Arto Kutvonen
Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Course materials and tasks will be published in Moodle e-learning environment
The course consists of lectures, group and individual tasks. Course materials deal with art and design history and theory. Museums and authentic materials are part of the course program.
Main goal of the course is to learn the use of contemporary sources of information: printed and e-materials including professionally valid digital archives and data bases
Course evaluation is based on the tasks according to the quality of the used study materials. The tasks and the materials are explained in the moodle e-learning environment.
Finnish
01.09.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 64
Heikki Saros
No preliminary knowledge expected.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Photography, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Optional study method is to be agreed with teachers.
There is no test in the course. Evaluation is based on tasks made during the course. Part of the evaluationa is integrated with communicaltion study essay task.
Both printed research material and internet and digital data bases are used as study materials.
History of Art (5 cr) is 135 hours of student work lectures included.
History of Art offers an overview on the history of art, architecture and design. The time span is from the present to the antiquity, the years from 1918 to 2021 underlined. Focal contents of the course are changes of the art concept, formal and trend convention development and representative elements in visual expression.
Student
-shows activity during the lectures
-shows learning of the course materials
-submits the course tasks
Student
-is knowledgeable of applying course materials to the historical analysis an description
Student
-finds and selects independently historical visual materials and applies them in the course tasks
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
25.08.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Veli-Pekka Tuovi
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
31.10.2021 - 16.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
0 - 22
Christoffer Leka
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Face-to-face
Finnish
25.09.2021 - 31.12.2021
12 - 24
Ville Huhtanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Culture and Arts, User Experience and User Interface Design, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Open studies, design, fine arts and visual communication, Bachelor’s Degree Programme in Wearable Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Väri ja sommittelu - opintojakso on kuvallisen ajattelun peruskurssi, joka koostuu sommittelun ja värin perusteista. Nämä tiedolliset osa-alueet ovat keskeisiä erilaisin menetelmin toteutettavassa kuvallisessa ilmaisussa.
Sommittelu on perustana kaikessa kuvallisessa työskentelyssä - kaksiulotteisesta näytöllä tai maalauskankaalla tapahtuvasta kuvaelementtienu asettelusta rakennusten massoitteluun, kontrollipainikkeiden muotoiluun ja auton ilmeen luomiseen. Sommittelun avulla muotoilija, suunnittelija tai taiteilija rakentaa kuvallista tarinaa ja merkityksiä sen avulla, miten hän asettelee kuvan elementit fyysiseen tai virtuaaliseen tilaan.
Tällä kurssilla perehdytään sommittelun rooliin kuvallisen työskentelyn keskeisenä osana. Kurssilla opiskellaan luentojen ja harjoitusten avulla kuvasommittelun perusteita. Sommittelua tarkastellaan ilmaisun välineenä; sen avulla suunnittelijan ajatus välittyy käyttäjälle, kokijalle ja katsojalle.
Käsiteltävinä oppimissisältöinä ovat sommitelman tasapaino, kontrasti, huomiopiste, liike, kuvio, yhtenäisyys, rytmi ja mittasuhteet.
Jakson väriosiossa käsitellään värioppia ja väriymmärrystä käytännön harjoitteiden ja luentojen keinoin pohjautuen olemassa olevaan väritietouteen. Käsiteltäviä opetussisältöjä ovat väriympyrät, väriavaruudet, värikontrastit, väriharmoniat, värin kolme ominaisuutta ja värien vuorovaikutus. Näitä osa-alueita käsitellään myös ilmaisun perusteiden näkökulmasta; kuinka erilaiset värien rinnastamiset ja värikokonaisuudet viittaavat toisiin kuviin kantaen ja kuljettaen tunteiden sekä tunnelmien merkityksiä.
Jaksolla on tarkoitus kehittää opiskelijan väriosaamisen perustaitoja. Teemme väriharjoitteita kollaasin ja maalauksen keinoin. Lisäksi opiskellaan kuvan värien analysointia ja väritiedon soveltamista omassa työskentelyssä.
Väriosaamista tarvitaan kaikessa visuaalisessa työskentelyssä, ja sen sovellusalueet voivat olla kaksiulotteisten fyysisten tai digitaalisten kuvien toteutukset, kolmiulotteisten kappaleiden väriratkaisut tai erilaisten tilojen sekä ympäristöjen värisuunnittelu ja värihallinta.
