Face-to-face
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Face-to-face
Course materials and tasks will be published in Moodle e-learning environment
The course consists of lectures, group and individual tasks. Course materials deal with art and design history and theory. Museums and authentic materials are part of the course program.
Main goal of the course is to learn the use of contemporary sources of information: printed and e-materials including professionally valid digital archives and data bases
Course evaluation is based on the tasks according to the quality of the used study materials. The tasks and the materials are explained in the moodle e-learning environment.
Finnish
10.01.2022 - 13.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
30 - 80
Heikki Saros
No preliminary knowledge expected.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Optional study method is to be agreed with teachers.
There is no test in the course. Evaluation is based on tasks made during the course. Part of the evaluationa is integrated with communicaltion study essay task.
Both printed research material and internet and digital data bases are used as study materials.
History of Art (5 cr) is 135 hours of student work lectures included.
History of Art offers an overview on the history of art, architecture and design. The time span is from the present to the antiquity, the years from 1918 to 2021 underlined. Focal contents of the course are changes of the art concept, formal and trend convention development and representative elements in visual expression.
Student
-shows activity during the lectures
-shows learning of the course materials
-submits the course tasks
Student
-is knowledgeable of applying course materials to the historical analysis an description
Student
-finds and selects independently historical visual materials and applies them in the course tasks
Auli Haarnio
60% Face-to-face, 40% Distance learning
https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/ (not translated)
Osa 1:
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan kanssa. Ilmoittaudu Lapin yliopiston verkkokurssille Johdatus palvelumuotoiluun osoitteessa https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/
Suorita verkkokurssi ennen ensimmäistä lukujärjestykseen merkittyä LAB Muotoiluinstituutin opetuskertaa!
Osa 2:
Kirjaudu LAB-ammattikorkeakoulun Moodleen ja tutustu tarjolla olevaan aineistoon suoritettuasi Johdanto palvelumuotoiluun -verkkokurssin. Osallistu opetuskertoihin lukujärjestyksen mukaisesti. (not translated)
Finnish
07.03.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 30
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
2 credits
1-5
Opintojaksosta osa suoritetaan Lapin yliopiston verkkokurssina, jonka lisäksi käytetään myös LAB-ammattikorkeakoulun Moodle-ympäristöä. (not translated)
Auli Haarnio
Face-to-face
Opintojakson Moodlessa suositeltavaa kirjallisuutta. (not translated)
Osa 1:
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan kanssa. Ilmoittaudu Lapin yliopiston verkkokurssille Johdatus palvelumuotoiluun osoitteessa https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/
Suorita verkkokurssi ennen ensimmäistä lukujärjestykseen merkittyä LAB Muotoiluinstituutin opetuskertaa!
Osa 2:
Kirjaudu LAB-ammattikorkeakoulun Moodleen ja tutustu tarjolla olevaan aineistoon suoritettuasi Johdanto palvelumuotoiluun -verkkokurssin. Osallistu opetuskertoihin lukujärjestyksen mukaisesti. (not translated)
Arvioinnissa käytetään LAB ammattikorkeakoulun arviointikehikkoa. Arviointi on asteikolla 1-5. (not translated)
Finnish
01.05.2022 - 21.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Opintojaksosta osa suoritetaan Lapin yliopiston verkkokurssina, jonka lisäksi käytetään myös LAB-ammattikorkeakoulun Moodle-ympäristöä. (not translated)
Opintojakso on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 137 tunnin työtä. (not translated)
Opiskelija saa hyvät perustiedot palvelumuotoilun prosessista, käsitteistä ja yleisimmistä työmenetelmistä. (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Ville Huhtanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Väri, muoto ja sommittelu - opintojakso on kuvallisen ajattelun peruskurssi, joka koostuu sommittelun ja värin perusteista. Nämä tiedolliset osa-alueet ovat keskeisiä erilaisin menetelmin toteutettavassa kuvallisessa ilmaisussa.
Sommittelu on perustana kaikessa kuvallisessa työskentelyssä - kaksiulotteisesta näytöllä tai maalauskankaalla tapahtuvasta kuvaelementtienu asettelusta rakennusten massoitteluun, kontrollipainikkeiden muotoiluun ja auton ilmeen luomiseen. Sommittelun avulla muotoilija, suunnittelija tai taiteilija rakentaa kuvallista tarinaa ja merkityksiä sen avulla, miten hän asettelee kuvan elementit fyysiseen tai virtuaaliseen tilaan.
Tällä kurssilla perehdytään sommittelun rooliin kuvallisen työskentelyn keskeisenä osana. Kurssilla opiskellaan luentojen ja harjoitusten avulla kuvasommittelun perusteita. Sommittelua tarkastellaan ilmaisun välineenä; sen avulla suunnittelijan ajatus välittyy käyttäjälle, kokijalle ja katsojalle.
Käsiteltävinä oppimissisältöinä ovat sommitelman tasapaino, kontrasti, huomiopiste, liike, kuvio, yhtenäisyys, rytmi ja mittasuhteet.
