FACILIATION – Työpajojen sisältösuunnittelu, valmiit työkalupaketit ja lähestymistavat sisältösuunnittelun apuvälineenä (mm. Futurice LSC, Google Design Sprint, Board of Innovations), tiimien koostaminen, tilojen ja aiheiden valmistelu, työpajojen aikataulutus ja ohjaus.
PRESENTING AND ARGUMENTING – Työpajatyöskentelyn lopputulosten paketointi ja esittäminen, valmiudet design-johtajuuden haltuunottoon, konseptien myynnillinen ja sisällöllinen argumentointi, esitystaidot ja -välineet (not translated)
Opiskelija
- osoittaa yhteistyötaitoja monialaisen tiimin toiminnassa
- huomioi esitystavoissaan kohderyhmävaatimukset ja osoittaa kykyä argumentoida design-valintoja
- tuntee ketterän kehityksen työtapoja/-malleja
- tuntee työpajasuunnittelun tapoja, osaa ohjata ja aikatauluttaa työpajatyöskentelyä (not translated)
Eija Mustonen
Face-to-face
Kontaktikuvauksen toteutuksella suunnitellaan ja toteutetaan kuvausmatka, joka suuntautuu tyypillisesti ulkomaille. Matkaan liittyvistä kustannuksista vastaa opiskelijaryhmä. (not translated)
Finnish
04.04.2022 - 12.06.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
14 - 20
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
AM00BW07 Kuva ja julkaiseminen -opintojakso suoritettuna (eli kalenteriprojekti tehtynä). Toteutus on tarkoitettu MLTIVK20S-ryhmän opiskelijoille. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
Approved/Failed
Opiskelija osaa lähestyä ihmisiä ja ohjata heitä kuvaustilanteessa, erilaisissa ympäristöissä ja kulttuureissa. Opiskelija osaa toiminnassaan ja sen suunnittelussa ottaa huomioon ihmisten kuvaamiseen liittyvää lainsäädäntöä sekä yleiset eettiset periaatteet. (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Julia Ojapelto
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Veli-Pekka Tuovi, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 31.05.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
Anu Akkanen, Pauliina Pasanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 22.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 60
Anu Akkanen, Heikki Nuutinen, Kari Hämeenaho
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Eija Mustonen
Face-to-face
Finnish
01.04.2022 - 13.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 38
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Anu Akkanen, Susanna Björklund
HUOM: Opintojakso on tarkoitettu puettavan muotoilun ja valokuvauksen opiskelijoille. (Muilta ilmoittautumiset hyväksytään vain, jos asiasta on ensin sovittu opettajien Anu Akkanen tai Susanna Björklund kanssa.) (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
07.03.2022 - 17.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 20
Harri Heikkilä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Toteutus on rinnakkainen graafisen suunnittelun opiskelijoiden toteutuksen kanssa. (not translated)
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Koponen, Hildén, Vapaasalo Tieto näkyväksi 2017 (not translated)
Toteutuksella tutustutaan tiedon visualisoinnin periaatteisiin, käytäntöihin ja muotoihin sekä informaatiografiikan kielioppiin, kuten sommittelun ja havainnon lainalaisuuksiin. Esimerkkejä tuodaan esiin myös erilaisista informaation visualisoinnin tavoista ja mahdollisuuksista.
Toteutustapa:
- Tallenntet verkkoluennot ja niihin liittyvät harjoitustehtävät ja niiden vertaisarviointi.
- Laajempi tiedonhankinta- ja soveltamistehtävä tiedon visualisoimisesta (not translated)
Osallistuminen tietoaineksen soveltamiseen harjoitustehtävien tekemisen kautta. Harjoitustehtävien hyväksytty palautus moodleen.
Laajemman harjoitustehtävän osoittama informaatiomuotoilun periaatteiden ymmärtäminen, (not translated)
Finnish
14.03.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
10 - 24
Christoffer Leka, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
3 credits
Approved/Failed
Moodle, (not translated)
60% Verkkoluento ja tiedonhankinta- ja soveltamistehtävät
40% Soveltava harjoitustehtävä (not translated)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa informaatiomuotoilun pohjalle ja perustella tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- käyttää johdonmukaisesti informaatiomuotoilun käsitteitä ja käsitellä kokonaisuuksia
- hyödyntää ja soveltaa informaatiomuotoilun periaatteita visualisoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa
Englanniksi (not translated)
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Koponen, Hildén, Vapaasalo Tieto näkyväksi 2017 (not translated)
Toteutuksella tutustutaan tiedon visualisoinnin periaatteisiin, käytäntöihin ja muotoihin sekä informaatiografiikan kielioppiin, kuten sommittelun ja havainnon lainalaisuuksiin. Esimerkkejä tuodaan esiin myös erilaisista informaation visualisoinnin tavoista ja mahdollisuuksista.