Keskeisinä kirjallisuuslähteinä kurssin tukena ovat:
Martti Huttunen: Värit pintaa syvemmältä
Harald Arnkil: Värit Havaintojen maailmassa
Johannes Itten: Värit taiteessa
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Markus Heikkerö: Taiteilijan kuvakirja
Unto Pusa: Plastillinen sommittelu (not translated)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita sommittelun ja värin perusteiden pohjalta
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata visuaalisen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa (not translated)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta väri- ja sommitelmakokonaisuuksia ja kehittää tuotoksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään sommittelun ja värin menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa visuaalisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua (not translated)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan väri- ja sommitelmakokonaisuuksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida visuaalisia tuotoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa visuaalista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
26.08.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Ville Huhtanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Photography, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Väri, muoto ja sommittelu - opintojakso on kuvallisen ajattelun peruskurssi, joka koostuu sommittelun ja värin perusteista. Nämä tiedolliset osa-alueet ovat keskeisiä erilaisin menetelmin toteutettavassa kuvallisessa ilmaisussa.
Sommittelu on perustana kaikessa kuvallisessa työskentelyssä - kaksiulotteisesta näytöllä tai maalauskankaalla tapahtuvasta kuvaelementtienu asettelusta rakennusten massoitteluun, kontrollipainikkeiden muotoiluun ja auton ilmeen luomiseen. Sommittelun avulla muotoilija, suunnittelija tai taiteilija rakentaa kuvallista tarinaa ja merkityksiä sen avulla, miten hän asettelee kuvan elementit fyysiseen tai virtuaaliseen tilaan.
Tällä kurssilla perehdytään sommittelun rooliin kuvallisen työskentelyn keskeisenä osana. Kurssilla opiskellaan luentojen ja harjoitusten avulla kuvasommittelun perusteita. Sommittelua tarkastellaan ilmaisun välineenä; sen avulla suunnittelijan ajatus välittyy käyttäjälle, kokijalle ja katsojalle.
Käsiteltävinä oppimissisältöinä ovat sommitelman tasapaino, kontrasti, huomiopiste, liike, kuvio, yhtenäisyys, rytmi ja mittasuhteet.
Jakson väriosiossa käsitellään värioppia ja väriymmärrystä käytännön harjoitteiden ja luentojen keinoin pohjautuen olemassa olevaan väritietouteen. Käsiteltäviä opetussisältöjä ovat väriympyrät, väriavaruudet, värikontrastit, väriharmoniat, värin kolme ominaisuutta ja värien vuorovaikutus. Näitä osa-alueita käsitellään myös ilmaisun perusteiden näkökulmasta; kuinka erilaiset värien rinnastamiset ja värikokonaisuudet viittaavat toisiin kuviin kantaen ja kuljettaen tunteiden sekä tunnelmien merkityksiä.
Jaksolla on tarkoitus kehittää opiskelijan väriosaamisen perustaitoja. Teemme väriharjoitteita kollaasin ja maalauksen keinoin. Lisäksi opiskellaan kuvan värien analysointia ja väritiedon soveltamista omassa työskentelyssä.
Väriosaamista tarvitaan kaikessa visuaalisessa työskentelyssä, ja sen sovellusalueet voivat olla kaksiulotteisten fyysisten tai digitaalisten kuvien toteutukset, kolmiulotteisten kappaleiden väriratkaisut tai erilaisten tilojen sekä ympäristöjen värisuunnittelu ja värihallinta.
Keskeisinä kirjallisuuslähteinä kurssin tukena ovat:
Martti Huttunen: Värit pintaa syvemmältä
Harald Arnkil: Värit Havaintojen maailmassa
Johannes Itten: Värit taiteessa
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Markus Heikkerö: Taiteilijan kuvakirja
Unto Pusa: Plastillinen sommittelu (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
25.08.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Milla Toukkari
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
26.08.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
23.08.2021 - 27.05.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
Veli-Pekka Tuovi, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
31.08.2021 - 31.07.2022
01.07.2021 - 05.09.2021
Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
07.03.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Teemu Helo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
07.01.2022 - 24.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Veli-Pekka Tuovi
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Ritva Kosonen
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Learning material and recommended literature:
Compiled by the lecturer and provided on the Moodle platform
Learning outcomes of the course:
Students can communicate clearly and effectively in different generic and field-specific workplace situations both orally and in writing; find, evaluate and use information effectively and function collaboratively in international working environments.
