Face-to-face
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Face-to-face
Luento- ym. materiaalit ilmoitetaan opintojakson Moodle-alustalla. (not translated)
Kurssi sisältää kaksi osaa:
* ennakointi ja tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä (2,5 op), opettaja Anu Nuutinen
* innovaatiotoiminta (2,5 op), opettajat Sari Jokimies ja Anu Kurvinen
Lähitoteutus kampuksella. (not translated)
Oppimisportfolio. Osallistuminen pakollisiin oppimistapahtumiin.Tarkat päivät ilmoitetaan johdantoluennolla ja Moodle-oppimisalustalla. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Anu Kurvinen, Sari Jokimies, Anu Nuutinen
Tarkkaa opintopistekertymävaatimusta ei ole, mutta ennakointi yritysten näkökulmasta vaatii liiketoiminnan ymmärrystä. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Opintojaksoon liittyvät harjoitustehtävät toteutetaan yhdessä yritysten kanssa (yrityscaset). (not translated)
Skinnarilan kampus, Moodle. (not translated)
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä (5 op = 135h). (not translated)
Opintojakson sisältö
- Ennakointi ajattelutapana
- Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- Toimintaympäristön muutosten ennakointi ja sen soveltaminen tutkimus- ja kehittämistyössä
- Ennakoinnin menetelmiä.
- Innovaatiotoiminnan peruskäsitteet ja menetelmä
- Innovaatiotoiminnan merkitys ja prosessi
- Yrityscaset (not translated)
Opiskelija osaa:
- käyttää ammatikäsitteitä
- kuvata ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan perusasiat
- kuvata ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan merkitystä (not translated)
Opiskelija osaa:
- käyttää ammattimaisia käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen
- kuvata ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan prosessia
- kuvailla ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan merkitystä yritykselle ja toiminnalle. (not translated)
Opiskelija osaa:
- käyttää ammattimaisia käsitteitä
- soveltaa ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan menetelmiä
- perustella ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan merkityksen osana organisaation strategista johtamista (not translated)
Face-to-face
Luento- ym. materiaalit ilmoitetaan opintojakson Moodle-alustalla. (not translated)
Kurssi sisältää kaksi osaa:
* ennakointi ja tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä (2,5 op), opettaja Anu Nuutinen
* innovaatiotoiminta (2,5 op), opettajat Sari Jokimies ja Anu Kurvinen
Lähitoteutus kampuksella. (not translated)
Oppimisportfolio. Osallistuminen pakollisiin oppimistapahtumiin.Tarkat päivät ilmoitetaan johdantoluennolla, TimeEditissä ja Moodle-oppimisalustalla. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
10 - 60
Anu Kurvinen, Sari Jokimies, Anu Nuutinen
Tarkkaa opintopistekertymävaatimusta ei ole, mutta ennakointi yritysten näkökulmasta vaatii liiketoiminnan ymmärrystä. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
2 credits
1-5
Opintojaksoon liittyvät harjoitustehtävät toteutetaan yhdessä yritysten kanssa (yrityscaset). (not translated)
Skinnarilan kampus, Moodle. (not translated)
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä (5 op = 135h). (not translated)
Opintojakson sisältö
- Ennakointi ajattelutapana
- Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- Toimintaympäristön muutosten ennakointi ja sen soveltaminen tutkimus- ja kehittämistyössä
- Ennakoinnin menetelmiä.
- Innovaatiotoiminnan peruskäsitteet ja menetelmä
- Innovaatiotoiminnan merkitys ja prosessi
- Yrityscaset (not translated)
Oppimistavoitteet jäivät saavuttamatta. (not translated)
Opiskelija osaa:
- käyttää ammatikäsitteitä
- kuvata ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan perusasiat
- kuvata ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan merkitystä (not translated)
Opiskelija osaa:
- käyttää ammattimaisia käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen
- kuvata ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan prosessia
- kuvailla ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan merkitystä yritykselle ja toiminnalle. (not translated)
Opiskelija osaa:
- käyttää ammattimaisia käsitteitä
- soveltaa ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan menetelmiä
- perustella ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan merkityksen osana organisaation strategista johtamista (not translated)
Face-to-face
Learning materials and team assignments in the Moodle.
Lectures, exercises and self-oriented learning
Accepted exercises and exam.
English
31.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Jukka Sirkiä
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Normal exam and two re-exams
You can find the materials in Moodle.
Budgeting systems, sub budgets and master budgets, monitoring calculations, cash budgeting and planning of daily liquidity. Using computers and Excel in budgeting. Investment planning and investment calculations.
Failed the exam
Passed the exam
Passed exam (2-3) and well done assignments
Passed exam (4-5) and very well done assignments
75% Face-to-face, 25% Distance learning
Kurssin materiaali on tarjolla kurssin Moodlessa.
Opiskelijan oletetaan käyttävän kurssin Moodlea säännöllisesti ja aktiivisesti läpi kurssin.
Jos tarjottu materiaali ei tunnu sopivan omiin opiskelumenetelmiin tai jos opiskelija haluaa asiat toisin esittäviä lisälähteitä, opiskelun tukena voi käyttää esim. kirjaa Saaranen, Kolttola, Pösö: Liike-elämän matematiikka. Koska aiheet ovat yleisiä, lisämateriaalia kannattaa etsiä netistä etenkin, jos opiskelun haluaa pohjautuvan videotallenteisiin.
Pelkkää kirjaan tai ns. ulkopuoliseen nettimateriaaliin pohjautuvaa opiskelua ei suositella, sillä asioiden esittämistapa ja kytkeytyminen tosielämään eroavat.Tekemällä kurssin aikana kurssille kirjoitettuja harjoituksia, pääsee tutustumaan, minkä typpisiä tehtäviä tentissä on. (not translated)
Huom. Kurssin alussa on info. OSALLISTU, jotta tiedät, mitä tehdä ja milloin.
Huom. Kurssin alussa on pakollinen tehtävä Moodlessa. Tehtävä on suoritettava, jotta opiskelumateriaalit saa näkyviin ja jotta kurssin voi suorittaa. DL noin kk kurssin aloituksesta (tarkemmin Moodlessa)
Kevään 2023 Liike-elämän matematiikka -kurssin toteutus jakautuu kahteen osaan
* 3 op yhdessä opiskeltuna
* 1 op soveltava ja syventävä ryhmätyö hinnoittelusta.
Huom. Lukujärjestyksensä salliessa opiskelija voi halutessaan osallistua lähiopetuksen sijaan etäopetukseen toteutuksen -3021 kanssa. Kurssin -3021 lukujärjestystiedot näkyvät TimeEditissä, joten opiskelijan tulee osata käyttää TimeEditiä.
Huom. Jos opiskelija ei täytä ryhmätyöhön osallistumisen vaatimuksia tai hän ei halua tehdä ryhmätyötä, opiskelija voi suorittaa kurssin liiketalouden opiskelijoiden toteutuksen -3016 mukaisesti.
3 op
* opiskelumateriaalit ja harjoitteet MOODLEssa, joka opiskelun ydin.
* luennot eli taustoitukset ja yhteiset esimerkit. Luennot toteutetaan yhdessä toteutuksen -3016 kanssa. Opetus on lähiopetusta pl.valmiiden indeksien käyttö ja lainat Teams)
* laskuharjoitusten tuki. Toteutus kampuksella hotran omana ryhmänä, jos osallistumisaktiivisuus on riittävä.
Luennot ja laskuharjoitusten tuki ovat aiheita selventäviä ja oppimista tukevia osia. JOS opiskelijalla on riittävä matemaattinen perustaso hahmottaa kerrottuja asioita ja valmius tavoitteelliseen harjoitteluun, osallistuminen näihin yhteisiin tukena toimiviin osioihin ei ole välttämätöntä.
Jokaisen viikon aiheen kohdalla oletetaan, että opiskelija on tehnyt ”Tee ennen / Mittaa osaamisesi” -harjoitukset Moodlessa ENNEN yhteistä osuutta. Myös muuhun materiaaliin tutustuminen jo ennalta parantaa yhteisestä osiosta saatavaa antia, kun opiskelija osaa keskittyä itselleen haastaviin kohtiin.
Koska liike-elämän matematiikassa asioiden ymmärtäminen on tärkeässä roolissa laskemisen rinnalla, pelkkien harjoitusten tekemistä ei suositella. Ainoastaan laskuharjoitusten kautta etenevä opiskelija tai suoraan laskuharjoitusten tukeen osallistuva opiskelija ymmärtäköön, että osaamistaso ei välttämättä kerry riittäväksi tenttiä varten.
Kurssi etenee uudella aiheella joka viikko. Opiskeltavat aiheet ovat Moodlessa viikkotasoisesti. Perusrakenne Moodlessa on:
* tee ennen
* opiskele
* harjoittele
* yhdessä
* testaa
* extraa
Opiskelijan tulee ymmärtää, että kukin isomman aihealueen kohdalla ko. viikon asiat pohjautuvat edellisten viikkojen asioille. Toisaalta kukin iso aihealue alkaa ns. nollatasolta, jolloin opiskelijan on helppoa palata samalle tasolle toisten opiskelijoiden kanssa. Tämä rakenne on syytä tiedostaa etenkin, jos opiskelijalle tulisi poissaoloja / opiskelemattomia jaksoja.
