Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Lähiopetus; luennot, esimerkkimateriaaleihin tutustuminen, keskustelut, tehtävät. (not translated)
Finnish
24.01.2022 - 08.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 60
Christoffer Leka
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Jos et voi osallistua lähiopetukseen, ota yhteyttä opettajaan. Toteutuksen voi suorittaa myös kirjallisuuteen ja tehtäviin perustuen. (not translated)
Lukujärjestyksessä AM00CF43-3001 Typografian perusteet:
https://cloud.timeedit.net/lut-saimia/web/public/riqfoQ8qY3XZ1QQy7p6Y7ZQ068Zow56QQZZ6745Q9Yo.html
Huomioi, että opetuskertojen lisäksi toteutuksen suorittaminen edellyttää tausta-aineistoihin perehtymistä sekä aikaa tehtävien tekemiseen opetuskertojen välillä. (not translated)
Face-to-face
Finnish
25.09.2021 - 31.12.2021
12 - 24
Ville Huhtanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Open studies, design, fine arts and visual communication, Bachelor’s Degree Programme in Wearable Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Väri ja sommittelu - opintojakso on kuvallisen ajattelun peruskurssi, joka koostuu sommittelun ja värin perusteista. Nämä tiedolliset osa-alueet ovat keskeisiä erilaisin menetelmin toteutettavassa kuvallisessa ilmaisussa.
Sommittelu on perustana kaikessa kuvallisessa työskentelyssä - kaksiulotteisesta näytöllä tai maalauskankaalla tapahtuvasta kuvaelementtienu asettelusta rakennusten massoitteluun, kontrollipainikkeiden muotoiluun ja auton ilmeen luomiseen. Sommittelun avulla muotoilija, suunnittelija tai taiteilija rakentaa kuvallista tarinaa ja merkityksiä sen avulla, miten hän asettelee kuvan elementit fyysiseen tai virtuaaliseen tilaan.
Tällä kurssilla perehdytään sommittelun rooliin kuvallisen työskentelyn keskeisenä osana. Kurssilla opiskellaan luentojen ja harjoitusten avulla kuvasommittelun perusteita. Sommittelua tarkastellaan ilmaisun välineenä; sen avulla suunnittelijan ajatus välittyy käyttäjälle, kokijalle ja katsojalle.
Käsiteltävinä oppimissisältöinä ovat sommitelman tasapaino, kontrasti, huomiopiste, liike, kuvio, yhtenäisyys, rytmi ja mittasuhteet.
Jakson väriosiossa käsitellään värioppia ja väriymmärrystä käytännön harjoitteiden ja luentojen keinoin pohjautuen olemassa olevaan väritietouteen. Käsiteltäviä opetussisältöjä ovat väriympyrät, väriavaruudet, värikontrastit, väriharmoniat, värin kolme ominaisuutta ja värien vuorovaikutus. Näitä osa-alueita käsitellään myös ilmaisun perusteiden näkökulmasta; kuinka erilaiset värien rinnastamiset ja värikokonaisuudet viittaavat toisiin kuviin kantaen ja kuljettaen tunteiden sekä tunnelmien merkityksiä.
Jaksolla on tarkoitus kehittää opiskelijan väriosaamisen perustaitoja. Teemme väriharjoitteita kollaasin ja maalauksen keinoin. Lisäksi opiskellaan kuvan värien analysointia ja väritiedon soveltamista omassa työskentelyssä.
Väriosaamista tarvitaan kaikessa visuaalisessa työskentelyssä, ja sen sovellusalueet voivat olla kaksiulotteisten fyysisten tai digitaalisten kuvien toteutukset, kolmiulotteisten kappaleiden väriratkaisut tai erilaisten tilojen sekä ympäristöjen värisuunnittelu ja värihallinta.
Keskeisinä kirjallisuuslähteinä kurssin tukena ovat:
Martti Huttunen: Värit pintaa syvemmältä
Harald Arnkil: Värit Havaintojen maailmassa
Johannes Itten: Värit taiteessa
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Markus Heikkerö: Taiteilijan kuvakirja
Unto Pusa: Plastillinen sommittelu (not translated)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita sommittelun ja värin perusteiden pohjalta
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata visuaalisen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa (not translated)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta väri- ja sommitelmakokonaisuuksia ja kehittää tuotoksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään sommittelun ja värin menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa visuaalisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua (not translated)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan väri- ja sommitelmakokonaisuuksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida visuaalisia tuotoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa visuaalista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun (not translated)
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
09.09.2021 - 11.11.2021
01.07.2021 - 26.08.2021
0 - 30
Heikki Nuutinen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility
Lahti Campus
1-5
Anu Akkanen
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Learning material and recommended literature:
Compiled by the lecturer and provided on the Moodle platform
Learning outcomes of the course:
Students can communicate clearly and effectively in different generic and field-specific workplace situations both orally and in writing; find, evaluate and use information effectively and function collaboratively in international working environments.