Implementation and methods of teaching: lectures, group and pair work, individual assignments
Assessment scale:
5 – 0
Evaluation:
Attendance at 80% of the contact lessons, regular and active participation during lessons. Assessment of spoken and written skills. All compulsory assignments must be completed on time.
English
07.03.2022 - 27.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 35
Miglena Schröder
Additional information for students: previous knowledge etc.:
The course is taught at a B2 level according to the Common European Framework.
Students can take an online proficiency test (tasokoe) at the start of their studies. Those who fail the test are strongly advised to complete a preparatory course in English (English Prep Course 3 credits) before or alongside taking the course English for Work.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor’s Degree Programme in Photography, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
2 credits
1-5
Alternative completion methods:
Recognition of prior learning (RPL) if applicable. Discussed case specifically with the lecturer
A written test is held at the end of the course.
Learning environment:
Online (Zoom and Moodle), blended learning
Students´ use of time and workload:
4 ECTS course, which means about 100 - 110 hours of student's work. Student's workload consists of regularly and actively participating in lessons, studying the course material, watching video materials, completing written and oral assignments, which include pass/ fail assignments as well as assignments for teacher's evaluation.
Contents:
Students will:
- learn the main terminology and concepts of their own field
- manage in written and oral communication situations required in professional studies and in the work life
- recognize and apply different sources and tools to help improve their English skills
- learn to participate in workshops and group discussions as well as give presentations
The student has failed to meet the set course requirements
Grade 1
The student has met the assignment requirements minimally. Work displays vaguely consistent and appropriate register. Content is vaguely effective and diverse. The text is not in keeping with style-specific conventions. The student constructs minimally understandable sentences. Grammatical irregularities occur often. Vocabulary is minimally appropriate to context.
The student speaks in a style vaguely appropriate to the assignment. Student interacts minimally with participants. Performance meets few of the set expectations of given assignment. The student speaks in a vaguely consistent manner. Delivery is minimally structured. Linguistic performance is minimally accurate and appropriate to the context. Pauses are rather long and at times pronunciation hinders comprehension.
Grade 3
The student has met the assignment requirements adequately. Work displays somewhat consistent and appropriate register. Content is somewhat effective and diverse. The text has a reasonably logical structure. The text is rather cohesive. Minor mistakes occur in style. The student mostly constructs sentences well. Grammatical irregularities occur. Vocabulary is adequately professional and mostly appropriate to context.
In most cases the student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts with participants. Performance meets most set expectations of given assignment. The student speaks in a consistent manner. Delivery is structured. Linguistic performance is somewhat accurate and appropriate to the context, although short pauses and hesitations may occur.
Grade 5
The student has met the assignment requirements fully. Work displays consistent and appropriate register. Content is effective, diverse, and skillfully delivered. The text has a clear and logical structure. The text is cohesive, fluent, and versatile. The student uses varied structures although occasional grammatical irregularities may occur. Vocabulary is varied and professional and typically appropriate to context.
The student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts fluently and competently. Performance meets all set expectations of given assignment. The student speaks in a clear, concise, and consistent manner. Delivery is well-structured, intentional. Linguistic performance is accurate, appropriate to the context, and speech tempo is natural.
Ritva Kosonen
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Learning material and recommended literature:
Compiled by the lecturer and provided on the Moodle platform
Learning outcomes of the course:
Students can communicate clearly and effectively in different generic and field-specific workplace situations both orally and in writing; find, evaluate and use information effectively and function collaboratively in international working environments.
Implementation and methods of teaching: lectures, group and pair work, individual assignments
Assessment scale:
5 – 0
Evaluation:
Attendance at 80% of the contact lessons, regular and active participation during lessons. Assessment of spoken and written skills. All compulsory assignments must be completed on time.
English
07.03.2022 - 27.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 35
Miglena Schröder
Additional information for students: previous knowledge etc.:
The course is taught at a B2 level according to the Common European Framework.