Opiskelijan tulee perehtyä kurssin Moodle-alustan käyttöön. Opiskelijan tulee osata lukea TimeEditiä.
Liike-elämän matematiikka -kurssi palkitsee opiskelemisen. Erityispoikkeuksia lukuun ottamatta jokainen aktiivisesti koko kurssin ajan opiskeleva opiskelija saa kurssin suoritettua hyväksytysti. Toisaalta erittäin harva opiskelematon yltää hyväksyttyyn suoritukseen. Menestys Liike-elämän matematiikka -kurssilla pohjautuu ennen kaikkea opiskelijan omiin valintoihin ja toimintatapoihin. (not translated)
Kurssin hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamista. Osaaminen edellyttää opiskelua. Opiskelun paikan ja ajan saa valita itsenäisesti, mutta helpoimmalla pääsee opiskelemalla annetun aikataulun mukaisesti.
Kurssin arvosana määräytyy tenttien perusteella.
lähitentti 1: noin kurssin puolivälissä talviloman lähistöllä (3 ensimmäistä pääaihetta)
ja
verkkotentti 2: noin 3 vk edellisestä (4. pääaihe)
Tarkat ajat ja paikat: katso TimeEdit Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % tentin/tenttien painotetusta maksimipistemäärästä. Muut arvosanat 2: 60%, 3: 70 %, 4: 80% ja 5: 90 %.
Tenttiin liittyy kynnystehtävä, joka oli osattava. Kynnystehtävä on luotu, jotta kurssin ja myös tulevan työelämän oleellisimman asiat tulisi opiskeltua ja osatuksi. Perinteinen paperitentti sisältää kynnystehtävän.
Kynnystehtävien aiheet: muutosprosentti, alv ja yksinkertaisen korkolaskun koron muodostumisen logiikka. Älä oleta, että osaat, vaan varmista opiskelemalla, että osaat.
RYHMÄTYÖ
Ryhmätyö arvostellaan asteikolla: hyväksytty / täydennettävä / hylätty.
Ryhmätyö on oltava hyväksyttynä ennen kuin opintojaksosta saa arvosanan ja opintopisteet.
Arvosana muodostuu tentittävistä aiheista. (not translated)
Finnish
02.01.2023 - 07.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Anu Nuutinen
Kurssille ei ole vaadittavia aiempia kursseja, mutta Matematiikan perusteet -kurssin suorittaminen TAI muuten muistissa olevat laskutekniset asiat helpottavat sovelluksiin keskittymistä. Koska kurssi ei ole laskennan kannalta hankala, vaan hankaluus tulee liike-elämän logiikoiden ja sääntöjen ymmärtämisen kautta, opiskelemiseen panostava opiskelija pärjää myös pelkällä tällä kurssilla.
Koska pakollista edeltävä kurssia ei ole, Liike-elämän matematiikka -kurssin kaksi ensimmäistä viikkoa on tarkoitettu yhteisten työkalujen haltuun ottamiseen. Epävarmoille laskijoille 2 ensimmäistä viikkoa ovat erittäin tärkeät. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1 credits
1-5
Kurssin voi suorittaa osoittamalla aiheiden osaamisensa. Osoittaminen tapahtuu tentillä.
2 op osuudesta järjestetään verkkotentti. Jos halukkaita on riittävästi, tarjolle tulee myös perinteinen lähitentti. Kiinnostus paperitenttiin tehdään ilmoittautumalla Moodlessa.
Kummassakin tavassa on etunsa ja haittansa, jotka opiskelijan on syytä ymmärtää ja osata peilata omiin toimintatapoihinsa.
Yksinkertainen korkolasku (pääaihe 4) tentitään verkossa.
Huomioithan, että matematiikan tekniikan hallitseminen ei riitä ja että kurssin aiheiden haastavuus ja aiempiin kouluasteisiin nähden erilaisuus saattaa tulla yllätyksenä matemaattisesti lahjakkaallekin opiskelijalle.
JOS opiskelija ei voisi suorittaa neljättä opintopistettä ryhmätyönä, hän voi edetä liiketalouden opiskelijoin mukaisesti. Tällöin koko opintojakso suoritetaan tenttimällä. (not translated)
Kurssilla on paljon aiheita ja aikataulu on tiivis. Erillisiä työelämän kanssa yhteistyönä tehtäviä osia ei ole, mutta kurssin aiheet ovat sovelluspainotteisia. Aiheet on valittu niin, että ne sisältävät "kaikkien on pakko hallita työelämässä" -osioita sekä "liike-elämässä työskentelevien on hyvä ymmärtää" -osoita.
Hotralle neljäs opintopiste kytketään työelämään. Ryhmätyö tehdään Gastro Bar Saimaan menujen hinnoittelusta tai muusta vastaavasta hinnoittelutehtävästä. (not translated)
lähitentti 1: noin kurssin puolivälissä talviloman lähistöllä
ja
yksinkertaisesta korkolaskusta verkkotentti n. 3 vk myöhemmin
Huom. osasuorituksia ei voi tutkinto-ohjesäännön mukaisesti uusia
Tarkat ajat ja paikat: katso TimeEdit
2 uusintatenttiä syksyllä 2023. Katso aikataulut Moodlesta. Ilmoittaudu uusintaa Moodlessa. Huomioi deadline. (not translated)
Oppimisympäristönä on ennen kaikkea opiskelijan pää.
Ensisijainen opiskelu- ja harjoitusympäristö on Moodle.
Oppimista tukevaa ajattelua ja harjoittelua suositellaan tehtäväksi lisäksi lähiopetuksessa. (not translated)
Omia tuloksiaan voi peilata kurssin laskennalliseen työmäärään, joka on
107 tuntia.
Jos opiskelun tekisi tasaisesti läpi 16-viikkoisen kurssin, opiskelua kertyisi n. 6 tuntia viikossa. Kurssi on siis laaja ja pitkä.
Muista, että kurssi etenee jokaisella kerralla, vaikka itse et osallistuisikaan. Asioiden opettelemiseksi ko. aika on korvattava jonain muuna aikana. Muista myös, että kurssin alun asioiden hallitseminen ei riitä koko kurssin suorittamiseen.
Tiedosta, että kurssi vaatii vaivannäköä. Toimi sen mukaisesti.
Vaadittavaan työmäärään vaikuttavat: tavoitearvosanasi ja pohjataitosi yhdistelmä sekä opiskelutekniikkasi.
Huomioi, että TimeEditiin merkityt tunnit eivät kata kaikkea opiskelua. Tämä koskaa erityisesti neljännen opintopisteen ryhmätyötä. (not translated)
Kurssin alkuosan aiheita on opiskeltu myös perusteet-kurssilla. Koska edeltävä kurssi ei ole pakollinen, mutta aiheet on osattava liiketalouden näkökulmasta, aiheet käydään tiiviillä tahdilla läpi kurssin alussa. %-laskun sovelluksia -kohdasta alkaen kaikki loput aiheet ja/tai niiden näkökulma ovat uusia lähes kaikille opiskelijoille. Suluissa suunniteltu kesto viikkoina, jotta opiskelija voi halutessaan hahmottaa ajoituksia.
1) Ongelmanratkaisun periaatteet (1 vk)
(ajattelu osana ongelmanratkaisua)
laskujärjestys
esittämistarkkuus ja pyöristäminen
yhtälöt, ratkaisutekniikka (1. aste, verranto)
yhtälöt, itsenäinen kirjoittaminen
2) Prosenttilasku (1 vk)
määrittely ja muunnokset
3 perustapausta
muutos- ja vertailuprosentti
prosenttiyksikkö
lisäys- ja vähennyskerroin
peräkkäiset muutokset
%-laskun sovelluksina:
arvonlisäverosovellukset (1 vk)
katetuottolaskenta (1 vk)
katetuottohinnoittelu: yksi tuote, erä, alennukset (1 vk)
3) Indeksit (yhteensä 2 vk, lähiopetuksen paino jälkimmäisessä aiheessa)
yksinkertainen indeksisarja:
Huom. tämän aiheen kaikki suorittavat Moodlessa
* määrittelyt, käyttö
* laskeminen
* tulkinta
Valmiiden indeksien käyttäminen muun asian laskemisesi (1,5 vk) (Ensimmäinen osa yhdessä liiketalouden kanssa / Teams)
* aineistot
* inflaatio
* rahan arvon muuttumisen huomioiminen
* reaalinen muutos
* indeksiehto
LÄHITENTTI 1
4) Yksinkertainen korkolasku (2 vk)
termit
korkopäivien laskeminen
korko (€)
korkokanta (i)
pienlainat
kasvanut pääoma (K)
maksuehto
VERKKOTENTTI 2
4. op suoritetaan ryhmätyönä.
Työssä perehdytään hinnoitteluun käytännössä.
Ryhmätyö arvostellaan asteikolla: hyväksytty / täydennettävä / hylätty.
Ryhmätyö on oltava hyväksyttynä ennen kuin opintojaksosta saa arvosanan ja opintopisteet. Arvosana muodostuu tentittävistä aiheista.