Toteutustapa:
- Tallenntet verkkoluennot ja niihin liittyvät harjoitustehtävät ja niiden vertaisarviointi.
- Laajempi tiedonhankinta- ja soveltamistehtävä tiedon visualisoimisesta (not translated)
Osallistuminen tietoaineksen soveltamiseen harjoitustehtävien tekemisen kautta. Harjoitustehtävien hyväksytty palautus moodleen.
Laajemman harjoitustehtävän osoittama informaatiomuotoilun periaatteiden ymmärtäminen, (not translated)
Finnish
18.01.2022 - 25.02.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Christoffer Leka, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Packaging and Brand Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
Approved/Failed
Moodle, (not translated)
60% Verkkoluento ja tiedonhankinta- ja soveltamistehtävät
40% Soveltava harjoitustehtävä (not translated)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa informaatiomuotoilun pohjalle ja perustella tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- käyttää johdonmukaisesti informaatiomuotoilun käsitteitä ja käsitellä kokonaisuuksia
- hyödyntää ja soveltaa informaatiomuotoilun periaatteita visualisoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa
Englanniksi (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
18.01.2022 - 13.05.2022
19.11.2021 - 17.01.2022
Christoffer Leka
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
31.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
15 - 24
Christoffer Leka
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Everett McKay: "UI is communication: how to design intuitive, user centered interfaces by focusing on effective communication".
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma992026486806254 (not translated)
Opintojakso jakautuu kahteen osaan, teoreettiseen ja käytännölliseen. Teoriaosassa tutustutaan yleisiin käytettävyysperiaatteisiin mobililaitteisiin sovellettuna ja tutustutaan asiantuntija-arvioinnin menetelmiin. Käytännöllisessä osassa yhteissuunnittelukurssin ideoista ja konsepteista rakennetaan digitaalista ratkaisua ja toteutetaan opittujen hyvien UX/UI-periaatteiden mukainen vuorovaikutteinen malli asiakkaalle mobiililaitteeseen. Tarkoitus on, että opiskelijat jatkavat tältä kurssilta kurssille MI00BS22 joka alkaa heti perään. (not translated)
Finnish
21.02.2022 - 08.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Harri Heikkilä, Ville Tervo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Learning materials and the list of literature are in Moodle.
Lectures, tasks, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Tasks 80 %, presentations and discussions 20 %.
Finnish
06.09.2021 - 03.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 40
Marion Robinson, Julia Ojapelto
This course will be virtual learning using zoom and moodle platforms. Group work mentoring sessions will also happen via zoom.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Presented evidence of skills and knowledge in e.g. working life.
If possible the main task is a co-operation project.
At Mukkulankatu campus and Moodle learning environment.
Tasks 50 %, lectures and exam 25 %, literature ja learning tasks 10 %, presentations and discussions 15 %.
During the course the meaning of marketing communication and branding in theory and practice will be clarified. The main task is to make a marketing communication and branding plan using industry methods.
A1 Is able to consistently use the professional terminology of marketing commuication and branding and argue actions using industry methods.
B1 Is able to apply diversely learnt methods and processes.
C3 Is able to act customer-orientated.
A1 Is able to use broad-based the professional terminology of marketing communication and branding and communicate taking in consideration the target group..
B1 Is able to choose suitable methods and processes for actions and argue the decisions.
C3 Is able to take appropriately in consideration the needs of the target group.
A1 Is able to expertly use the professional terminology of marketing communication and based on those build a functional plan.
B1 Is able to choose, combine and develop suitable methods and processes for actions
C3 Is able to take responsibility of the whole service process.
Arto Kutvonen
Face-to-face
Learning materials and the list of literature are in Moodle.
Lectures, tasks, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Tasks 80 %, presentations and discussions 20 %.
Finnish
27.09.2021 - 03.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
1 - 25
Marion Robinson, Julia Ojapelto
This course will be virtual learning using zoom and moodle platforms. Group work mentoring sessions will also happen via zoom.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Presented evidence of skills and knowledge in e.g. working life.
If possible the main task is a co-operation project.
At Mukkulankatu campus and Moodle learning environment.
Tasks 50 %, lectures and exam 25 %, literature ja learning tasks 10 %, presentations and discussions 15 %.
During the course the meaning of marketing communication and branding in theory and practice will be clarified. The main task is to make a marketing communication and branding plan using industry methods.
A1 Is able to consistently use the professional terminology of marketing commuication and branding and argue actions using industry methods.
B1 Is able to apply diversely learnt methods and processes.
C3 Is able to act customer-orientated.
A1 Is able to use broad-based the professional terminology of marketing communication and branding and communicate taking in consideration the target group..
B1 Is able to choose suitable methods and processes for actions and argue the decisions.
C3 Is able to take appropriately in consideration the needs of the target group.
A1 Is able to expertly use the professional terminology of marketing communication and based on those build a functional plan.