Students can take an online proficiency test (tasokoe) at the start of their studies. Those who fail the test are strongly advised to complete a preparatory course in English (English Prep Course 3 credits) before or alongside taking the course English for Work.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
2 credits
1-5
Alternative completion methods:
Recognition of prior learning (RPL) if applicable. Discussed case specifically with the lecturer
A written test is held at the end of the course.
Learning environment:
Online (Zoom and Moodle), blended learning
Students´ use of time and workload:
4 ECTS course, which means about 100 - 110 hours of student's work. Student's workload consists of regularly and actively participating in lessons, studying the course material, watching video materials, completing written and oral assignments, which include pass/ fail assignments as well as assignments for teacher's evaluation.
Contents:
Students will:
- learn the main terminology and concepts of their own field
- manage in written and oral communication situations required in professional studies and in the work life
- recognize and apply different sources and tools to help improve their English skills
- learn to participate in workshops and group discussions as well as give presentations
The student has failed to meet the set course requirements
Grade 1
The student has met the assignment requirements minimally. Work displays vaguely consistent and appropriate register. Content is vaguely effective and diverse. The text is not in keeping with style-specific conventions. The student constructs minimally understandable sentences. Grammatical irregularities occur often. Vocabulary is minimally appropriate to context.
The student speaks in a style vaguely appropriate to the assignment. Student interacts minimally with participants. Performance meets few of the set expectations of given assignment. The student speaks in a vaguely consistent manner. Delivery is minimally structured. Linguistic performance is minimally accurate and appropriate to the context. Pauses are rather long and at times pronunciation hinders comprehension.
Grade 3
The student has met the assignment requirements adequately. Work displays somewhat consistent and appropriate register. Content is somewhat effective and diverse. The text has a reasonably logical structure. The text is rather cohesive. Minor mistakes occur in style. The student mostly constructs sentences well. Grammatical irregularities occur. Vocabulary is adequately professional and mostly appropriate to context.
In most cases the student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts with participants. Performance meets most set expectations of given assignment. The student speaks in a consistent manner. Delivery is structured. Linguistic performance is somewhat accurate and appropriate to the context, although short pauses and hesitations may occur.
Grade 5
The student has met the assignment requirements fully. Work displays consistent and appropriate register. Content is effective, diverse, and skillfully delivered. The text has a clear and logical structure. The text is cohesive, fluent, and versatile. The student uses varied structures although occasional grammatical irregularities may occur. Vocabulary is varied and professional and typically appropriate to context.
The student speaks in a style appropriate to the assignment. Student interacts fluently and competently. Performance meets all set expectations of given assignment. The student speaks in a clear, concise, and consistent manner. Delivery is well-structured, intentional. Linguistic performance is accurate, appropriate to the context, and speech tempo is natural.
Arto Kutvonen
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Kurssilla jaettava materiaali. (not translated)
Kurssi toteutetaan kontaktikurssina, johon kuuluu myös verkossa olevia tehtäviä ja opetusta. (not translated)
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5. (not translated)
Finnish
13.09.2021 - 16.12.2021
03.05.2021 - 05.09.2021
15 - 30
Heli Kamaja
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
2 credits
1-5
Kontaktiopetus ja reppukurssin verkkomateriaali. (not translated)
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin. (not translated)
Arto Kutvonen
25% Face-to-face, 75% Distance learning
Kurssilla jaettava materiaali. (not translated)
Kurssi toteutetaan etäopetuspainotteisesti, mutta kurssilla on myös lähiopetuskertoja. Lisäksi kurssilla on ryhmä- ja itsenäistä työskentelyä. (not translated)
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5. (not translated)
Finnish
06.09.2021 - 17.12.2021
03.05.2021 - 05.09.2021
15 - 35
Anna Rytkönen
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Photography, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
3 credits
1-5
Kontaktiopetus Zoomissa ja luokassa, Moodle-oppimisympäristö. (not translated)
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla. (not translated)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin. (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
The Art of Game Design, Jesse Schell 2008, ISBN 978-0123694966
- Lectures, group work and individual assignments.
- Game concept development project
30.08.2021 - 17.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
12 - 20
Matti Welin, Ismo Jakonen, Game Developer, Antti Heinonen, Lee Walton
Module is primarily for the Media Content Design students
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Possibility of RDI-project assignments
Classroom, Moodle, Zoom
The course contains contact days with students (33%)
Assignments and group works outside of lectures (67%)
The course will be implemented by lectures, which will contain theoretical explanations on different aspects of game concept design, incl.