Jos opiskelija ei voi/halua suorittaa ryhmätyötä, hänen tulee suorittaa kurssi liiketalouden opiskelijoiden toteutuksen -3016 mukaisesti toteutuksen -3016 kanssa. (not translated)
Opiskelija on saanut alle puolet tenttien kokonaispistemäärästä
ja/tai opiskelija ei ole suoriutunut kynnystehtävästä/-vistä (muutosprosentti ja arvonlisäverottoman hinnan laskeminen, yk.korkolaskun logiikka)
ja/tai opiskelija ei ole suorittanut kurssin alun pakollista Moodle-tehtävää eikä opiskelija ole siten voinut nähdä Moodlen opiskelumateriaaleja.
ja/tai opiskelija ei ole suorittanut ryhmätyötä hyväksytysti.
Opiskelijan osaamistaso ei ole riittävä, vaan vaatii lisää opiskelua yhdestä tai useammasta aiheesta. (not translated)
Opiskelija on osannut pisteillä arvioiden puolet tenttitehtävistä. Osaaminen voi jakautua niin, että opiskelija a) osaa kaikista aiheista jonkin verran, b) osaa tietyt aiheet hyvin, mutta osaa aiheista ei juurilainkaan tai c) jotain siltä väliltä. Kynnystehtävä osattava.
Ryhmätyö oltava hyväksytty. (not translated)
Opiskelija on saavuttanut 70 % kurssin kokonaispistemäärästä. Kaikkia aihealueita tulee hallita tentissä keskimääräistä paremmin tai osa aiheista pitää osata täysin. Kynnystehtävä osattava.
Ryhmätyö oltava hyväksytty. (not translated)
Opiskelija hallitsee kurssin kaiken tasoiset tehtävät tentissä. Arvosana edellyttää vähintään 90 % kurssin maksimipistemäärästä. Kynnystehtävä osattava.
Ryhmätyö oltava hyväksytty. (not translated)
Face-to-face
Opettajien verkossa ja kontaktunneilla jakama opetusmateriaali sekä sähköiset oppimislinkit. (not translated)
Opetuksen toteutus lähi- ja verkko-opetuksena sekä yritysvierailuja mahdollisuuksien mukaan (not translated)
Jakso arvioidaan opettajien antamien harjotustehtävien, kehittämistehtävän (tiimitehtävä) sekä itse- ja vertaisarvioinnin avulla, käyttäen asteikkoa 0 - 5. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Marja Antikainen, Lari-Pekka Ruotsi, Ilkka Lehtola
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Luokkaopetus, opiskelijoiden omatoimiset oppimistehtävät, mahdolliset yritysvierailut (not translated)
Kurssin laajuus on 10 op/270 h. Keskimääräinen opiskelijatyö kurssilla n. 15-20 h /viikko (not translated)
Matkailu ja matkailun toimintaympäristö
Ravitsemispalvelut
Tapahtumat ja ohjelmapalvelut
Alan osaaminen ja restonomin ammatteja
Majoituspalvelut, hotellin oheispalvelut, (not translated)
Kurssivaatimusten mukaisia tehtäviä ei ole suoritetuttu hyväksytysti tai niitä ei ole palautettu (not translated)
Kurssin osa-alueiden (sisältöjen) tehtävät on laadittu siten, että niiden yhteisarvio on tyydyttävä (not translated)
Kurssin osa-alueiden (sisältöjen) tehtävät on laadittu siten, että niiden yhteisarvio on hyvä (not translated)
Kurssin osa-alueiden (sisältöjen) tehtävät on laadittu siten, että niiden yhteisarvio on kiitettävä (not translated)
Face-to-face
Bergström Seija: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Saatavilla e-kirjana koulun kirjastosta.
Oma tietokone mukana myös lähiopetuksessa. (not translated)
Kurssilla on lähiopetusta 2 x viikko (katso TimeEdit). Toinen opetuskerta luento ja toinen pienryhmäkeskustelu.
Kussin lopussa moodle-tentti. (not translated)
Tentti. Harjoitustehtävistä lisäpisteitä tenttiarvosanaan. (not translated)
Finnish
05.09.2022 - 18.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Emmi Maijanen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Moodle-tentti kurssin lopussa. (not translated)
Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella, oppimateriaali & kurssin tiedotus ja tentti moodlessa. (not translated)
Opintojakso on 5 op, joka vastaa 135 tuntia työtä.
Työmäärä jakautuu:
- luennot 30 tuntia
- pienryhmäkeskustelut 30 tuntia
- opitun reflektio 30 tuntia
- tenttiin valmistautuminen ja tentti 45 tuntia (not translated)
- Uudistuva markkinointi
- Markkinointiympäristö
- Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
- Markkinoinnin kilpailukeinot
- Markkinointiviestintä
- Asiakkuuksien hallinta (not translated)
Opiskelija tietää markkinoinnin ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa markkinointi- ja myyntiprosessin vaiheet.
Opiskelija tunnistaa asiakastarpeita ja ymmärtää niiden merkityksen yrityksen menestykselle (not translated)
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa markkinointi- ja myyntiprosessin vaiheet ja pystyy arvioimaan toimintaa tämän tiedon mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa asiakastarpeita ja ymmärtää niiden merkityksen yrityksen menestykselle. (not translated)
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan keskeiset käsitteet ja osaa soveltaa näitä toimintansa selittämiseen ja suunnitteluun.
Opiskelija tunnistaa markkinointi- ja myyntiprosessin vaiheet ja osaa suunnitella toimintaa näiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa asiakastarpeita ja ymmärtää niiden merkityksen yrityksen menestykselle. Opiskelija osaa suunnitella toimintaa näiden asiakastarpeiden mukaisesti. (not translated)
Face-to-face
Oppimateriaali:
Kupias, P. & Peltola, R. 2019. Oppiminen työssä. (not translated)
Opintojakson osat
1. Orientaatiopäiviin osallistuminen (läsnäolovelvollisuus)
2. HOPS-keskustelu
3. Osallistuminen opintoja koskevaan perehdytykseen (infot, tapahtumat, tutortunnit, ryhmätapaamiset)
4. Dokumentoi säännöllisesti omaa ammatillista kasvua oppimispäiväkirjassa
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset). (not translated)
Ammatillisen kasvun tehtävä 1:
Oppimispäiväkirja ”Oman osaamisen tunnistaminen, omat odotukset ja osaamistavoitteet restonomin kompetensseihin ja tulevaisuuden osaamiseen” (not translated)
Finnish
22.08.2022 - 31.05.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Ann-Mari Karvinen
Lab@avain (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
Approved/Failed
Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut. Lähitunnit kampuksella. (not translated)
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä (not translated)
Restonomi AMK osaaminen (kompetenssit), oma osaaminen: omat vahvuudet ja kehittämistarpeet, ammatillinen kasvu, opiskelu ja oppimisympäristöt korkeakoulussa, tiimityötaidot, digitaidot (not translated)
Face-to-face
Opintojakso sisältää:
• opiskelijan vastuu seurata omia opintoja Pepissä (ilmoittautumiset, suoritusmerkinnät, opintojen ajoittuminen)
• HOPS -keskustelu ja oman HOPS:n pitäminen ajan tasalla
• osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työn opinnollistaminen, työelämäläheiset projektit, hankkeet ym.)
• tutor-tunnit ja uraohjaus
• palautekeskustelut (not translated)
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan:
HOPS keskustelu käytynä,
osallistuminen tutortunneille tai tallenteen katsominen,
palautteen antaminen. (not translated)
Finnish
01.09.2022 - 31.05.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Ann-Mari Karvinen
Ammatillinen kasvu 1 (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
Approved/Failed
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
• osaa arvioida omaa kehittymistä, valintoja sekä tavoitteiden asettamista tulevaisuuden työelämän kannalta
• osaa syventää ja täydentää omaa osaamistaan
• osaa seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä
• tietää kansainvälistymisen ja työharjoittelun mahdollisuudet
• edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti ja osaa käyttää opinto- ja urapalveluja
• osaa arvioida palveluita ja kehittää koulutusta
• aloittaa opinnäytetyöprosessin
• pyrkii aktiivisesti verkostoitumaan ja vahvistamaan yhteisöllisyyttä (not translated)
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä (not translated)
• Opiskelijan vastuu seurata omia opintoja Pepissä (ilmoittautumiset, suoritusmerkinnät, opintojen ajoittuminen)
• HOPS -keskustelu ja oman HOPS:n pitäminen ajan tasalla
• osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työn opinnollistaminen, työelämäläheiset projektit, hankkeet ym.)
• tutor-tunnit ja uraohjaus
• palautekeskustelut (not translated)
Face-to-face
Opintojakso sisältää:
opiskelija seuraa omia opintoja Pepissä (ilmoittautumiset, suoritusmerkinnät, opintojen ajoittuminen)
HOPS -keskustelu
tutortunnit
palautteen antamista opinnoista (not translated)
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan:
HOPS keskustelu käytynä
osallistuminen tutortunneille tai tallenteen katsominen
Palautteen antaminen (not translated)
Finnish
31.07.2023 - 31.05.2024
01.07.2023 - 30.07.2023
Ann-Mari Karvinen
Ammatillinen kasvu 1 (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
Approved/Failed
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä (not translated)
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä
syventää omaa osaamistaan
edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti
arvioida palveluita ja kehittää koulutusta
Opintojakso sisältää:
opiskelija seuraa omia opintoja Pepissä (ilmoittautumiset, suoritusmerkinnät, opintojen ajoittuminen)
HOPS -keskustelu
tutortunnit
palautteen antamista opinnoista
Oppimispäiväkirja (not translated)
Face-to-face
Opintojakson Moodle-sivulla oleva materiaali (not translated)
Lähiopetus: yksilö- ja ryhmäohjaustapaamiset.
Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä. (not translated)
Oppimistehtävät (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.05.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Ann-Mari Karvinen
Ammatillinen kasvu 2 (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
Approved/Failed
- (not translated)
Luokkaopetus ja Moodle-oppimisympäristö (not translated)
1 op = 27 h (not translated)
Ammatillinen kasvu 3 (1 op) sisältö:
- opiskelijan vastuu seurata omia opintoja (Peppi)
- HOPS
- osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työelämä osana opintoja, mm. Jobteaser, LAB Duuni, hankkeet)
- palautekeskustelut
Opiskelija osaa:
· seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä
· syventää omaa osaamistaan
· edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti
· arvioida palveluita ja kehittää koulutusta (not translated)
-opiskelija osallistuu aktiivisesti
-opiskelija suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti (not translated)
Face-to-face
Esimerkiksi: Koch J. Office 2016 & Office 365. Docendo. ISBN 978-952-291-253-4. (not translated)
Opetus järjestetään luokkaopetuksena. (not translated)
Hyväksytysti tehdyt tehtävät ja tentti. (not translated)
Finnish
31.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Jaana Tanhuanpää
Ei vaadi edeltävää osaamista. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
eAhot-prosessin mukaan. (not translated)
Kaksi uusintatenttiä. (not translated)
Moodle (not translated)
5 opintopistettä on noin 135 tuntia opiskelijan työtä. (not translated)
Word-tekstinkäsittely: asiakirjastandardi ja LAB amk:n opinnäytetyöraporttien raporttimalli.
Tekijänoikeuden periaatteet, tekijänoikeuden alaisen aineiston oikea käyttö ja Creative Commons -lisenssit.
PowerPoint-esitysgrafiikan edistynyt käyttö, esityksen ajastaminen. Valokuvien ja muun tekijänoikeuden alaisen sisällön oikea käyttö.
Excel-taulukkolaskenta perusteista alkaen. Funktioiden käyttö laskennassa, kaavioiden muokkaaminen, ehdollinen muotoilu, ehdolliset funktiot, hakufunktiot, päivämäärä- ja aikafunktiot, makrot, asiakirjan suojaaminen ja solualueiden lukitus, tiedostojen väliset yhteydet, alasvetovalikoiden luominen, arvotarkistimet, kommentit, Pivot-taulukot ja -kaaviot. (not translated)
Opiskelija ei saa tehtävistä ja tentistä minimimäärää pisteitä. (not translated)
Opiskelija muistaa ja tunnistaa opintojakson olennaisia sisältöaiheita. Opiskelija osaa ohjatusti tehdä perustasoisia harjoituksia. (not translated)
Opiskelija osaa vertailla ja analysoida opintojakson olennaisia sisältöaiheita ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa taitavasti tehdä harjoituksia ja soveltaa taitoja liike-elämän tilanteisiin. (not translated)
Opiskelija osaa tehdä perusteltuja arviointeja opintojakson sisältöaiheista ja perustella ne. Hänellä on erinomaiset taidot harjoituksissa, hän osaa itsenäisesti suunnitella ja kehittää ratkaisuja liike-elämän tarpeisiin. (not translated)
Face-to-face
Opettajat jakavat materiaalin kurssin alussa (not translated)
Asiantuntijaluennot, projektin omainen kenttätyö sekä ohjattu itsenäinen sekä tiimeissä tapahtuva etäopiskelu.
Kurssin aikan opiskelijat toteuttavat osansa nk. "pahvihotellista" Lahden kampuksella, jonne konkreettisesti majoitetaan n. 40 opiskelijavierasta yhden kouluviikon ajaksi. (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Johanna Heinonen-Kemppi, Lari-Pekka Ruotsi
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
E-campus, Lappeenranta
1-5
Ei valinnaisia suoritustapoja kurssin luonteesta johtuen (not translated)
Lappeenrannan ja Lahden kampukset sekä verkkoympäristö (not translated)
Kurssi sitoo noin 60 - 80 tuntia opiskelijan aikaa. (not translated)
25% Face-to-face, 75% Distance learning
- Ilmoitetaan opintojen alussa.
- Moodle (not translated)
- Lähiopetus, etätehtävät, etäopetus
- Harjoitukset (not translated)
Selvitetään ensimmäisellä tapaamiskerralla. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
15 - 35
Seija Varis
Kurssin taitotaso on C1 - C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
3 credits
1-5
- Sovitaan ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin kaikkien on oltava läsnä. (not translated)
- Sovitaan ensimmäisellä tapaamiskerralla. (not translated)
Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Keskeisiä sisältöjä esim. esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot, palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. (not translated)
Face-to-face
Lähiopetus.
Luennot, harjoitustehtävät, ryhmätyö, tentti. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Mia Ekman
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Opetuskerrat
Harjoitustehtävät
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyö
Tentti (not translated)
• taloushallinnon rooli yritystoiminnassa
• kirjanpidon perusteet
• tilikauden työvaiheet ja tilinpäätös
• talouden kokonaisuus ja tilinpäätöksen tulkinta (not translated)
Opiskelija tuntee kirjanpidon merkityksen osana yritystoimintaa. Opiskelija tietää taloushallintoa sekä verotusta säätelevän keskeisen lainsäädännön. Opiskelija osaa kirjanpidon eri työvaiheet ja pystyy hoitamaan yrityksen yleisimpien liiketapahtumien rekisteröinnin. Opiskelija osaa tärkeimmät jaksotukset sekä osaa auttavasti laatia yksinkertaisen tilinpäätöksen. Hän tietää arvonlisävero- ja tuloverotuksen velvoitteet. Opiskelija tunnistaa liiketapatumien vaikutuksen kannattavuuteen ja taloudelliseen asemaan ja osaa lukea tuloslaskelmaa ja tasetta. (not translated)
Opiskelija ymmärtää kirjanpidon ja taloushallinnon merkityksen yritystoiminnan osana. Opiskelija tietää taloushallintoa ja verotusta säätelevän keskeisen lainsäädännön. Opiskelija osaa kirjanpidon eri työvaiheet ja pystyy hoitamaan yrityksen yleisimpien liiketaptumien rekisteröinnin arvonlisävero huomioiden. Opiskelija osaa tärkeimmät jaksotukset ja osaa laatia yksinkertaisen tilinpäätöksen. Opiskelija pystyy huomioimaan toiminnassaan arvonlisävero- ja tuloverotuksen säännökset. Opiskelija osaa selvittää erilaisten liiketapatumien vaikutuksen kannattavuuteen ja taloudelliseen asemaan ja osaa tulkita tuloslaskelmaa ja tasetta. (not translated)
Opiskelija ymmärtää kirjanpidon ja taloushallinnon roolin osana yritystoimintaan. Opiskelija osaa taloushallintoa ja verotusta säätelevän keskeisen lainsäädännön. Opiskelija hallitsee kirjanpidon eri työvaiheet ja pystyy hoitamaan yrityksen tavanomaisimpien liiketapahtumien rekisteröinnin arvonlisävero huomioiden. Opiskelija tuntee arvonlisäveron käsittelyyn liittyvät rutiini. Opiskelija osaa tehdä tilinpäätökseen liittyvät jaksotuskirjaukset ja osaa laatia itsenäisesti yksinkertaisen tilinpäätöksen. Opiskelija pystyy tulkitsemaan ja analysoimaan erilaisten liiketapatumien vaikutuksen kannattavuuteen ja taloudelliseen asemaan ja osaa tehdä tulkintoja ja toimenpide-ehdotuksia yrityksen taloudesta tuloslaskelman ja taseen perusteella. (not translated)
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Material provided by the teacher through Moodle.
This course is taught in class.
The focus is on developing oral skills and honing writing skills needed while working in the field of tourism.
Assignments will be done both individually and in groups, and often will include both written and spoken parts.
The course is evaluated on the basis of continuous assessment.
Active participation in all course activities impacts the course grade.
English
16.01.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
15 - 34
Matti Mäkelä
The course is taught at a B2 level according to the Common European Framework.
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
2 credits
1-5
To be discussed on a case-by-case basis.
In-class lessons, assignments and theory material through Moodle.
5 ECTS, equivalent to 135 hours of work. 14 lessons (á 90 minutes) throughout the spring term.
Current topics of relevance to the hospitality field:
- business correspondence (using formal language, dealing with complaints, responding to customers’ reviews, writing memos for the staff, etc.)
- managing your staff (communication with your employees)
- events organization (event management, stages of event planning, communication with vendors)
- booking policies (reservation terms and cancellation policy; responding to cancellation requests; explaining the terms of package holidays)
- business meetings and negotiations (negotiating with vendors; professional meetings with your staff)
In addition to the above, a student is expected to participate in a group project.
The student fails to complete one or more of the required assignments.