Jakson väriosiossa käsitellään värioppia ja väriymmärrystä käytännön harjoitteiden ja luentojen keinoin pohjautuen olemassa olevaan väritietouteen. Käsiteltäviä opetussisältöjä ovat väriympyrät, väriavaruudet, värikontrastit, väriharmoniat, värin kolme ominaisuutta ja värien vuorovaikutus. Näitä osa-alueita käsitellään myös ilmaisun perusteiden näkökulmasta; kuinka erilaiset värien rinnastamiset ja värikokonaisuudet viittaavat toisiin kuviin kantaen ja kuljettaen tunteiden sekä tunnelmien merkityksiä.
Jaksolla on tarkoitus kehittää opiskelijan väriosaamisen perustaitoja. Teemme väriharjoitteita kollaasin ja maalauksen keinoin. Lisäksi opiskellaan kuvan värien analysointia ja väritiedon soveltamista omassa työskentelyssä.
Väriosaamista tarvitaan kaikessa visuaalisessa työskentelyssä, ja sen sovellusalueet voivat olla kaksiulotteisten fyysisten tai digitaalisten kuvien toteutukset, kolmiulotteisten kappaleiden väriratkaisut tai erilaisten tilojen sekä ympäristöjen värisuunnittelu ja värihallinta.
Keskeisinä kirjallisuuslähteinä kurssin tukena ovat:
Martti Huttunen: Värit pintaa syvemmältä
Harald Arnkil: Värit Havaintojen maailmassa
Johannes Itten: Värit taiteessa
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Markus Heikkerö: Taiteilijan kuvakirja
Unto Pusa: Plastillinen sommittelu (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
17.01.2022 - 01.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Anna Sailamaa
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
http://www.mlab.uiah.fi/polut/Luovuus/teoria_luovuus.html
https://kariuusikyla.com/category/luovuus/
https://www.almamedia.fi/uutishuone/uutinen/14-05-2019-n%C3%A4in-taklaat-luovan-ty%C3%B6n-haasteet
Luova järkevyys - Arkisen luovuuden ylistys, Tuominen Saku
Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä Kari
Lahjakkuus, Uusikylä Kari
Kehitä kokeillen, Lotta Hassi, Sami Paju, Reetta Maila (not translated)
Opintojakso toteutetaan ohjattuna työpajatyöskentelynä LAB lahden kampuksella.
Toteutus sisältää ryhmäohjausta, itsenäistä aineistoihin perehtymistä, yksilötehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä. (not translated)
Työsuunnitelmat, harjoitustehtävät, pajatyöskentely, ryhmäntyöskentely, dokumentointi, havainnointi, itse ja vertaisarviointi, portfolio, prosessin hallinta, palautekeskustelut, tuotos.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopulliseen tuotteen kokonaisuuteen, prosessin hallintaan, innovatiivisuuteen ja tuotoksen korkeatasoisuuteen (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
10 - 15
Kimmo Kukkonen, Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Oppimisympäristönä M19 kampus. (not translated)
Opintojakson toteutus on 5 op = 127 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta 8 kertaa (not translated)
- ei osallistu lähiopetukseen
- liikaa selvittämättömiä poissaoloja
- tehtävät ovat palauttamatta. (not translated)
- osaa ohjatusti käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
- osaa ohjatusti kehittää ideointia ja protoilla aihioita palvelutuotteesta
- ideointi ja työnjälki on omalähtöistä ja viimeistely ymmärrettävissä
- ryhmätyöskentely tukee osittain ryhmän työskentelyä
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu on tuotteen kannalta tarkoituksenmukaista. (not translated)
- osaa soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
- osaa kehittää ideointikykyä ja protoilla nopeita ideoita ja aihioita palvelutuotteesta ja tehdä perusteltuja valintoja.
- ideointi ja työnjälki on tarkoituksenmukaista ja toiminta vastuullista, aloitteellista sekä ympäristöä huomioiva.
- ryhmätyöskentely tukee ryhmän työskentelyä ja tuotosta.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on harkittua ja huolella toteutettua. (not translated)
- osaa soveltaa itsenäisesti ja aloitteellisesti opittuja tekniikoita ja luoda uusia toiminta ja työskentelymalleja.
- osaa kehittää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti ideointikykyä ja protoilla nopeita ideoita ja aihioita palvelutuotteesta ja tehdä suunnitelmallisia ja perusteltuja valintoja.
- ideointi ja työnjälki ja viimeistely on korkeatasoista sekä toiminta vastuullista, aloitteellista, itseohjautuvaa ja ympäristöä kehittävää
- ryhmätyöskentely on ryhmää innostavaa ja kannustavaa sekä toisten huomioon ottamista ja yhdessä toteuttamista ja vastuun kantamista.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on johdonmukaista, harkittua, korkeatasoista ja huolella tuotettu kokonaisuus. (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
14.03.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Olli Seppälä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
- protoiluissa käytettävien koneiden ja mallimateriaalien käytön harjoittelua
- nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi
- kurssiaikana suunnitellaan ja toteutetaan ennalta määritetty harjoitustyö ryhmätyönä.