Implementation and methods of teaching: lectures, group and pair work, individual assignments
Assessment scale:
5 – 0
Evaluation:
Attendance at 80% of the contact lessons, regular and active participation during lessons. Assessment of spoken and written skills. All compulsory assignments must be completed on time.
English
14.03.2022 - 27.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 35
Miglena Schröder
Additional information for students: previous knowledge etc.:
The course is taught at a B2 level according to the Common European Framework.
Students can take an online proficiency test (tasokoe) at the start of their studies. Those who fail the test are strongly advised to complete a preparatory course in English (English Prep Course 3 credits) before or alongside taking the course English for Work.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility
Lahti Campus
2 credits
1-5
Alternative completion methods:
Recognition of prior learning (RPL) if applicable. Discussed case specifically with the lecturer
A written test is held at the end of the course.
Learning environment:
Online (Zoom and Moodle), blended learning
Students´ use of time and workload:
4 ECTS course, which means about 100 - 110 hours of student's work. Student's workload consists of regularly and actively participating in lessons, studying the course material, watching video materials, completing written and oral assignments, which include pass/ fail assignments as well as assignments for teacher's evaluation.
Contents:
Students will:
- learn the main terminology and concepts of their own field
- manage in written and oral communication situations required in professional studies and in the work life
- recognize and apply different sources and tools to help improve their English skills
- learn to participate in workshops and group discussions as well as give presentations
The student has failed to meet the set course requirements
Grade 1
The student has met the assignment requirements minimally. Work displays vaguely consistent and appropriate register. Content is vaguely effective and diverse. The text is not in keeping with style-specific conventions. The student constructs minimally understandable sentences. Grammatical irregularities occur often. Vocabulary is minimally appropriate to context.
The student speaks in a style vaguely appropriate to the assignment. Student interacts minimally with participants. Performance meets few of the set expectations of given assignment. The student speaks in a vaguely consistent manner. Delivery is minimally structured. Linguistic performance is minimally accurate and appropriate to the context. Pauses are rather long and at times pronunciation hinders comprehension.
Grade 3
The student has met the assignment requirements adequately. Work displays somewhat consistent and appropriate register. Content is somewhat effective and diverse. The text has a reasonably logical structure. The text is rather cohesive. Minor mistakes occur in style. The student mostly constructs sentences well. Grammatical irregularities occur. Vocabulary is adequately professional and mostly appropriate to context.
In most cases the student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts with participants. Performance meets most set expectations of given assignment. The student speaks in a consistent manner. Delivery is structured. Linguistic performance is somewhat accurate and appropriate to the context, although short pauses and hesitations may occur.
Grade 5
The student has met the assignment requirements fully. Work displays consistent and appropriate register. Content is effective, diverse, and skillfully delivered. The text has a clear and logical structure. The text is cohesive, fluent, and versatile. The student uses varied structures although occasional grammatical irregularities may occur. Vocabulary is varied and professional and typically appropriate to context.
The student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts fluently and competently. Performance meets all set expectations of given assignment. The student speaks in a clear, concise, and consistent manner. Delivery is well-structured, intentional. Linguistic performance is accurate, appropriate to the context, and speech tempo is natural.