The teacher is unable to understand what the student is attempting to say in their writing or speech.
The student has a satisfactory knowledge of the course content.
The speech is understandable with some difficulty to follow. Interaction is mostly missing. The speech is hesitant, pauses are rather long and pronunciation mistakes sometimes make it hard to understand the message. The student uses only basic structures and makes some mistakes.
Written communication consists of simple expressions and there are plentiful mistakes. The language is clumsy, but the message is delivered.
The student has a good knowledge of the course content.
The student communicates in English well, interacts adequately and uses means of nonverbal communication. The speech is fairly easy to follow. The speech is fluent and clear, but pauses, hesitations and pronunciation mistakes may occur.
Written communication is quite fluent, clear and mostly correct. The structures and professional vocabulary are adequate to deliver the message. Minor mistakes occur concerning the genre and/or style.
The student has an excellent knowledge of the course content.
The student communicates in excellent English. Interaction is very skilful, and nonverbal communication effectively supports spoken words. The speech is targeted, extremely logical, relevant and consistent. The speech (language, pronunciation and intonation) is fluent, clear, accurate and naturally paced.
Written communication is very fluent and versatile. The student uses varied structures and extensive professional vocabulary, making occasional mistakes only in the most complex structures. The student can deliver the message effortlessly in the appropriate, genre-specific style.
Face-to-face
Opettajan erikseen jakama ja osoittama oppimateriaali (not translated)
Kontaktiopetus (luennot), on-line luonnot sekä kenttä- ja ekskurssio-oppiminen. (not translated)
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Tentti tai työnäytearviointi (not translated)
Finnish
19.09.2022 - 11.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Lari-Pekka Ruotsi
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Työelämään erikseen integroitu ja näyttönä arvioitava työelämälähtöinen tehtävä sekä kirjareferaatti. (not translated)
Pyrimme kurssinaikana hyödyntämään työelämälähtöisiä tehtäviä, opintokäyntejä, "oppimissuihkuja" ja harjoituksia (not translated)
5 opintopisteen opinnot kuormittavat opiskelijaa noin 120-150 opiskelutunnin verran (not translated)
Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- palvelumuotoilun menetelmät ja työkalujat
- tiedonhankintaprosessin suunnittelun ja analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- arvioida tuotosten toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri niiden eri näkökulmista (not translated)
Tiimi- ja yksilötehtävät tai osa niistä on suorittamatta tai niistä on tullut hylätty arvosana (not translated)
Kaikki tehtävät on hyväksytysti suoritettu ja opiskelija on osoittanut erinomaista kykyä soveltaa oppimaansa käytännön työtehtävissä (not translated)
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Tunneilla erikseen jaetut oppimateriaalit sekä manuaalit (not translated)
Kurssi toteutetaan niin lähiopetuksena kuin siihen kiinteästi kuuluvilla kenttä- ja itsenäisen opiskelun harjoituksilla (not translated)
Hyväksytyt tehtävät
Itsearviointi
Vartaisarviointi (not translated)
Finnish
05.09.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Lari-Pekka Ruotsi
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1 credits
2 credits
1-5
Ei valinnaisia toteutustapoja (not translated)
Tehtävät ja kenttätyöt pyritään integroimaan kiinteästi elinkeinon tarpeisiin ja toiveisiin. (not translated)
Luokkaympäristö sekä vapaasti valittavassa paikassa tapahtuva itsenäinen työskentely (not translated)
Kurssi sitoo opiskelijan aikaa toteuttamisaikana noin 120 tunnin verran (not translated)
Kurssin jälkeen opiskelija osaa:
- henkilöstösuunnittelun perusasiat
- voimassa olevat työehtosopimukset
- soveltaa työehtosopimuksia esim. työvuorolistasuunnittelussa
- ja ymmärtää henkilöstötilinpäätöksen merkityksen henkilösuunnittelussa
- hyödyntää MaRa Plan Pro ohjelmistoa henkilöstösuunnittelussaan (not translated)
Osa tehtävistä on vailla hyväksyntää (not translated)
Opiskelija on suorittanut kiitettävästi tai lähes kiitettävästi kaikki tehtävät ja harjoitukset, sekä osaa soveltaa niiden kautta oppimiaan asioita aidossa työelämään integroituvassa tehtävässä/näytössä. (not translated)
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Opettajan erikseeen jakama verkko-opetusmateriaali (not translated)
Kontaktiopetus, verkkoluennot, itsenäiset tai tiimitehtävät mahdolliset kenttätyöosuudet sekä opintomatkat - tai käynnit. (not translated)
Finnish
05.09.2022 - 31.12.2022
15.08.2022 - 04.09.2022
Lari-Pekka Ruotsi
Campusonline 15 students, open university 40 students
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
E-campus
1 credits
1 credits
1-5
Osasuorituksena voidaan hyväksyä aidossa työelämässä hankittu ammatillinen osaminen, joka näytetään nerillisellä näyttökokeella. (not translated)
Mahdollisuuksien mukaan jaksoon integroidaan lyhyitä kenttätyöjaksoja aidossa toimintaympäristössä. (not translated)
Yksi opintopiste kuormittaa opiskelijan ajankäyttöä noin 16-24 tuntia, aikaisemmasta työelämäkokemuksesta ja tietopohjasta riippuen. (not translated)
Digitalisaatio hotelli- ja ravintola alalla
Tutustuminen yleisimpiin henkilöstöhallinnon, tilavarausten sekä toimintojen hallintaan tarkoitettujen ohjelmistojen toimintaan
MaRa Plan Pro
HOIST
HotelLinks
TableOnLine
WORDPRESS
Booking.com
Yms. (not translated)
Hyväksyttyjä yksilö- ja tiimitehtäviä ei ole (not translated)
Muutamia yksilö- tai tiimitehtäviä ei ole saatu suoritettua hyväksytysti (not translated)
Yksilö- ja tiimitehtävät suoritettu hyväksytysti, mutta itse- tai vertaisarviouinnista ei ole tullut keskiarvoksi yli 4,0 (not translated)
Itse- ja vertaisarvioinnista tehtävien keskiarvoksi muodostuu yli 4,5 ja opettajan arvioimien yksilötehtävien ja näyttöjen keskiarvo on yli 4,5, (not translated)
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Alan kirjallisuus ja oppimateriaali Moodlessa.
Sopivaa materiaalia löytyy esimerkiksi seuraavista kirjoista:
1. Pentikäinen Markku; Ensiaskeleet esimiehenä, Helsinki 2009
2. Vanhala, Laukkanen & Koskinen: Liiketoiminta ja johtaminen, 3. painos, Keuruu 2002
3. Riitta Hyppänen: Esimiesosaaminen, 2014
4. Viitala, Jylhä: Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit; Helsinki: Edita 2019 (not translated)
Johtaminen on laaja ja monitahoinen kenttä, jossa kirjaviisaudella on vaikea saavuttaa hyviä tuloksia. Oikeampi tapa on perehtyä johtamisen kysymyksiin tekemällä harjoituksia, tutkielmia ja havainnointeja. Kurssin opetusjärjestelyt mahdollistavat monimuotoisen opiskelun: työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä,itsenäisestä tiedonhausta, esimiestyössä toimivien ihmisten haastatteluista ja seminaarityöstä, jolloin kurssin suorittaminen ei edellytä tenttimistä. Toisena vaihtoehtona on suorittaa kirjatentti, joka ohjeistetaan kurssin alussa. Soveltuvin osin käytetään ongelmaperustaista oppimismenetelmää (PBL).
1) Monimuotoisen opiskelun työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä, itsenäisestä tiedonhausta, käytännön johtamiseen liittyvästä havainnoinnista, ongelmalähtöiseen oppimiseen liittyvistä PBL-tutoriaaleista. Vaihtoehdossa 1 kurssin suorittaminen ei sisällä tenttimistä.
2) Toisena vaihtoehtona on suorittaa kirjatentti ja tehdä kolme harjoitustyötä ensimmäisillä luentokerroilla esiteltävällä tavalla.. (not translated)
1) Monimuotoisen opiskelun työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä, itsenäisestä tiedonhausta, käytännön johtamiseen liittyvästä havainnoinnista, ongelmalähtöiseen oppimiseen liittyvistä PBL-tutoriaaleista. Vaihtoehdossa 1 kurssin suorittaminen ei sisällä tenttimistä.
2) Toisena vaihtoehtona on suorittaa kirjatentti ja tehdä kolme harjoitustyötä ensimmäisillä luentokerroilla esiteltävällä tavalla.. (not translated)
Finnish
09.01.2023 - 23.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
10 - 60
Pekka Mytty
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
2 credits
1-5
1) Monimuotoisen opiskelun työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä, itsenäisestä tiedonhausta, käytännön johtamiseen liittyvästä havainnoinnista, ongelmalähtöiseen oppimiseen liittyvistä PBL-tutoriaaleista. Vaihtoehdossa 1 kurssin suorittaminen ei sisällä tenttimistä.
2) Toisena vaihtoehtona on suorittaa kirjatentti ja tehdä kolme harjoitustyötä ensimmäisillä luentokerroilla esiteltävällä tavalla.. (not translated)
Suomeksi
Tentti (vaihtoehdossa 2) järjestetään viikolla 14 / 2023. Uusintamahdollisuus keväällä 2023 ja syksyllä 2023.