- opetusmenetelmänä ryhmä- ja henkilökohtainen ohjaus.
- oppimisympäristönä pajat ja luokkatilat. (not translated)
Arviointimenetelmät
Työsuunnitelmat, harjoitustehtävät, pajatyöskentely, ryhmäntyöskentely, dokumentointi, havainnointi, itse ja vertaisarviointi, portfolio, prosessin hallinta, palautekeskustelut, tuotos.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopulliseen tuotteen kokonaisuuteen ja prosessin hallintaan sekä tuotoksen innovatiivisuuteen ja toiminaalisuuteen. (not translated)
Finnish
07.03.2022 - 08.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
10 - 20
Mika Huovinen, Kimmo Kukkonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
M19 kampus (not translated)
- ei osallistu lähiopetukseen
- liikaa selvittämättömiä poissaoloja
- tehtävät ovat palauttamatta (not translated)
- osaa ohjatusti hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa ohjatusti kehittää aiheeni ideointia ja tuottaa ohjatusti prototyyppejä kehitystyön tueksi
- ideointi ja työnjälki on omalähtöistä ja viimeistely tarkoituksenmukaista
- ryhmätyöskentely tukee osittain ryhmän työskentelyä
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu on tuotteen kannalta tarkoituksenmukaista. (not translated)
- osaa soveltaa monipuolisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa kehittää aiheen ideointia ja tuottaa tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä perusteltuja valintoja.
- ideointi, työnjälki ja viimeistely on huoliteltua ja toiminta vastuullista, aloitteellista sekä ympäristöä huomioiva.
- ryhmätyöskentely tukee ryhmän työskentelyä ja tuotosta.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on harkittua ja huolella toteutettua (not translated)
-osaa soveltaa itsenäisesti ja aloitteellisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia ja luoda uusia työskentelymalleja.
-osaa monipuolisesti kehittää aiheen ideointia ja tuottaa nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä suunnitelmallisia ja perusteltuja valintoja.
-ideointi, työnjälki ja viimeistely on korkeatasoista sekä toiminta vastuullista, aloitteellista, itseohjautuvaa ja ympäristöä kehittävää.
- ryhmätyöskentely on ryhmää innostavaa ja kannustavaa sekä toisten huomioon ottamista ja yhdessä toteuttamista ja vastuun kantamista.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on johdonmukaista, harkittua, korkeatasoista ja huolella tuotettu kokonaisuus. (not translated)
Auli Haarnio
Face-to-face
Finnish
23.08.2021 - 15.07.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Auli Haarnio
Face-to-face
Ryhmäohjaus.
Lähiopetus kampuksella.
Tiimipedagogiikka.
Ammatillinen kasvu 1 (1 op)
Opiskelija osaa • toimia LAB AMK:n sähköisissä järjestelmissä • tunnistaa omaa osaamistaan, omia vahvuuksia ja sen kehittämistarpeita • laatia oman henkilökohtaisen opinto- ja urasuunnitelman • antaa palautetta palveluista ja osallistuu koulutuksen kehittämiseen
Ammatillinen kasvu 1 (1 op) sisällöt:
- ryhmäyttäminen
- HOPS, AHOT (oma osaaminen, omat vahvuudet ja kehittämistarpeet - SWOT)
- palautekeskustelut ( hyvät käytänteet ja niiden levittäminen)
- harjoittelujen orientaatio, työelämäläheisyys opinnoissa (LAB duuni) (not translated)
Arvioidaan HYV/HYL.
HYV edellyttää vähintään 80%:n läsnäoloa ja tehtävien tekemistä hyväksytysti. (not translated)
Finnish
05.01.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Auli Haarnio
Face-to-face
Ryhmäohjaus kampuksella
Ammatillinen kasvu 2 (1 op)
Opiskelija osaa • seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä • syventää omaa osaamistaan • edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti • arvioida palveluita ja kehittää koulutusta
Ammatillinen kasvu 2 (1 op) sisällöt:
- opiskelijan vastuu seurata omia opintoja (Peppi) - HOPS - osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työelämä osana opintoja, mm. LAB Duuni, hankkeet) - palautekeskustelut hyvät käytänteet ja niiden levittäminen) (not translated)
Arvioidaan HYV/HYL
HYV edellyttää 80%:n läsnäoloa ja hyväksytyt tehtäväsuoritukset (not translated)
Finnish
07.01.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
75% Face-to-face, 25% Distance learning
Learning material and recommended literature:
Compiled by the lecturer and provided on the Moodle platform
Learning outcomes of the course:
Students can communicate clearly and effectively in different generic and field-specific workplace situations both orally and in writing; find, evaluate and use information effectively and function collaboratively in international working environments.