- basic principals of game design, game character design and level design
- Introduction of different platforms and frameworks for game designers
- structure and duties of the game development team.
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Koponen, Hildén, Vapaasalo Tieto näkyväksi 2017 (not translated)
Toteutuksella tutustutaan tiedon visualisoinnin periaatteisiin, käytäntöihin ja muotoihin sekä informaatiografiikan kielioppiin, kuten sommittelun ja havainnon lainalaisuuksiin. Esimerkkejä tuodaan esiin myös erilaisista informaation visualisoinnin tavoista ja mahdollisuuksista.
Toteutustapa:
- Tallenntet verkkoluennot ja niihin liittyvät harjoitustehtävät ja niiden vertaisarviointi.
- Laajempi tiedonhankinta- ja soveltamistehtävä tiedon visualisoimisesta (not translated)
Osallistuminen tietoaineksen soveltamiseen harjoitustehtävien tekemisen kautta. Harjoitustehtävien hyväksytty palautus moodleen.
Laajemman harjoitustehtävän osoittama informaatiomuotoilun periaatteiden ymmärtäminen, (not translated)
Finnish
07.03.2022 - 13.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
15 - 25
Christoffer Leka, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
Approved/Failed
Moodle, (not translated)
60% Verkkoluento ja tiedonhankinta- ja soveltamistehtävät
40% Soveltava harjoitustehtävä (not translated)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa informaatiomuotoilun pohjalle ja perustella tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- käyttää johdonmukaisesti informaatiomuotoilun käsitteitä ja käsitellä kokonaisuuksia
- hyödyntää ja soveltaa informaatiomuotoilun periaatteita visualisoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa
Englanniksi (not translated)
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Finnish
10.01.2022 - 22.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Veli-Pekka Tuovi, Jari Innanen, Vantte Lindevall
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 24.10.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Tommi Mustaniemi
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
03.11.2021 - 02.12.2021
31.07.2021 - 17.10.2021
12 - 20
Tommi Mustaniemi
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
Approved/Failed
Opintojaksolla tutustutaan liikegrafiikan työkaluihin sekä ilmaisukeinoihin luentojen, ohjelmisto-opetuksen ja harjoitteiden kautta. (not translated)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja osoittaa osaamistaan opintojakson tavoitteiden mukaisesti:
Opiskelija osaa
- käyttää liikegrafiikan työkaluja
- valita soveltuvat työkalut ja ilmaisumenetelmät, joilla tukee viestin välittymistä
- suunnitella ja toteuttaa liikegrafiikkaa video- tai animaatioteokseen. (not translated)
Arto Kutvonen
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.07.2021 - 05.09.2021
Teemu Helo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
03.01.2022 - 23.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Teemu Helo, Anu Akkanen, Julia Ojapelto, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Photography, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Ritva Kosonen
Face-to-face
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 11.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor’s Degree Programme in Photography, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen etätapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet. (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä tyydyttävästi. Hänen puheensa on pääosin ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista. (not translated)
Ritva Kosonen
Face-to-face
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 11.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen etätapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet. (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä tyydyttävästi. Hänen puheensa on pääosin ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista. (not translated)
Ritva Kosonen
Face-to-face
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Kirjallinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 11.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor’s Degree Programme in Photography, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä. (not translated)
Ritva Kosonen
Face-to-face
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. (not translated)
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Kirjallinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön. (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 11.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
15 - 35
Marleena Vilminko
Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C. (not translated)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Language studies LAB, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta Marleena Vilmingolta. (not translated)
Lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta. (not translated)
Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa. (not translated)
2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä. (not translated)
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet (not translated)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy. (not translated)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä. (not translated)
Eija Mustonen
Face-to-face
Finnish
10.01.2022 - 25.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Ville Huhtanen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Photography, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
Face-to-face
Finnish
10.01.2022 - 25.03.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
0 - 30
Anna Sailamaa
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Finnish