Vaihtoehdossa 1 ei tenttiä. (not translated)
Suomeksi
Vaihtoehdossa1 kuuluvat luennot, PBL-tutoriaalit ja luennoilla sovittavat harjoitukset.PBL-menetelmällä toteutettuun osuuteen on läsnäolovelvoite ja jokainen pienryhmän jäsen tekee tästä osuudesta 10 – 15 sivun raportin. Ryhmät esittelevät tuloksensa muille ryhmille opintojakson loppupuolelle sijoittuvissa seminaareissa.
Vaihtoehdossa 2 ei ole läsnäolopakkoa, vaanopintojakson voi suorittaa tulemalla tenttiin ja tekemällä ensimmäisellä luentokerralla sovittavalla tavalla kolme itsenäistä raporttia..Tentissä on 4 esseekysymystä.
Opiskelijan tulee tehdä valinta ja päätös vaihtoehdon 1 ja 2 kaksi välillä viimeistään 20.1.2023 mennessä. (not translated)
Toteutuksen lähtökohtana ovat missio, visio, strategia ja tavoitteet, jotka ovat oleellinen osa yrityksen toiminnan sisältöä. Kurssilla käsitellään sitä, miten ihmisten toiminta yrityksessä organisoidaan, jotta strategia ja tavoitteet voidaan saavuttaa. Siihen liittyviä asioita ovat mm. prosessit, organisaatiorakenteet, johtamisjärjestelmät ja verkostoituminen. Asioiden johtamisen (management) ohella opintojaksolla tarkastellaan myös ihmisten johtamisen alueita. Niillä varmistetaan, että yrityksen toimintaa on toteuttamassa ja kehittämässä riittävä, osaava ja motivoitunut henkilöstö. Kurssilla käsiteltäviä asioita ovat mm. johtajuus, itsensä johtaminen, vuorovaikutus, viestintä, organisaation osaamisen kehittäminen ja organisaatiokulttuuri. Eri teemojen osalta pohditaan myös sitä, miten niihin heijastuvat erilaiset tilanteet yrityksen toiminnassa. (not translated)
1: Tietää esimiehen perustehtävät, roolit ja vastuut. Tunnistaa organisaation toimintaan ja sen tulokselliseen johtamiseen liittyviä tekijöitä. (not translated)
3: Tuntee hyvin esimiehen perustehtävät ja siihen liittyvät työvälineet ja toimintamallit. Osaa analysoida organisaation toimintaan vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa siihen liittyviä kehittämiskohteita. (not translated)
5: Tiedostaa johtamisen vaikutukset oman itsensä ja organisaation toimintaan. Osaa kehittää itseään ja organisaatiota johtajuuden näkökulmasta. (not translated)
Face-to-face
Ohjaajien erikseen määrittelemä ja tuottama opiskelumateriaali.
Lari-Pekan osuudessa oppikirjana: Ensiaskeleet esimiehenä. WSOY. Markku Pentikäinen ISBN 978-951-0-35542-8 (not translated)
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää esimiestyön merkityksen laadukkaan palvelutoiminnan mahdollistajana sekä hyvän ja innostavan työkulttuurin luojana.
Opintojaksolla opitaan esimiestyön perustaitoja, palvelualaesimiehen keskeisiä tehtäviä ja erilaisia rooleja sekä toimintamalleja.
Opintojaksossa perehdytään valmentavaan esimiestyyliin ja harjaannutaan valmentajamaisesti johtamaan palvelualan eri työtehtäviä mm. sosiaalisen oppimisen sekä itsenäisten harjoitustehtävien avulla.
Opetusmenetelminä: luennot, keskusteleva opetus, ryhmätehtävät, yksilötehtävät, projektitehtävät, yritysvierailut (not translated)
Arviointiperusteet:
itsearviointi
vertaisarviointi
näyttöön perustuva arviointi (not translated)
Finnish
16.01.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Ann-Mari Karvinen, Lari-Pekka Ruotsi
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Aikaisemman esimiestyön kautta aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen mahdollinen Ahotointi. (not translated)
Osa opetuksesta pyritään sijoittamaan aitoon työympäristöön ja siellä tapahtuvaan observointiin. (not translated)
Jakso työllistää opiskelijaa luentoineen ja harjoitustehtävineen noin 120 työtuntia (not translated)
Motivointi ja sitouttaminen
Palvelualan työtavoitteiden asettaminen, toimintojen johtaminen sekä lopputuloksen mittaaminen
Organisoi ja delegoi hotelli- ja ravintola toimintoja (Ann-Mari)
Prosessien johtaminen
Hallitse ja tunnista toiminnan riskit (Lari)
Työhyvinvoinnin johtaminen (Lari) (not translated)
Face-to-face
Teaching aids to be informed in the beginning of the course.
Contact lectures, professional visits/visitors, practical work in the kitchen and restaurant, working in GastroBar Saimaa, exam and assignments.
English
10.03.2023 - 26.04.2023
21.11.2022 - 15.01.2023
Jukka Moilanen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Working in GastroBar Saimaa.
Moodle exam. Date for Moodle exam ja re-exam dates will be informed in the beginning of the course.
Campus, GastroBar Saimaa and e-learning.
Wine tasting and assessment with and without food. We are going to test different taste components with different kind of wines.
What do you need to know when you are planning wine for food and vice versa?
Continuous evaluation on scale 0-5
Identifies and understands the main principles of the sense of tastes and the harmony of Food and Wine
Identifies the needs of customers
Students are able to create menus and knows basic ideas of food and wine pairing
Active participation to lectures, profitability in Menu planning, in exam showes their knolige and motivation of Marriage of Food and Wine. Takes responsibilities in planning of customer service situations in GastroBar Saimaa.
Face-to-face
Oppimateriaali Moodlessa. Opettajan opintojakson alussa ilmoittama materiaali sekä e-kokki. (not translated)
Lähiopetus, käytännön harjoitukset, monimuoto, projektit ja työskentely projekteissa yhteistyöyrityksissä ja GastroBar Saimaassa (not translated)
Aktiivinen osallistuminen suunnitteluun, tuotantoon ja toteutukseen GastroBar Saimaassa sekä yhteistyöyrityksissä. Harjoitustöiden suorittaminen hyväksytysti. Jatkuva näyttö. (not translated)
Finnish
31.08.2022 - 15.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Tapio Laine, Ann-Mari Karvinen, Jukka Moilanen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Työskentely GastroBar Saimaassa sekä yhteistyöyrityksissä. (not translated)
Kampus, GastroBar Saimaa sekä yhteistyöyritykset. (not translated)
Ruokatuotannon työvälineet, raaka-aineet, turvallisuus, ruuanvalmistuasmenetelmät, perusateriat, materiaalihallinnan ATK, hygienia ja tuotannon pelisäännöt.
Ruoka-, juoma- ja palvelutuote osana menestyksellistä liiketoimintakonseptia.
Onnistuneen tuotanto- ja palveluprosessin suunnittelu. Pop Up ravintolan suunnittelu ja toteutus. Alan kehitys ja trendit. (not translated)
Tunnistaa ja nimeää ruokatuotannon työtehtävät ja niiden sisällöt.
Tunnistaa suomalaisia alan toimijoita.
Tuntee lain ja turvallisuuden merkityksen alalle
Osaa työskennellä työyhteisön jäsenenä (not translated)
Osaa toimia alan työtehtävissä perehdytyksen jälkeen.
Osaa nimetä alan suomalaisia ja kansainvälisiä toimijoita.
Ymmärtää lain ja turvallisuuden merkityksen toiminnassaan alalla
Osaa toimia työturvallisuus huomioiden työyhteisössään
Osaa soveltaa aikaisempaa alan ammatillista tietoa
Ymmärtää työyhteisön yhteistyön tärkeyden (not translated)
Osaa toimia itsenäisesti ruokatuotannon eri työtilanteissa ja työtehtävissä työyhteisöään kehittäen
Osaa seurata suomalaista ja kansainvälistä alan keskustelua eri medioissa.
Osaa toimia työtehtävissään lakien ja asetusten mukaisesti ja ymmärtää turvallisuuden merkityksen toimialalla
Osaa kehittää työyhteisöään aikaisemmin hankitun tiedon ja kokemuksen avulla (not translated)
Face-to-face
Finnish
01.09.2022 - 31.12.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Ann-Mari Karvinen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
05.09.2022 - 31.07.2024
01.07.2022 - 04.09.2022
Ann-Mari Karvinen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Face-to-face
Oppimateriaali Moodlessa. Lisäksi eKampus, Jamix ja opettajan opintojakson alussa ilmoittama materiaali. (not translated)
Opetusmenetelminä käytetään tekemällä oppimista, luokkaopetusta, etäohjattuja projekti- ja oppimistehtäviä sekä aidossa ympäristössä tapahtuvaa havainnointia ja sen tulosten raportointia. (not translated)
Finnish
09.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Ann-Mari Karvinen, Lari-Pekka Ruotsi, Ilkka Lehtola, Jukka Moilanen
Palvelukokemusta luomassa. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Työskentely GastoBar Saimaassa ja mahdollisissa yhteistyöyrityksissä, tapahtumapaikoissa toteutettava havainnointi. (not translated)
Kampus, Verkkokampus, Gastro Bar Saimaa sekä mahdolliset yhteistyöyritykset, tapahtumapaikoissa toteutettava havainnointi. (not translated)
Operatiiviset työt- ja palvelutehtävät matkailu-, ja ravitsemisalan yrityksissä. Matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot ja prosessit sekä palvelukonseptit. Erilaisissa myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa toimiminen alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen. Erilaisten ravintolatapahtumien suunnittelua ja toteutusta.