Implementation and methods of teaching: lectures, group and pair work, individual assignments
Assessment scale:
5 – 0
Evaluation:
Attendance at 80% of the contact lessons, regular and active participation during lessons. Assessment of spoken and written skills. All compulsory assignments must be completed on time.
English
06.09.2021 - 17.12.2021
03.05.2021 - 05.09.2021
15 - 30
Miglena Schröder
Additional information for students: previous knowledge etc.:
The course is taught at a B2 level according to the Common European Framework.
Students can take an online proficiency test (tasokoe) at the start of their studies. Those who fail the test are strongly advised to complete a preparatory course in English (English Prep Course 3 credits) before or alongside taking the course English for Work.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1 credits
1-5
Alternative completion methods:
Recognition of prior learning (RPL) if applicable. Discussed case specifically with the lecturer
A written test is held at the end of the course.
Learning environment:
Online (Zoom and Moodle), blended learning
Students´ use of time and workload:
4 ECTS course, which means about 100 - 110 hours of student's work. Student's workload consists of regularly and actively participating in lessons, studying the course material, watching video materials, completing written and oral assignments, which include pass/ fail assignments as well as assignments for teacher's evaluation.
Contents:
Students will:
- learn the main terminology and concepts of their own field
- manage in written and oral communication situations required in professional studies and in the work life
- recognize and apply different sources and tools to help improve their English skills
- learn to participate in workshops and group discussions as well as give presentations
The student has failed to meet the set course requirements
Grade 1
The student has met the assignment requirements minimally. Work displays vaguely consistent and appropriate register. Content is vaguely effective and diverse. The text is not in keeping with style-specific conventions. The student constructs minimally understandable sentences. Grammatical irregularities occur often. Vocabulary is minimally appropriate to context.
The student speaks in a style vaguely appropriate to the assignment. Student interacts minimally with participants. Performance meets few of the set expectations of given assignment. The student speaks in a vaguely consistent manner. Delivery is minimally structured. Linguistic performance is minimally accurate and appropriate to the context. Pauses are rather long and at times pronunciation hinders comprehension.
Grade 3
The student has met the assignment requirements adequately. Work displays somewhat consistent and appropriate register. Content is somewhat effective and diverse. The text has a reasonably logical structure. The text is rather cohesive. Minor mistakes occur in style. The student mostly constructs sentences well. Grammatical irregularities occur. Vocabulary is adequately professional and mostly appropriate to context.
In most cases the student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts with participants. Performance meets most set expectations of given assignment. The student speaks in a consistent manner. Delivery is structured. Linguistic performance is somewhat accurate and appropriate to the context, although short pauses and hesitations may occur.
Grade 5
The student has met the assignment requirements fully. Work displays consistent and appropriate register. Content is effective, diverse, and skillfully delivered. The text has a clear and logical structure. The text is cohesive, fluent, and versatile. The student uses varied structures although occasional grammatical irregularities may occur. Vocabulary is varied and professional and typically appropriate to context.
The student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts fluently and competently. Performance meets all set expectations of given assignment. The student speaks in a clear, concise, and consistent manner. Delivery is well-structured, intentional. Linguistic performance is accurate, appropriate to the context, and speech tempo is natural.
Ritva Kosonen
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Learning material and recommended literature:
Compiled by the lecturer and provided on the Moodle platform
Learning outcomes of the course:
Students can communicate clearly and effectively in different generic and field-specific workplace situations both orally and in writing; find, evaluate and use information effectively and function collaboratively in international working environments.
Implementation and methods of teaching: lectures, group and pair work, individual assignments
Assessment scale:
5 – 0
Evaluation:
Attendance at 80% of the contact lessons, regular and active participation during lessons. Assessment of spoken and written skills. All compulsory assignments must be completed on time.
English
07.03.2022 - 27.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 35
Miglena Schröder
Additional information for students: previous knowledge etc.:
The course is taught at a B2 level according to the Common European Framework.
Students can take an online proficiency test (tasokoe) at the start of their studies. Those who fail the test are strongly advised to complete a preparatory course in English (English Prep Course 3 credits) before or alongside taking the course English for Work.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
2 credits
1-5
Alternative completion methods:
Recognition of prior learning (RPL) if applicable. Discussed case specifically with the lecturer
A written test is held at the end of the course.
Learning environment:
Online (Zoom and Moodle), blended learning
Students´ use of time and workload:
4 ECTS course, which means about 100 - 110 hours of student's work. Student's workload consists of regularly and actively participating in lessons, studying the course material, watching video materials, completing written and oral assignments, which include pass/ fail assignments as well as assignments for teacher's evaluation.
Contents:
Students will:
- learn the main terminology and concepts of their own field
- manage in written and oral communication situations required in professional studies and in the work life
- recognize and apply different sources and tools to help improve their English skills
- learn to participate in workshops and group discussions as well as give presentations
The student has failed to meet the set course requirements
Grade 1
The student has met the assignment requirements minimally. Work displays vaguely consistent and appropriate register. Content is vaguely effective and diverse. The text is not in keeping with style-specific conventions. The student constructs minimally understandable sentences. Grammatical irregularities occur often. Vocabulary is minimally appropriate to context.