Jorma Lehtonen
25% Face-to-face, 75% Distance learning
Kurssilla jaettava materiaali. (not translated)
Kurssi toteutetaan etäopetuspainotteisesti, mutta kurssilla on myös lähiopetuskertoja. Lisäksi kurssilla on ryhmä- ja itsenäistä työskentelyä. (not translated)
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5. (not translated)
Finnish
10.09.2021 - 12.11.2021
03.05.2021 - 05.09.2021
15 - 32
Anna Rytkönen
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility
Lahti Campus
3 credits
1-5
Moodle, Zoom + Lahden kampus. (not translated)
4 opintopistettä = 108 tuntia opiskelijan työtä (not translated)
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. keskustelut ja neuvottelut), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli. (not translated)
Suoritus on hylätty, jos
• kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia
• ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia
• ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat puutteellisia
• viestinnän tulkintataidot ovat heikot. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin. (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
ARMSTRONG (2009)
Graphic Design Theory : Readings From the Field (EBOOK)
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991939911806254
HEIKKILÄ (2017)
Tämä ei ole kirja (EBOOK)
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/25045
KORTTI (2016)
Mediahistoria : viestinnän merkityksiä ja muodonmuutoksia puheesta bitteihin
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991442065406254
MEGGS & PURVIS (2016)
Meggs' history of graphic design (EBOOK)
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991987374006254
SARASTE (2010)
Valokuva: muisto - viesti - taide
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma99896425406254 (not translated)
Kurssi on yhdistelmä lähi- ja etäopetusta. Perehdymme visuaalisen viestinnän tekemisen traditioihin teorian, käytännön, elokuvien ja vierailijoiden kautta. Kurssilla tehdään paljon ryhmätöitä ja kokonaisuus edellyttää paneutumista. Kurssiin sisältyy lopputyö, jossa pohdit suhdettasi läheiseksi tuntemaasi tekijään, koulukuntaan tai tyyliin. Kurssi kattaa mediahistorian, graafisen suunnittelun ja valokuvauksen historian sekä katsoo lopuksi ennakoivasti tulevaisuuteen. (not translated)
Finnish
21.03.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 42
Harri Heikkilä
(Toteutus on yhteinen MES21-opiskelijoiden toteutuksen AM00BV71-3002 kanssa.) (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Anu Akkanen
Face-to-face
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 11.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen etätapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet. (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä tyydyttävästi. Hänen puheensa on pääosin ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista. (not translated)
Anu Akkanen
Face-to-face
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Kirjallinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 11.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä. (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
Johnson, Jeff (2010): Designing with the mind in mind
Morgan Kaufmann
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991951893706254
(eBook)
Krug, Steve (2014): Don't Make Me Think, Revisited
New Riders
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991393115406254
(Saatavilla suomeksi nimellä Älä pakoita minua ajattelemaan)
Jon Yablonski (2020)
Laws of UX: Using Psychology to Design Better Products & Services
O’Reilly Media
https://www.amazon.com/Laws-UX-Psychology-Products-Services/dp/149205531X/
Clark, Josh (2016):
Designing for the touch
O´Reilly
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma991453945406254
McKay, Everett N
UI is Communication: How to Design Intuitive, User Centered Interfaces by Focusing on Effective Communication
Morgan Kaufmann (2013)
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991470075406254 (not translated)
PÄIVÄ 1: 29.9. (Harri Heikkilä) UX/UI Intro • Psykologinen perusta • Termit
PÄIVÄ 2: 6.10. (Harri Heikkilä) Heuristiikat siltana teoriasta käytäntöön • Harjoitustyön tehtävänanto: käytettävyyden arviointi
PÄIVÄ 3: 3.11. (Ville Tervo + Harri Heikkilä) Harjoitustöiden purku • Design thinking – miten suunnittelija ajattelee
PÄIVÄ 4: 9.11. (Ville Tervo) Käytettävyyden perusteet • Käyttäjätestaus
PÄIVÄ 5: 16.11. (Ville Tervo) Käyttäjäkokemuksen perusteet ja arviointimenetelmät • Harjoitustyön tehtävänanto: oppimisportaalin käyttöliittymäsuunnittelu
PÄIVÄ 6: 23.11. (Ville Tervo) Suunnitteluperiaatteet ja lähestymistavat eri alustoilla
PÄIVÄ 7: 1.12. (Ville Tervo) Käyttöliittymäsuunnittelu/rautalankamallit, Adobe XD
PÄIVÄ 8: 8.12. (Ville Tervo) Käyttöliittymäsuunnittelu/prototypointi, Adobe XD
PÄIVÄ 9: 10.12. (Ville Tervo) Harjoitustöiden valmistelu
PÄIVÄ 10: 15.12. (Ville Tervo + Harri Heikkilä) Harjoitustöiden esittelyt, yhteenveto (not translated)
Finnish
29.09.2021 - 15.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 22
Harri Heikkilä, Ville Tervo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
A designer's research manual : succeed in design by knowing your clients + understanding what they really need
Visocky O'Grady, Jennifer, author.; Visocky O'Grady, Kenneth, author
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma991971584206254
UI is communication : how to design intuitive, user centered interfaces by focusing on effective communication
McKay, Everett N
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma992026486806254 (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 29.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
20 - 26
Harri Heikkilä, Ville Tervo
Ensisijaisesti hyväksytään ryhmän MLTIUXUI21S ilmoittautumiset, mutta kaikkien alojen opiskelijoita toivotaan muutamia mukaan! (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
4 credits
1-5
Jatkaa siitä, mihin kurssi "Käytettävyys, käyttöliittymät ja vuorovaikutteisuuden suunnittelu AM00CF0" päättyi. Opetellaan prototyypin toteuttamisen menetelmiä ja prosesseja. Ohjelmistoista otetaan haltuun FIGMA ammatillisesti ja tuotetaan visuaalisesti viimeistelty, käytettävyydeltä ja käyttökokemukseltaan validoitu laajahko toiminnallinen kokonaisuus. Tutustutaan myös aiheeseen sopiviin tutkimus- ja testausmenetelmiin. (not translated)
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
10.01.2022 - 25.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Heikki Nuutinen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
English
07.09.2021 - 14.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 22
Lee Walton
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Course materials and tasks will be published in Moodle e-learning environment
The course consists of lectures, group and individual tasks. Course materials deal with art and design history and theory. Museums and authentic materials are part of the course program.