Tapahtumatarjonta osana vapaa-ajan sekä työhön liittyvää palvelutarjontaa – erilaiset tapahtumat ja niiden ominaispiirteet. Elämykset osana majoitus-, ravitsemis- ja matkailualan ohjelmapalvelujen sisältöä ja tarjontaa (not translated)
34% Face-to-face, 66% Distance learning
Materiaali jaetaan Moodlessa. (not translated)
TÄMÄ TOTEUTUS ON TARKOITETTU RYHMÄLLE LLPRHOTRA22S
Opintojaksolla tutustutaan henkilöbrändäykseen ilmiönä ja siinä käytettäviin välineisiin. Opiskelija rakentaa omaa henkilöbrändiään visuaalisen cv:n ja videoesittelyn avulla. Toteutus pidetään pääosin verkossa, mutta mahdollisuuksien mukaan sekä kurssin alkuun että loppuun järjestetään lähitapaamiset. (not translated)
Finnish
30.01.2023 - 31.03.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
15 - 35
Susanna Peltonen
Digitaalinen työvälineosaaminen (7 op) pääosin suoritettu. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
E-campus
2 credits
1-5
3 op tarkoittaa noin 81 tuntia opiskelijan työtä. Harjoituksiin on varattava aikaa joka viikko. (not translated)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa, luoda ja toimia verkostoissa
- tehdä oman osaamisensa näkyväksi. (not translated)
Opiskelija osaa rakentaa henkilöbrändin, joka koostuu eri osa-alueista. Opiskelija osaa käyttää brändin rakentamisessa erilaisia digitaalisia työvälineitä.
Opiskelija osaa tehdä vertaisarviointia.
Opiskelija tuntee henkilöbrändin rakentamisen eri työvälineitä.
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan (not translated)
Opiskelija osaa rakentaa henkilöbrändin, joka koostuu monipuolisesti eri osa-alueista. Opiskelija osaa käyttää brändin rakentamisessa erilaisia digitaalisia työvälineitä tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija osaa tehdä vertaisarviointia, joka on hyvin perusteltua.
Opiskelija tuntee henkilöbrändin rakentamisen eri työvälineitä ja niiden erilaisia käyttötapoja.
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan aktiivisesti. (not translated)
Opiskelija osaa rakentaa eri osa-alueista koostuvan henkilöbrändin, joka on yhtenäinen ja tuo opiskelijan osaamista esiin. Brändin rakentamisessa on käytetty luovasti digitaalisia työvälineitä.
Opiskelija osaa tehdä vertaisarviointia, joka on hyvin perusteltua, paneutunutta ja monipuolista.
Opiskelija tuntee henkilöbrändin rakentamisen eri työvälineitä ja niiden erilaisia käyttötapoja sekä osaa analysoida henkilöbrändiä.
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan aktiivisesti ja rakentavasti sekä eri rooleja ottaen (not translated)
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Kirjallisuus ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla.
Oppimateriaalia jaetaan Moodlessa. (not translated)
• Luennot, verkkoluennot (Kampus-LPR) (not translated)
Tentti (not translated)
Finnish
05.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
0 - 30
Heikki Sintonen
Taloushallinto (5 op) tai vastaavat tiedot, Työvälineosaaminen (Excel) (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
2 credits
1-5
Opintojakson lopussa tentti, jonka ajankohta on nähtävissä moodlessa.
Uusintatentit kevätlukukaudella (ajankohta ilmoitetaan opintojakson moodlen uutisissa) (not translated)
Luennot ja moodleympäristö (not translated)
5 x 27 h = 135 h opiskelijan työtä normaalijoutuisuudella. (not translated)
Opintojaksolla tutustutaan johdon laskentatoimen keskeisiin käsitteisiin ja periaateisiin. Opitaan laatimaan ja tulkitsemaan katetuotto- ja kannattavuuslaskelmia sekä budjetointia. Hinnoittelumenetelmät. (not translated)
Opiskelija ei hallitse opintojakson keskeisiä käsitteitä.
Opiskelija ei suoriudu yksinkertaisimmista laskutehtävistä. (not translated)
Opiskelija tuntee keskeiset käsitteet ja suoriutuu itsenäisesti yksinkertaisista opintojakson laskutehtävistä. (not translated)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä
Opiskelija hallitsee opintojakson käsitteet ja selviytyy itsenäisesti kannattavuuslaskennan ja budjetoinnin laskelmista. (not translated)
Opiskelija ymmärtää opintojakson osa-alueet ja osaa yhdistellä tietoja monipuolisesti.
Opiskelija pystyy laatimaan monipuolisia laskelmia opintojakson aihealueista ja hyödyntää laskelmien tuottamaa informaatiota muuttuvissa päätöksentekotilanteissa. (not translated)
Face-to-face
Opettajien jakama materiaali (not translated)
Luennot kampuksella, harjoitustehtäviä sekä itsenäistä opiskelua. (not translated)
Tentti
Hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen täytyy tentti suorittaa vähintään arvosanalla 1. (not translated)
Finnish
16.01.2023 - 28.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
0 - 45
Tuuli Mirola, Minna Ikävalko
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Tentti viikolla 17 lukujärjestyksen mukaan.
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan opintojakson alussa. (not translated)
Luennot ja Moodle. (not translated)
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Luennot
Tentti
Itsenäinen opiskelu (not translated)
Määrälliset tutkimusmenetelmät:
Määrällisen tutkimuksen perusteet. Määrällisen aineiston hankkiminen. Kyselylomake ja kysymystyypit. Otantamenetelmät ja otoskoko. Määrällisen aineiston kuvailu: luokittelu, taulukointi, graafinen esittäminen. Suoran jakauman tunnusluvut: sijainti- ja hajontaluvut, luottamusväli, muita tunnuslukuja. Tilastollinen riippuvuus: korrelaatio, ristiintaulukointi. Yhden otoksen testit. Toistetut mittaukset ja muutosten tarkastelu. Ryhmien vertailu.
Laadulliset tutkimusmenetelmät:
Tutkimukseen liittyvät käsitteet. Tutkimuspolku. Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet. Erilaiset laadulliset tutkimusmenetelmät (mm. case-tutkimus, diskurssianalyysi, grounded theory). Aineiston (teoreettinen ja empiirinen) hankinta. Aineiston analyysi. Tutkimusraportin sisältö. (not translated)
Hylätty arvosana annetaan sillon, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita. (not translated)
1= Opiskelija ymmärtää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää kuinka teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa kerätään . Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston sisällön kuvailemiseen soveltuvia analysointimenetelmiä ja lukea niistä saatuja tuloksia. (not translated)
3= Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä eri tapoja käyttää tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa kerärä teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa.Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineistoon sopivia analysointimenetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. Opiskelija osaa tuottaa tutkimusraportin. (not translated)
5= Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa perustellusti valita aineistonkeruumenetelmän ja kerätä tutkimukseen sopivan teoreettisen ja empiiririsen tutkimusaineiston .Opiskelija osaa perustellusti käyttää ja soveltaa tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisissä tutkimustilanteissa. Opiskelija osaa saatujen tutkimustulosten tulkinnan sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. Opiskelija osaa kirjoittaa syvällisen tutkimusraportin. (not translated)
Face-to-face
Lähiopetus. Luennot, harjoitustehtävät, yritysvierailut ja työskentely GastroBar Saimaassa ja mahdollisissa yhteistyöyrityksissä. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen suunnitteluun, tuotantoon ja toteutukseen GastroBar Saimaassa sekä yhteistyöyrityksissä. Harjoitustöiden suorittaminen hyväksytysti. Jatkuva näyttö. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 15.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Tapio Laine, Ann-Mari Karvinen, Jukka Moilanen
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Ravintolan asiakaspalvelun työvälineet, erilaisten juomien raaka-aineet ja valmistusmenetelmät, työturvallisuus, tarjoilun perustekniikat, materiaalihallinnan ATK, hygienia ja työyhteisön pelisäännöt.
Ruoka-, juoma- ja palvelutuote osana menestyksellistä liiketoimintakonseptia.
Onnistuneen tuotanto- ja palveluprosessin suunnittelu. Pop Up ravintolan suunnittelu ja toteutus. Alan kehitys ja trendit. (not translated)
Tunnistaa ja nimeää ravintolatoiminnan työtehtävät ja niiden sisällöt.
Tunnistaa suomalaisia alan toimijoita.
Tuntee lain ja turvallisuuden merkityksen alalle
Osaa työskennellä työyhteisön jäsenenä (not translated)
Osaa toimia alan työtehtävissä perehdytyksen jälkeen.
Osaa nimetä alan suomalaisia ja kansainvälisiä toimijoita.