The student speaks in a style vaguely appropriate to the assignment. Student interacts minimally with participants. Performance meets few of the set expectations of given assignment. The student speaks in a vaguely consistent manner. Delivery is minimally structured. Linguistic performance is minimally accurate and appropriate to the context. Pauses are rather long and at times pronunciation hinders comprehension.
Grade 3
The student has met the assignment requirements adequately. Work displays somewhat consistent and appropriate register. Content is somewhat effective and diverse. The text has a reasonably logical structure. The text is rather cohesive. Minor mistakes occur in style. The student mostly constructs sentences well. Grammatical irregularities occur. Vocabulary is adequately professional and mostly appropriate to context.
In most cases the student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts with participants. Performance meets most set expectations of given assignment. The student speaks in a consistent manner. Delivery is structured. Linguistic performance is somewhat accurate and appropriate to the context, although short pauses and hesitations may occur.
Grade 5
The student has met the assignment requirements fully. Work displays consistent and appropriate register. Content is effective, diverse, and skillfully delivered. The text has a clear and logical structure. The text is cohesive, fluent, and versatile. The student uses varied structures although occasional grammatical irregularities may occur. Vocabulary is varied and professional and typically appropriate to context.
The student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts fluently and competently. Performance meets all set expectations of given assignment. The student speaks in a clear, concise, and consistent manner. Delivery is well-structured, intentional. Linguistic performance is accurate, appropriate to the context, and speech tempo is natural.
Arto Kutvonen
25% Face-to-face, 75% Distance learning
Kurssilla jaettava materiaali. (not translated)
Kurssi alkaa etäopetuksena, mutta kurssilla tulee olemaan myös lähiopetusta. Kurssiin kuuluu säännöllisiä opetustunteja, ja lisäksi opiskelijan tulee tehdä muut luennoitsijan antamat harjoitukset.
Opetusmenetelmät: luennointi, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, keskustelut, työskentely yksin ja ryhmissä. (not translated)
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5. (not translated)
Finnish
06.09.2021 - 17.12.2021
03.05.2021 - 05.09.2021
15 - 35
Anna Rytkönen
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
3 credits
1-5
Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella, itsenäinen työskentely, Moodle-kurssin verkkomateriaali. (not translated)
4 opintopistettä = 108 tuntia opiskelijan työtä (not translated)
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. keskustelut ja neuvottelut), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli. (not translated)
Suoritus on hylätty, jos
• kielenkäyttö ei vastaa asiatyylisen esityksen vaatimuksia
• ammatilliset tekstit eivät vastaa alan vaatimuksia
• ryhmätyö- ja neuvottelutaidot ovat puutteellisia
• viestinnän tulkintataidot ovat heikot. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin. (not translated)
Auli Haarnio
Face-to-face
Finnish
10.01.2022 - 24.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Katja Remsu
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
25.08.2021 - 24.10.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Timo Sulkamo, Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
07.01.2022 - 25.02.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Timo Sulkamo, Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
18.10.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Roosa Ihalainen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
Approved/Failed
Auli Haarnio
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 29.10.2023
16.04.2022 - 15.05.2022
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Mika Huovinen, Kaisa Leka
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Finnish
15.03.2022 - 06.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Mika Huovinen, Kaisa Leka
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Valitse yksi kirja tai yksi nettiaineisto kirjalistalta.
Design Thinking, Teun den Dekker, Noordhoff
Palvelumuotoilun bisneskirja, Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg
Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum
Hanna Maula, Jesse Maula: Design ja johtaminen. AlmaTalent 2019
Anssi Tuulenmäki.Lupa toimia eri tavalla
Stickdorn, M. & Schneider, J.: This is service design thinking. Basics – Tools – Cases (bis publishers, 2010)
Stickdorn, Marc. This is service design doing
Satu Miettinen ja Mikko Koivisto: Design Services with Innovative Methods (Taik, 2009)
Grönroos Christian; Palvelujen johtaminen ja markkinointi WSOYpro 2009 3.uud.p.
Palvelumuotoilu saapuu verkostojen kaupunkiin, Jyrämä, Annukka & Mattelmäki, Tuuli (toim.)2015, Verkosto- ja muotoilunäkökulmia kaupungin palvelujen kehittämiseen.
Palvelumuotoilu, Satu Miettinen, 2011-01
weblinkit:
1. http://www.slideshare.net/MarcStickdorn1/service-design-thinking-27439915
2. http://www.slideshare.net/juhak/mit-on-palvelumuotoilu?qid=e6187f80-7eac-41b6-843b-268e0006d9fa&v=qf1&b=&from_search=3
3. https://www.youtube.com/watch?v=JywQiJO4TRo
4. https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/5969
Käyttäjälähtöiset suunnittelumenetelmät sekä osallistava suunnittelu muotoilukonsultoinnin osana, Matias Halmeenmäki
5. https://www.researchgate.net/publication/346492618_Palvelumuotoilulla_kayttajalahtoista_ymparistovastuullisuutta
Palvelumuotoilulla käyttäjälähtöistä ympäristövastuullisuutta (not translated)
Ajankohta: 30.8.-4.11.2021
Oppimisympäristö: Pääosin toteutus verkossa.