B1 Is able to choose, combine and develop suitable methods and processes for actions
C3 Is able to take responsibility of the whole service process.
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
01.10.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Pauliina Pasanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Pauliina Pasanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Cooper, Alan (2014):
About Face: The Essentials of Interaction Design
Wiley
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1hujjmv/cdi_skillsoft_books24x7_bks00063431
(eBook) (not translated)
Opintojaksolla viedään edeltävän käyttöliittyäsuunnittelukurssin (MI00BS20) tuloksia eteenpäin. Tutustutaan Figma-ohjelmistoon tarkemmin ja opetellaan interaktioiden, gridien, tyylien ja typografian käyttöä ja toteutetaan pidemmälle viety prototyyppi. Jaksolla vierailevat asiantuntijat perehdyttävät opiskelijoita prototyypin, webappin ja natiivin appin rajapintoihin.
Toteutukseen liittyy ennakkotehtävä Cooperin kirjasta. Tarkempi ohjeistus Moodlessa. (not translated)
Finnish
11.04.2022 - 03.06.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Harri Heikkilä, Ville Tervo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Teemu Helo, Anu Akkanen, Julia Ojapelto, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Teemu Helo, Anu Akkanen, Julia Ojapelto, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Learning materials and list of literature are in course's Moodle environment.
Lectures, tasks, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Packaging design students: A case study.
Multidisciplinary product development group work
Team leader trainees can be chosen (can get extra credits)
Lectures, exam, and product development project including presentations and feedback sessions.
Tasks 80 %, presentations and discussions 20 %.
Packaging design students:
Group work outcome and project management 50%
Student participation in the group for the common goal 30%
Exam 20%
Peer evaluation and self-evaluation may be used.
Finnish
06.12.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 22
Marion Robinson, Julia Ojapelto
Basic studies of graphic design, art and typography. Basic skills of using vector graphics ja layout software, e.g. Adobe Illustrator and InDesign.
Packaging design students:
Workshop skills
Adobe skills (Illustrator, Photoshop)
3D skills
Design basics, user-driven design and sustainable design
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
3 credits
1-5
Presented evidence of experience and learned skills e.g. in work life.
Packaging design students: Similar product development assignment in LAB projects or company collaboration. Requires a report including hours used, and a certificate of participation from the company or the project manager.
If possible the main task is a co-operation project.
Packaging design students: If possible, the product development project is conducted as a co-operation with a company.
Mukkulankatu campus and Moodle learning environment.
Packaging design students: Mukkulankatu campus project workspaces, Pc-room A260, workshops, co-working premises and Moodle learning environment. Possibly an excursion to a company. Evening workshop spaces can be booked for the groups if needed.
Tasks 65 %, lectures 10 %, literature ja learning tasks 10 %, presentations and discussions 15 %.
Packaging design students:
Approximate (depends on the case project and can vary):
Kick off, mid presentations and final presentations including the feedback sessions 30%
Group/case work, 150h (may include company visit etc.) 60%
Lectures and exam 5%
Individual work 5%
During the course we will find out the elements of graphic design product development processes and how to do it target orientated. The main task is to develop a product using graphic design methods and processes.
Packaging design students:
The course includes a multidisciplinary product development case, or a packaging field product development case that is related to LAB projects, company collaboration, or similar.
The case assignment includes a data collection and research part, concept design, and visualization of the chosen ideas based on the brief. The assignment is a group task. The project outcome includes a representative report.
The student gets a preliminary task in the field of study before the course starts.
Student deepens the group work skills, a dialogue in a group, dividing the project tasks between the group members, scheduling, project planning and project management.
Packaging design students:
- Has not learned the product development processes and is not able to explain her/his actions
- Cannot apply learnt methods and processes
- Not able to produce client cases
A1 Is able to consistently use the professional terminology of product development and argue actions using industry methods
B1 Is able to apply diversely learnt methods and processes
C3 Is able to act customer-orientated
Packaging design students:
- Can use the product development methods consistently and explain the actions through methods
- Can apply the learned methods and processes in various ways
- Can act the customer-driven way
A1 Is able to use broad-based the professional terminology of product development and communicate taking in consideration the target group
B1 Is able to choose suitable methods and processes for actions and argue the decisions.
C3 Is able to take appropriately in consideration the needs of the target group.
Packaging design students:
- Can use the product development methods in various ways and evaluate the suitability of different process models in his/her work.
- Can choose the most suitable process according to the assignment
- Can carry out the chosen process model according to the related steps and can describe them. Can take into account the needs of the user/project/client.
A1 Is able to expertly use the professional processes of product development and based on those build a functional products of graphic design
B1 Is able to choose, combine and develop suitable methods and processes for actions
C3 Is able to take responsibility of the whole service process.
Packaging design students:
- Can use product design methods in a professional way and create a functional prototype
- Can choose, combine and develop suitable methods and processes according to own case.