Main goal of the course is to learn the use of contemporary sources of information: printed and e-materials including professionally valid digital archives and data bases
Course evaluation is based on the tasks according to the quality of the used study materials. The tasks and the materials are explained in the moodle e-learning environment.
Finnish
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
40 - 80
Heikki Saros
No preliminary knowledge expected.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility, Bachelor’s Degree Programme in Wearable Design
Lahti Campus
1-5
Optional study method is to be agreed with teachers.
There is no test in the course. Evaluation is based on tasks made during the course. Part of the evaluationa is integrated with communicaltion study essay task.
Both printed research material and internet and digital data bases are used as study materials.
History of Art (5 cr) is 135 hours of student work lectures included.
History of Art offers an overview on the history of art, architecture and design. The time span is from the present to the antiquity, the years from 1918 to 2021 underlined. Focal contents of the course are changes of the art concept, formal and trend convention development and representative elements in visual expression.
Student
-shows activity during the lectures
-shows learning of the course materials
-submits the course tasks
Student
-is knowledgeable of applying course materials to the historical analysis an description
Student
-finds and selects independently historical visual materials and applies them in the course tasks
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
40 - 80
Heikki Saros
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility, Bachelor’s Degree Programme in Wearable Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/ (not translated)
Osa 1:
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan kanssa. Ilmoittaudu Lapin yliopiston verkkokurssille Johdatus palvelumuotoiluun osoitteessa https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/
Suorita verkkokurssi ennen ensimmäistä lukujärjestykseen merkittyä LAB Muotoiluinstituutin opetuskertaa!
Osa 2:
Kirjaudu LAB-ammattikorkeakoulun Moodleen ja tutustu tarjolla olevaan aineistoon suoritettuasi Johdanto palvelumuotoiluun -verkkokurssin. Osallistu opetuskertoihin lukujärjestyksen mukaisesti. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 21.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility
Lahti Campus
1-5
Opintojaksosta osa suoritetaan Lapin yliopiston verkkokurssina, jonka lisäksi käytetään myös LAB-ammattikorkeakoulun Moodle-ympäristöä. (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
06.09.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
- LAB_virtuaaliopettaja_UXUI_01
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
29.08.2022 - 31.07.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
01.08.2022 - 31.07.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Anu Akkanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Kurssilla jaettava materiaali. (not translated)
Luennot, ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely. (not translated)
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5. (not translated)
Finnish
31.10.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Päivi Pässilä
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
2 credits
1-5
Kontaktiopetus ja Moodle-oppimisympäristö. (not translated)
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin. (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
01.08.2022 - 30.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Noora Nylander
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Finnish
31.08.2022 - 21.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Marion Robinson, Julia Ojapelto
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
2 credits
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
16.09.2022 - 13.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
18 - 30
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Ville Tervo
Tämä muodostaa kokonaisuuden toteutuksen AM00CG71-3001 Käyttöliittymäkoodauksen perusteet kanssa: opiskelijan tulee ilmoittautua molempiin toteutuksiin! (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
03.10.2022 - 18.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
18 - 30
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
Tämä muodostaa kokonaisuuden toteutuksen AM00CG73-3001 Prototyypistä sovellukseksi kanssa: opiskelijan tulee ilmoittautua molempiin toteutuksiin! (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
28.08.2022 - 04.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Harri Heikkilä, Ville Tervo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
26.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Ville Tervo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
English
29.08.2022 - 13.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 22
- LAB_virtuaaliopettaja_UXUI_01
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design
Lahti Campus
1-5