Rakenne:
Johdatus palvelumuotoiluun, MOOC, Lapin yliopisto, 2 op
Palvelumuotoilun perusteet, 3 op, LAB
Tutustuminen alan kirjallisuuteen, ohjattu jakaminen.
Voit aloittaa itsenäisen työskentelyn jo ennen yhteistä aloitus 30.8.
Voit liittyä Lapin yliopiston Johdanto palvelumuotoiluun, MOOC, 2 op
https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/ (not translated)
Arvioinnissa käytetään LABin arviointikehikkoa.
Arvioinnissa huomioidaan tiedollinen ja taidollinen
osaaminen.
• Arviointi on asteikolla 1-5.
• Opiskelija reflektoi omaa oppimistaan ja tekee
tiimissä vertaisreflektion tiimin toiminnasta ja
oivalluksista. Opiskelija ehdottaa arvosanaa
itselleen ja tiimissä tiimin jäsenille.
• Ohjaava lehtori huomioi lopullisessa arvosanassa
asiakkaan arvion prosessista ja lopputuloksesta.
• Lehtori päättää arvosanan (arvosanasta saa valittaa). (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Verkkoympäristö
Luennot
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työ (not translated)
Opintojakso muodostuu 2 op + 3 op kokonaisuuksista ja sisältää itsenäistä alan kirjallisuuteen perehtymistä. Työmäärä on noin 135 tuntia/opiskelija. (not translated)
Opiskelija
- osaa keskeisen palvelumuotoilun sanaston
- tuntee palvelumuotoilun prosessit ja menetelmiä
- ymmärtää asiakasymmärryksen ja käytettävyyden
merkityksen suunnittelussa
- osaa työskennellä palvelumuotoiluprojekteissa
- osaa ideoida ja ratkaista haasteita ja suunnitella
käyttäjälähtöisesti palveluprosesseja
- osaa kehittää arvoa tuottavia käyttäjälähtöisiä
palveluja
- osaa suunnitella palvelukonsepteja. (not translated)
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana. (not translated)
Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti.
Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, dialogitreenejä, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen.
HUOM: Toteutus on LABin innovaatioammattikorkeakoulustrategian mukainen täydentävän osaamisen pilotti, joten muutokset toteutuskuvaukseen ovat mahdollisia. Toisaalta pääset opiskelemaan LABin opetuksen kehityksen kärjessä olevassa opintojaksossa ja palautetta antamalla vaikuttamaan opetuksen kehittymiseen. (not translated)
Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute. (not translated)
Finnish
18.01.2022 - 19.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 40
Milla Mäkinen, Sara Ikävalko, Auli Haarnio, Minna Ulmala
Edeltävä osaaminen: Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perustella. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
15 credits
1-5
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin. (not translated)
Yhteistyö toimeksiantajan organisaation kanssa. (not translated)
Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Opetus ja ohjaus toteutetaan pääosin verkossa. Tammikuussa opintojaksoon sisältyy muutamia lähipäiviä. Kenttätyöskentely kentällä. Opiskelijatiimit voivat työskennellä kampuksella sekä verkossa. (not translated)
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan kevään tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä.
Keväälle viikkojen lukumäärällä jaettuna se on noin 30 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi. (not translated)
Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt:
Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi.
Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen.
Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t) (not translated)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia. (not translated)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää
- kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa
- noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla
- kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan
- Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja
- Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä (not translated)
Opiskelija osaa:
- valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä
- selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla
- selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti
- Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä (not translated)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä
- vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa
- hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti
- mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla
- vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa
- aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti
Taidollinen osaaminen:
- Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja
- Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Vertailee eri vaihtoehtoja
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 05.11.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Radoslaw Gryta
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
06.09.2021 - 31.12.2021
03.05.2021 - 05.09.2021
16 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen etätapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet. (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä tyydyttävästi. Hänen puheensa on pääosin ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista. (not translated)
Johanna Marjomäki
Face-to-face
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
07.03.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor's Degree Programme in Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet. (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä tyydyttävästi. Hänen puheensa on pääosin ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista. (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Kirjallinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
06.09.2021 - 31.12.2021
03.05.2021 - 05.09.2021
16 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä. (not translated)
Johanna Marjomäki
Face-to-face
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Kirjallinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
07.03.2022 - 31.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor's Degree Programme in Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä. (not translated)
Auli Haarnio
Face-to-face
Opintojakso toteutetaan mahdollisuuksien mukaan kampuksella ja/tai verkossa. (not translated)
- Läsnäolo,
- ammattimainen ote työskentelyyn,
- vaadittavien tehtävien jättäminen aikataulussa,
- työn laadukkuus,
- konseptin idea, käyttökokemus ja sen testaaminen kohderyhmällä, toimivuus käytössä käyttäjälähtöisiä menetelmiä hyödyntäen
- Henkilökohtainen menetelmäharjoittelu ja itsearviointi
- Muotoilu- ja valmistusprosessin hallinta, tiimiarviointi
- Tehtävien suorittamisen eri vaiheiden suullinen arviointi, keskustelut sekä ryhmä- ja yksilöpalaute.