- Can take full responsibility of the entity of the own process and report the process model in a professional way
- Excellent feedback from the client
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Learning materials and list of literature are in course's Moodle environment.
Lectures, tasks, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Packaging design students: A case study.
Multidisciplinary product development group work
Team leader trainees can be chosen (can get extra credits)
Lectures, exam, and product development project including presentations and feedback sessions.
Tasks 80 %, presentations and discussions 20 %.
Packaging design students:
Group work outcome and project management 50%
Student participation in the group for the common goal 30%
Exam 20%
Peer evaluation and self-evaluation may be used.
Finnish
06.09.2021 - 03.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
1 - 22
Oona Casalegno
Basic studies of graphic design, art and typography. Basic skills of using vector graphics ja layout software, e.g. Adobe Illustrator and InDesign.
Packaging design students:
Workshop skills
Adobe skills (Illustrator, Photoshop)
3D skills
Design basics, user-driven design and sustainable design
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Industrial and Brand Design (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Presented evidence of experience and learned skills e.g. in work life.
Packaging design students: Similar product development assignment in LAB projects or company collaboration. Requires a report including hours used, and a certificate of participation from the company or the project manager.
If possible the main task is a co-operation project.
Packaging design students: If possible, the product development project is conducted as a co-operation with a company.
Mukkulankatu campus and Moodle learning environment.
Packaging design students: Mukkulankatu campus project workspaces, Pc-room A260, workshops, co-working premises and Moodle learning environment. Possibly an excursion to a company. Evening workshop spaces can be booked for the groups if needed.
Tasks 65 %, lectures 10 %, literature ja learning tasks 10 %, presentations and discussions 15 %.
Packaging design students:
Approximate (depends on the case project and can vary):
Kick off, mid presentations and final presentations including the feedback sessions 30%
Group/case work, 150h (may include company visit etc.) 60%
Lectures and exam 5%
Individual work 5%
During the course we will find out the elements of graphic design product development processes and how to do it target orientated. The main task is to develop a product using graphic design methods and processes.
Packaging design students:
The course includes a multidisciplinary product development case, or a packaging field product development case that is related to LAB projects, company collaboration, or similar.
The case assignment includes a data collection and research part, concept design, and visualization of the chosen ideas based on the brief. The assignment is a group task. The project outcome includes a representative report.
The student gets a preliminary task in the field of study before the course starts.
Student deepens the group work skills, a dialogue in a group, dividing the project tasks between the group members, scheduling, project planning and project management.
A1 Is able to consistently use the professional terminology of product development and argue actions using industry methods
B1 Is able to apply diversely learnt methods and processes
C3 Is able to act customer-orientated
Packaging design students:
- Can use the product development methods consistently and explain the actions through methods
- Can apply the learned methods and processes in various ways
- Can act the customer-driven way
A1 Is able to use broad-based the professional terminology of product development and communicate taking in consideration the target group
B1 Is able to choose suitable methods and processes for actions and argue the decisions.
C3 Is able to take appropriately in consideration the needs of the target group.
Packaging design students:
- Can use the product development methods in various ways and evaluate the suitability of different process models in his/her work.
- Can choose the most suitable process according to the assignment
- Can carry out the chosen process model according to the related steps and can describe them. Can take into account the needs of the user/project/client.
A1 Is able to expertly use the professional processes of product development and based on those build a functional products of graphic design
B1 Is able to choose, combine and develop suitable methods and processes for actions
C3 Is able to take responsibility of the whole service process.
Packaging design students:
- Can use product design methods in a professional way and create a functional prototype
- Can choose, combine and develop suitable methods and processes according to own case.
- Can take full responsibility of the entity of the own process and report the process model in a professional way
- Excellent feedback from the client
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
06.09.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Distance learning
Opintojakson materiaali jaetaan Moodlessa. (not translated)
Opintojakso toteutetaan keskusteluina lähiopetuskerroilla. Silloin keskitytään ajan kanssa pohtimaan yhdessä syvällisemmin graafista suunnittelua. Keskustelua valmistelevat etätehtävät julkaistaan Moodlessa ja opiskelija tekee ne itsenäisesti. Opintojakson aikana opiskelija päivittää portfolionsa itsenäisen työn aikana keskittyen sisällön viestivyyteen ja laatuun. (not translated)
Lähiopetuksessa: Keskusteluun osallistuminen ja ammatillisten puheenvuorojen tuottaminen, etätehtävien laadukas pohjatyö ja toteuttaminen ajallaan, portfolion päivitys
Etänä: tehtävien laadukas toteuttamien ajallaan (not translated)
Finnish
06.09.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
10 - 22
Marion Robinson
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1 credits
5 credits
1-5
Toteutus on mahdollista räätälöidä myös yksilöllisesti etätoteutukseksi, ota yhteyttä opettajaan hyvissä ajoin. Tällöin opiskelija tekee laajennettuina etätehtävinä lähiopetuskertoja valmistelevat tehtävät ja päivittää portfolionsa. (not translated)
Zoom ja Moodle (not translated)
5 op sisältää viisi puolikkaan päivän lähiopetuskertaa. Pääpaino opintojaksolla on omassa työskentelyssä.