Ymmärtää lain ja turvallisuuden merkityksen toiminnassaan alalla
Osaa toimia työturvallisuus huomioiden työyhteisössään
Osaa soveltaa aikaisempaa alan ammatillista tietoa
Ymmärtää työyhteisön yhteistyön tärkeyden (not translated)
Osaa toimia itsenäisesti ravintolatoiminnan eri työtilanteissa ja työtehtävissä työyhteisöään kehittäen
Osaa seurata suomalaista ja kansainvälistä alan keskustelua eri medioissa.
Osaa toimia työtehtävissään lakien ja asetusten mukaisesti ja ymmärtää turvallisuuden merkityksen toimialalla
Osaa kehittää työyhteisöään aikaisemmin hankitun tiedon ja kokemuksen avulla (not translated)
Face-to-face
Opettajan kick-off tilaisuudessa osoittamat kurssimateriaalit (not translated)
Luennot (24 h) itsenäinen ja ohjattu etäopiskelu (24 h) ekskursiot ja yritysvierailut (12h) (not translated)
Opiskelijan itsearviointi
Oppimispäiväkirja ja sen merkinnät
Työelämäyhteistyön arviointi (yritys- tai vertaisarviointina)
Ohjaajan suorittama referaatin arviointi (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Lari-Pekka Ruotsi
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Kirjatentti ja työelämässä tapahtuva/tapahtunut osaamisen näyttäminen (not translated)
Kurssi sitoo opiskelijan aikaa noin 60 tuntia plus työelämäyhteistyöhön sitoutuva aika. (not translated)
Opiskelija ei ole palauttanut/suorittanut kaikkia kurssin osia (not translated)
Kiitettävä työelämyhteistyön arvio, vähintää hyvin tiedoin suoritetut kirjalliset tehtävät/näytöt (not translated)
Face-to-face
Learning materials and team assignments in the Moodle. Also based on the used software system, to be delivered in the beginning of the course.
Team assignments and active participation in the decision-making process in every round, presence required in the introductory lectures in the beginning of the course as well as in the pitching session, final round's lectures and in the final seminar. Grading is based on the team assignments and the success in the business simulation and also the analysis in the presentation of the final seminar.
English
05.09.2022 - 20.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
10 - 45
Jukka Sirkiä
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Introduction lectures, virtually played simulation rounds, investor deck / pitching session, report presentations, final seminar.
All the participating students have to be present at the first lecture to register to the simulation
The students can utilize their studies on various business areas and strategic management lessons learned from the course in running a virtual company via a business simulation. The target of the course is that the students gain comprehensive understanding on how strategic business decisions in areas like marketing, pricing, investments etc affect the success of the company operating in global markets.
Presence in all compulsory sessions. All the documents of the required learning activities submitted within the given deadlines. The final report and presentation describes all the required dimensions only superficially or one of the dimensions is missing.
Presence in all compulsory sessions. All the documents of the required learning activities submitted within the given deadlines. The final report and presentation describes all the required dimensions analytically. The success in game is average, and the reasons for the company performance are described.
Presence in all compulsory sessions. All the documents of the required learning activities submitted within the given deadlines. The final report and presentation describes all the required dimensions in detail logically and analytically. The success in game is very good, and the reasons for success are analyzed and described informatively.
Face-to-face
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03). (not translated)
Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
16.01.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
18 - 35
Anni Jurvanen
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Language studies LAB, Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet. (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä tyydyttävästi. Hänen puheensa on pääosin ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista. (not translated)
Face-to-face
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla tapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03). (not translated)
Annettujen tehtävien hyväksytysti tekeminen sekä kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen ja alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
16.01.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
18 - 35
Anni Jurvanen
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Language studies LAB, Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen tapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä. (not translated)
Face-to-face
Ilmoitetaan kurssin alkaessa, saatavissa kurssin Moodle-oppimisalustalta. (not translated)
Luennot, harjoitukset, työelämälähtöiset toimeksiannot, harjoitustyö. (not translated)
Finnish
01.09.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Riitta Turkia, Riitta Turkia, Ilkka Lehtola
Majoitus- ravitsemis- ja matkailualan perusteiden sekä markkinoinnin perusteiden osaaminen. (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Työelämälähtöinen projektityö. (not translated)
Moodle, Zoom. (not translated)
1 op vastaa ~ 27 h opiskelijan työtä eli 9 op:n kurssi vastaa n. 243 h työtä. (not translated)
Tarkemmat sisältökuvaukset julkaistaan kurssin alussa.
Teemat
- projektityöskentely, projektitiimin kokoaminen
-vieraanvaraisuus
-liiketoiminnan kehittäminen
-toimintaympäristöt ja -verkostot
-tulevaisuuden trendit palvelun kehittämisessä
-kaupallistamisen prosessi
-digitaaliset ratkaisut majoitus-, ravitsemis- ja matkailualalla
-vieraanvaraisuusalan logistiset toiminnot. (not translated)
Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita arviointikriteerin Taso 1 mukaisesti. (not translated)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisestä eri lähteistä
- soveltaa kurssi oppimisalustalla esiteltyjä menetelmiä annettujen ohjeiden mukaan.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti. (not translated)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa ja tunnistaa tarpeen matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisessä
- soveltaa erilaisia palvelunkehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä palvelun kehitysprojektissa.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti. (not translated)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa ja tunnistaa tarpeen matkailu- ja ravitsemispalveluiden kehittämisessä
- arvioida ja soveltaa erilaisia palvelunkehityksen sekä työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä palvelun kehitysprojektissa edistäen ryhmän oppimista ja
- tuottaa projektiyritykselle lisäarvoa tuottavia kehitysideoita.
Lisäksi kurssin aihealuekohtaiset oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ohjeiden mukaisesti. (not translated)
Face-to-face
Oppimateriaali Moodlessa. Opettajan opintojakson alussa ilmoittama materiaali sekä ekampus ja Jamix. (not translated)
Luennot, harjoitustyöt ja excursio. Tuotannon ja tapahtumien suunnittelu ja toteutus GastroBar Saimaassa sekä yhteistyöyrityksissä. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen suunnitteluun, tuotantoon ja toteutukseen GastroBar Saimaassa sekä yhteistyöyrityksissä. Harjoitustöiden suorittaminen hyväksytysti. Jatkuva näyttö. (not translated)
Finnish
13.03.2023 - 30.04.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Ann-Mari Karvinen, Jukka Moilanen
Ruokatuotannon ja ravintolatoiminnan perusteet (not translated)
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
1-5
Työskentely GastroBar Saimaassa sekä yhteistyöyrityksissä. (not translated)
Kampus, GastroBar Saimaa sekä yhteistyöyritykset. (not translated)
Ruoka-, juoma- ja palvelutuote osana menestyksellistä liiketoimintakonseptia. Onnistuneen tuotanto- ja palveluprosessin suunnittelu. Pop Up ravintolan suunnittelu ja toteutus. Alan kehitys ja trendit (not translated)
Opiskelija tunnistaa ravintolan ruoka-, juoma- ja palvelutuotteen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä ja tuntee toiminnan suunnittelun periaatteet. (not translated)
Opiskelija ymmärtää ravintolan ruoka-, juoma- ja palvelutuotteen osaksi menestyksellistä liiketoimintaaja ymmärtää toiminnan suunnittelun periaatteet. (not translated)
Opiskelija hallitsee ravintolan ruoka-, juoma- ja palvelutuotteiden suunnittelun periaatteet ja osaa kehittää tuotteita menestykselliseen liiketoimintaan alan kehityksen sekä trendit huomioiden. (not translated)
Face-to-face
Sitran trendikatsaus esittää yhden tulkinnan globaalien muutosilmiöiden suunnista – megatrendeistä. Julkaisemme uuden päivityksen tammikuussa 2023. (not translated)
Kontaktiopetus (16 k), etäopetus (16 h) ja työelämäyhteistyön ja itsenäisen opiskelun osuus yhteensä (32 h).
Opiskelijat aktivoidaan ja ohjataan luennoilla laatimaan yhteistyössä alueellisen elinkeinoelämän kanssa trendien mukaisen ja yrityskohtaisen pikakehitysmallin yhteistyöyrityksen tarpeisiin. (not translated)
Itsearviointi, työelämäyhteistyöyrityksen arviointi sekä ohjaajan suorittama arviointi (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 31.05.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Lari-Pekka Ruotsi
Faculty of Business and Hospitality Management (LAB)
Bachelor's Degree Programme in Hotel and Restaurant Management
Lappeenranta Campus
2 credits
1-5
Kurssin luonteesta johtuen ei valinnaisia suoritustapoja voi ennakkoon ilmoittaa, mutta niistä voi tarvittaessa käydä keskustelua kurssin opettajan kanssa. (not translated)
Kurssi toteutetaan työelämäyhteistyössä (not translated)
Kontaktiopetus, työelämäyhteistyö ja itsenäinen sekä ohjattu etäopetus (not translated)
Kurssi sitoo opiskelijan aikaa voi 80 työtunnin verran (not translated)
Työelämäyhteistyö jäänyt suorittamatta/hyväksymättä (not translated)
Työelämäyhteistyöstä kiitettävä arviointi, kaikki tehtävät suoritettu vähintään erittäin hyvin tiedoin (4). (not translated)
There is no implementations attached to this degree programme.