- Lehtorin arviointi
- Arviointi asteikolla 1 – 5. Arvosana muodostuu arviointiosioiden keskiarvona. (not translated)
Finnish
17.12.2021 - 06.03.2022
13.11.2021 - 12.12.2021
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Milla Toukkari
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
07.03.2022 - 13.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Ville Huhtanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Mika Huovinen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
03.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
31.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Olli Seppälä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Oppimateriaali jaetaan kurssin aikana. (not translated)
Luennot ja harjoitustehtävät
Lähiopetus, luennot, ohjattu työskentely, itsenäinen ja tiimityöskentely, vierailu. (not translated)
Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista annetussa aikataulussa. (not translated)
Finnish
05.10.2022 - 13.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Sari Anttonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 op x 27 h = 135 h työskentelystä.
Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään opetukseen (luennot, harjoitukset ja ohjaus) sekä ja itsenäiseen ja tiimeissä toteutettavaan työskentelyyn. (not translated)
Auli Haarnio
Face-to-face
Finnish
22.08.2022 - 09.06.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Auli Haarnio
Face-to-face
Ryhmäohjaus kampuksella
Ammatillinen kasvu 2 (1 op)
Opiskelija osaa • seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä • syventää omaa osaamistaan • edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti • arvioida palveluita ja kehittää koulutusta
Ammatillinen kasvu 2 (1 op) sisällöt:
- opiskelijan vastuu seurata omia opintoja (Peppi) - HOPS
- osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työelämä osana opintoja, mm. LAB Duuni, hankkeet)
- ryhmäpalautekeskustelut (hyvät käytänteet ja niiden levittäminen) (not translated)
HYV/HYL
HYV edellyttää 80% osallistumisen ja hyväksytysti suoritetut tehtävät. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 02.06.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Auli Haarnio
Distance learning
Kurssilla jaettava materiaali. (not translated)
Luennot, ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely. (not translated)
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5. (not translated)
Finnish
05.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Katja Remsu
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
E-campus
4 credits
1-5
Kontaktiopetus ja Moodle-oppimisympäristö. (not translated)
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin. (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
- LAB_virtuaaliopettaja_PAL_01, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Bachelor's Degree Programme in Service Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Jorma Lehtonen
Face-to-face
Finnish
01.09.2022 - 01.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Timo Sulkamo, Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Learning materials and the list of literature are in Moodle.
Lectures, tasks, independent study, relevant literature, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Finnish
31.10.2022 - 13.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Marion Robinson, Julia Ojapelto
There are many simultaneous courses with this theme. Only one is in English. Please contact the teacher in advance to find the relevant course for exchange students.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Wearable Design
Lahti Campus
2 credits
1-5
Presented evidence of skills and knowledge in e.g. working life.
If possible the design tasks are a co-operation project. Visiting lectures from professionals are arranged if possible.
At Mukkulankatu campus and Moodle learning environment, possibly visits to companies and relevant events.
The first theory part (2 ECTs) is marked in the schedule. Student can change the working days as they see suitable, noting that the theory part must be finished on time in order to progress in the course.
Presence is required on Campus days. Working days also scheduled for the latter course part.
During the course the meaning of marketing communication and branding in theory and practice will be clarified. Student will read relevant literature. Tasks, lectures and discussions help the student understand processes ja methodologies.
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
31.10.2022 - 13.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Mika Huovinen, Kaisa Leka
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Ritva Kosonen
Face-to-face
Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 18.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen etätapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet. (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä tyydyttävästi. Hänen puheensa on pääosin ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista. (not translated)
Ritva Kosonen
Face-to-face
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti tapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen tapaamisissa. Kirjallinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 18.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen tapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä. (not translated)
Sara Ikävalko
Face-to-face
1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia
2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.
3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa.
4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni?
https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa.
Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 20 h. (not translated)
Mitä?
• Kaupunkilaisten tarpeet ja odotukset ovat muuttuneet. On etsittävä uudenlaisia käyttäjälähtöisiä ratkaisuja tuottaa palveluja joustavammin ja kohdennetummin.
• Kaupunkimuotoilu on systemaattinen tapa lähestyä palveluiden innovointia ja kehittämistä yhtä aikaa sekä analyyttisesti että intuitiivisesti. Kokeilut ja yhteiskehittäminen ovat tärkeä osa kehittämistä.
• Kaupunki- ja Palvelumuotoilun avulla saavutetaan laadukkaampi palveluja, tyytyväisempiä asiakkaita ja työntekijöitä sekä tehokkaampia prosesseja.