Lähiopetuskerrat on varattu keskusteluille. Itsenäisen työn ajalla opiskelija valmistelee etätehtäviä, jotka pohjustavat keskusteluja.
Portfoliotyöskentely tapahtuu opiskelijan itsenäisen työn ajalla. (not translated)
Opintojaksolla keskustellaan graafisen suunnittelun tilasta ja tulevaisuudesta, alan keskeisistä kysymyksistä, suunnittelijuudesta ja suunnittelutyön etiikasta. Keskustelujen kautta kehittyy ja syventyy opiskelijan näkemys omasta ammatillisesta profiilista, siitä miten oma työskentely suhteutuu alalle ja antaa eväitä oman osaamisen tavoitteelliseen kehittämiseen.
Opintojakson aikana opiskelija päivittää portfolionsa oman osaamisen näyttönä jatko
-opintoja, työnhakua tai omaa suunnittelupraktiikkaa varten. (not translated)
Opiskelija ei ole osallistunut tunneille (lähiopetus) ja/tai palauttanut tehtäviä hyväksytysti toteutettuna ajallaan. (not translated)
Opiskelija osallistuu keskusteluihin. Hän tunnistaa eri näkökulmia aiheeseen, peilaten niitä omaan suunnittelijuuteensa ja ammattikenttään.
Hän osoittaa ammattimaista otetta graafisen suunnittelijan työhön ja tekee suunnitelman oman osaamisen kehittämiselle. Hän palauttaa tehtävät ajallaan. (not translated)
Opiskelija osallistuu keskusteluihin, huomioi muiden ajatuksia ja osoittaa ammatillista valmiutta sanallistaa alan keskeisiä kysymyksiä. Hän tuottaa kanssaopiskelijoille pohdiskeltua tietoa. Hän vertailee eri näkökulmia neutraalisti ja peilaa niitä omaan omaan suunnittelijuuteensa ja ammattikenttään.
Hän osoittaa ammattimaista otetta graafisen suunnittelijan työhön ja oman osaamisen tavoitteelliseen kehittämiseen. Hän tuottaa hyvin taustoitetut etätehtävät ajallaan. (not translated)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja asiantuntevasti keskusteluihin ja ottaa huomioon muiden ajatuksia. Hän tuottaa kanssaopiskelijoille ja alalle syvällisesti pohdiskeltua tietoa. Hän osaa vertailla ja analysoida näkökulmia ammattilaisen ottein, peilaten omaan suunnittelijuuteensa ja ammattikenttään.
Hän osoittaa ammattimaista otetta graafisen suunnittelijan työhön ja oman osaamisen tavoitteelliseen kehittämiseen. Hän tuottaa hyvin taustoitetut ja laadukkaat etätehtävät ajallaan. (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
06.09.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
10 - 22
Anu Akkanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Luennot, ryhmätehtävät ja keskustelut.
Kirjalliset, opinnäytetyöprosessin aloittamiseen liittyvät tehtävät. (not translated)
Finnish
01.09.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Marion Robinson, Veli-Pekka Tuovi, Pauliina Pasanen
GRAAFIKOT: Kaikille yhteisen osuuden jälkeen graafisen suunnittelun jatko-osa Degree project studio. Nämä sessiot valmistelevat opiskelijaa edistämään omaa opinnäytetyötä tavoitteellisesti. Tapaamiset on ajoitettu tukemaan GR-opinnäytetyön prosessia ja seminaariaikataulutusta. Sessiot ovat avointa keskustelua ja konkreettisia tehtäviä joissa pureudutaan graafikkojen tutkimustöiden haastekohtiin.
VALOKUVAAJAT: Kaikille yhteisen osuuden jälkeen opintojakso jatkuu valokuvaajaryhmän kesken saman opettajan kanssa. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Verkkokurssi, josta tietoa myöhemmin. (not translated)
Opintojaksolla tutustutaan tutkimusmenetelmiin, tiedonhakuun ja tutkimuskirjoittamisen periaatteisiin. Opiskelija tuottaa oman opinnäytetyönsä disposition, etsii aiheeseensa liittyvää kirjallisuutta ja harjoittelee kirjoittamista erilaisia lähteitä käyttäen. (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Marion Robinson, Veli-Pekka Tuovi, Anu Akkanen, Antti Heinonen, Pauliina Pasanen, Heli Kamaja, Anna Rytkönen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Marion Robinson, Veli-Pekka Tuovi, Anu Akkanen, Julia Ojapelto, Antti Heinonen, Anna Sailamaa, Pauliina Pasanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 30.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Marion Robinson, Veli-Pekka Tuovi, Anu Akkanen, Julia Ojapelto, Antti Heinonen, Anna Sailamaa, Pauliina Pasanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Learning materials and the list of literature are in course's Moodle environment.