12.01.2022 - 24.04.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
Veli-Pekka Tuovi, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Finnish
07.03.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Veli-Pekka Tuovi, Tommi Mustaniemi, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu
Face-to-face
Calori, Chris and Vanden-Eynden, David (2015)
Signage and Wayfinding Design: A Complete Guide to Creating Environmental Graphic Design Systems
Wiley
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma991952239706254
Wäistö, Pia (2021)
Toimiva tila : kolme tapaustutkimusta tilan käytettävyydestä ja mahdollisuuksista sen kehittämiseksi
https://www.theseus.fi/handle/10024/356081 (not translated)
Kurssi on yhdistelmä etä- ja lähiopetusta sekä ryhmissä tehtävää suunnittelutehtävää asiakasyritykselle. Kurssilla painotetaan kokonaisvaltaista suunnittelua perinteisen "kylttisuunnittelun" sijaan. Tilaa opetellaan tarkastelemaan rakennuksen käyttöliittymänä, jota voidaan lähestyä UX/UI-suunnitteluperiaatteiden kautta. Päämääränä tilan käytön luontevuus, jossaasiakas on koko ajan selvillä sijainnistaan ja suunnistaan sekä tilan käyttötarkoituksesta. (not translated)
Finnish
08.03.2022 - 20.05.2022
19.11.2021 - 09.01.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Harri Heikkilä
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Visual Communication (2017, 2018, 2019), Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Experience and Service Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
31.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Veli-Pekka Tuovi
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
5 credits
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
31.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
29.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Veli-Pekka Tuovi, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
01.09.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Jari Innanen, Vantte Lindevall, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2022 - 30.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Jari Innanen, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
29.08.2022 - 09.06.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Veli-Pekka Tuovi, Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
29.08.2022 - 31.07.2023
01.07.2022 - 04.09.2022
Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Antti Heinonen
Face-to-face
Opetus toteutetaan etäopetuksena, opiskelu voi tapahtua joko oppilaitoksen tiloissa tai omalla koneella. Oppilaitoksella käytössä on tehokkaat koneet ja tarvittavat ohjelmistot. Oppilaitoksella tapahtuvaa opiskelua varten opiskelijalla tulee olla kuulokkeet.
Jos opiskelija opiskelee etänä, tarvitsee hänellä olla tarkoitukseen soveltuvat laitteistot ja ohjelmistot. (Adobe Photoshop) Kannettavan tietokoneen trackpadilla opiskelu ei onnistu vaan opiskelija tarvitsee joko hiiren tai piirtoalustan. Piirtoalusta on pidemmän päälle suositeltava hankinta ja niihin luodaan katsaus jakson alussa.
Opetusmenetelminä luennot, demot, harjoitukset, tentti. (not translated)
Opintojaksolla toteutetaan kuvallinen jaksotehtävä, joka arvioidaan asteikolle 0-5. (0=hylätty, arvosanat 1-5) Opintojaksoon sisältyy myös tentti, joka arvioidaan asteikolla 0-5. (0=hylätty, arvosanat 1-5)
Hyväksytty tenttisuoritus edellyttää vähintään arvosanaa yksi, mikä tarkoittaa vähintään 50% oikeita vastauksia. Puolet jakson kokonaisarvosanasta muodostuu jaksotehtävästä ja puolet tenttiarvosanasta. Osallistumisaktiivisuus kuten tehtävien tekeminen ajallaan ja osallistuminen keskusteluihin voi nostaa tai laskea arvosanaa enintään yhdellä numerolla. Opintojakson läpäisy edellyttää kaikkien opintojaksolla annettujen tehtävien suorittamista hyväksytysti. (not translated)
Finnish
03.10.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Teemu Helo
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Opintojaksoon sisältyy tentti, jonka ajakohta ilmoitetaan opintojakson alussa. Mikäli opiskelija ei pääse osallistumaan tenttiin varsinaisena tenttipäivänä, tentin voi suorittaa erikseen ilmoitettavana ajankohtana. (not translated)
Opintojaksolla opitaan hyödyntämään monipuolisesti Photoshop-kuvankäsittelyohjelman ominaisuuksia 3D-ominaisuuksia lukuunottamatta. Ohjelman käytön lisäksi jaksolla opitaan kuvankäsittelyyn ja digitaaliseen kuvaan liittyviä käsitteitä ja termistöä. Jaksoon sisältyy kuvallinen jaksotehtävä sekä tentti. (not translated)
Hyväksytty suoritus (arvosanat 1-5) edellyttää hyväksyttyä tenttisuoritusta (vähintään arvosana 1) ja ohjeiden mukaan toteutettua kuvallista jaksotehtävää, josta arvosanaksi tulee vähintään 1. (not translated)
Hallitsee kuvankäsittelyn ja digitaalisen kuvan ammattikäsitteistöä ja termistöä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan. Osaa soveltaa opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja kuvallisen jaksotehtävän toteutuksessa. (not translated)
Osaa käyttää keskeistä kuvanäsittelyn ja digitaalisen kuvan ammattikäsitteistöä ja termistöä johdonmukaisesti. Osaa soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja ja tuottaa niitä hyödyntäen kiinnostavan kuvallisen työn (not translated)
Osaa käyttää keskeistä kuvanäsittelyn ja digitaalisen kuvan ammattikäsitteistöä ja termistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Osaa valita toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja ja perustella valintansa sekä tuottaa oppimiensa tekniikoiden ja työtapojen avulla erityisen taidokkaan ja kiinnostavan kuvallisen työn. (not translated)
Face-to-face
The Art of Game Design, Jesse Schell 2008, ISBN 978-0123694966
- Lectures, group work and individual assignments.