• Studio kasvattaa ymmärrystä yhteiskehittämisestä, kaupunki ja palvelumuotoilusta –ja kaupunkikehittämisen prosesseista. Lisäksi kirkastetaan, mitä konkreettista hyötyä muotoilusta kaupunkiorganisaatiossa voi olla.
• Studiossa on käytännönläheinen ote, teoreettisia kokonaisuuksia unohtamatta. Aihetta käsitellään esimerkkien keinoin, sekä käytännössä kehitetään aluekehityksen kokonaisuuksia kaupunkimuotoilun avulla.
Sisältö:
• Mitä on muotoiluajattelu? Miksi kaupunkeja ja yhteiskuntaa muotoillaan?
• Mitä on kaupunkimuotoilu ja mitesse eroaa palvelumuotoilusta ja mitä uutta se tuo kaupunkien kehittämiseen?
• Asiakas- ja ihmislähtöisyys
• Asiakaskokemuksen merkitys ja rakentaminen
• Mitä palvelumuotoilu tarkoittaa julkisella sektorilla? Mitä hyötyjä se tuo?
• Miten muotoilua tehdään julkishallinnossa?
• Kaupunki - ja Palvelumuotoilun prosessi, työote ja menetelmiä
• KAupunki- ja Palvelumuotoilun hankinta
• Esimerkkejä palvelumuotoilun hyödyntämisestä julkisella sektorilla
Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä. (not translated)
Finnish
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 30
Sara Ikävalko, Milla Mäkinen, MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Linda Vanni
Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
10 credits
1-5
Lähtökohtaisesti projektimuotoiset toteutukset tehdään opintojaksolla.
Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen, käyttäjätutkimukseen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön tai muuhun vaihtoehtoiseen tehtävään. Työstä tehdään referaatti ja aineisto presentoidaan opintojaksolla ja muoissa tarvittavissa yhteyksissä. (not translated)
Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle, LAB Muotiluinstituutille ja muille yhteistyötahoille.
Työtunti määrä 550 tuntia / toteutus. (not translated)
- (not translated)
Etätyöskentely,
Kenttätyö sidosryhmien kohteissa,
LAB-ammattikorkeakoulu &LUT -yliopisto,
vierailut ja seminaarit,
sekä verkkoympäristö. (not translated)
Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.
Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä.
Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait. (not translated)
Löytyy Moodlesta. (not translated)
Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti. (not translated)
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja (not translated)
osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa (not translated)
osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
---
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja (not translated)
Tero Leponiemi
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Finnish
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
20 - 40
Ville Tervo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1 credits
1-5
Sara Ikävalko
Face-to-face
Finnish
29.08.2022 - 21.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Linda Vanni
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Auli Haarnio
Face-to-face
Satu Miettinen (toim.): Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiainfo Teknova, Helsinki, 2011, 2. painos, ISBN: 978-952-238-077-7 (nid.)
Matias Halmeenmäki, Käyttäjälähtöiset suunnittelumenetelmät sekä osallistava suunnittelu muotoilukonsultoinnin osana, (löytyy internetistä).
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/5969
Saara Newton, Vesa Kemppainen, Mirja Kälviäinen, Satu Turkka, Käyttäjälähtöiset palvelut, käytännön opas suunnittelijoille
https://www.theseus.fi/handle/10024/38567
Perttu Ahvenainen, Janne Gylling, Sani Leino, Viiden tähden asiakaskokemus, Kauppakamari, 2017
Käyttäjä tuotekehityksessä Tieto, tutkimus, menetelmät, Sampsa Hyysalo
http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf (not translated)
Opintojakson toteutus joulu-maaliskuu 2022-2023 pääosin verkossa.
Opintojaksolla luentoja, itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, aineistoihin tutustumista, lukupiiri, näyttelyvierailu ja kokemuksen purku, case-analyysejä. (not translated)
Opintojaksolla arvioinnin pohja on LAB -arviointikehikko. Arviointi HYL, 1-5. Arviointiperusteet avataan opintojakson orientaatiossa 12/2022. (not translated)
Finnish
07.12.2022 - 24.02.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Auli Haarnio
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Toteutamme tapaustutkimusta olemassa olevilla caseilla. (not translated)
Materiaalit pääosin Moodlessa, kohtaamiset Zoomissa, pienryhmäohjausta Zoomissa ja kampuksella. Yksi näyttelyvierailu joko livenä tai verkossa. (not translated)
Opintojakson työmäärä on opiskelijalle noin 137 tuntia. (not translated)
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
03.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Anna Sailamaa
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
29.08.2022 - 21.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 23
Mika Huovinen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
31.08.2022 - 21.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Mika Huovinen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
22.08.2022 - 22.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
14 - 28
Teemu Helo, Mika Huovinen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Lahti Campus
1-5
Auli Haarnio
Face-to-face
English
01.09.2022 - 31.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
- LAB_virtuaaliopettaja_PAL_01, MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB), Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Service Design
Lahti Campus
1-5