Lectures, tasks, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Tasks 80 %, presentations and discussions 20 %.
Finnish
30.08.2021 - 17.10.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Julia Ojapelto
Basic studies of graphic design, art and typography. Basic skills of using vector graphics ja layout software, e.g. Adobe Illustrator and InDesign.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Presented evidence of experience and learned skills e.g. in work life.
If possible the main task is a co-operation project.
In Mukkulankatu campus and Moodle learning environment.
Tasks 65 %, lectures 10 %, literature ja learning tasks 10 %, presentations and discussions 15 %.
During the course we will find out the elements of visual identity and how to build identity target orientated. The main task is to design a visual identity using the learnt methods and processes.
A1 Is able to consistently use the professional terminology of visual identity design and branding and argue actions using industry methods
B1 Is able to apply diversely learnt methods and processes
C3 Is able to act customer-orientated
A1 Is able to use broad-based the professional terminology of visual identity design and communicate taking in consideration the target group
B1 Is able to choose suitable methods and processes for actions and argue the decisions.
C3 Is able to take appropriately in consideration the needs of the target group.
A1 Is able to expertly use the professional methods of visual identity design and based on those build a functional visual identity
B1 Is able to choose, combine and develop suitable methods and processes for actions
C3 Is able to take responsibility of the whole service process.
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Opetus (teoria) perustuu mm. kirjallisuuteen:
Salo Merja (2015): Jokapaikan valokuva. Suomalaisen valokuvauksen digitalisoituminen 1992-2015. Musta Taide.Helsinki
Salo Merja (2000): Imageware. Kuvajournalismi mediafuusiossa. Taideteollinen korkeakoulu. Jyväskylä
Seppänen Janne, Väliverronen Esa 2012): Mediayhteiskunta. Vastapaino. Tampere
(Osittain myös:
Töyry M., Räty P., Kuisma K. (2009):Editointi aikakauslehdessä. Taik julkaisuja
Rantanen L.( 2007): Mistä on hyvät lehdet tehty. Hill and Knowlton Finland Oy. Helsinki
Mäntylä J. (2008): Journalistin etiikka. Gaudeamus. Helsinki
Mäkelä A., Puustinen L., Ruoho I. (2006): Sukupuolishow. Johdatus feministiseen mediatutkimukseen) (not translated)
Moduuli koostuu kolmesta toisiinsa linkitetystä opintojaksosta joista ensimmäisessä perehdytään mediakenttään ja kuvajournalismiin teorian (luentojen, keskustelun ja tekstien) kautta, jonka jälkeen siirrytään journalistisen kuva-esseen suunnitteluun ja kuvaamiseen ja journalistiseen videokerrontaan.
Teoria osuudessa käydään läpi journalistisia juttu- ja kuvatyyppejä ja niiden kehitystä tähän päivään. Katsotaan millaista tutkimusta aiheesta löytyy ja analysoidaan median visuaalisia ratkaisuja sekä pohditaan journalismin eettisiä kysymyksiä. (Osittain zoomissa.)
Kuvaustyöpajoissa on mahdollista käsitellä samaa teema, joka mahdollistaa opiskelijan syventymisen kuvausaiheeseensa monipuolisesti eri välineillä kevään ajan.
Moduulin osat linkittyvät toisiinsa ja ne suositellaan käytävän kokonaisuutena. Teoria pohjustaa käytäntöä ja auttaa kontekstoimaan työskentelyn kuvajournalismin kenttään.
Toteutuksen
Teoriaosuus: Pauliina Pasanen
Valokuvauksen työpaja: Aapo Huhta
Journalistinen video: Vantte Lindevall (not translated)
Finnish
03.01.2022 - 13.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 40
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Vantte Lindevall, Pauliina Pasanen
Valokuvauksen perusopinnot tehtyinä. Videokuvauksen perusteet hallussa. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Teoriaosuus on mahdollista suorittaa kurssin kirjallisuuteen laajasti tutustumalla, kurssilla annetut tehtävät ja opettajan antamat lisätehtävät tekemällä. Työpajoissa vähintään 80 % läsnäolo on välttämätöntä ja poissaoloista tulee ilmoittaa etukäteen kyseiselle opettajalle. Arvioinneissa läsnäolo on välttämätöntä. (not translated)
Koronatilanteen salliessa vierailut mediataloihin. Onnistuneiden juttujen mahdollinen tarjoaminen valituille medioille. (not translated)
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Calori, Chris and Vanden-Eynden, David (2015)
Signage and Wayfinding Design: A Complete Guide to Creating Environmental Graphic Design Systems
Wiley
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma991952239706254
Wäistö, Pia (2021)
Toimiva tila : kolme tapaustutkimusta tilan käytettävyydestä ja mahdollisuuksista sen kehittämiseksi
https://www.theseus.fi/handle/10024/356081 (not translated)
Kurssi on yhdistelmä etä- ja lähiopetusta sekä ryhmissä tehtävää suunnittelutehtävää asiakasyritykselle. Kurssilla painotetaan kokonaisvaltaista suunnittelua perinteisen "kylttisuunnittelun" sijaan. Tilaa opetellaan tarkastelemaan rakennuksen käyttöliittymänä, jota voidaan lähestyä UX/UI-suunnitteluperiaatteiden kautta. Päämääränä tilan käytön luontevuus, jossaasiakas on koko ajan selvillä sijainnistaan ja suunnistaan sekä tilan käyttötarkoituksesta. (not translated)
Finnish
08.03.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Harri Heikkilä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Experience and Service Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
01.09.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Veli-Pekka Tuovi
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Opintojakson moodlessa.