- Game concept development project
English
29.08.2022 - 16.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Antti Heinonen, - LAB_virtuaaliopettaja_MES_01
Module is primarily for the Media Content Design students
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Complementary competence and optional courses, Bachelors
Lahti Campus
1-5
Possibility of RDI-project assignments
Classroom, Moodle, Zoom
The course contains contact days with students (33%)
Assignments and group works outside of lectures (67%)
The course will be implemented by lectures, which will contain theoretical explanations on different aspects of game concept design, incl.
- basic principals of game design, game character design and level design
- Introduction of different platforms and frameworks for game designers
- structure and duties of the game development team.
Face-to-face
English
01.08.2022 - 31.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Matti Welin, Ismo Jakonen, Henri Koukka
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
1-5
Tero Leponiemi
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Learning materials and the list of literature are in Moodle.
Lectures, tasks, independent study, relevant literature, presentations and discussions. Feedback will be given on the last day.
Finnish
31.08.2022 - 12.12.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Marion Robinson, Julia Ojapelto
There are many simultaneuous courses with this theme. Only one is in English. Please contact the teacher in advance to find the relevant course for exchange students.
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Photography, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
2 credits
1-5
Presented evidence of skills and knowledge in e.g. working life.
If possible the design tasks are a co-operation project. Visiting lectures from professionals are arranged if possible.
At Mukkulankatu campus and Moodle learning environment, possibly visits to companies and relevant events.
The first theory part (2 ECTs) is marked in the schedule. Student can change the working days as they see suitable, noting that the theory part must be finished on time in order to progress in the course.
Presense is required on Campus days. Working days also scheduled for the latter course part.
During the course the meaning of marketing communication and branding in theory and practice will be clarified. Student will read relevant literature. Tasks, lectures and discussions help the student understand processes ja methodologies.
Antti Heinonen
Face-to-face
Finnish
30.08.2022 - 30.10.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
Antti Heinonen
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design
Lahti Campus
Approved/Failed
Opintojaksolla tutustutaan liikegrafiikan työkaluihin sekä ilmaisukeinoihin luentojen, ohjelmisto-opetuksen ja harjoitteiden kautta. (not translated)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja osoittaa osaamistaan opintojakson tavoitteiden mukaisesti:
Opiskelija osaa
- käyttää liikegrafiikan työkaluja
- valita soveltuvat työkalut ja ilmaisumenetelmät, joilla tukee viestin välittymistä
- suunnitella ja toteuttaa liikegrafiikkaa video- tai animaatioteokseen. (not translated)
Eija Mustonen
Face-to-face
Finnish
03.10.2022 - 18.11.2022
01.07.2022 - 04.09.2022
MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB), Katariina Mäenpää, Heikki Nuutinen, Kari Hämeenaho
Institute of Design and Fine Arts (LAB)
Bachelor’s Degree Programme in Packaging and Brand Design, Bachelor’s Degree Programme in Photography, Bachelor’s Degree Programme in Product Design and Intelligent Mobility, Bachelor’s Degree Programme in Media Content Design, Bachelor’s Degree Programme in Wearable Design, Bachelor’s Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design, Experience and Service Design, Bachelor’s Degree Programme in Graphic Design
Lahti Campus
1-5