Ennakkoon on suositeltavaa tutustua graafisen suunnittelun historiaan ja julistemuotoilun historiaan ja nykytilaan. (not translated)
Opintojakso on suunniteltu toteutettavaksi pääosin lähiopetuksena kampuksella, jossa osa työskentelystä voi tapahtua myös zoomissa sekä pienryhmissä ryhmän haluamassa paikassa. Myös ekskursiot toimeksiantajan tiloihin.
Opintojaksolla toteutetaan asiakasprojekti, jossa hyödynnetään graafikon työkaluja ja syvennetään graafisen suunnittelun ymmärrystä. Keväällä 2022 julkaistava projekti liittyy graafisen suunnittelun työn sanoittamiseen. (not translated)
10.01.2022 - 06.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 22
Marion Robinson
The student must have either successfully completed Marketing communication and branding course, or have similar understanding of theory in order to implement it within this class.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
5 credits
1 credits
1-5
A) Oman osaamisen näyttö AHOT.
B) Opintojaksolle voi tuoda oman asiakasprojektin ja edistää sitä huomioiden sen soveltuvuuden aikataulun ja opintojakson osaamistavoitteiden suhteen. Oman projektin voi tehdä itsenäisesti opintojaksolla annettavan tehtäväkehikon sisällä esimerkiksi oman harjoittelun yhteydessä. Valittu projekti tulee kuitenkin olla sellainen syventävä kokonaisuus jossa on mukana tiimityön elementti. Eli esimerkiksi voit tehdä sen asiakkaasi kanssa läheisessä yhteistyössä, tai vaikkapa toisen alan ammattilaisen kanssa tiiminä.
Valinnaisessa suoritustavassa ota etukäteen yhteyttä opettajaan, joka ohjeistaa tarkemmin tämän suoritustavan. (not translated)
Opintojaksolla tehdään aito toimeksianto asiakkaalle. Projekti tulee näkyväksi ja koettavaksi laajemmalle yleisölle sekä ammattiyleisölle. Taustoittamisessa on oletettavaa, että toimimme eri työelämän yhteistyötahojen kanssa. (not translated)
Kampus, zoom, vierailut toimeksiantajan luona ja työn taustoittamisen vaatimiin kohteisiin mahdollisuuksien mukaan. (not translated)
Projektityöstä osa sijoittuu opiskelijan itsenäisen työn ajalle. Sitoutuminen asiakasprojektiin vaaditaan. (not translated)
Opiskelija kehittää toimeksiannon kautta oman ja monialaisen työyhteisön toimintaa omalla ammatillisella panoksellaan. Hän hyödyntää ja syventää osaamistaan graafisen suunnittelun teorioista, historiasta ja käytänteistä sekä markkinointiviestinnän ja brändäämisen teoriasta ja työkaluista projektissa.
Opiskelija toimii tiimissä tavoitteellisesti.
Opiskelijaryhmä taustoittaa, konseptoi ja toteuttaa aidon työelämäprojektin. (not translated)
Eija Mustonen
Face-to-face
Finnish
10.01.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Anu Akkanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Aarni-luontokeskuksen esiselvitys- ja konseptointihankkeessa vahvistetaan Päijät-Hämeen
luontomatkailun kehittämistä ja suunnitellaan Padasjoelle rakennettavaa Aarni-luontokeskuksen kokonaiskonseptia.
Opintojakson aikana suunnitellaan ja tuotetaan Aarni-luontokeskuksen kokonaisvaltaisten, fyysistä ja digitaalista yhdistävien näyttely- ja kokemusympäristöjen kokeiluja ja demoja. (not translated)
10.01.2022 - 10.06.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
10 - 40
Antti Heinonen
Edeltävä osaaminen ei välttämätöntä, mutta erilaisten digitaalisten työvälineiden ja ryhmätyöskentelyvälineiden hallitseminen on eduksi. Opintojaksolle voidaan valita osallistujia eri koulutusaloilta. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
5 credits
Approved/Failed
Toteutus voi vaihdella laajudeltaan 5-15 op (not translated)
Toteutuksella mahdollisesti toimeksiantoja Aarni -projektilta. (not translated)
Ryhmätyöskentely, lähdematerialitt, työpajat ja käytännön demot. (not translated)
15 op suoritukseen edellytetään n. 2 opiskelupäivän työskentelyä 16 viikon ajan. Työskentely tapahtuu tiistaisin, keskiviikko aamupäivisin tai perjantaisin. Kontaktitapaamisia kerran viikossa, nämä sovitaan projektikohtaisesti. (not translated)
Projektikohtaiset tavoitteet täytyttävä.
Osallistuminen työskentelyyn.
Raportoiminen. (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
10.01.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 20
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Anu Akkanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
5 credits
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
- LAB_virtuaaliopettaja_PAL_01, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Bachelor's Degree Programme in Service Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
12.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Veli-Pekka Tuovi, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
01.09.2022 - 20.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Distance learning
Luennot, ryhmätehtävät ja keskustelut.
Kirjalliset, opinnäytetyöprosessin aloittamiseen liittyvät tehtävät. (not translated)
Finnish
31.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 75
Marion Robinson, Veli-Pekka Tuovi, Pauliina Pasanen
GRAAFIKOT: Kaikille yhteisen osuuden jälkeen graafisen suunnittelun jatko-osa Degree project studio. Nämä sessiot valmistelevat opiskelijaa edistämään omaa opinnäytetyötä tavoitteellisesti. Tapaamiset on ajoitettu tukemaan opinnäytetyön prosessia ja seminaariaikataulutusta. Sessiot ovat avointa keskustelua ja konkreettisia tehtäviä joissa pureudutaan graafikkojen opinnäytetöiden haastekohtiin.
MEDIASISÄLLÖN SUUNNITTELU: Kaikille yhteisen osuuden jälkeen opintojakso jatkuu oman osaston ohjelmalla.
VALOKUVAAJAT: Kaikille yhteisen osuuden jälkeen opintojakso jatkuu valokuvaajaryhmän kesken saman opettajan kanssa. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
5 credits
Approved/Failed
Verkkokurssi, josta tietoa myöhemmin. (not translated)
Opintojaksolla tutustutaan tutkimusmenetelmiin, tiedonhakuun ja tutkimuskirjoittamisen periaatteisiin. Opiskelija tuottaa oman opinnäytetyönsä disposition, etsii aiheeseensa liittyvää kirjallisuutta ja harjoittelee kirjoittamista erilaisia lähteitä käyttäen. (not translated)
Tero Leponiemi
Distance learning
Finnish
29.08.2022 - 31.01.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Marion Robinson, Veli-Pekka Tuovi, Anu Akkanen, Antti Heinonen, Jaana Loipponen, Heli Kamaja, Pauliina Pasanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019)
Lahti Campus
5 credits
5 credits
1-5
Eija Mustonen
Face-to-face
Central course litterature: Seppä, Anita: Kuven tulkinta (2012) or other material agreed.
Further reading and material used in the teaching:
Mäkiranta, M., Piela, U. ja Timonen, E. (toim.) Näkyväksi sepitetty maa. Näkökulmia Suomen Visualisointiin (2017)
Hämäläinen, T. ja Manzos, A. Pelien äärettömät maailmat. Elämän suuret kysymykset digitaalisissa peleissä (2020)
Heinonen, Y. (toim.) Taide, kokemus ja maailma. Risteyksiä tieteidenväliseen taiteiden tutkimukseen (2020)
The course consists of lectures, exercises and group work presentations.
Active participation (75% of contact learning). Evaluation of the course tasks.
Finnish
29.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 36
Heikki Saros
No previous knowledge on the topic required.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
A separately agreed litterature base exam is an option.
The course does not include any exam. The evaluation is based on the tasks prepared during the course.
Course materials and tasks are published in Moodle e-learning environment. The task submission is in Moodle as well. Course activity is followed by using the Moodle activity report.
Course work consists of thematic discussions bassed on research articles, group works and prsentation of an individual final task. Expected work amount is 135 hours lectures included.
The course functions as an introduction to the theory of visual culture.
Topics and materials of the course concentrate on the 20th and 21st century.
The course offers basics of picture analysis. Theoretical frames of the course are social, semiotic, semantic and psychology of perception in design, communication and art.
The course offers tools for presentation skills on visual topics.
The course content is suitable to visual communication as well as to design students.
Active participation to teaching and shown study of the course materials.
The student shows basic knowledge of central theories of visual culture and is capable of using advised reference materials and databases.
The student is skilled in the visual culture theoretical framework, recognizes connections between theories and the personal professional field. The student applies theory to the practise.